به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۵۵۲۷۹
طعنه‌ها، کنایه‌ها و طلبکاری‌‌ها: از روحانی تا عیاری!

آقاي حاتمی‌کیا، چرا همیشه مونولوگ؟

دلارهاي هنري به دلارهاي سياسي اضافه شد!
گروه هنري: در برنامه جمعه شب برنامه هفت، ابراهیم حاتمی کیا به برنامه هفت آمده بود تا به مناسب هفته دفاع مقدس، پیرامون سینمای جنگ و دفاع مقدس سخن بگوید و در حاليكه در سالهاي گذشته برخي محافظه كاران، ادعاي كمك دلاري آمريكا به اصلاح‌طلبان و منتقدان سياسي را مطرح كرده بودند ديشب حاتمي كيا هم فاز دلاري عرصه هنر را رونمايي كرد و گفت: دسته‌ای از فیلمسازان ایرانی با آن طرف آب در ارتباطند و خدارا شکر همیشه دلارشان می‌رسد و مارکوپولو هستند و در آن سوی آب ها رنگ عوض می‌کنند و عکس های مختلف می اندازند!
آقاي حاتمی‌کیا، چرا همیشه مونولوگ؟
حاتمی کیا که بنظر می رسید برخلاف دیگر میهمانانی که به این برنامه می آیند، با مشکلی به نام محدودیت و یا کمبود وقت مواجه نیست، فرصت کافی داشت تا با خیال راحت تمامی حرف های مدنظرش را به زبان آورد. سخنانی که بخش عمده آن را نیش و کنایه به سینمای ایران و منتقدین و دیگر سینماگران تشکیل می داد.

در همین رابطه، پس از پایان سخنان حاتمی کیا، هنگامی که نوبت به بخش نقد برنامه رسید، احمد طالبی‌نژاد از مجری برنامه فرصت خواست تا درباره سخنان حاتمی کیا یکی دو جمله بگوید. طالبی‌نژاد گفت که برای حاتمی کیا نگران است، چرا که مسیری که وی انتخاب کرده مسیر درستی نیست و این میزان تبختر که در حاتمی کیا وجود دارد نگران کننده است.

طالبی نژاد افزود: یک سوال از حاتمی کیا دارم و آن هم اینکه چرا نسبت به سینمای ایران و منتقدان این قدر با بغض سخن می گوید؟ مگر نه اینکه همین منتقدین حاتمی کیا را برجسته کردند؟ و اینکه چرا حاتمی کیا که همیشه یهترین امکانات برای او مهیا بوده همیشه ناراضی است؟ چرا این همه تبختر؟
در ادامه گبرلو مجری برنامه نیز گفت که از حضور حاتمی کیا در مناظره ای برای پاسخ دادن به این گونه سوالات، استقبال می کند اما حسین معززی نیا، دیگر منتقد حاضر در برنامه در این باره گفت: آقای حاتمی کیا معمولا مناظره را قبول نمی کند، ایشان مثل همین الان، فقط مونولوگ را می پسندند. معززی نیا همچنین در پاسخ به طالبی نژاد که از وی خواست تا او هم نظرش را درباره سخنان حاتمی کیا بگوید، گقت: اجازه بدهید من سکوت کنم.
..........................................
حضور ديشب ابراهیم حاتمی‌کیا در برنامه هفت، همچون بسیاری دیگر از اتفاق‌های اخیر روزگار نو در ایران، روشن‌گر، آکنده از تناقض و پر از افشاگری‌های ناخواسته بود. وقتی یکی از نماینده‌های بخشی از سینمای نفتی نظم قدیم ایران، با مقدس سازی از شعارهایش، کاملا حساب‌اش را از مردم کشورش جدا می‌کند. در روزگاری که از خالی ماندن میدان از همکاران نفتی‌اش می‌ترسد. می‌خواهد به آن‌ها شجاعت ببخشد که به قول خودش به میدان بیایند و با انتقاد و تخریب، سویه دیگر این جریان نفتی، یعنی بخش جشنواره‌ای را از میدان به در کند.

روزگاری است که دوستان به جان خودشان افتاده‌اند تا از باقی‌مانده بیت‌المال، برای ساخت چند اثر دیگر بهره ببرند. حاتمی‌کیا یک جا می‌گوید فرزند این مردم است و جای دیگر این گفتگو اعتقاد دارد که برای کشاندن این مردم به سینما، باید درباره پایین‌تنه فیلم بسازد. دقیقا همان تصویری که بخش ظاهرا مقابل این جریان نفتی، از گیشه و حضور مردم می‌دهند. او از دوستان‌اش دعوت می‌کند تا پیش بیایند و فضا را پر کنند.

