به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۶۱۳۳۵
آخرین و حساس ترین دیدار مرحله رفت ليگ برتر؛

شهرآورد پایتخت در ایستگاه پایانی نیم فصل

گروه ورزشي: آخرین بازی نیم فصل فوتبال ایران را تیم های استقلال و پرسپولیس برگزار می‌کنند.
شهرآورد پایتخت در ایستگاه پایانی نیم فصل
به گزارش ایسنا، آخرین و حساس ترین دیدار هفته پانزدهم رقابت های لیگ برتر را تیم های استقلال و پرسپولیس برگزار خواهند کرد. داربی سنتی پایتخت که حساس ترین بازی فصل محسوب می شود و هواداران دو تیم از ابتدای فصل در انتظار آن به سر می برند در حالی به ایستگاه 79 رسیده که کمتر کسی است که امیدوار باشد این بازی پیروز داشته باشد.

چهار بازی قبلی دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسیده و با توجه به اینکه هر دو مربی به دنبال حفظ رکورد نباختن شان در داربی هستند، احتمال تساوی این بازی افزایش پیدا می کند، هرچند اگر بخواهیم تا نیمه پر لیوان را ببینیم باید بگوییم که جنس این داربی با داربی های قبلی فرق دارد.

در این داربی برخلاف چهار داربی قبلی که استقلال معمولا در صدرجدول بود و با یک امتیاز هم جایگاهش را حفظ می کرد، وضعیت مناسبی ندارد و با توجه به شکست تراکتورسازی و توقف سپاهان، بهترین فرصت برای کم کردن فاصله با این دو تیم ایجاد شده و استقلال نمی خواهد آن را براحتی از دست بدهد.

از سویی دیگر درخشان برای اینکه بتواند بالاخره خودش را در دل هواداران پرسپولیس جا کند باید این بازی را ببرد. او می تواند با یک پیروزی علاوه بر تزریق یک روحیه مناسب به تیمش، خودش را هم تا پایان فصل در پرسپولیس بیمه کند.

نکته دیگری که امید به تساوی نکشیدن این دیدار را افزایش می دهد، آن است که نقاط ضعف دو تیم دقیقا مناطقی است که حریف در آن قدرتمند است. پرسپولیس به شدت در کناره ها بخصوص در سمت چپ دچار ضعف است و این فرصت مناسبی برای فخرالدینی و حیدری است تا بتوانند از آن منطقه به پرسپولیس گل بزنند، در سوی دیگر استقلال به شدت در قلب دفاع و میان هافبک ها و دفاع هایش دچار ضعف است، این همان جایی است که پرسپولیس با نوری متحول شده و صادقیان می تواند برای استقلال مشکل ساز شود.

استقلال در این دیدار جاسم کرار را به دلیل محرومیت و محمد قاضی را به دلیل مصدومیت ندارد، پرسپولیس نیز عباس زاده را به دلیل مصدومیت در این دیدار نخواهد داشت.

79 داربی پایتخت از سویی تحت تاثیر درگذشت غلامحسین مظلومی است. پیشکسوت استقلال که با 5 گل زده در داربی ها، جزو تاریخ سازان این تقابل سنتی محسوب می شود و شاید آبی ها برای هدیه کردن پیروزیشان در این دیدار به او، کمی به لحاظ روحی در شرایط بهتری از حریف قرار داشته باشند و البته جدا از این مسئله، استقلال بر روی کاغذ هم شانس بالاتری از پرسپولیس در این داربی دارد هرچند که به قول پیشکسوتان دو باشگاه، نتیجه این دیدار ربطی به جایگاه دو تیم در جدول و بازیکنانش ندارد.

داربی 79 روز یکشنبه ساعت 18 با قضاوت یدالله جهانبازی برگزار می شود.

آمارهایی جالب از داربی پایتخت:

* از 26 دیدار استقلال و پرسپولیس در رقابت‌های لیگ برتر، سهم آبی‌ها شش پیروزی و سهم قرمز‌ها 4 پیروزی بوده است. 16 دیدار این دو تیم هم با تساوی به پایان رسیده است.

* استقلال و پرسپولیس در مجموع 78 بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند که 24 پیروزی سهم استقلال، 18 پیروزی سهم پرسپولیس و 36 تساوی ماحصل دیدار‌های این دو تیم بوده‌اند.

* فرهاد مجیدی با زدن چهار گل در داربی‌های برگزار شده در لیگ برتر در صدر گلزنان است.

* ایمون زاید تنها بازیکنی است که در داربی‌های لیگ برتری هت‌تریک کرده است.

* قلعه‌نویی و درخشان تاکنون در داربی نباخته اند.

* در تیم استقلال محمد قاضی و پژمان نوری سابقه پوشیدن پیراهن پرسپولیس را دارند و در جمع سرخ پوشان میثم حسینی هم سابقه پوشیدن پیراهن استقلال را دارد.

* داربی رفت لیگ یازدهم، نخستین داربی‌ای بوده که بعد از سیزده سال، یکی از تیم‌ها با اختلاف بیش از یک گل پیروز شده است.

* امیرحسین صادقی و آرش برهانی تنها بازماندگان گلزنان داربی های پیشین هستند که هنوز برای سرخآبی‌ها پا به توپ هستند.

* در داربی‌هایی که قلعه‌نویی سرمربی استقلال بوده است، تیم او اولین گل بازی را به ثمر رسانده است.

* امیر قلعه نویی و حمید درخشان تاکنون 5بار با هم روبرو شده اند که 4پیروزی سهم قلعه نوعی بوده و 1پیروزی نیز سهم درخشان بوده است. تاکنون مصافهای این دو نفر مساوی نشده است.

* چهار دیدار قبلی دو تیم برابر یکدیگر با تساوی بدون گل به پایان رسید که این امر در طول 78 داربی گذشته بی سابقه بوده است.

* تساوی صفر بر صفر و یک بر یک با هرکدام 18 بار تکرار، پر تکرار ترین نتیجه تاریخ داربی ها است.