به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ساعت ۲۰:۱۸
کد مطلب : ۵۰۹۷۷
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام كرد:

انگیزه استفاده ازشبكه‌هاي‌ماهواره فراوان‌است

گروه جامعه: دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه انگیزه استفاده از برنامه های شبکه‌های ماهواره‌ای همچنان وجود دارد،بر ضرورت همکای دولت و مجلس برای برون رفت از وضعیت انفعال در قبال شبکه های ماهواره ای تاکید کرد.
انگیزه استفاده ازشبكه‌هاي‌ماهواره فراوان‌است
به گزارش ایرنا ،مرکز پژوهش های مجلس در نخستین شماره از سلسله گزارش های خود تحت عنوان مطالعات ماهواره، دیدگاه ها و سیاست های مرتبط با شبکه های ماهواره‌ای در ایران را بررسی کرد. دفتر مطالعات فرهنگی مرکز در نتیجه گیری این گزارش آورده است: در سرگذشت دیدگاه‌ها و سیاست‌های ماهواره ای سه رویکرد بیش از دیگر رویکردها آشکار و به عمل نزدیک شده است. نخستین رویکرد ممنوعیت استفاده از برنامه های ماهواره است مهمترین دلیل این رویکرد جلوگیری از علنی شدن و رسمیت دادن به استفاده از برنامه‌های ماهواره بر می‌گردد.
 
بر اساس گزارش این مرکز، دومین رویکرد که از سال های نخست دهه 1380 و مجلس هفتم دیده می‌شود، بهره برداری مدیریت شده از ماهواره را مورد توجه قرار داده است. در ماده (104) قانون برنامه چهارم توسعه سازمان صدا و سیما موظف گردید مقدمات دریافت و پردازش شبکه‌های ماهواره را در قالب‌های شبکه‌های تلویزیونی فراهم آورد.

این در حالی است که در سومین رویکرد که قانون برنامه پنجم نقطه عطف آن به شمار می رود، دولت مکلف شده است تا از شبکه‌ها و برنامه‌های رسانه‌ای همسو حمایت کند. به عبارت دیگر، این رویکرد مشی رقابت را با شبکه های ماهواره ای تقریر کرده است. دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس با تاکید بر اینکه نمی توان درباره میزان اثربخشی هر یک از رویکردهای فوق اظهارنظر روشنی کرد،در گزارش خود آورده است: تبیین این رویکردها می تواند چگونگی مواجهه با این پدیده را نشان دهد ضمن اینکه بررسی انگیزه شهروندان در استفاده از برنامه های ماهواره می تواند شواهد دقیق تری از اثربخشی این سیاست ها را نشان دهد.
 
در این گزارش با اشاره به نسبت مستقیم میان استفاده از برنامه های ماهواره و نیازهای رسانه ای شهروندان، تاکید کرده است که برای تعیین سیاست های موثر باید این نیازها مورد توجه قرار گیرد و در سیاست های موجود می توان با رویکرد محتوایی و بر اساس شناخت نیازهای یاد شده از ظرفیت سیاست های سه گانه فوق استفاده بیشتری کرد.

این دفتر در ادامه گزارش خود آورده است:دو رویکرد استفاده مدیریت شده و حمایت از برنامه های همسو آنچنان که در قانون پیش بینی شده بود به اجرا درنیامد، برای مثال در راهبرد حمایت از برنامه های همسو که در قانون برنامه پنجم آمده، دولت می‌توانست با حمایت از تاسیس شبکه های ماهواره ای همسو بخشی از نیاز رسانه‌ای مردم را از این طریق تامین کند یا در رویکرد استفاده مدیریت شده نیز می توان با استفاده از الگوی شبکه های کابلی که در اغلب کشورها رایج است، شرایط استفاده مدیریت شده را برای مجتمع های مسکونی، شهرک ها و شهرهای کوچک فراهم کرد.
 