دوست فیلمسازی را نام می‌برد که با بودجه دولتی فیلمی ساخته، و می‌گوید که اگر مردم برای تماشای فیلم‌اش به سینما نیایند، نگران نباشد و باز هم فیلم بسازد. به همکاران نفتی‌اش می‌گوید که از سالن‌های خالی نترسند، مردم هم از تماشای این محصول استقبال نکرند، نکنند؛ چون آرمان‌شان جدا از مردم، مقدس است، و باید برای این آرمان از جیب اقتصاد مرکزی و بیت‌المال، پول خرج کرد. هر چند که خودش را بخشی از "خانواده مردم" می‌داند!

در این گفتگو، می‌شد نگرانی حاتمی‌کیا را از تنها ماندن و ترک میدان در روزگار جدید دید. او فروش میلیاردی فیلم‌های همکاران‌اش را با توجه به قیمت بالای بلیت، دست می‌اندازد و اندک می‌شمرد، اما فیلم آخر خودش هم با همه حمایت‌ها و تبلیغات، در تهران یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان فروخته است! او در برنامه هفت ظاهر شد، حرف‌های متناقض زد، و کوشید خودش و همراهان‌اش را به عنوان تنها گروه دارندگان آرمان، و در حقیقت واپسین مصرف‌کنندگان آخرین قطره‌های بودجه نفتی نظم قدیم، در برابر دیگر به اصطلاح ارزشی‌ها و روشنفکرهای این نظم، در جایی امن، دور از انتخاب واقعی مصرف کنندگان این سینما، جا بزند. و این ویژگی دوران تازه است. وقتی همه چیز مثل روز روشن می‌شود. حالا هر چه قدر هم بخواهیم با داد و فریاد و پر از تناقض حرف بزنیم تا سررشته اصلی سخن گم شود!

..................
حاتمی کیا در ابتدای این برنامه وضعیت سینمای ایران را غم انگیز دانست و گفت وقتی در جشنواره فجر فیلم های ایرانی را می بیند انگار وارد یک سیاره دیگر شده. حاتمی کیا اعلام کرد مشکلات سینمای ایران از زمانی آغاز شد که هنرمند را از زمانش گرفتند. وی در ادامه سینمای ایران را شامل سه جریان دانست یکی فیلم های سیاه نما و جشنواره ای که فیلم هایشان برای مخاطب موبور آن طرف آب می سازند. دیگری فیلمسازانی که برای جیب مردم فیلم می سازند و حاتمی کیا یک جا آنها را حلال ترین فیلم سازان دانست و در بخش دیگری از صحبت هایش این جریان را شامل فیلمسازانی دانست که حرف های پایین تنه ای می زنند تا سینما گرم شود!

ابراهیم حاتمی کیا جریان سوم را جریان میانه ای دانست که دنبال مطرح کردن مشکلات و زخم های جامعه و آرمان هایی مثل ورود عرفان به سینما است. حاتمی کیا در این بخش از صحبت هایش گفت: الآن در سال 93 اگر آدم های آن نسل که رفتند و جنگیدند نبودند چی می شد؟ آقا وقتی در بیمارستان صحبت های آمریکایی را شوخی می داند به پشتوانه همین نسل است. جامعه در دورانی درگیر جنگ بوده و کوچه ها نام شهیدها را گرفته و در حالی که هنوز این زخم ها التیام پیدا نکرده سینما سعی می کند به آنها پشت کند.

حاتمی کیا این جریان سوم را مظلوم ترین فیلم سازان است که باید از طرف همه بخش ها اعم از سیاست گذار و بخش خصوصی حمایت شوند و برای گفتن حرف هایشان مصونیت داشته باشند. وی اعلام کرد حتی آمریکا به فیلمسازهایی که در جنگ ویتنام شرکت کرده بودند امتیاز های ویژه دادند. حاتمی کیا در ادامه صحبت هایش سعی در روحیه دادن به فیلمسازهای نا امید این جریان که یا فیلم نمی سازند یا تغییر جهت داده اند داشت و از آنها خواست در بیان حرف هایشان مقاوم باشند وبدانند هیچ مسئولی از فیلمسازی آنها استقبال نمی کند.

حاتمی کیا در ادامه گفت: من سه دهه است دارم کار می کنم که با عمر انقلاب یکی است و ادعا دارم که قصدم این بوده که تغییری ایجاد کنم. من باید اراده ملتی که انقلاب کرده را بگویم و برای گفتن این باید شجاعت داشته باشم، حوصله کنم و بجنگم. این نوع فیلمسازی آدم هایی را می طلبد که روی چیزی که می خواهند بگویند مقاومت کنند. حاتمی کیا وضعیت فعلی این جریان را هم اینگونه شرح داد: وضعیت جوری شده که ما اقلیتیم. ما را در بازی گذاشتند که داریم صفر می شویم اما بچه ها نباید کوتاه بیایند.

