به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۴ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۷۲۹۳۷
شناسنامه‌دارها دغدغه امنیت جامعه را دارند

مشکل کشور باندهای بی‌شناسنامه است

گروه سیاسی: سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: مشکل کشور ما باندها و گروه‌های بی‌شناسنامه هستند که محفلی عمل می‌کنند و نمونه فعالیت آنها را در ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز دیدیم.
مشکل کشور باندهای بی‌شناسنامه است
غلامعلی دهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، در تحلیل «وضعیت احزاب در سالی که گذشت»، اظهار کرد: با توجه به اینکه در دولت‌های نهم و دهم، فعالیت احزاب چندان رونقی نداشت، پیش‌بینی می‌شد که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به مقوله احزاب توجه بیشتری شود و به همین خاطر فعالیت‌های حزبی رونق بگیرد. در همین راستا، دست اندرکاران وزارت کشور تلاش کردند لایحه قانون احزاب را به هیئت دولت ارائه دهند که در این خصوص گام‌های خوبی برداشته و جلسات مستمری با فعالان حزبی برگزار شد تا بتوانند دیدگاه‌های اهالی احزاب را مدنظر قرار دهند.

دهقان با اشاره به لایحه قانون احزاب گفت: در مجموع لایحه قانون احزاب که قرار است به هیئت دولت ارائه شود، نوآوری‌های خوبی در آن لحاظ شده است. مثلا در این اینکه هدف حزب فقط دستیابی به قدرت تعریف نشده است؛ بلکه یکی از اهداف احزاب را، نقد قدرت دانسته‌اند. وی با اشاره به کمیسون ماده 10 احزاب تصریح کرد: تغییرات خوبی در هیئت کمیسیون ماده 10 احزاب رخ داد چراکه این کمیسیون همیشه چینش خاصی داشت؛ اما این بار تلاش شده مردمی‌تر باشد و رعایت اصل قانونمداری بیشتر مد نظر قرار گیرد.

دهقان ادامه داد: در سال گذشته احزاب توانستند جلسات مختلفی برگزار کنند که این برگزاری جلسات و همایش‌های حزبی هم تنها به یک حزب و جناح اختصاص نداشت. اصولگرایان برای همگرایی بیشتر چند نشست داشتند و اصلاح‌طلبان هم در قالب احزاب مختلف و همچنین در قالب شورای هماهنگی اصلاحات همایش بسیار خوبی برگزار کردند. وی افزود: در این میان جریان میانه و اعتدالیون هم اجلاسی را در سطح جوانان خود برگزار کرد؛ یعنی اجلاس جوانان حزب اعتدال و توسعه که بازتاب‌های گوناگونی داشت.

دهقان تأکید کرد: به نظر می‌رسد که بار دیگر بهار احزاب را در کشور شاهد هستیم و امیدواریم فعالان حزبی با عبرت‌آموزی از گذشته بتوانند جامعه را به سمت بسط سیاسی هدایت کنند و بر اساس دو نگرش عقلانی و اعتدالی، وضعیت احزاب را در کشور نهادینه کنند. وی با بررسی تاریخی فعالیت احزاب در کشور تصریح کرد: تاریخ صد و چند ساله احزاب در ایران نشان می‌دهد که احزاب قبل از اینکه از سوی حاکمیت‌ها دچار مشکل شوند؛ در سطح خودشان دچار مشکل شده‌اند و با پرخاشگری علیه یکدیگر، مجال فعالیت سازنده را از بین برده‌اند.

دهقان به برخی مصداق‌های درگیری و رقابت‌های غیرسازنده احزاب در کشور اشاره کرد و ادامه داد: مثلا بعد از مشروطه، حزب دموکرات با انقلابیون برخورد داشتند که به ترور سید عبدلله بهبهانی و حسین علی تربیت منجر شد. همچنین می‌توان به برخوردهای جبهه ملی و فدائیان اسلام و حزب زحمت‌کشان و حزب توده با یکدیگر در زمان نهضت ملی شدن صنعت نفت و بعد از خروج رضاخان از ایران اشاره کرد. در سه سال اول انقلاب هم شاهد بودیم که سازمان منافقین که خود را به ناحق مجاهدین خلق می‌نامید، علیه حزب جمهوری اسلامی و به ویژه در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی چه فعالیت‌های مخربی انجام دادند. همه این موارد نشان از آن دارد که احزاب باید حرکت عقلانی و اعتدالی داشته باشند تا بتوانیم در این برهه از زمان فعالیت احزاب در جامعه را نهادینه کنیم.

این فعال سیاسی در پیش‌بینی وضعیت احزاب در سال 94 گفت: احزاب شناسنامه‌دار نشان داده‌اند که دغدغه امنیت جامعه را دارند. در جلسه هم‌اندیشی که در معاونت سیاسی وزارت کشور برگزار شد تمامی احزاب اعم از اصولگرا، اعتدال‌گرا و اصلاح‌طلب دغدغه یکسانی داشتند. اما به نظر می‌رسد که مشکل کشور ما باندها و گروه‌های بی‌شناسنامه هستند که محفلی عمل می‌کنند و آخرین نمونه فعالیت آنها را در ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز دیدیم.

وی تأکید کرد: برای برخورد با این گروه‌های بی‌شناسنامه و محفلی یک عزم ملی نیاز است که خوشبختانه سران سه قوه مخالفت شدید خود را با این جماعت نشان داده‌اند و شخص آقای روحانی هم گروهی را مسئول پیگیری ماجرای حمله به علی مطهری کرده است. اما وقتی کاری شروع می‌شود باید به فرجامی هم برسد. دهقان در پایان گفت: این جماعت بی‌شناسنامه نشان داده‌اند که می‌توانند مشکل‌ساز شوند و از این منظر، این حرکت تخریبی آنها باید در نطفه خفه شود.