به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۴۸۱۶۹

«20:30» سيما و اخلاق غير رسانه‌ای آن

گروه فرهنگي_رسانه‌ها: یک «صرفا جهت اطلاع دیگر» از بخش خبری 20:30 پنجشنبه گذشته پخش شد و باز هم دولتی‌ها از جملات نیشدار گوینده آن یعنی کامران نجف‌زاده در امان نماندند. کامران نجف‌زاده که در ردیف حامیان دیروز احمدی‌نژاد به‌شمار می‌رود، چندی است که ظاهرا تلاش جدی و جدیدی را در رصد دولت و اقدامات و سخنان هیات‌وزیران به کار بسته و آنها را چنان زیر ذره‌بین گذاشته که حتی بخشی از سخنان وزیرخارجه که خود تاکید داشته است رسانه‌ای نشود را در سیمای همگانی پخش کرد، آنجا که محمدجواد ظریف در هواپیماست و مشغول بازگوکردن نحوه توضیح مساله حرمت سلاح‌ هسته‌ای از نگاه ایران برای کاترین اشتون است و گریزی هم به علت دست‌ندادن با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی می‌زند.
«20:30» سيما و اخلاق غير رسانه‌ای آن
روزنامه شرق نوشت: نجف‌زاده این بخش را پخش می‌کند و وزیر امورخارجه را خیلی خودمانی خطاب می‌کند و می‌گوید که «اما نکته مهم اینه که آدم خواب را میشه بیدار کرد اما آدمی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد ظریف‌جان.» او در بخش دیگر برنامه خود علی جنتی، وزیر ارشاد را که در جواب خبرنگار صداوسیما گفته بود «شما پخش نمی‌کنی چرا ضبط می‌کنی؟» اینگونه به کنایه مخاطب قرار می‌دهد: «خوبه که شما دل‌آرامید حالا» او البته از روحانی هم نمی‌گذرد و با اشاره به این سخنان رییس‌جمهوری که گفته بود «یک‌چهارم مهلت ما گذشت ببینید اگر یک‌چهارم وعده‌ها عملی نشود باید عذرخواهی کنیم»، گفت که «چه پیشنهاد خوبی ما هم حاضریم کمک کنیم تا همه وعده‌های قبل و بعد از انتخابات بازخوانی بشه تا مشخص بشه چه کسانی و کدوم وزرا باید عذرخواهی کنند. آرشیو ما قویه برخلاف حافظه تاریخی‌مان که ضعیفه.»

این تعداد مخاطب قراردادن رییس‌جمهوری و هیات‌وزیران آن هم با لحن خاص و کشدار مجریان برنامه 20:30 و صرفا جهت اطلاع که مخصوص به خودشان است، در شرایطی است که تنها یک‌سال از عمر دولتی گذشته که با مشکلات فراوان باقی‌مانده از دولت احمدی‌نژاد روی کار آمده است؛ همان دولتی که دست‌کم تا سال آخر دولت او، صداوسیما یکپارچه در حمایت از احمدی‌نژاد حرکت می‌کرد. نقدهای تندوتیز صداوسیما البته در همین مدت بارها اعتراض دولتی‌ها را به‌دنبال داشته است. تا جایی که علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهوری معتقد است: «متاسفانه صداوسیما در جایگاه رسانه اپوزیسیون نسبت به دولت عمل می‌کند.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهوری هم اعتقاد دارد: «از نگاه مدیریت سازمان صداوسیما، این سازمان حق نظارت برهمه جهان، همه جامعه و همه قوای رسمی کشور را دارد، اما هیچ‌کس حق ندارد بر عملکرد این سازمان نظارت کند و شورای نظارت بر صداوسیما نیز جنبه تشریفاتی دارد.» رییس‌جمهوری نیز شخصا در اولین نشست سال 93 با اشاره به عملکرد صداوسیما گفته بود: «سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صداوسیما و روزنامه‌های آنها هرچه بخواهند می‌نویسند و می‌سازند. فکر نمی‌کنم هیچ زمانی اینچنین بدون دغدغه و به‌راحتی از شخص رییس‌جمهوری، از کار دولت و راه دولت نقد و انتقاد می‌کردند.»