حاتمی کیا البته در میانه صحبت هایش از گروهی از فیلمسازها انتقاد کرد که مشخص نبود در کدام یک از دسته بندی های او قرار دارند و گفت: سینما برای یک عده تبدیل به سکوی پرتاب شد و فیلم هایی با بودجه اندک تند تند سر هم بندی می کنند تا بیلان کاری ارائه بدهند. ابراهیم حاتمی کیا در ادامه صحبت هایش کمال تبریزی را فیلمسازی دانست که اول انقلاب با دوربین از سفارت آمریکا بالا رفته و در آخر برنامه بدون نام بردن از او و فیلم طبقه حساس از برخی بچه های این جریان میانه که سراغ فیلم های پایین تنه رفته اند انتقاد کرد.

حاتمی کیا از تبدیل شدن فیلم فاخر به متلک انتقاد کرد و در مقام مدافع این فیلم ها گفت: کار به جایی رسیده که فیلم های فاخر را مقصر بالا رفتن دستمزد بازیگران می دانند. انتقاد های حاتمی کیا در ادامه به انجمن دفاع مقدس و محمد رضا شرف الدین رسید و حاتمی کیا این انجمن را به خاطر انجام ندادن هیچ حرکت موثری مورد نقد قرار داد. حاتمی کیا در ادامه از بهزاد بهزاد پور که دیگر فیلم نمی سازد هم انتقاد کرد و گفت: ما باید فیلم هایمان را بسازیم ملت پول دادند دادند ندادند هم ندادند!

ابراهیم حاتمی کیا بدون نام بردن از فیلم آبادانی های کیانوش عیاری هم به تندی انتقاد کرد و آن را فیلمی دانست که ایران را فاشیست زده نشان می دهد و گفت:من برای ارسال این فیلم به لوکارنو گریه کردم و گفتم باید از فرستادن این فیلم که کشور ما را ذلیل می کند خجالت بکشید و با داد و فریاد از فارابی بیرون آمدم. وی همچنین کنایه هایی به گیلانه رخشان بنی اعتماد زد و گفت: داستان زنی که پسر خوشکل چشم آبی خود را به جنگ می فرستد و ناتوان و مجروح آن را تحویل می گیرد سیاه نمایی است.

ابراهیم حاتمی کیا بار دیگر از شیار 143 که دومین فیلم بلند نرگس آبیار است تقدیر کرد و آن را یک فیلم مردمی دانست اما در جای دیگری از صحبت هایش گفت: کسانی که تازه الفبای فیلمسازی را یاد گرفته اند کار خود را با جنگ آغاز می کنند. من از چنین آدمی چه انتظاری میتوانم داشته باشم؟!

انتقادات حاتمی کیا نهایتا به حسن روحانی رسید و او طبق معمول بدون نام بردن از او گفت: دیگر دارند می گویند بهشت و جهنم مردم دست ما نیست حتما دیگران باید تصمیم بگیرند که بهشت برویم یا جهنم. ابراهیم حاتمی کیا در طول صحبت هایش مدام جملاتش را نیمه کاره می گذاشت و بر عکس مصاحبه های چند سال قبلش صراحتا وارد یک موضوع نمی شد حتی وقتی کار به فیلم خودش یعنی گزارش یک جشن رسید با محافظه کاری گفت: این فیلمی است درباره جوون ها و نه مسایل دیگر اما به هر حال صلاح دیدند که نمایشش ندهند.

حاتمی کیا صحبت هایش را با انتقاد از گروهی از منتقدان و اعلام ورشکسته بودن سینمای ایران به پایان رساند. ابراهیم حاتمی کیا دراین گفت و گو از شرایطی انتقاد داشت که جریانی که او هم شاملش می شود را دارد محو می کند. اما نتوانست توضیح کاملی درباره این شرایط بدهد تا شاهد یکی آشفته ترین مصاحبه های چند سال اخیر او باشیم.
مرجع : كافه سينما

