به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۷۸۶۵۲
نگرانی اصلی تیم پیشین هسته‌ای وضع حجاب هیأت اروپایی بود!

اصغرزاده:چرا دلواپس‌فساد دولت‌قبل نبودید؟

اصغرزاده:چرا دلواپس‌فساد دولت‌قبل نبودید؟
گروه سیاسی-رسانه‌ها: پنجشنبه گذشته، ابراهیم اصغرزاده و آذر منصوری، دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب در استان گلستان، به سخنرانی پرداختند. در نخستین برنامه، که به همت مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان علی‌آباد در آمفی تئاتر این شهرستان برگزار شد، ابراهیم اصغرزاده پیرامون مسائل هسته‌ای، سخن گفت. اصغرزاده در این برنامه، که تحت عنوان «بیانیه لوزان و ایران آینده» برگزار شد، ضمن انتقاد از تندروها و دلواپسان در موضوع پرونده بین‌المللی ایران گفت: «این افراد به جای دلواپسی بر بندهای توافقی که هنوز حاصل نشده است، باید به مردم برای سکوت‌کردن در برابر بی‌قانونی‌ها و فسادهای دولت قبلی پاسخ دهند».

اصغرزاده، تصریح کرد: «رسیدن به توافق خوب در میزان درصد غنی‌سازی یا تعداد سانتریفیوژ نیست، بلکه تلاش برای برهم‌زدن اجماع جهانی شکل گرفته علیه ملت بزرگ و با تمدن ایران و لغو تحریم‌های اقتصادی است». او با اشاره به عملکرد دولت احمدی‌نژاد در بحث هسته‌ای از حامیان دولت قبل پرسید: «مگر شما نبودید که ادعای اطاعت از احمدی‌نژاد، اطاعت از خداست را مطرح کردید، پس چرا در پایان دوره او سکوت کردید و مسئولیتی نپذیرفتید؟» او با انتقاد از عملکرد تیم هسته‌ای پیشین گفت: «متأسفانه نگرانی اصلی تیم پیشین هسته‌ای ما این شده بود که وضع ظاهری و حجاب اعضای هیأت اروپایی چگونه است و چگونه نیست».

اصغرزاده در پایان با اشاره به شکل‌گیری رقابت‌های سیاسی برای مجلس بعدی و تأکید بر حق همه اقلیت‌ها و گروه‌ها برای مشارکت سیاسی گفت: «انقلاب ما برای احیای حقوق شهروندی شکل گرفت و قرار بود همه شهروندان از همه اقوام و زبان‌ها و ادیان، حق مساوی در تعیین سرنوشت خود داشته باشند و وقتی این اتفاق بیفتد انقلاب تحقق پیدا کرده است».

در برنامه دیگری که به همت مجمع جوانان اصلاح‌طلب گلستان (وفاق) تحت عنوان «همدلی و هم‌زبانی در رقابت سیاسی؛ مجلس دهم» برگزار شد، ابراهیم اصغرزاده، ضمن تأکید‌بر اهمیت مجلس و جایگاه نظارتی آن گفت: «در دولت گذشته متأسفانه مجلس ما نیز ضعیف عمل می‌کرد و درحالی‌که پدیده دروغ به‌راحتی اتفاق می‌افتاد و مسئولان، سخنان غیرواقع به زبان می‌راندند، کسی برخوردی نمی‌کرد و بی‌تفاوت می‌گذشتند، درحالی‌که در نظام‌های دیگر در موارد مشابه مسئولان مجبور به عقب‌نشینی و استعفا می‌شوند».

او با اشاره به حق مشارکت سیاسی ملت، افزود: «قانون اساسی ما تنها به برخی اصول محدود نیست و ده‌ها اصل پیرامون مشارکت سیاسی و حقوق شهروندان و حق حاکمیت ملی دارد». اصغرزاده درباره دو بُعد جمهوریت و اسلامیت نظام گفت: «امام(ره) گفته است میزان، رأی ملت است، ازهمین‌رو هیچ‌کس در این کشور حق ندارد براساس تصمیم‌گیری خود و گروهش به گونه‌ای عمل کند که ساختار دموکراتیک نظام را برهم بزند. این ملت انقلابی مردمی کرده است و نباید نهادهایی با تفاسیر خاص از مشارکت سیاسی و محدودکردن حق ملت در رأی‌گیری‌ها، حقوق مردم را ضایع کنند». نماینده دور سوم مجلس گفت: «این کشور پیش از همه در منطقه، مشروطیت و دموکراسی را تجربه کرده است و نباید با این سابقه، امروز و پس از یک انقلاب مردمی دائما این نگرانی مطرح شود که چه کسی در انتخابات می‌آید و چه کسی نمی‌آید، همه ملت حق و شایستگیِ مشارکت سیاسی و تعیین سرنوشت خود را دارند».