او البته در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفته بود: «‌ای‌کاش اینجا در صداوسیما هم عدالت بود. به خیلی‌ها در رسانه‌ها ظلم شد. در همین رسانه ملی، کاش همان شبی که به آنها تهمت زده شد می‌آمدند و پاسخ داده می‌شد. به خیلی از یاران امام توهین شد اما صداوسیما عدالت نداشت. به خیلی از کسانی که در زندان شاه شلاق خورده بودند در صداوسیما توهین شد. صداوسیمای علوی یعنی اینکه وقتی در صداوسیما به یک کسی توهین شد باید خودش به آن طرف زنگ بزند و بگوید بیاید و پاسخ دهد. گاهی به خیلی‌ها توهین می‌شود باید به آنها فرصت پاسخ بدهیم. اینها سرمایه انقلاب هستند نباید اینها را از دست بدهیم.» صداوسیما اما تغییر رویه نداده است و همچنان یکه‌تازی می‌کند آن‌هم پس از تقریبا هشت‌سال سکوت در برابر دولتی که اقدامات غلط آن روی خود را به‌خوبی به مردم نشان داده است.

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۷:۴۵
انتقاد منطقی و مستدلی بود و ایرادی نداشت چرا بزرگش میکنید (241027)
شهروند درجه 3
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۷:۴۵
از حساس نشو، صرفا جهت اطلاع و 20:00 ، 20:30 ، 21، 22 و ... متنفرم. از دروغ متنفرم. از کسانی که دروغ می گویند هم متنفرم. از مجریان اخبار هم حالم به هم میخوره. (241028)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۹:۵۹
ما به بی‌عدالتی‌های عادت کرده‌ایم... (241064)
قنبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۷:۴۸
صداوسیما؟؟؟مگه کسی هم میبینه؟ (241029)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۹:۵۰
بله عزیزم خیلی ها میبینن.خیلی ها هستن که فیلمهای کثیف ماهواره رو نمیبینن.خیلی ها هستن که به خانواده اهمیت میدن پس ماهواره نمیبینن.ماهواره داره به خانواده ها آموزش خیانت میده قنبر جان متوجه نشدی؟یا باید حتما با چشمای خودت ببینی؟ماهواره بنیان خانواده رو سست میکنه.من مخالف ماهواره نیستم ولی چیزی که ما در ایران میبینیم جز فساد چیزی نداره.ما فرهنگ اسفاده درست رو نداریم وگرنه ماهواره خوبه.مثل اینه که ما چاقو دستمون باشه و با اون بجای اینکه در آشپز خانه استفاده کنیم میریم آدم میکشیم. (241059)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۲۰:۰۸
فکر نمیکنم موافق حتی اسم ماهواره باشی آقا جاوید عزیز،همین صدا و سیمای میلی خوبه ... (241066)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۲۰:۱۴
جاوید جان ماهواره غیر از به قول شما فیلمهای کثیف فیلمهای تمیز هم داره ها؟!
فیلم های تمیز به نظر شما همون فیلماییه که توش همش بکش بکش داره با انواع اسلحه و خونریزی فراوان؟ و صداو سیما میلی به عنوان فیلم تمیز نشون میده؟!
هر وسیله ای هم استفاده خوب داره و هم بد ولی در مورد صدا و سیما رسما توهین به شعور مخاطب و تکصدایی است. (241069)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۲۰:۲۱
کبک سرش رو میکنه زیر برف فکر میکنه هیچ کس نمیبینتش. اگه تعداد افرادی که ماهواره نگاه می کنند کمه پس چرا انقدر پارازیت میندازن رو امواج ماهواره و مردم رو هم به انواع سرطان ها مبتلا می کنند!!!!؟ (241071)
شیما
United States
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۷:۵۴
از تو تعجب میکنم بهار . ببخشید مگه توقع دیگه ای داشتی . 20:30 ( دشمن اصلاح طلبان ) فقط داره وظیفشه انجام میده . (241030)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۸:۰۲
كامران نجف زاده كه به زور مي خواهد چهره باشد. از همنشيني و هم كلامي با هاله بين هزاره سوم تا ترويج شايعه و نمك پراكني هاي از پاريس تا جام جم. صرفاً جهت خجالت آقاي نمك زاده (241033)
ابی
United States
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۸:۰۶
عالی بود (241034)
nima
United States
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۸:۱۶
شما تحمل يک انتقاد رانداريد (241037)
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۸:۲۲
جالب اینجاست که برنامه های صدا و سیما توسط اپوزوسیون خارج از کشور باز نشر میشه ! (241040)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۸:۲۴
وای اگر از پس امروز بود فردایی
چه راحت همه رو متهم میکنند و اجازه پاسخگویی هم نمیدن....کاشکی فقط کامران خان بود حالا همه شبکه ها برنامه های این شکلی دارن... (241042)
حسین
Germany
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۸:۴۵
این نجف زاده یکی از آدمایی که دوست دارم یه بار تو خیابون ببینمش و از خجالتش دربیام (241045)
حق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۸:۵۳
راست گفته دیگه کدوم گفته هاتونوعملی کردین .اشتغال رو ویا اجحاف خودروساز رو باحمایت وزبر ویا گرانی رو ویا عمل به حرفهای زده شده ودهن پر کن سخنگوی دولت رو ویا...غیرازحرف وسر دوندو مردم کاری نکردین و مشکلات مردم رو بیش ازپیش کردین. (241048)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۸:۵۶
بنظرم اینقدرها هم نباید حساس شد حالا جملاتش کش دار ادا کنه مشکل چیه