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۲:۵۱
اين آقا، تو يك فاز ديگه اي سير مي كنه! بابا مملكت را با دروغ و چپاول 3 هزار ميلياردي و.... چاپيدند و پايه هاي اجتماعي اش را سست و بي بنيان كرده اند اونوقت اين آقا هي از جنگ دم مي زنه. راست مي گي يك فيلم درباره خاوري ها و بابك زنجاني و احمدي نژاد ها بساز آقاي فيلمساز ارزشي...! نكنه اين چيزا سياه نمايي و مخالف اصول جنگه! (252288)
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۰۲
خوب شد این 3000 میلیاردو بردن که ما ملت به بی ربط ترین چیزا ربطش بدیم و هرجا کم آوردیم فوری دم از این 3000میلیارد بزنیم.این آقا به وقتش شاخکاش از همه حساس تر بوده و راجع به مشکلات فیلم ساخته.قرار نیست هرکی مثل ما فکر نکرد آسمونو به ریسمون ببافیم و بکشیمش پایین.حاتمی کیا 18 فیلم ساخته که لااقل 10 تاش شاهکاره.این باید مهم باشه. (252346)
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۱۸
مگه قراره ایشون جور همه ی مشکلاتو بکشه این آقا جنگو خوب میشناسه خوب هم راجع بهش فیلم می سازه. بقیه دوستان عزیز که امشب بارییس جمهورن، فردا تو مهمونی وزیرن ، پس فردا با فلان رییس سازمانن به جای این همه سیاسی بازیا بشینن از این مشکلات فیلم بسازن. (252355)
hojat
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۳۹
دوست عزیز حالت خوبه ؟؟؟ تا حالا رفتی سینما ؟؟ تا حالا رفتی فجر‌؟؟؟
شما توی فاز دیگه سیر می کنی که فکر می کنی سینما عرصه واقعیت هاست شما توی فاز دیگه سیر می کنی فکر می کنی فیلمی خوبه که بهش اسکار بدن
شما توی فاز دیگه سیر می کنی ........... (252365)
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۵۱
اونچه این مملکتو خراب کرده دروغگویی و ریا و وجدان در خوابیه که از پایه هرم تا بالا همه رو درگیر خودش کرده. کاش ما هم مثلل ممالک پیشرفته دست از حضور در همه جای سیاسیت و قاطی کردن سیاست در تمام زندگیمون می شستیم و سیاست رو به اهلش می سپردیم تا بدین حد همه چی رو با متر سیاسی بازی اندازه نگیریم. هر حرف حقی رو چون با سیاستمون نمی خونه در نطفه خفه می کنیم. مهم نیست جزو کدوم گروه باشیم. هردو طیف تحمل هیچ ساز مخالفی رو ندارن. (252372)
اکبر نمه ره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۶:۴۹
آقای حاتمی کیا کاش یه خورده از این پولایی که باهاش چ را ساختی میدادن به فرهنگیان این سربازان خط مقدم جبهه ی فرهنگی که اول مهری بتونن یک لباس شیکی بپوشند برن سرکلاس.بچه های ما ازدیدن معلماشون لذت ببرند نه اینکه دپرس بشن. (252401)
فتنه کش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۱۴
آقای حاتمی کیای عزیز 8سال دفاع مقدس وجنگ باصدام تمام شد کمی فاصله بگیر وبیاتوسالهای 84تا92که معضلات ومشکلات ونابودیها وخرابیهای بسی بدتر از8سال دفاع مقدس سر ما آمد.کاش یک فیلمی در مورد بلایای بدتر ازجنگی که احمدی نژاد سر کشور آورد یک فیلم میساختی ما خیلی خسارت دیدیم.البته هنوز دیر نشده تو میتونی میتونی. (252415)
دوستدار روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۱:۳۴
آفرین گل گفتی، باید راجع به خاوری ها و بابک زنجانی ها و احمدی نژاد ها فیلم بسازه، راجع به شهرام جزایری ها و رشوه هایی که داده، راجع به پیروزی قدرتمند جناب دکتر روحانی با رأی قاطع و احترام به قانون دیگر کاندیداها هم باید فیلم بسازه، راجع به بی قانونی تو انتخابات 88 و عدم احترام به قانون و اغتشاش هم باید فیلم بسازه (252481)
عسگرگاریچی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۰۶
آقای حاتمی کیاشمادلت به حال دفاع مقدس وارزشها نسوخته .فیلم چ رابا8 میلیارد تومان سرمایه کی ساختی؟وبرای چه چ را ساختی ؟........خب راست میگی یه فیلمی بساز که اسکاربگیره. هرفیلمی اسکار وشیرکن گرفت سیاه نماییه؟ (252296)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۴:۱۳
"گاریچی" جان! من کاری به حاتمی کیا و فرهادی و امثالهم ندارم. اگر فکر کنیم که حتماً و فقط و فقط فیلم های جشنواره ای خوبند سخت در اشتباهیم. سینما در کلیت خودش مورد نظره و فقط در فیلم های جشنواره ای خلاصه نمیشه. پر فروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ما و جهان راببینیم. هیچکدومشون جشنواره ای نبودند. (252324)
دوستی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۰:۰۱
