به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۱ ساعت ۱۹:۴۱
کد مطلب : ۷۵۲۹۵
چقدر هزینه برای انرژی‌های سالم کردیم؟

انتقاد به تفاهم‌ لوزان مانع از تک‌صدایی می‌شود

گروه سیاسی: یک عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی گفت: برخی تفکرهای سیاسی در کشور دغدغه مسائل هسته‌ای ندارند بلکه بحث آمریکا ستیزی برای آنها اهمیت دارد.
انتقاد به تفاهم‌ لوزان مانع از تک‌صدایی می‌شود
صادق زیباکلام که در نشست "بررسی ماهیت مذاکرات هسته‌ای" در دانشگاه تهران حضور داشت خاطرنشان کرد: به اعتقاد من بسیاری از انتقادهایی که به توافق لوزان وارد می‌شود تا حد زیادی درست است. وی ادامه داد: برای مثال ما فردو را در جایی دور با دسترسی سخت بنا کردیم ولی نباید چیزی را به آن اضافه کنیم و جزو انتقادهایی است که به توافق لوزان وارد است و من با آن موافق هستم. ولی از سوی دیگر می‌گویم برخی افراد که برای این توافق اظهار دلواپسی می‌کنند بیش‌تر به دنبال دامن زدن به آمریکا ستیزی هستند.

زیباکلام در بخشی از صحبت‌هایش گفت: در چند سال گذشته در رابطه با مسائل مهمی از جمله بحث هسته‌ای شاهد تک صدایی در کشور بودیم. ولی خوشبختانه در رابطه با توافق لوزان می‌بینیم که برخی اظهاردلواپسی می‌کنند و انتقادهای در رابطه با این موضوع در سطح جامعه مطرح می‌شود و این جای خرسندی دارد. او گفت: من یک سوال مطرح می‌کنم و آن این است که در مجلس هفتم، هشتم و نهم چقدر به مساله هسته‌ای ورود پیدا کردند و چند بار حتی در جلسات غیرعلنی هم که شده به بررسی مساله هسته‌ای پرداخته‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی دلایل که برای مخالفت با داشتن حق هسته‌ای ایران از سوی غرب و آمریکا صورت می‌گیرد تصریح کرد: این که می‌گویند آمریکایی‌ها و غربی‌ها نمی‌خواهند ما انرژی هسته‌ای داشته باشیم به خاطر آن نیست که فعالیت‌های هسته‌ای باعث پیشرفت‌های محیر العقول علمی می‌شود و یا این که این فعالیت‌ها می‌تواند جایگاه ایران را در منطقه و جهان تغییر بدهد زیرا با داشتن انرژی هسته‌ای هیچ یک از این علوم محقق نمی‌شود.

زیباکلام ادامه داد: در دولت قبلی گفته شد که انرژی هسته‌ای 250 صنعت را در کشور ایجاد می‌کند ولی من از آن‌ها می‌خواهم که تنها یک صنعت ایجاد شده به واسطه انرژی هسته‌ای را نام ببرند. در هر صورت من مخالف داشتن انرژی هسته‌ای نیستم بلکه می‌گویم هزینه‌ای که صرف نیروگاه‌های اراک و فردو می‌شود می‌توانند در زمینه محیط زیست، بهداشت و سلامت کشور خرج شود.

وی تاکید کرد: بودجه محیط زیست امسال تنها 160 میلیارد تومان است و خانم ابتکار وعده داده‌اند که با این مبلغ جلوی ریزگردهای خوزستان را بگیرند. دریاچه ارومیه و تالاب انزلی را از نابودی و خشکی نجات دهند. هم‌چنین فکری هم به حال هوای آلوده تهران بکنند. این در حالی است که با این مبلغ با حقوق کارکنان و کارمندان سازمان محیط زیست، در سراسر کشور را هم پرداخت کنند.

در همین راستا سوال من این است که با توجه به این که سرانه بهداشت ما در سطح جهان حتی در بین صد کشور هم نیست چه چیزی برای ما افتخار بیش‌تری دارد؟ هزینه کردن برای سلامت مردم و ارتقای سطح بهداشت و درمان و محیط زیست یا این که هزینه برای بحث هسته‌ای.

زیباکلام در بخش دیگری از صحبت‌های خود سکوت در مقابل بحث هسته‌ای را بزرگ‌ترین ظلم به ملت دانست و افزود:‌ چرا از بحث هسته‌ای یک بت ساختید و اجازه انتقاد به آن را ندادید. من نمی‌گویم انرژی هسته‌ای نداشته باشیم ولی باید فکری به حال مسائل محیط زیستی و بهداشتی کشور بکنیم. او ادامه داد: چرا نگاه نمی‌کنیم که ژاپن هر 48 نیروگاه خود را تعطیل کرده و آلمان نیز همین کار را انجام داده است. چرا که از نظر مردم آن‌ها این نیروگاه باعث به خطر انداختن سلامت مردم کشور می‌شود.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به امکان استفاده انرژی سالم در کشور گفت:‌ در 12 سال گذشته که برای انرژی هسته‌ای وقت و هزینه صرف کرده‌ایم چقدر برای استفاده از انرژی‌های سالم مانند باد و خورشید تلاش کرده‌ایم؟
مرجع : ایسنا