اینقد نقدهای درست حسابی به نحوه مواجه صداوسیما با دولت هست که این بخش خبری توش گمه مثل ممنوع التصویر بودن و ممنوع المصاحبه بودن وزیر علوم (241050)
وطن دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۸:۵۸
ببخشید باید عرض کنم،متاسفانه اینجا ایران است دیگر هرکس جزء باند ویا گروه خاصی که باشد میتواند هر کاری را که دلش خواست بکند و با هرگویش و ادبیاتی دیگران را مورد خطاب قرار دهد. تلویزیون که جای خود دارد که سالهاست جولانگاه و حیاط خلوت بعضی ها قرارگرفته..که با کوته فکری و پررویی وبدلیل مشکلاتی که در نتیجه عملکرد هم باندی ها وجناحهاشان بر این ملت ومردم آورده اند به خود اجازه میدهند با هرکس به هرشکل حرف بزنند(البته از طیف مخالف)اینست نتیجه ادای دیگران را درآوردن ،یعنی انتقال حرفهای مردم. (241052)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۹:۱۴
زنده باد مرد بيدار جامعه كامرا نجف زاده ... بهار جان اگه كار اون زشته ، تازه شده مث تو كه كنايه نيش دار ميزني به كيروش !!! فهميدي؟؟ (241053)
جواب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۲۳:۵۷
حالا چه ربطی به کی روش داشت حرف پیدا نکردی؟ (241112)
ناصر رزمجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۱۹:۵۹
یک عده اونجا جمع شدند و به میل و منافع گروه خود و نه ملت چیزهایی پخش میکنند و رسانه ملی را کردند رسانه میلی به غیر از این انتظاری نیست... (241063)
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۲۰:۳۱
واقعا ببخشید
اصلاح طلبان اصلا ایرادی ندارن
رئیس جهور و وزرا اصلا ایرادی ندارن
فقط احمدی نژاده که ایراد داره (241075)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۲۰:۵۱
من طرفدار جنبش اصلاح طلبی و تحول خواهی ایران هستم و مخالف سرسخت متحجرین و چهار ملیونی ها می باشم. ولی نویسنده این مقاله اولا صدا و سیما و این برنامه را فراتر از حد و ارزش و جایگاهش جدی گرفته و ثانیا این برنامه حالت طنز و شوخی داره هر چند که جهت دار و مغرضانه عمل میکنه. (241083)
تلنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۲۰:۵۳
غیر از این باشد باید شک کرد تخریب روشی بوده که در هشت سال گذشته دنبال کردند خیلی وقت با ارزش تر از اونه که بگذاریم پای ابن برنامه ها (241084)
همکار نجف زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۱ ۲۲:۴۰
نجف زاده ماموریت خارج رو برای همین حرفاش گرفت (241100)