کله شقی و لجاجت همیشه با جهل و نادانی همراهه. خوب یاشاسین اردبیل راست گفته. و امار درست داده. نگفته فیلم های جشنواره ای بد هستند که. گفته پر فروش ترین فیلم های هالیوود...بالیوود..ایران وود و غیره فیلم های غیر جشنواره ای بودند. فیلم هیس دختر ها فریاد نمیزنند یه فیلم جشنواره ای و اسکاری نبوده اما جزو رکورد داران فروش هست. چرا جهالت را به لجاجت گره میزنید. (252449)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۴:۵۲
آقای حاتمی کیا اگه واقعا فیلمی میساختی که حرف جدیدی میداشت نباید دولت قبلی مجوز ساخت واکران میداد.از آنجاکه خیلی راحت ساختی واکران کردی ودولت قبلم اوکی داد معلومه توهم از همون قماش پوپولیستی.از آژانس شیشه ای به بعد از فیلم های محتوایی وارزشی وحرف برای گفتن داشتن فاصله گرفتی. (252342)
b.a
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۱۱
تو دوره قبل خیلی فیلمای خوب هم داشتیم مثل جدایی، درباره الی قرار نیست چون دوره قبل خوشایندمون نیست چشم رو همه چیز ببندیم. این طرز فکر شما چه فرقی با طرز فکری داره که می خواد 8 سال خاتمی رو کلا از تاریخ پاک کنه. شما هم که مثل اونا فکر می کنی!!!ضمنا بعد از آژانس ارتفاع پست و به رنگ ارغوان جزو کارهای خیلی خوب بودن. (252413)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۰:۳۱
جناب b.a خیلی ممنون از تذکرتان .به جا ومنطقی بود.پوزش میخوام. (252458)
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۰۵
قرار نیست حاتمی کیا فیلم بسازه برای اسکار. قراره فیلمی بسازه که من ایرانی باهاش ارتباط برقرار کنم. همه جای دنیا برای شناسوندن قهرماناشون خرج می کنن. مطمئنا همه ی دوستان سریال 24 دیدن که چطور روز و شبو برعکس نشون می ده که سیاسیتای آمریکا رو مثبت و درست جلوه بده. حالا 24 خوبه چون اونا میسازنش و فیلمای ما بده.به خاطر فیلمای سیاه نمایییتونه که هنوز فکر می کنن ما با شتر اینور و اونور می ریم. (252349)
کاردان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۵۶
اسکاری که جایزه شو به فیلم متوسط و بی ارزش مثل آرگو بده اون هم در حضور جانگو و فیلمای خوب دیگه ارزش نداره.اسکاری که در حضور رابرت دنیرو به استالونه داده بشه ... اسکاری که پاچینو این غول بازیگری رو تا سال های سال ندیده بگیره... خیلی دلخوش به اسکار نباشید (252373)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۶:۴۰
فیلم چ را دولت احمدی نژاد بخاطر طرفدار پروپاقرصش وبابت تلافی حمایتهای بیدریغ ریاست محترم شورای شهر تهران هزینشودادتا حاتمی کیاساخت. (252395)
لادن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۱۴
وقتی همه ی کارگردانایی که پز روشنفکریشون گوش فلکو کر کرده و تو همه ی برهه های سخت در سایه ی عافیتن سکوت پیشه کرده بودن و با مشایی دیدار می کردن حاتمی کیا بود که گزارش یک جشنو ساخت. (252414)
احمد
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۰۸
افسوس ، دریغا ،آنگاه که هنرمند .........هنر گاه به خدمت نام و نان در می آید. (252298)
عزیزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۰۸
چقدر زود بیانیه صادر می کنید. ایشون اونقدر کارنامه ی پربار و قوی دارن که غم نان نداشته باشن.برید نگاه کنید خیلی از بازیگرای خوب بهترین بازیهاشونو توی فیلمی همین آقا اجرا کردن. جوری دم از حاتمی کیا می زنید که انگار جوانک تازه کاریه که تازه می خواد خودشو به همه نشون بده.حاتمی کیا یکی از وزنه های این سینماست. (252350)
رضا
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۱۲
خوشا هنری که در خدمت آرمان های بلند انسانی قرار گیرد. از مرز های ناسوت در گذرد. هنرمند را قبل از مرگ از مرز های تنگ زندگی فراتر برد. (252299)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۲۴
حاتمی کیا جدیدا گفته تمام دغدغه من تحمل نظرات مخالفه واقعا من دارهخ باورم میشه بعضی از این دوستان 8 سال خواب بودن یا اینکه قضیه چیز دیگریه آقای حاتمی کیا خسته نباشی برادر (252301)
دکاندارفتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۱۸
8سالدولت احمدی نژاد خرابی وخسارتش کمتر از 8سال دفاع مقدس نبود.جناب هاشمی سردار سازندگی بعد دفاع مقدس بود وحالاجناب روحانی سردار سازندگی بعد دولت احمدی نژاد.یه فیلمی درمورد 8سال دولت محموخان بساز. (252417)
دلواپس دلواپسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۲۶
حاتمی کیا برات متاسفم.اصلا معلوم نیست چه جور آدمی هستی و چی میگی (252302)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۴:۱۴
