به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۶۶۷۹۰
بیستمین‌سال درگذشت نماد شریف اصلاح‌طلبی

بیرق اصلاح‌طلبی زمین نشاندنی نیست

گروه سیاسی: امروز سالگرد درگذشت یكی از شریف‌ترین و بزرگ‌مردان تاریخ معاصر ایران یعنی مهدی بازرگان است (۳۰ دی ۱۳۷۳). مرحوم مهندس مهدی بازرگان، سیاستمدار، استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآن اصلاح‌طلبی بود كه هم نخستین دانشیار دانشگاه تهران بود و هم اولین نخست‌وزیر ایران پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ لقب گرفت. بازرگان، در کنار آیت‌الله طالقانی و مهندس یدالله سحابی، یکی از بنیادگذاران نهضت آزادی ایران و همچنین از فعالان در ارتباط با انجمن اسلامی دانشجویان در دانشکده فنی دانشگاه تهران بود. او از نمادهای جنبش اصلاح‌طلبی بود. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
بیرق اصلاح‌طلبی زمین نشاندنی نیست
روح الله قاسم‌زاده

برای همه ما شاید بسیار سخت باشد فهماندن به دیگران که اصلاح طلبی قائم به فرد، گروه و جناح خاصی نیست و ریشه در تفکر، آزادیخواهی، تعقل، آرمانخواهی و قانون دارد و مادام که این مفاهیم و طلبش زنده و پویا باشند، اصلاحات نیز پویاست و بیرقش در وزش نسیم روشن اندیشی و آگاهی به اهتزاز درخواهد آمد.

حال چه کنیم؟ چگونه می توانیم عده ای از به اصطلاح همفکرانمان را از توهم اتوپیا در آوریم و به غیر همفکرهایمان بفهمانیم که اصلاح طلبی نه امروز که تا بشر زنده است نخواهد مرد؟ چگونه پویا بودن این جریان را به اثبات برسانیم؟ و چگونه بباورانیم که این اندیشه و مشی درمردم درجریان است نه در فردی خاص و اگر ما سنگ افرادی خاص را به سینه می زنیم از آن جهت است که آنها بدین مشی مردمی احترام می‌گذارند و سعی در احیای آن در قدرت هستند ولا غیر؟

مگرنه این است که اگر آنها به این آرمانها پشت کنند ما نیز چتر حمایتی مان از سرآنها کنار خواهیم کشید؟ پس مغتنم است که اینجا نگاهی داشته باشیم به تاریخ معاصر تا گواهی باشد براین سخنها و مواضع که اصلاح‌طلبی علی رغم ناملایمات پابرجاست.
از همان روز که مشروطه‌خواهان دیگر تاب سلطنت مطلقه اشرافی را نداشتند اصلاح‌طلبی نضج گرفت (البته دردل تاریخ کهن هم نمونه های اصلاح طلبی زیاد بوده از قیام برمک و مزدک گرفته تا ابومسلم و آل‌بویه).

در ادامه مجلس‌شان به توپ بسته شد و بسیاری از آزادیخواهان جوخه های دار و تبعیدگاههای نمور طولانی مدت را در برابر قامت فکر خویش دیدند اما...اما راه ادامه داشت و دوباره مجلس بازگشایی شد و البته که این بار چهره ها دانه درشت تر و پویاتر بودند. مصدق، دهخدا، مدرس، دولت آبادی و... خواب را برچشم اقتدارگرایان  حرام کردند. آنها نیز سرکوب شدند. چاره چه بود؟

اصلاح طلبی ازاتاق نخبگان به خیابانها و توده ها آمد. ملیون، ملی – مذهبی ها، توده ای ها و اسلام گرایان، بیرق دار اصلاحات شدند و این حرکت برای اول بار رنگ ایدئولوژی را به خود می دید (چرا که افرادی چون مهدی بازرگان و علی شریعتی اصلاح طلبی را با ذات تاریخی شیعه برابر می دانستند و بالحق شیعه را مکتب اعتراض نامیده بودند که با فریادهای علی(ع) و قیام تاریخی امام حسین آغاز شده بود).

آن روزها اصلاح طلبی صاحب جزوه، کتاب، مشی و اندیشه های نوین شده بود و پایگاهش هم عوام (اگراین پایگاه را جبهه ی ملی می داشت قطعا مصدق خانه نشین و تبعید نمی شد). تا این که امام خمینی پای به عرصه نهاد و تمام رشته های تاریخ اصلاح را نقش و نگار بست و اصلاحات در بهمن57 پیروز شد اما این پایان کار نبود. كسانی چون بازرگان، سحابی، صباغیان و... بی آنکه از خط انقلاب مردمی ایران خارج شوند باری دیگر پرچم اصلاح را در برابر تحجر، قانون گریزی، افراط و خروج از مشی اصیل قیام علم کردند.