بر اساس این گزارش ایجاد شبکه های تلویزیونی از طرف سازمان صدا و سیما راه حل دیگری است که در قانون برنامه چهارم پیش بینی شده است. البته تاسیس شبکه های متعدد سرگرمی در سال های اخیر می‌تواند پاسخی به تحقق هدف این قانون تلقی شود. دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پزوهشای مجلس هر چند بر این باور است که هر یک از راهبردهای فوق بخشی از مسائل ناشی از استفاده از برنامه های ماهواره ای بیگانه را رفع می‌کند. در عین حال اذعان می‌کند که همچنان بخش قابل توجهی از نیاز رسانه‌ای از طریق ماهواره ها تامین می شود.

بر این اساس اگرچه تا نیمه دهه 1380 مطالعات حاکی از این بود که استفاده کنندگان ماهواره در پی تامین نیاز سرگرمی بودند در شرایط کنونی و با رفع نیاز از طریق شبکه های داخلی، نیازهای کسب خبر و تحلیل و تامین نیازهای فکری، باقی مانده از این رو انگیزه استفاده از برنامه‌های ماهواره همچنان وجود دارد. این مرکز تصریح می کند که راه حل هایی از جمله افزایش تعداد شبکه های مبتنی بر آرا و دیدگاه های مختلف سیاسی و فکری و همچنین استفاده از ظرفیت فضای دیجیتال برای تامین این نیازها می تواند مورد توجه قرار گیرد.

مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه عدم اتخاذ یک رویکرد ثابت و مشخص باعث شده است که کلیه اقدامات صورت گرفته در این حوزه به نتیجه مشخصی نرسد،بر این باور است که در حالی که قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره ای به باور بسیاری از کارشناسان کارآیی و اثربخشی خود را از دست داده است. تلاش های صورت گرفته برای تصویب قانون جدید به دلیل فقدان سیاست واحد به شکست انجامیده و در نتیجه اولین گام برای ساماندهی این حوزه اتخاذ رویکرد مشخص و ثابت است تا در ذیل آن قانون مدنی برای این عرصه تنظیم شود. اکنون به نظر می‌رسد قانونگذاری جدید در این عرصه مستلزم اجرای قوانین معطل مانده مانند قانون برنامه پنجم است و با ارزیابی اجرای قوانین موجود می توان به خلا قوانین جدید نائل شد.

بر این اساس اجرای قوانین معطل مانده مانند بند «ب» ماده (10) قانون برنامه پنجم، مستلزم تقویت هم اندیشی کمیسیون فرهنگی با دستگاه های اجرایی و اصحاب رسانه در خصوص یافتن راه حل منطقی و پسندیده است. همچنین باتوجه به اینکه شعار سال به موضوع فرهنگ اختصاص دارد، همکاری مجلس و دولت برای تهیه راهبرد مشخص به منظور برون رفت از وضعیت منفعل در قبال شبکه‌های ماهواره ای اهمیت مضاعف یافته که اقدام عاجل همه طرفین را نیاز دارد.

ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۰:۴۶
به این فکر کنید که یک شبکه ماهواره ای با 100 پرسنل و یک تیلیاردیم بودجه صدا و سیما که 50000 تا 100000 پرسنل هم دارد توانسته چندین برابر بیینده داشته باشد. مشکل اینجاست که مردم جوری دیگری فکر می کنند جور دیگری زندگی می کنند چیز دیگری را می پسندند فرهنگی دیگر را دارند و صدا و سیما در دنیای خودش سیر می کند. (244290)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۱:۳۰
فرمایشات ایشون به شدت تأیید میشود.
افرادی که خودشون رو قیم مردم میدونند و افکارشون رو الهی، نباید همچنین مقامی داشته باشند. (244355)
کارمند صدا سیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۱:۵۸
بودجه صدا و سیما از طرف دولت سه ساله پرداخت نمیشه و حقوها به شدت در حوزه هنر کم شده
اگر هم پرداخت میشد یک تریلیاردیم اش صفر میشد
علت تبلیغات زیاد هم همینه
صدا و سیما با مشکل شدید مالی روبرو هست
به خصوص با ولخرجی ها و رویا پردازی رئیس سازمان که تو این اوضاع که کارمندها 3 ماه 3 ماه حقوق میگیرن ، داره هی همون بودجه نیم بند رو صرف ساخت شبکه های جدید میکنه (244357)
شما قدرت طلب هستید نه اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۲:۰۷
شما بیل زن بودید چرا جلوی رشد ماهواره در زمان خودتون نگرفتید؟
البته خیلی هم دوست داشتید بگیرید، الان شدید روشنفکر، زمان خودتون از اینها متحجرتر بودید، الانم چیز جدید ندارید رو کنید میخواید همین 2 تا انتقادی هم که میشه دیگه نشه و بشه بلند گوی شما، اونوق مردم ماهواره رو میزان کنار میزارن کنار میان تعریف تمجید شما رو از دولت و اصلاحات گوش میکنن؟؟؟
خخخخخ
زمان شما 5 تا کانال بود ، بماند به خاطر وضع خوب مردم نصف مردم تی وی نداشتن ، خخخ
نه دیجیتالی کردید ، نه کانال زیاد کردید، نه ... (244359)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۳:۵۸
بنده معمولا مسابقات ورزشي را از ماهواره دنبال ميكنم بالأخص دووميدانى و بسكتبال ، نود درصد برنامه هاى ماهواره سالم است ، (244369)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۳:۵۹
نبايد در مقابل ماهواره موضع گرفت ، كل ممنوع مطبوع (244370)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۱:۱۰
آخه مردم دلشون به چی صدا و سیمای ضرغامی خوش باشه. اخبار که همش دروغ. سریالها هم که همه یا تکراری یا دکر مصیبت اند... فیلمهای سینمایی عهد بوق هم که ملت صدبار دیدن و دیگه حالشون بهم میخوره. دیگه یه پخش مسابقات ورزشی بود اونم کاری کردند دیگه نبینیم. (244297)
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۲:۴۹
گل گفتی. من که تا الان ماهواره نگاه نمیکردم از زمان مسابقات والیبال که گند زدن به اعصاب ملت رفتم یکی گرفتم واسه مسابقات حداقل اعصابم راحت باشه. هیچ امکانات تفریحی که نداریم همین دیدن مسابقات ورزشی رو هم زهرمون کردن. (244319)
زاهدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۲:۵۳
به خدا همون فوتبال هم اينقدر آگهي و زيرنويس مياد و ميره كه ديگه از اونم دلزده شديم! (244323)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۱۲:۲۸
اون بند آخر رو به شدت خوب اومدی (244441)
فری
United States
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۱:۳۲
با اون وضع والیبال پخش کردنتون انتظار دارید مردم دنبال ماهواره نرن! چند روز پیش صدای امریکا والیبال ایران با امریکا رو پخش کرد ادم از دیدنش لذت میبرد (244306)
پشیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۲:۴۱
من امسال بخاطر فوتبال جام جهانی ماهواره خریدم ولی متوجه شدم چه خاک بر سری بودم من که از سالها قبل هر چی فامیل می گفتن بخر گوش نمی دادم.... (244318)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۱:۴۱
ماهواره و رسانه های خصوصی باید در ایران ازاد شود (244309)
