به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۴ ساعت ۲۱:۰۴
کد مطلب : ۷۲۹۶۴

ديپورت مهاجران غیرقانونی ایرانی از استرالیا

گروه حوادث: مقامات استرالیایی در ادامه سیاست سختگیرانه خود در قبال مهاجران غیرقانونی، 15 مهاجر از جمله 6 ایرانی را سه روز پس از رسیدن به جزیره کریسمس، به اندونزی بازگرداند.
به گزارش ایرنا، مارکوس لنوگو از مقامات دفتر مهاجرتی سوکابومی، شهری در استان جاوه غربی اندونزی امروز سه شنبه، گفت که این مهاجران غیرقانونی 17 مارچ (26 اسفند ماه) از روستای ساحلی گاروت در اندونزی به سمت استرالیا حرکت کرده بودند. براساس گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا)، 6 نفر از این 15 مهاجر غیرقانونی ایرانی بودند. سه نفر از 6 نفر دختر و سه نفر دیگر مرد بوده اند.

هفت نفر دیگر از مهاجران غیرقانونی که به وسیله استرالیا به اندونزی بازگرانده شده اند، بنگلادشی و دو نفر دیگر نپالی بودند. این افراد پس از بازگردانده شدن به خاک اندونزی به بازداشتگاه مهاجران در منطقه سوکابومی اندونزی منتقل شدند. مارکوس گفت: این دفتر مهاجرتی با سازمان بین المللی مهاجران (آی.او.ام) و وزارت عدالت و حقوق بشر اندونزی در تماس است تا در مورد این مهاجران کسب تکلیف کند.

از این مهاجران غیرقانونی 9 نفر مدارک کمیساریایی عالی پناهندگان سازمان ملل را با خود همراه داشتند و شش نفر مدعی شدند که این مدارک را گم کرده‌اند. براساس قوانین بین المللی، اندونزی نمی تواند افرادی که پناهجو محسوب می شوند را به اجبار به کشورشان بازگرداند.

یکی از پناهجویان بنگلادشی مدعی شده است مقامات استرالیایی به وی گفته اند از آنجایی که روابط سیاسی کانبرا – جاکارتا به دلیل حکم اعدام احتمالی دو شهروند استرالیا نامناسب است، آنها مجبور به بازگشت آنها هستند. اراده اندونزی بر اجرای حکم اعدام دو قاچاقچی مواد مخدر استرالیایی باعث تنش هایی بین روابط دو کشور شده است.

اندونزی پیش از این اعلام کرده بود، در صورتی که استرالیا سیاست فعلی خود را در قبال این افراد اعدامی در پیش گیرد، با اجازه سفر 10 هزار پناهجویی که در اندونزی به سر می برند، استرالیا را با سونامی پناهجویان مواجه می کند. کریسمس جزیره ای با مساحت 135 کیلومتر مربع و جمعیت یکهزار و 500 نفری در جنوب شرق آسیا و در 320 کیلومتری جنوب جزیره جاوه اندونزی در اقیانوس هند قرار دارد.