خوب حتماً دلیلش اینه که حتی خودتو نشناختی! (252326)
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۱۰
من برای شما متاسفم که طاقت ندارید یکی فکرش مثل شما نباشه. انگار تو این مملکت عدم تحمل منتقد مربوط به گروه خاصی نیست و اگه فرصتش پیش بیاد چپ و راست نداره و همه از هم دگم تر هستن. (252351)
سیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۳۰
جناب اقای حاتمی کیا. من هنوز عاشق دیده بانم. به خاطر اینکه قهرمان اصلی مسئولیت اعتقاد و عملش را پذیرفت. در آثار شما به تریج از فرد مسئول فاصله گرفته و نهاد ها و سازمانها اصالت می یابند. با جنگ ها بر دوش «فرد» ها ست و نهادها تنها وظیف اداری دارند. اقا ابراهیم! هرچه از دیده بان فاصله بگیری وامدار نهادهایی می شوی که زمینه برای اندیشه نهادگرایی که در رشته های دیگر راهگشا ولی برای هنر سینماه سم است، فراهم می کنند. در دیدهبن بحث خدمت موضوعیت نداشت. بحث انتخاب انسانی و پیامدهای آن بود. (252303)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۱۳
قهرمانای حاتمی کیا همیشه آدمای فراموش شده ان. نمونه ی بارزش حاج کاظم و عباس آژانس بودن. نمونه ش قاسم ارتفاع پست.کجای این آدما به نهاد وابسته بودن. چقدر قضاوت ها ناجوانمردانه شده. چون آقای کارگردان این روزها مثل ما فکر نمی کنه قراره همه ی ارزشاشو زیرپا لگدمال کنیم. (252353)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۴۰
تمی گم با حرفای حاتمی کیا موافقم. ولی هنوز در کنار میرکریمی، مجیدی، تبریزی و چند نفر دیگه جزو کساییه که من مذهبی میتونم فیلاشو ببینم در حالی که هزار بار از خودم نپرسم بابا اینجا کجاست، این فضا و آدما مال ایرانه. این ارتباطا مال ایرانه یا اروپا؟! چه کنم که من هنوز محبوبترین کارکترم دایی غفور و سعید و عباس و حاج کاظم و قاسمه.چه کنم که هربار بوی پیراهن یوسفو ببینم یه خداخیرت بده نثارش می کنم.این روزا دیدگاه سیاسی من و حاتمی کیا یکی نیست ولی قرار نیست همه مثل من فکر می کنن. (252366)
0101
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۳۷
ای کاش هنرمندان ما هنر مند بمانند ونیاز نباشد سیاسی باشندوسیاسی صحبت کنند.
ورزشکاران ما ورزشکار بمانند وسیاسی نشوند.
شعرای ما شاعر باشند کاری به سیاست نداشته باشند .
پزشکان ما ....
و ..... و .....
اشکال کار آنجاست که برای پیشرفت تخصص کافی نیست باید به یک طیف سیاسی چسپید تا پیشرفت کرد واین طوری میشود که هنر مندان ما ؛ورزشکاران ما ؛ شعرا وادبای جامعه ما سیاسی و در باری میشوند واز چشم مردم میافتند.......حیف و صد حیف برای ابراهیم ها که خراب شدند. (252304)
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۴:۱۷
عزیز دل برادر! شعر و هنر صفتی دارند به نام اجتماعی. هنر متعهد و اجتماعی معمولاً سیاست را در کنار دارد. مگر شاعر مبارز و آزادیخواهی مانند فرخی یزدی سیاسی نبود؟ اگر سیاسی نبود اونوقت می شد مجیز گو و امروز هم اسمی ازش نبود. (252327)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۱۷
دوست نداشتنی ترین اشعا حافظ همون چند شعر سیاسیشه. هنر نباید سیاسی باشه باید درخدمت عدالت و ظلم ستیزی باشه نه در خدمت مدح افراد و سیاسیتی که ممکنه دو روز دیگه همه چیزش عوض بشه. (252416)
پرویز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۴۰
آقای حاتمی کیا کمی آزادگی بد نیست.....
راستی شما چند دلار گرفته اید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (252307)
واحدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۳۲
شما با این نظر دور از ادب و اخلاقتون حتما آخر آزاده های دنیا هستین.
دین ندارید آزاده باشید. شما که انشاالله دینتون هم کامله. (252363)
پرویز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۱:۴۲
من ادب را در 8 سال اخیر یاد گرفتم از بعضی ها..... (252482)
کرمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۳:۴۲
حرف های اقای حاتمی کیا منطقی و مستدل است (252309)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۶:۲۲
منطق روکه کلا ولش کن،یک نمونه از مستدلش روبیار،بیدارشوازخواب (252388)
سهیل
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۹:۰۸
اونایی که خودشون را به خواب میزنند حرفهای حاتمی کیا را نمیفهمند (252437)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۹:۴۰
سیاه و سفید نبینید.