علی رغم تمام محدودیت‌ها و اشتباهات نا خواسته ی جریان چپ در قبال نهضت آزادی بلوغ سیاسی در جریانهای ایران تبلور یافت و چپ های جدیدی چون مجمع روحانیون، سازمان مجاهدین انقلاب و خط امامی ها به آن تفکرات پیوسته و در خرداد76 به پیروزی رسیدند و انقلاب هشت سال از بهترین روزهای خویش را درسایه  رشد اقتصادی، آزادی مطبوعات و حرکت به سوی جامعه ی مدنی به خود می دید.

ای کاش این بلوغ سیاسی رشد بیشتری می یافت تا با تشتت آرا درسال84 زمینه را برای بازگشت به اندیشه های کج فراهم نمی ساخت اما بدنه ی مردم این هشت سال را تاب نیاورده و بار دیگر در خرداد92 رای به اصلاح و تدبیر دادند و ورقی نو درتاریخ انقلاب رنگ گرفت و... حال که این تاریخچه را ورق زدیم این سوالها را مطرح می کنم: جریان اصلاح طلبی قائم برفردخاصی بود؟ اگر بر فردی قائم بود چرا پس از فوت آن رهبران دراین یکصد و اندی سال روی به خاموشی ننهاد؟ مگراقدامات سلبی کم مانع راهشان بود؟ و...

پاسخ منطقی، معقول و مستدل به این سوالات چراغ راه امروزین ماست. آری، اصلاحات نه قائم بر جناح و دسته و فردی خاص که قائم بر مردم بود و مردم نیز قائم به اندیشه، آگاهی، روشن اندیشی و طلب فردایی بهتر هستند. جوامع بشری قرنهاست که از توهم فردای ایدئال (اتوپیای مدرن) در آمده و فردای بهتر راقربانی آن نمی کنند.

پس چه باک که در فلان همایش چه کسانی بودند و چه کسانی نبودند؟ مهم اندیشه اصلاح طلبی است که هنوز زنده است و ما برای آن دست و هورا می کشیم. امروز این بیرق در دستان نسل ماست. می کوشیم تا برافراشته نگاهش داریم و جای توهم، دلسردی و بدبینی چشم بدوزیم به افقی که چندان دور از ما نیست و کمی همت لازم است برای فتح آن افق. افقی که قرنهاست آزادگان برای مان ترسیم کرده اند و گام به گام با آن پیش آمده‌اند تا به امروز رسیده ایم. در همراهی با ما  «سایه» چه زیبا سروده است: گرمرد رهی غم مخور ازدوری و دیری دانی که رسیدن هنر گام زمان است؟

محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۵:۳۷
فرزندان ما تاریخ را ان طوری که بود و هست میخوانند عجب تاریخی فرازو نشیبی خواهند داشت (281287)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۸:۵۱
وای بر ما که با زحمات و تلاشهای مدبرانه امثال بازرگان این انقلاب به پیروزی رسید ولی خیلی زود آنها را فراموش کرده وعده ای جاهل به روی آنها تیغ کشیدند !!! (281338)
لطفا منتشر کنید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۹:۵۸
یادش گرامی حرفش حرف بزرگان بود یکیش که مسئولین باش غریبه ان .آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است .با دوستان مروت با دشمنان مدارا.مگر اینکه کسی خودشو بالاتر از سعدی بدونه (281365)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۵:۳۷
ای چرخ گردون؛ حالا جای امثال طالقانی، بازرگان، بهشتی، مطهری و .... طائب، رسایی، كوچك زاده و شجونی .... شده اند سخنگویان انقلاب! و اصلاح‌طلبانی چون خاتمی ممنوع الخروجند و باقی قضایا! (281288)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۵:۳۹
یادش گرامی باد هرچند انتقاداتی بر مدیریت ان روشنفکر بود (281290)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۹:۴۸
از اشتباهات بازرگان این بود که بعد از گروگانگير صحنه را برای مشتی جوان تندرو خالی گذاشت و استعفا کرد او باید می ماند و جوانان بی سیاست را آرام می کرد (281359)
علیرضاکشوری چرم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۵:۴۲
یادش گرامی روحش شاد.... (281291)
ج.ع .املشی
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۵:۵۶
تقدیم به روان پاک مسلمانی متفکر،و مبارزی خردمند،اندیشمندی آزادی خواه مرحوم مهندس مهدی بازرگان
سلام به باران سلام به سبزه سلام به رود /به چشمه های خروشان به آفتاب درود /سلام من به ترانه سلام من به سرود/به واژه واژه ی هر شعر بی دروغ درود/به هر سخن که بروید از آن روایت صبح/ به هر کلام که زاید از آن سپیده درود/درود بر همه ی راست قامتان در باد/سلام بر همه استادگان چو سرو،درود (281296)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۶:۰۰
روحشان شاد، فرزند مهندس بازرگان هم در حال حاضر از بزرگان اصلاح طلب و قران پژوه می باشند (281297)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۶:۰۱
خدا رحمتش کند مردشریف و آزاده ای بود ومنشا خیر و برکت برای ایران عزیز. (281298)
اصلاح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۶:۰۲
یک اصلاح طلب واقعی ملی که به بهای هر چیزی حاضر به سقوط ارزشهایی که باور داشت نشد. (281300)
حافظ شیرلزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۶:۱۰
درود خدا و رسول گرامی به روح پاک و ملکوتی این بزرگ مرد تاریخ ایران که الگو و پیشرو مبارزان و روشنفکران مسلمان در جنبش ملی مدهبی ملت بزرگ ایران بود وچه خون دلها که از دست متحجران و اقتدار گرایان و فرصت طلبان نخورد و هنوز هم بیخردان و نااهلان از هتاکی به وی دست بر نمی دارند. ولی تفکر و ازاد اندیشی این مرد بزرگ جاودانه و راهش پررهرو ست و لاطایلات بیخردان کف روی آب بیش نیست
روحش شاد و دادش گرامی باد (281302)
می
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۲:۱۶
این اندیشمند بود که راه بقای مملکت را پفیوزی دانسته بود؟؟ (281390)
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۰۷:۵۸
برای دروغ ها, تهمت ها ,اهانت ها و تحریف هایتان سند هم ارائه دهید به مانند برادر حسین و برادر محمود...!؟ (281420)
بیژن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۶:۵۵
شنیده اید ک آسایش بزرگان چیست/برای خاطر بیچارگان نیاسودن
ب کاخ دهرآلایش اسایش است بنیادش/مقیم گشتن ودامان خود نیالودن
یادش گرامی. (281310)
نادم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۶:۵۹
ای کاش 84 تصمیم بهتری گرفته بودیم! (281312)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۲:۲۷
مردم سال 84 تصمیم دیگری گرفته بودند ؟ ! (281393)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۷:۱۱
درود بر انسان شریفی مثل مهندس بازرگان که از حافظه مردم پاک نخواهد شد خداوند رحمت کند ایشان را (281319)
رجبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۷:۱۲
مشکلتان دقیقا همین است که بیرق شما غرب زده ها هستند ، ای خفتگان........ (281320)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۰:۰۵
توهین نکن عزیز،موج سوارایی مثل جنابعالی اگه راحت نشستینو مملکتو صاحب شدین، همش از صدقه سری افراد متفکری مثل بازرگان و شریعتی و سحابی و طالقانی و ... است که موج تغییرات رو راه انداختن. نظراتی که این افراد درمورد اداره مملکت و قانون اساسی داشتند تازه داره واسه خیلیا روشن میشه که چقدر عاقلانه و منطقی بود.
بازرگان استوره این مملکته، حق نداری به ایشون توهین کنی...
از بزرگی ایشون هرچی بگم کم گفتم، متاسفم برات (281366)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۳:۲۶
خیلی بهتر از شما افراطی ها هستند (281403)
حسین
Russian Federation
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۳:۴۴
به شما توصیه میکنم حرف های اقای هاشمی در باره مصباح یزدی مصالعه نماید تا فرق یک مبارز واقعی با یک مشت ادمهای که پس از انقلاب به خاطر منافع مادی دم از دفاع میزنند را شاید متوجه شوید (281410)
لبو فروش
United Kingdom
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۷:۱۳
چه عجب بالاخره یه عده ای به فضیلت مرحوم بازرگان پی بردن!!! (281321)
نسیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۷:۳۵
درود بر فرزند شریف و عزیز وطن و بر پا دارنده بیرق آزادگی و اصلاح طلبی در تاریخ ایران زمین (281326)
اکبر دامغانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۷:۳۵
خوشا به روح بزرگ مردانی چون او و شهدا ی انقلاب و امام شهدا که نماندند تا شاهد گسترش تفکرات تکفیری و تحجر گرایی و... در جامعه باشند. روحشان شاد (281327)
دانیال دانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۷:۴۶
اصلاحات چشمه زاینده و جوشنده است که سرشار از نیروهای مدیر ، دلسوز ، توانمند وکاربلد است. (281329)
ماهان
United States
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۸:۰۸
جناب مهندس بازرگان هم اسیر تندروی متحجرینی شد که امروز هم بار دیگر مانعی هستند بر سر راه اصلاحات!!!
توسل متحجرین به دین جهت تسکین وجلب توجه مردم و نشان دادن اینکه اصلاح مغایر تفکر دینی است، در تاریخ ایران همیشه بوده وهست! دیدگاه مارکس بخوبی نمایان است! این در صورتی است که آقای بازرگان خود مقصر قرآن وزین پژوه برجسته ای بوده است، ومیدانسته مغایرتی بین دیداری و اصلاح طلبی نیست. (281335)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۱:۱۷
سر دسته آن روز امروز خودش را به بدنه و راس اصلاحات چسبانده و من و شما امروز حامی او شدیم اویی که . . . باعث شد افکاری چون مهندس بازرگان سبز نشوند البته خدا جای حق نشسته و همان هایی که او باعث رشدشان شده افتادن به جانش و از هر تریبونی به ناسزاگویش مشغول (281378)
واقع بین
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۰۰:۱۷
انسان جایز الخطا نیست حتمی الخطاست پس اگر کسی راه درستی انتخاب کرد او را تشویق کن و نه سرزنش (281414)
ساناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۹:۳۵
هر شب ستاره ای به زمین میکشند و باز این آسمان غمزده غرق ستاره هاست.. (281355)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۱۹:۵۳
اگه اصلاح طلب بود چرا کنار کشید؟خب مثل مرد اصلاح میکرد....این که هنر نیست زودی استعفا بدی؟ (281362)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۳:۲۸
دقیقا" فقط اصلاح طلبها با اشغال سفارت امریکا و سایز کشورها مخالفند .اقای بازرگان چون رسوم دیپلماتیک بلد بود از اشغال سفارت ناراحت بود و مثل الان کسانی مثل شما با ندانم کاری چوب لای دولت می کنید (281405)
زارعي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۰:۱۴
اصلاح طلبان چون ميوه هايي مثل لينچي نمي خورند شهامتشان را از دست داده اند و گرنه مثل تند روها با خوردن اين ميوه هاي لذيذ و گران قيمت فكشان داغ ميشد و انواع شعارهاي مقاومتي و جهادي و ضد امريكايي ميدادند و عزيز مي شدند (281368)
عبدالعلی غلامزاده بابره
United States
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۱:۳۶
لطفا مهدی بازرگان را با اصلاح طلبان مقایسه نکنید...خدا رحمتش بکند...اقای مهدی بازرگان (281382)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۳:۳۵
او هم یک اصلاح طلب بود که نکته قوتش این بود که حتی زودتر از خاتمی اصلاح طلب شد ولی نکته ضعفش اینکه مقاومت و بردباری و صبر خاتمی را نداشت (281407)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۱:۴۸
محسن جان کنار کشید چون یک اصلاح طلب واقعب شیفته پست نیست و مادامی می ماند که بداند می تواند کاری کند. روحش شاد (281383)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۳:۴۱
ولی بازرگان میتوانست بماند و در پست یک نخست وزیر کشور را از عواقب گروگانگیری نجات دهد که متاسفانه شاید چون فکر نمیکرد آن واقعه 444 روز طول بکشد و حتی عاملی شود که صدام دیوانه را وسوسه کند به ایران حمله کند (281409)
بیم میم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۳:۱۹
مهدی بازرگان دیگر درمیان ما نیست او در مجلس سیلی خورد دم نکشید.ای روشنفکران کشور ایران ای مدرسان دانشگاهها آیا اجازه میدهید.درمجلس ما تاریخ دوباره تکرار شود و روح مهدیان ودل بازرگانها آزرده خاطرشود. (281401)
احسان
United States
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۳:۴۰
بازرگان بازیچه ی سیاست شد چون بد اخلاق سیاسی بود،مثل اکثر سیاستمداران ایرانی. (281408)
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۰۷:۳۸
کسانی که به زنده یاد مهندس بازرگان نسبت های ناروا می دهند, یا ناآگاه و بی اطلاع از تاریخ و سیاست هستند و یا در پی اغراض خاصی هستند... (281419)
کارن
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ۲۳:۳۲
ما همه شدیم یک عابر پیاده البته با کمی تفاوت ، عابر با پاهایاش به هر سمتی میرود اما ما با بادها
یادش گرامی و روحش شاد.. (281406)
شایان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۰۰:۰۰
درود بر مردان اصلاح طلب و ننگ بر تندروهای بی تفکر و متحجر (281413)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۰۵:۴۵
تجربه مدیریتی بازرگان نشان داد که خاتمی نمی تواند قهر کند و همچنین روحانی!
باید کار کرد چرا که برای ساختن و اصلاح کرد ، صبر پیامبر و علی (ع) لازم است.
بازرگان استعفا کرد عده ای جوان خام خوشحال شدند و...
روحانی قهر کند کم دلواپس خوشحال خواهند شد؟ (281416)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ۰۷:۳۶
یادبازرگان را گرامی بداریم مردی که بزرگ بود کارهای بزرگی کرد و اشتباه بزرگ نکرد. و این حاصل روشن بینی او بود. او بود که در خشت خام می دید آنچه جوانان پر شور آن روزها نمی توانستند در آینه ببینند. (281418)