به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۰ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۵۶۵۵۷
خیلی از رفتارهای نامتعادل سالمندان ناشی از افسردگی است

چرا سالمندان احساس تنهایی می‌کنند؟

گروه جامعه: مسئول واحد بهداشت روان حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: مروری بر ادبیات تنهایی سالمندان نشان می‌دهد که منشأ بسیاری از حالت‌های نامتعادل روانی آنها ناشی از افسردگی، یأس شدید و احساس تنهایی است.
چرا سالمندان احساس تنهایی می‌کنند؟
شهین بافته چی  با اشاره به اهمیت بهداشت روانی سالمندان گفت: از میان مسایل مختلف در میان سالمندان، احساس تنهایی و انزوای اجتماعی در بین سالمندان، واقعیتی است که در حال حاضر مورد توجه بسیاری از صاحب نظران علوم روانپزشکی و روان شناسی است. وی، احساس تنهایی را یکی از مشکلات عصر حاضر دانست و گفت: احساس تنهایی به عنوان فقدان رابطه اجتماعی و یا رابطه اجتماعی مطلوب تعریف می‌شود. مسئول واحد بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه انزوای اجتماعی حالتی است که در آن فرد یا گروه تمایل یا نیاز به برقراری ارتباط با سایرین را دارد، ولی قادر به برقراری این ارتباط نیست، افزود: احساس تنهایی، حالتی است ناخواسته و نامطلوب که در هنگام فقدان ارتباطات معنی دار رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه افسردگی به عنوان یکی از معمول ترین مسائل احساسی و عاطفی در سنین سالمندی است افزود: علایم افسردگی عبارتند از کاهش اشتها، بی‌خوابی و یا خواب زیاد، از دست دادن انرژی، خستگی و بیزاری، اضطراب و تشویش، کندی در انجام فعالیت‌ها، از دست دادن علاقه و یا فقدان احساس خشنودی رضایت و لذت نسبت به فعالیت‌های معمولی و همیشگی، ابراز شکایت و سرزنش خود و یا محکوم کردن بی‌مورد خویش و گله و شکایت از کاهش قابلیت تفکر و تمرکز گرفتن که اغلب اوقات این موارد منجر به کاهش میل به غذا و بی‌اشتهایی می‌شود، بنابراین بیماران افسرده به طور قابل ملاحظه‌ای در معرض خطر ابتلا به سوء تغذیه قرار دارند.

وی، مرگ همسر یا دوست، اختلال در انجام وظایف، از دست دادن آزادی و استقلال و اتکا به نفس، کاهش و فقدان اراده و تصمیم گیری را از عوامل به وجود آمدن افسردگی در افراد سالمند خواند و افزود: بهداشت روانی انسان بیش از هر چیز در گرو نحوه تامین نیازهای اساسی اوست و خواب به عنوان یکی از حیاتی ترین نیاز جسمی، ذهنی و عاطفی انسان از ابعاد و دیدگاه‌های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خواب راحت از نشانه‌های سلامت جسم و آسایش روان است.

مسئول واحد بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: بسیاری از سالمندان از تغییرات طبیعی خواب در گروه سنی خود مخصوصا عدم توانایی کافی در رسیدن به یک دوره طولانی خواب مداوم آگاه نیستند. با افزایش سن خواب سبک‌تر و نامنظم‌تر می‌شود. اگر یک سالمند از تغییرات طول مدت و کیفیت خواب آگاه نبوده و به روال هر شب به بستر می‌رود، احتمالا ساعت ۴ تا ۵ صبح بیدار خواهد شد. بسیاری از پژوهشگران خواب فکر می‌کنند که تنها عامل مهم در بهبود افراد سالمند تنظیم ریتم شبانه‌روزی آنهاست. بافته چی، کاهش استرس، محافظت از مغز و جلوگیری از صدمات‌ آن و حفظ روابط اجتماعی را از نکات مهم در حفظ سلامت روان سالمندان دانست و گفت: مسئله سالمندان در جوامع سنتی و متجدد به عنوان یکی از مهمترین چالشهای بهداشت روانی معاصر است.
مرجع : ایسنا