کسی که دیروز و دیروز ها حرف ما رو میزد حالا اگه حرفش رو نمی فهمیم آدم بدش نکنیم. (252443)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۳:۰۹
برعکس چون بیداریم میفهمیم چی میگه وجوابشومیدیم،ولی بدا به حال شما که خودتونو به خواب زدین وچشمهاتونو بستین نمیدونین ،پول مخصوصا از نوع هنگفتش زیرپوست امثال این اقا اونارواز ارمانگرایی به تغییرارمانهاشون کشونده،دیده بان روبا چ مقایسه کن ،دستت میاد چه خبره (252501)
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۴:۰۶
با تمام حرفهای حاتمی کیا موافقم.من نه اصلاح طلبم و نه اصولگرا.ولی دوست دارم به یادتون بیارم اون زمانهایی که به خاطر به رنگ ارغوان وگزارش یک جشن و....شما اصلاح طلبا تو روزنامه ها وسایت هاتون چه حمایتی از این بنده خدا میکردید.حالا به خاطر چهار تا انتقاد درست حاتمی کیا جلوش جبهه میگیرید! تمام صحبتهای دیشبش درست بود.حاتمی کیا مرد زمانه ی خودشه و به راستی دیده بان سینمای ایرانه. (252319)
....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۴:۲۰
من فکر میکنم برای یه عده هم در داخل پول در جایی دیگه خوابیده ...
مشکلات اقتصادی و ازدواج .... به شما ربطی نداره!
شما فیلمتو بساز پولتون بگیرید .. بعدشم بیان تو تلویوزیون برای مردم نطق کنید! (252329)
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۴:۳۸
عزت وذلت حقیقی دست خداونداست واین راحاتمی کیا خوب فهمیده .من که همیشه براش دعامیکنم (252337)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۴:۵۱
حالا بیشتر معنی دعای قدیمی ها رو که می گفتند الهی عاقبت به خیر بشی را می فهمم. این عزیز ما عاقبتش به کجا کشیده شد. افسوس (252341)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۱۱
در دید اول اقا ابراهیم خیلی عصبانیه ولی حق داره به خدا وقتی فیلم شهید چمران رو میبینیم یک دیالوگی داره که به نظرم مستقیم اختلاس ها رو هدف گرفته انجا که دکتر عنایتی به شهید بزرگوار چمران رو میکنه و میگه مصطفی تو چرا بهشت امریکا رو ول کردی و امدی ایران
بابا باید به امثال حاتمی کیا افتخار کرد ای خط امامیها بخدا اگر میخواهید راه و رسم امام را زنده کنید باید هوای حاتمی کیا رو داته باشید چون با فیلم هایش این کار را انجام می دهد (252352)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۳:۱۲
ما ملت عاشق همین حرفهای پوپولیستی هستیم،بخدا دویست نسل بیشترما بخاطرنداشتن منطق سیاسی وخام حرف شدن خودشونوونسلهای بعدخودشونوبیچاره کردن (252503)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۲۷
اقای حاتمی کیا فقط اعتدال نه افراط ن تفریط (252359)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۲۸
هنربندان ! (252360)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۳۷
جناب آقای حاتمی کیا هرکسی در هر جایگاهی به پشتوانه صداقت و پشتوانه علمی و عملی که دارد تلاش می کند تا تغییری مثبت در جامعه ایجاد کند در صورتیکه نتوانست بهر دلیلی (عدم نیازسنجی درست و ...) مقبولیت مردمی پیدا کند یا مقبولیت داشته را از دست داد اول باید به عملکرد خود نگاه کند، بقول معروف آینه شکستن خطاست، انور آب و معیاراشون اگر مورد قبول نیست شما سعی کنین دل مردم رو بدست بیارین کسیکه اعتبار داخلی ندارد اعتبار خارجی هم نخواهد داشت (252364)
0
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۲۰
میشه بفرمایید کسی مثل کیارستمی با اون همه اعتبار جهانی چقدر بین مردم شناخته شده است. اعتبار پیشکش!!! (252418)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۳:۱۴
خیلی شناخته شده است،وگرنه جنابعالی از کجا اعتبارجهانیشو میدونستی (252504)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۵۶
جنگ مهم بود ولی این فیلمساز متعهد و مردمی در دولت قبل جز سکوت چکار کردند؟؟ هشت سال اختلاس ، قانون گریزی ، وعده های الکی ، آمارهای غلط و ... در کدوم فیلم شان منعکس کردند ؟؟ ایشون فقط از منتقدین خودشون انتقاد می کنند ولی یه فیلمساز مردمی باید واقعیت های جامعه را به تصویر بکشد. (252374)
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۵:۵۹
این روزا که علی معلم هر روز یه خبر جهت دار منفی راجع به حاتمی کیا روی سایبتش میذاره شما هم برمیدارید عین خبر و تیترو کپی می کنید و میذارید روی سایتتون. خسته نباشید. (252376)
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۶:۰۵
