به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۱۳
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۴ ساعت ۰۱:۰۹
کد مطلب : ۴۹۴۴۷
در پي طرح آتش بس مون، العربی، شکری و کری

اسراييل و حماس طرح آتش بس را رد كردند

گروه بين‌الملل: وزرای امور خارجه مصر و آمریکا، دبیرکل اتحادیه عرب و دبیر کل سازمان ملل در نشست خبری مشترک خواستار توقف 7 روزه جنگ غزه شدند اما اسراييل و حماس مي‌گويند اين آتش را نمي‌پذيرند.
اسراييل و حماس طرح آتش بس را رد كردند
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اسکای نیوز، سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در نشست خبری با جان کری وزیر خارجه آمریکا، نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب و بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که قاهره خواستار توقف فوری خشونت‌ها در نوار غزه است. وزیر امور خارجه مصر در ادامه این نشست خبری تصریح کرد که باید جنگ غزه از مسیرهای سیاسی حل شود. جان کری هم در این نشست خبری با تقدیر از طرح آتش بس ارائه شده توسط دولت قاهره، گفت که پیشرفت‌هایی در زمینه آتش بس صورت گرفته ولی باید تلاش‌های بیشتری از سوی جامعه بین المللی برای پایان دادن به بحران کنونی (جنگ غزه) صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد که تلاش می‌کنیم تا برای مسائل انسانی آتش بس به اجرا درآید حتی برای یک روز. وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با آتش بس 12 ساعته موافقت می‌کند.
این درحالی است که ساعتی قبل رسانه ها خبر دادند که کابینه رژیم صهیوینستی طرح ارائه شده توسط وزیر امور خارجه آمریکا برای آتش بس در غزه را رد کند. بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هم در این نشست خبری تصریح کرد که تلاش‌های زیادی برای پایان دادن به بحران غزه انجام شده است. تلاش می‌کنیم تا برای مدت 7 روز آتش بس در غزه برقرار شود که این زمان قابل تمدید است.

نبیل العربی هم در این نشست خبری با اشاره به ضرورت موافقت با طرح آتش بس پیشنهادی تصریح کرد که در شرایط بسیار خطرناکی قرار داریم که نباید تاخیر صورت گیرد. وی در ادامه ابراز داشت که باید به راه حل نهایی که دربردارند حقوق فلسطینی‌ها باشد، برسیم. جان کری در ادامه این نشست مدعی شد که هنوز طرحی رسمی برای آتش بس به غزه ارائه نشده است. 

در عين حال، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی پیشنهادها برای آتش بس در نوار غزه را رد کرد. به گزارش رویترز ، یک مقام آگاه در رژیم صهیونیستی با اعلام این خبر گفت که کابینه امنیتی ، به دنبال اعمال تغییراتی در پیشنهادهای آتش بس است. يك مقام ديگر اسراييلي نيز گفت ما فعلا در حال بررسي موافقت با آتش بس 12 ساعته هستيم. محمد نزال از اعضاي دفتر سياسي حماس نيز به شبكه الجزيره گفت: ما نيز چنين آتش بسي را نمي‌پذيريم خصوصا اينكه در طرح جديد يك مسئله جديد هم اضافه شده كه همانا خلع سلاح مقاومت است كه به هيچ وجه زير بار آن نخواهيم رفت.