اصغرزاده گفت: «انتخابات مهم‌ترین عرصه مشارکت سیاسی مردم در تعیین سرنوشت است و حضور گسترده جریان‌های مختلف، به‌ویژه اصلاح‌طلبان در این عرصه زمینه را برای حضور سیاست‌مداران مستقل و ایجاد مجلسی توانمند فراهم می‌کند». او در بخش پایانی سخنان خود ضمن انتقاد از وجود بنیادگرایی در تفکر بسیاری از سیاسیون کشور، گفت: «این تفکر از بالا به پایین که بخواهیم تمامی مردم یک‌گونه بیندیشند و فکر کنند و بپوشند و آن‌گونه که ما می‌خواهیم رفتار کنند، در بنیاد فکری بسیاری از ما وجود دارد که باید نسبت‌به اصلاح آن اقدام کنیم.»

آذر منصوری: سهمیه 30 درصدی، آغاز مشارکت جدی‌تر زنان است
در ابتدای برنامه وفاق گلستان، آذر منصوری ضمن اشاره به شرایط سخت و تنگناهای سیاسی هشت سال گذشته اشاره کرد راه‌حل برون‌رفت از این شرایط و تغییر اوضاع، انتخابات است و باید در این سال، همدلی و هم‌زبانی را نه فقط در شعار، بلکه با تقویت گفت‌وگو و تعامل تحقق ببخشیم. منصوری در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون مشارکت زنان در رقابت‌های سیاسی سخن گفت. وی در پاسخ به سؤالی پیرامون جدیت طرح سهمیه ٣٠ درصدی زنان در فهرست‌های انتخاباتی‌ای که از سوی زنان اصلاح‌طلب دنبال می‌شود، تصریح کرد: «زنان، به‌عنوان نیمی از جمعیت جامعه، توانمندی لازم را برای حضور در نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز دارند. به‌همین‌خاطر برای شروع کار و قدم گذاشتن در راه تحقق مشارکت سیاسی زنان، باید با اجرای چنین طرح‌هایی، مقدمات حضور جدی‌تر آنها را فراهم کنیم».

وی با بیان اینکه در ٣٦ سال گذشته، به غیر از دوران هشت‎ساله اصلاحات، زمینه حضور بالای بانوان در عرصه‌های مختلف فراهم نشده است، گفت: «با وجود اعتقاد و تأکید امام راحل(ره) مبنی‌بر شرکت بانوان در مقدرات کشور، هنوز دراین‌باره ظرفیت‌سازی نشده است». منصوری با اشاره به حضور ٥٠ درصدی زنان در مجلس قانون‌گذاری کشور سوئد و نیز حضور ٢٥ درصدی بانوان افغانستانی در مجلس این کشور اضافه کرد: «درحالی‌که رویکرد انقلاب و راهبرد سند چشم‌انداز ٢٠ساله کشور، جریان‌سازی برای بهره‌مندی از فرصت‌های برابر توسط همه افراد جامعه است، اما وضعیت کنونی، نشان از فاصله زیاد در این حوزه دارد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، انتخابات مجلس دهم را فرصت مناسبی برای حضور بانوان توانمند در نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور دانست و تصریح کرد: «اگر برای افزایش حضور بانوان در مجلس، حتی برای دوره‌های آینده نیاز به قانون است، دولت می‌تواند لایحه‌ای را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد». منصوری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از نمایندگان زن مجلس گفت: «این نمایندگان در موضوعات مربوط‌به زنان عملکرد قابلِ قبولی نداشتند و مثال آن نیز اسیدپاشی‌های صورت‌گرفته در کشور و سکوت آنها دراین‌باره بود. اگر این زنان عملی ضد جامعه زنان و منافع زنان نداشته باشند، باید خوشحال بود، چه برسد به آنکه در راه تحقق منافع سیاسی و مشارکت زنان گام بردارند».
مرجع : روزنامه شرق