به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۱/۳۱ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب : ۱۰۶۲۹
گراني اقلام مصرفي از گوشت و نان تا كره و شير؛

نان گران مي‌شود؛چه‌كسي جوابگوي گراني‌هاست؟

گروه اقتصادی: با گذشت يك ‌ماه از آغاز سال جديد و عليرغم اينكه بسياري از اقلام مصرفي در سال گذشته افزايش قيمت تا ۱۰۰ درصدي را هم تجربه كردند، اخبار گران شدن مجدد قيمت گوشت قرمز، روغن، كره، شير و حتي نان از سوي مسوولان و با تاييد سازمان حمايت از مصرف كنندگان براي سال جديد به گوش مي‌رسد.
نان گران مي‌شود؛چه‌كسي جوابگوي گراني‌هاست؟
فارغ از اينکه علل اصلي افزايش چندين درصدي قيمت اين فرآورده‌ها نسبت به‌مدت مشابه سال قبل چه بوده آنچه مسلم است اينکه گراني اين اقلام ضروري فشار مضاعفي را بر مصرف‌کنندگان به‌ويژه اقشار کم‌درآمد جامعه وارد کرده و موجب شده است که عملا بسياري از اين اقلام از سبد مصرفي خانوارها حذف شود.
نان قطعاً گران مي‌شود
روز گذشته مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران از افزايش قطعي قيمت نان خبر داد و گفت: قيمت خريد تضميني گندم مشخص مي‌شود. عباس قبادي به فارس گفت: قيمت خريد تضميني گندم طي امروز و فردا مشخص مي‌شود.وي افزود: در حال حاضر گندم کشاورزان را به صورت علي‌الحساب کيلويي ۵۵۰ تومان خريداري مي‌کنيم.معاون وزير صنعت، گفت: قيمت پيشنهادي براي خريد تضميني گندم بين ۶۵۰ تا ۸۰۰ تومان براي هرکيلو گرم است.وي در واکنش به اين سئوال که آيا با افزايش قيمت گندم، نان گران مي‌شود، گفت: طبعاً قيمت نان گران مي‌شود.

گوشت ناگهان ۶۰ درصد گران شد
قيمت گوشت در فروشگاه‌ها ناگهان به صورت فزاينده‌اي بالا رفته است و قيمت تا حدود ۶۰ درصد افزايش را تجربه مي‌کند. در اين ميان، مسوولان تنظيم بازار کشور، در حال حذف اختصاص ارز مبادلاتي به واردات گوشت و هدايت واردکنندگان به سمت تامين ارز از بازار آزاد هستند.قيمت گوشت چند روزي است که با افزايش مواجه شده است و در برخي از انواع گوشت قرمز، اين افزايش تا ۶۰ درصد هم خود را نشان داده است. به خصوص در سطح فروشگاه‌هاي زنجيره اي، افزايش قيمت مشهود است و از سوي ديگر، با پايان يافتن فروردين ماه، بساط توزيع گوشتهاي تنظيم بازاري نيز برچيده شده است. مسوولان دلايل متفاوتي را براي افزايش قيمت گوشت در سطح بازار عنوان مي‌کنند که از جمله آن، حذف اختصاص ارز مرجع به گوشت و هدايت واردکنندگان به سمت واردات گوشت با ارز مبادلاتي است. واردکنندگان اما اذعان دارند که در دريافت ارز مبادلاتي براي واردات گوشت قرمز با مشکل مواجه هستند و همين امر، روند واردات را کند کرده است.

يک مقام مسوول در معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت مي‌گويد: دليل اصلي افزايش قيمت گوشت ظرف روزهاي اخير، قطع اختصاص ارز مرجع به گوشت قرمز است، ضمن اينکه مرکز مبادلات ارزي نيز صف طولاني براي اختصاص ارز مبادلاتي به واردکنندگان گوشت تشکيل داده است و همين امر، واردکنندگان را به سمت خريد ارز از بازار آزاد تشويق مي‌کند.وي مي‌افزايد: استفاده از ارز آزاد براي واردات گوشت، خود عاملي براي گراني اين کالا در سطح بازار شده است. ضمن اينکه گوشت تنظيم بازاري نيز به صورت محدود عرضه مي‌شود.يکي از اپراتورهاي خريد مجازي فروشگاه شهروند مي‌گويد:به دليل انجام مذاکرات ميان توزيع کنندگان و مسوولان شهروند بر سر قيمت و اختلاف نظر آنها متوقف شده بود.

وي مي‌افزايد: بالاخره اين توافق حاصل شده است و توزيع گوشت در فروشگاههاي شهروند با قيمتهاي جديد از سر گرفته شده است.به گفته وي، هم اکنون قيمت هر کيلوگرم ران گوسفندي که تا پيش از عيد ۲۲ هزار تومان بود، هم اکنون به ۳۶ هزار تومان و قيمت ران گوساله که تا پيش از عيد ۲۰ هزار تومان بود، هم اکنون به ۳۲ هزار تومان رسيده است.

۱۳۹۲/۰۱/۳۱ ۱۷:۵۶
مبارک مردم بابصیرت (39890)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۱/۳۱ ۱۸:۲۳
بر سر این مردم هر چه خواستند آوردند (39892)
۱۳۹۲/۰۲/۰۱ ۰۰:۴۰
حق این مردم همینه . خلایق هر چه را لایق .
خداوند در قرآن می فرماید : لایغیر بقوم ... یعنی اوضاع زندگی مردم تغییر نخواهد کرد مگر اینکه خود مردم وضعیت را تغییر بدهند. (39961)
۱۳۹۲/۰۱/۳۱ ۱۸:۵۴
قیمت گندم باید خیلی کارشناسانه تعیین شود، نه مثل پارسال که کمتر بودنش از قیمت خوراک دام و سبوس و... باعث شد مقدار زیادی از گندم به مصرف دام برسه. (39902)
علی اکبر
۱۳۹۲/۰۱/۳۱ ۲۱:۰۷
نوشتید قیمت نان گران شد، اما اکثرش درباره گوشت بود!
جالبه، نه؟! (39916)
مهسا
۱۳۹۲/۰۱/۳۱ ۲۲:۲۱
نان گرون میشه تقصیره کیه؟......دشمن
گوشت و مرغ گرون میشه تقصیره کیه ؟ ......دشمن
ماشین و خونه گرون میشه تقصیره کیه؟......دشمن
مردم رو بذاریم تحت شدیدترین فشارها بگیم کار کی بوده؟..... دشمن
همه چی ....دشمن
همه جا...... دشمن.
.
.
. بابا به خدا ما انسانیم نه جییگر!! (39928)
۱۳۹۲/۰۲/۰۱ ۰۱:۴۴
کی خسته است ......... دشمن (39983)
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۰۱ ۰۰:۵۶
دیگه اسم این سازمان رو حمایت از مصرف کننده نزارید
بویسید سازمان حمایت از دولت و نظام
نه سازمان حمایت از مردم. (39965)