به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۳۲۸۰۵
سخنگوی اشتون: فضای حاکم بر مذاکرات خوب بود

عراقچی: نمی‌خواهیم وارد مذاکرات طولانی شویم

گروه سياسي: معاون وزیر امور خارجه کشور و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جمع خبرنگاران گفت: نشست صبح سه‌شنبه با 1+5 برگزار شد که کم‌تر از یک ساعت طول کشید و ما کار طولانی در پیش داریم اما امروز شروع خوبی داشتیم.
عراقچی: نمی‌خواهیم وارد مذاکرات طولانی شویم

 به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی، ادامه داد که قبل از این جلسه مذاکرات دو جانبه با هیات روسی و چینی داشتیم و عصر امروز دیدارهای دو جانبه ادامه دارد و عصر مذاکرات در سطح معاونان ایران و 1+5 بدون حضور اشتون و ظریف دنبال می‌شود. معاون وزیر خارجه کشورمان گفت که از ساعت 14 مذاکرات پس از مذاکرات دو جانبه در سطح معاونان وزیران خارجه از سر گرفته می‌شود و هم‌چنین دیدارهای دوجانبه با دیگر اعضای گروه 1+5 نیز انجام می‌شود.وی خاطرنشان کرد: دور جدید مذاکرات با هدف رسیدن به راه‌حل جامع و نهایی درباره موضوع هسته‌ای است و این کار بزرگی است و مذاکرات طولانی در پیش‌رو خواهد بود.

 معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا امروز دیدار می‌کنند

عراقچی ادامه داد: با آمریکا و سه کشور اروپایی عصر روز سه‌شنبه دیدار دو جانبه خواهیم داشت و بعد از آن مذاکرات در سطح کارشناسی آغاز می‌شود. این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با اشاره به مذاکرات صبح سه‌شنبه گفت که این گفت‌وگوها با سخنرانی کلی اشتون و ظریف انجام شد و ادامه مذاکرات برای مباحث کارشناسی خواهد بود.

 ملاک مذاکرات توافق ژنو و برنامه اقدام مشترک است

وی با اشاره به ملاقات‌های دو جانبه هیات ایرانی و ملاقات‌هایی که روز سه‌شنبه با دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 خواهد بود اظهار کرد که در این ملاقات‌ها ظریف بر اراده ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در فضای حسن نیت تاکید دارد و انتظار داریم طرف مقابل هم با اراده سیاسی وارد شود و ملاک مذاکرات توافق ژنو و برنامه اقدام مشترک است و هیچ موضوعی خارج از آن نمی‌تواند در دستور کار مذاکرات باشد. اشتون هم به نمایندگی از شش کشور عزم و اراده آن‌ها برای ادامه مذاکرات در فضای حسن نیت را اعلام کرد اما ما منتظریم این اراده را در عمل مشاهده کنیم. عراقچی گفت که مذاکرات روز چهارشنبه در سطح کارشناسی ادامه خواهد یافت. دو طرف موضوعات مورد نظر خود را در این مذاکرات مطرح می‌کنند و بعد سعی می‌کنیم جمع‌بندی کنیم تا به یک دستور کار واحد مورد توافق دو طرف برسیم.

 امیدواریم نظرات‌ 1+5 را در مذاکرات به طور دقیق بشنویم

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که ایران تاکنون دستور کار پیشنهادی خود را ارایه کرده است؟ گفت: طبعا ایران نقطه نظرات و پیشنهاداتی دارد و انتظار داریم در بحث رفع تحریم‌ها و همکاری‌هایی که در توافق ژنو بر روی آن‌ها تفاهم کردیم به عنوان دستور کار مذاکرات قرار گیرند. 1+5 نیز در حوزه هسته‌ای نظراتی دارند که ما صحبت آن‌ها را هم می‌شنویم. ما به اظهارات پراکنده که قبل از مذاکرات گفته شده و برخی از آن‌ها برای خوراک داخلی است توجه نمی‌کنیم و امروز امیدواریم نقطه نظرات‌شان را در مذاکرات به طور دقیق بشنویم.وی تاکید کرد: آن‌چه به عنوان برچیده شدن برنامه و تاسیسات هسته‌ای ایران اعلام شده است از نظر ما در دستور کار نیست. مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 درباره ملاقات با نمایندگان چین و روسیه قبل از دیدار دو جانبه با نمایندگان آمریکا و اروپا در گروه کشورهای 1+5 اظهارکرد: چین و روسیه روابط گسترده‌ای با ما دارند و این سنت از قبل هم بوده که با دوستان مشورت‌های نزدیک داشته‌ایم و ما همواره این روند را داشته‌ایم و امر طبیعی است.

 توقف در برنامه هسته‌ای ایران نه اتفاق افتاده و نه در آینده اتفاق می‌افتد

او در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات صبح نسبت به اظهارات اخیر رهبری صحبت شد؟ گفت: تا جایی که به هیات ایرانی مربوط می‌شود فرمایشات ایشان همواره نصب العین بوده و رویکرد ایشان را همواره در مذاکرات مد نظر داریم و ایشان گفتند که وزارت خارجه به کار خود در بحث مذاکرات ادامه دهد و تعهد جمهوری اسلامی ایران را نسبت به توافق‌هایی که تاکنون صورت گرفته اعلام کردند. این مساله در حالی است که ما همواره خوشبین نبودن خود به آمریکایی‌ها را مدنظر داریم و در این مسیر احتیاط‌های لازم را خواهیم داشت. ممکن است هر یک از کشورهای منافع خود را در مذاکرات داشته باشند اما مهم این است که در نتیجه به کجا می‌رسیم. در عین حال توقف در برنامه هسته‌ای ایران نه اتفاق افتاده و نه در آینده اتفاق می‌افتد.