متین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ۲۳:۰۶
وقتی صدا و سیما برای من تصمیم میگیره که چی ببینم و پی نبینم معلومه که ماهواره نگاه می کنم (244328)
جوکر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۲:۱۲
خوب ماهواره هم همینه
باز میگفتی اینترنت یه چیزی (244361)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۱:۰۰
تلویزبون ایران نه .تلویزیون ضرغامی که جدیدا شده دکان تبلیغات دونبش واگر هم باماهواره مخالف هستند فقط بخاطر اینکه صاحبهای تبلیغاتی رااز داشتن مخاطب راضی نگه داره (244353)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۱:۰۹
تا زمانی که مسولان به خود اجازه بدهند مردم را بی شعور تصور کنند و تعیین کنند افراد چه فیلمی و چه سایت اینترنتی را ببینند چه موسیقی را گوش کنند، چه طور لباس بپوشند و ... وضع همین است که می بینید. حالا چه در زمینه استفاده از ماهواره و چه بدحجابی و ..... (244354)
قندیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۰۹:۱۰
بابا همون چیزی که آقای کروبی گفت باید صداو سیمای خصوصی راه اندازی بشه بعد آمار بگیرید بینید کی صداوسیمای ضرغامی میپسنده کی صداو سیمای کروبی که خدا حفظش کنه . (244393)
دموکرات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۱۰:۲۱
رسانه باید خصوصی باشد من هیچ کشور غیر ایران نمیشناسم که به این تعداد شبکه ملی داشته باشد! آن هم شبکه هایی بی کیفیت و بی محتوا. رسانه باید در ایران آزاد شود و شبکه هایی غیر حکومتی وجود داشته باشد. این یکی از بدیهی ترین مقدمات آزادی بیان است. (244401)
hooshang
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۱۰:۵۹
همه ميدانيم و مي دانند كه كسي ديگر به صدا و سيماي جمهوري اسلامي كاري ندارد. البته ممكن است چهار تا پير مرد و پير زن هنوز هم مشتري آن باشند، ولي صدا و سيما مرده است. فاتحه بخوان عزيز دل. (244406)
نعمت
France
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۱۱:۲۱
ماهوار یک نعمت باید باشد برای اسلام زیرا که می توان صدایاسلام واقعی را به گوشتمام دنیا رساند باز زبانهای مختلف جهانیان ارتباط برقرار کرد (244414)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۱۲:۳۱
آقا نعمت فرانسه نشین ! مجازی . صدای اسلام را کل دنیا شنیده اند که دسته دسته به دین مبارک اسلام گرایش پیدا میکنن.اون بحثی دیگر است . صحبت سر یه چیز دیگه هست لطفا خبر رو کامل بخون.مرسی (244446)
کیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۱۱:۵۲
آزاد بشه ؟
که شعار دانستن حق مردم است محقق بشه ؟
عمرا (244424)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۱۲:۲۶
وقتی شما کانال ماهواره‌ای یک کشوری رو میبینید، کسی برای شما تعیین نمیکنه چی رو ببین، چی رو نبین به عبارت دیگر مهندسی فرهنگی به این شکل زننده ندارن.
متأسفانه تو این مملکت یه عده میخوان برای 70 میلیون نفر آدم تصمیم بگیرن. اونم کسایی که نه علم و تقواشون ثابت شده و نه تعهدشون به خدا و پیغمبر. وقتی نه تنها در صدا و سیما بلکه در کل جامعه ریا و دروغ نهادینه شده، دیگه چه انتظاری میشه داشت؟ خلاصه کلام این که : از کوزه همان برون تراود که در اوست. (244438)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۱۳:۱۲
والا ما که اصلا برنامه های صدا و سیما رو نگاه نمی کنیم . هیچ برنامه ای که جوابگوی خواسته های ما جوانان باشه در این مجموعه رسانه ها وجود ندارد (244477)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۱۳:۴۵
البته ديجيتالش بهتره. اگر خدابخواهد اين ماه عوضش ميكنم. (244504)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ۱۳:۴۸
برای راستی ازمایی صدا و سیما کافی است تماس بگیرید و ازمسئول دست انم انتقاد کنی مبینی که پخش نمیشود ولب زنگ بزن ازهمان مسئول تعریف کن سریعا پخش میشود امتحان کنید (244505)