به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۴۹۱۹۵

ولایتی: به‌توافق برسر غنی‌سازی امیدواریم

گروه سياسي: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: ‌امیدواریم تیم مذاکره‌کننده ما با پیروی از خطوط تعیین شده توسط رهبری بتواند با اعضای 1+5 به توافق برسد.
ولایتی: به‌توافق برسر غنی‌سازی امیدواریم
علی اکبر ولایتی در نشستی با اصحاب رسانه در مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در رابطه با این که گفته می شود ایران و اعضای 1+5 در مورد سطح غنی‌سازی اورانیوم هنوز به توافق نرسیده‌اند و این که آیا طی چهار ماه باقی مانده از زمان مذاکرات در این زمینه توافقی حاصل خواهد شد یا خیر، گفت: کشورهای مختلفی عضو 1+5 هستند که لزوماً در سیاست خارجه با یکدیگر توافق ندارند. وی ادامه داد: نمونه بارز این اختلافات میان اعضای 1+5 مشکلاتی است که میان روسیه و آمریکا در رابطه با مسأله اوکراین وجود دارد. همچنین رویکرد روسیه و چین در رابطه با سوریه و عراق با موضع قبل تفاوت دارد. علاوه بر این، مواضع آمریکا در حمایت تجزیه‌طلبی در چین در تعارض با خواسته های دولت چین است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان این که لزوما‌ً اعضای 1+5 مواضع یکسانی در مسائل مختلف ندارند، خاطرنشان کرد: روابط چین با ایران اصلاً قابل مقایسه با روابط ما با آمریکا و حتی اروپا نیست و تقریباً‌ حجم روابط ما با چین چیزی حدود 45 میلیارد دلار است و بیشترین کمک ها و مساعدت ها در زمینه های اقتصادی علمی و تکنولوژی میان ایران و چین برقرار است. همچنین میان ایران و روسیه نیز روابط خوبی برقرار است و با برخی از کشورهای اروپایی نیز سطح روابط ما با سایر کشورهای غربی متفاوت است. گروه 1+5 فقط برای مقابله با ایران شکل گرفت و زمانی که ما حسن نیت‌مان را به دنیا و افکار عمومی دنیا نشان بدهیم، دیگر نمی توانند نظراتشان را به ما تحمیل کنند.

ولایتی تأکید کرد: غربی‌ها تمایلی زیادی داشتند که این مذاکرات ادامه یابد. البته ما هم همیشه خواستار مذاکره و گفت‌وگو هستیم ولی این طور نیست که آنها امتیازی به ایران داده باشند بلکه از آنجایی که آمریکایی‌ها و غرب خودشان در دنیا با مشکلات زیادی مواجه هستند، تمایل زیادی به انجام مذاکره با ما دارند. برای مثال می توان به صحبت های جان کری اشاره کرد که بدون اطلاع میکروفونش پخش شد که نشان می داد که خود آمریکایی ها از اقدامات صهیونیست‌ها راضی هستند و تا مدتی فقط رجزخوانی کردند ولی حالا با رزمندگان حماس و جهاد اسلامی روبرو شده و به مشکل برخورده اند.
رئیس مجمع مرکز تحقیقات استراتژیک در رابطه به بحث هسته‌ای ایران و تمدید مدت مذاکرات به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به مشکلاتی که در عراق، افغانستان، سوریه و در جهان وجود دارد، اعضای 1+5 نیز به دنبال آن هستند تا مسأله هسته‌ای ایران را که کم‌کم افکار عمومی جهان به صلح‌آمیز بودن و صحت ادعاهای ما پی برده اند، آبرومندانه حل و فصل کنند و با مواضع محکم و طبق خطوطی که مقام معظم رهبری بر آن تصریح کردند، پیش خواهیم رفت.

وی تصریح کرد: قصد ما از داشتن انرژی هسته‌ای انجام کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی نیست بلکه ما به دنبال کارهای صنعتی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستیم و همچنین ما قطعاً امید داریم که با استمرار مردم ایران و تبعیت مذاکره‌کنندگان از خطوط ترسیم توسط مقام معظم رهبری ان‌ شاء الله در مذاکرات موفق خواهیم بود.