برای پخش خانگی فیلمش بیشتر از پخش سینمایی خیلی فیلم ها تبلیغ می کنن. من تعجب نمی کنم خیلی ها بودن شعار چیزی رو میدادن ولی برای بقیه مثل حاتمی کیا که شعار شنیدن نظرات مختلف رو میده. مملکت رو برای همیشه با شرایط جنگی و نظامی نمیشه اداره کرد. ایشون و دوستانشون میتونن تو همین شوهایی که برگزار میشه برای بازی دادن مردم شرکت کنن. (252381)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۶:۱۸
همه حرفا ت واسه پوله. ،،،،،،فرقی نداره،دلاره یا ریاله (252387)
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۲۲
امیدوارم با این تفکر همون یه دونه بمونی چون اگه امثال شما زیاد بشن دنیا خیلی بدتر از اینی میشه که هست. اهانت و تهمت گویا برای برخی کاربران حد و مرزی نداره. (252420)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۹:۴۰
عزیزم ما بیشماریم،ولی هرکدوممون تک هستیم ،،خوابزدگی وعوام فریبی هم گویا برای شما حدومرزی ندارد (252442)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۲:۰۹
اونوقت حاتمی کیا چی؟ اون میتونه اهانت کنه و تهمت بزنه بدون حد و مرز (252489)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۶:۳۲
ابراهيم هبوط كرده فقط برايش دعا كنيد (252393)
00
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۰۶
اون 3000 تایی که اعدام شد رفت. الان رانت 2600 رو بورسه
انقدر بی ربط همه چیز را به اون 3000 تا ربط دادین که دیگه آدم عاقل به همه چی شک میکنه (252408)
داش ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۷:۲۱
یاد رسول ملاقلی پور بخیر توبرنامه نقد2صحبت می کرد آدم کیف می کرد اون کجا وحاتمی کیای امروز کجا؟ (252419)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۰:۰۴
داداشی. اگر هر دو را می شناختی میدید که هر دو خیلی خوبند. (252450)
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۸:۲۹
حاتمی کیا آدم جو گیری است؟؟؟؟؟؟؟
یک سوال؟؟؟
احتمالا سینما و فرهنگ ما بدهکار آقای حاتمی کیاشده (252430)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۸:۳۱
من حاتمی را دوست دارم (252431)
همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۱۹:۲۶
آقای حاتمی کیا یه آژانس شیشه ای ساختی که بیش از 1000 بار توی شبکه های صدا و سیما پخش شده بقیه فیلم هایی هم که ساختی همه قابل توجه جبهه پایداریه حالا خوبه اسکار نگرفتی داداش خیلی از جای خودت اومدی بیرون (252441)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۰:۳۷
هنرمندان از هر جنس و دسته ای باشند سیاستمدار نیستند. وقتی آن ها را وارد سیاست کنی یا خودشان خودشان را قاطی کنند با توجه به احساسات و نوع واکنش های آن ها معمولا نتیجه کار ضایع شدن خود آنان است . مثالی می زنم از یک خارجی که ربطی به کسی پیدا نکند. خانم مادونا خواننده آمریکایی در رومانی کنسرتی برگزار می کرد. درحین کنسرت لب به انتقاد از شرایط کولی های رومانی گشود و حرف های او همان و خنده حضار مجلس را پر کرد (252461)
مسیو
United States
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۱:۰۱
باید به حال امثال حاتمی کیا گریه کرد چون هشت سال دولت قبل سکوت کردو حالا یادش افتاده که سینما وضعش اینطوره . وای بر این همه تزویر و دورویی (252472)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۱:۳۳
با شروع برنامه ودیدن حاتمی کیا پیش بینی کردم برنامه قوی باشه با حضور ایشان ولی از برنامه هنری خارج و رنگ و لعاب کاملا سیاسی گرفت ایشان به جای قرار گرفتن در جایگاه کارگردان قوی ومنتقد سینما یک منتقد سیاسی افراطی ظاهر شد که باعث دلزدگی شد میزان اقبال یک اثر هنری را بینندگان تعیین می کنند (252480)
ستار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۲:۴۹
هرشخصی که صحبت از ارزش این انقلاب میکنه امثال شما تجدیدنظرطلبان هوچی گری میکنید . رخشان بنی اعتماد خوبه که مملکت و سیه و بدبخت نشون میده یکم.انصافم خوب چیزیه (252496)
kezhman
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۳:۰۸
به خاطر چند مشت دلار؟؟؟ (252500)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ۲۳:۳۷
به فرهادی برای فیلم نامه گذشته طی یک اقدام بی سابقه توسط اتحادیه اروپا50000یورو کادو دادند ورسما گفتند این فبلم در جهت تقویت ارزشهای ما ساخته شده.بهار برو سرچ کن ببین راست میگم یا نه!این هنر نوازی گرگها بدون طمع بوده دیگه یا گربه ای محض رضای خدا......... (252513)