عراقچی درباره دیدارش با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا که قرار است عصر روز سه‌شنبه انجام شود گفت که این دیدار‌ها کمک می‌کند برداشت صحیح‌تری از مواضع هم پیدا کنیم و در طول مذاکرات منطقی‌تر جلو رویم. همه اعضای 1+5 و ما به گفت‌وگوهای دوجانبه راغب هستیم چرا که درک بهتری را نسبت به مواضع همدیگر ایجاد می‌کند. در این گفت‌وگوها فرصت برای بیان مطالب بیش‌تر فراهم است و راحت‌تر است و طبیعی است صحبت‌ها جزیی‌تر خواهد بود و اشاراتی که ممکن است در حضور کشورهای دیگر صورت نگیرد آسان‌تر باشد و این درباره همه کشورهاست نه یک کشور خاص.

 نمی‌خواهیم وارد مذاکرات طولانی شویم

معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد که بر اساس توافق ژنو مذاکرات گام نهایی بیش‌تر از یک سال نخواهد بود و ما نمی‌خواهیم وارد مذاکرات طولانی شویم و فکر می‌کنیم اگر حسن نیت در طرف مقابل باشد در کم‌تر از شش ماه می‌شود به نتیجه رسید و امیدواریم در عمل هم این اتفاق بیفتد. عراقچی در پاسخ به سوالي مبنی بر این‌که در برخی تحلیل‌های غربی از مساله "تعلیق در برابر تعلیق" این برداشت صورت می‌گیرد که تعلیق همه تحریم‌های هسته‌ای در برابر تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران است،‌ نظر شما درباره این دیدگاه چیست؟ گفت: این تفسیر را تاکنون نشنیده‌ام و تا به حال هم گفته نشده است و مردود است و اگر چنین تفسیری بخواهد در مذاکرات باشد اساسا مذاکره‌ای صورت نمی‌گیرد. هدف مذاکرات ایجاد اطمینان نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است. که در مقابل ایجاد اطمینان تحریم‌ها لغو می‌شود.

 اطمینان می‌دهیم برنامه هسته‌یی ایران به سمت اهداف غیرصلح‌آمیز حرکت نکند

وی در پاسخ به این پرسش که اگر هدف آن‌ها از اطمینان پیدا کردن محدود کردن کامل برنامه هسته‌ای ایران باشد ارزیابی‌تان چیست؟ اظهار کرد: ما از این مرحله که آن‌ها می‌گفتند "وقتی مطمئن می‌شویم که برنامه هسته‌ای ایران جمع شود یا هیچ چیز وجود نداشته باشد" عبور کرده‌ایم و در اظهارات آن‌ها بود که اگر می‌توانستند این کار را می‌کردند اما برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و باقی می‌ماند و در قبال انتظار آن‌ها برای این‌که برنامه‌مان به سمت اهداف غیرصلح‌آمیز حرکت نکند آماده‌ایم که اطمینان دهیم.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 در پاسخ به سوال دیگري مبنی بر این‌که پیشنهادی ظاهرا مطرح شده است که کارگروه‌های برای بخش‌های مختلف از جمله قطعنامه‌ها، همکاری‌ها و نظارت‌ها و اقدامات هسته‌ای به ویژه در زمینه اعمال محدودیت‌ها بر برنامه غنی‌سازی در چارچوب گام نهایی برای بررسی این مسایل تشکیل شود؟ گفت: ممکن است ما در پایان مذاکرات به این نتیجه برسیم و این ایده وجود دارد. با توجه به تنوع موضوعات ممکن است کارگروه‌هایی تشکیل شوند تا جداگانه بر روی موضوعات کار کنند و به پیشرفت کارشناسی مباحث کمک کند اما هنوز در این‌باره تصمیم‌گیری نهایی نشده است.

 درباره پروتکل الحاقی در گام نهایی در جای خود مذاکره می‌کنیم

او در پاسخ به این پرسش که ممکن است بیش‌تر از توافق ژنو محدودیت‌ها در حوزه غنی‌سازی و بازرسی‌ها را بپذیریم؟ گفت: در توافق ژنو روشن شده در گام نهایی غنی‌سازی ایران با محدودیت‌هایی ادامه پیدا می‌کند. این محدودیت‌ها موضوع مذاکرات گام نهایی است و تاکید شده است اقدامات اطمینان بخش و شفاف‌ساز مثل پروتکل الحاقی در گام نهایی است که درباره آن هم در جای خود مذاکره می‌کنیم.

سخنگوی اشتون: فضای حاکم بر مذاکرات خوب بود

مایکل مان گفت که کسی انتظار رسیدن به نتیجه در این دور از مذاکرات را ندارد. سخنگوی کاترین اشتون پس از نشست صبح مذاکرات ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران حاضر شد، اما به عمده سوالات آنها با این پاسخ که جزییاتی در دست ندارم پاسخ داد. وی در عین حال فضای حاکم بر مذاکرات را خوب و رو به جلو توصیف کرد.