به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۶۷۴۲۹
پایداری که حزب توده نیست

یك‌8درصدی: رفراندوم خواسته دشمنان‌است

گروه سیاسی: ‌شیخ جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز است که به عنوان یکی از حامیان پروپاقرص محمود احمدی نژاد در دولت نهم و دهم به حساب می آمد. اما او امروز از عدم حمایتش از احمدی نژاد سخن گفته و معتقد است پس از یک دوره حمایت 4 ساله، به دلیل اشکالات متعددی که در عملکرد احمدی‌نژاد بوده، او را طرد کرده است.
یك‌8درصدی: رفراندوم خواسته دشمنان‌است
شجونی در اظهارات خود عملکرد برخی تجمع کنندگان مقابل سفارت فرانسه در اعتراض به چاپ کاریکاتور موهن در مجله شارلی ابدو را مبنی بر کندن تابلوی خیابان نوفل لوشاتو تقبیح کرده و معتقد است: عملکرد افراد ربطی به در و دیوار و کوچه و خیابان ندارد و نباید افراد عصبانیت های خود را بر سر کوچه و خیابان خالی کنند.

در روز تجمع معترضان به کاریکاتور نشریه شارلی ابدو مقابل سفارت فرانسه، برخی از تجمع کنندگان تابلوی "نوفل لوشاتو" را از دیوار خیابان کنده و آن را از بین بردند. آیا حمله به این تابلو که یادگار حضور امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو است، اقدام درستی بود؟
امثال این حرکات غلط است. نوفل لوشاتو که گناهی نکرده. نوفل لوشاتو امام را با کمال میل پذیرفت و خود من هم مدتی در آنجا بودم. شهر و خیابان و کوچه گناهی ندارند که برخی عصبانیت خود را بر سر آنها هوار کنند.

چرا برخوردهای هیجانی برخی که در تجمع مقابل سفارت انگلیس نیز تبعات و هزینه های زیادی را برای کشور ایجاد کرد، در این تجمع نیز تکرار شد؟
شاید کار ضربه زدن به سفارت انگلیس درست باشد! که بعد از 200 سال بیایند و ضربه ای به سفارت انگلیس بزنند. اما دیوار و آجر گناهی نکردند. افراد هستند که اشتباه کردند ولی گاهی نیت ها پاک هستند و عمل اشتباه است. وقتی ما می گوییم مرگ بر آمریکا منظور مرگ بر ملت آمریکا نیست. منظور دولت آمریکا است که این اعمال را انجام می دهد.

با توجه به اختلاف سلیقه هایی که در مسائل سیاسی کشور وجود دارد، آیا برگزاری همه پرسی مشکل گشا نیست؟
امام در یک مرحله که عده ای خواستند همه پرسی را اجرا کنند به شدت اعتراض کرد و معتقد بود که این کار معطل کردن مملکت است. دولت مشکلاتی در اداره کشور دارد که می خواهد از این طریق به راه حل معما برسد، اما باید خودش فکر، عقل و ابتکار عمل داشته باشد.

دلیل مخالفت امام با همه پرسی چه بود؟
امام اصل این حرکت را محکوم کرده بود. در صحیفه امام جلد 14 صفحه 439 امام گفته است: یک جریانی راه ا فتاده که ما همه چیز را بپرسیم. رفراندوم برای اصل جمهوری، قانون اساسی و مجلس و... این معنایش چیست؟ آن زمان امام به این حرکات حمله کرده و معتقد است رفراندوم وقت مردم را گرفتن است. ما ضمن اینکه به فرموده رهبر از این دولت حمایت می کنیم انتقاد هم می کنیم.

چرا حجم واکنش های منفی در دولتی که مسیر اعتدال را پیش گرفته و از دعواهای جناحی و باندی و سیاسی فاصله دارد، بیش از دولت قبل است که خود منشا دعواهای سیاسی و اختلافات حزبی در کشور شده بود؟ به طور مثل الفاظ و اصلاحات عجیب و سخیفی که از سوی رئیس دولت قبل استفاده می شد، گاها مورد حمایت قرار می گرفت، اما در این دولت هر اقدامی با واکنش های متعدد مواجه است.
ما احمدی نژاد را 4 سال حمایت کردیم و بعد از آن هم دائما از او انتقاد کردیم. ولی احمدی نژاد هم اسم رفراندوم را به زبان نیاورد. این لغت خواسته دشمنان این مملکت است.

با توجه به اختلاف سلیقه ها در طیف اصولگرایان، آیا جبهه پایداری در نهایت موفق به الحاق به طیف اصولگرایی خواهد شد؟
پایداری هم اصولگراست. پایداری که حزب توده نیست. آن ها هم عده ای شناخته شده هستند، اما چون عده ای نسبت به آیت الله مصباح کینه دارند دائما در حال کوبیدن جبهه پایداری هستند.

چرا در آخرین همایش وحدت اصولگرایان که چندی پیش برگزار شد، از طرف جبهه پایداری کسی حضور نداشت؟
ما جبهه پایداری را اصولگرا می دانیم خیلی ها هم که نیامدند اصولگرا بودند. اصولگرایان پای صندوق خودشان را معرفی می کنند و گر نه همه اصولگرایان که در یک مکان کوچک نمی توانند جمع شوند. ضمن اینکه در همه شهرها و روستاها پر از اصولگرا است.

آیا اصولگرایان حاضرند برای کسب کرسی های بیشتر مجلس حتی با جریان هایی مثل جریان انحرافی به وحدت برسند؟
انحرافی ها شناخته شده هستند، بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلام، انحرافی ها برای همه شناخته شده اند.

به نظر شما افرادی نظیر رحیم مشایی و بقایی برای شرکت در انتخابات با اصولگرایان به وحدت می رسند؟ و آیا احمدی نژاد در این دوره از انتخابات باز هم مورد حمایت طیف اصولگرایی قرار خواهد گرفت.
مشایی اگر اصولگرا بود احمدی نژاد را با کله به زمین نمی زد. خود احمدی نژاد هم یکبار اسم اصولگرا بودن را بر زبان نیاورد. برخی دیگر هم ضعف دارند همان طور که همه علما به پای امام نمی رسند ما هم از همه یکنواخت نمی توانیم توقع داشته باشیم. (برای ایجاد وحدت از این افرادی که نام برده شد بهتر نداریم؟)

قانونا شورای نگهبانی داریم که می تواند صلاحیت افراد را تعیین کند زیرا هر انسانی هر روز یک شکل و یک پرونده جدا دارد و با روز قبلش فرق می کند و باید دید که متولی انتخابات شورای نگهبان است آیا آنها را تایید می کند یا خیر؟
مرجع : ایسکا