به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب : ۶۱۶۲۳

اردوغان: آمریکا با وقاحت، قتل‌عام 300 هزار سوری را تنها تماشا کرد

گروه بین الملل: رییس‌جمهور ترکیه وقاحت و گستاخی آمریکا نسبت به جنگ سوریه را محکوم کرد؛ اقدامی که خطر افزایش کشمکش میان واشنگتن و آنکارا را چند روز پس از دیدار رییس‌جمهوری ترکیه با معاون رییس‌جمهوری آمریکا به همراه دارد.
اردوغان: آمریکا با وقاحت، قتل‌عام 300 هزار سوری را تنها تماشا کرد
روابط میان آمریکا و ترکیه در چند ماه اخیر به‌ خاطر بی‌تمایلی رهبران ترکیه برای همکاری نظامی با ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه شبه‌نظامیان داعش که بخش گسترده‌ای از عراق و سوریه را تصرف کرده‌اند خدشه‌دار شده است. رجب طیب اردوغان، آمریکا را به گستاخی و وقاحت برای تحت فشار گذاشتن این کشور برای کمک به نجات شهر کوبانی متهم کرد. وی در جریان سخنرانی در جمع گروهی از تجار در آنکارا با اشاره صریح به آمریکا گفت: چرا شخصی از 12 هزار کیلومتر آن طرف‌تر باید به این منطقه بیاید؟ از شما می‌خواهم که بدانید ما مخالف وقاحت و درخواست‌های گستاخانه و ناتمام هستیم. اردوغان افزود: آمریکا قتل عامل 300 هزار تن در سوریه را تنها تماشا کرد. در حال حاضر نسبت به کوبانی نمایش "وجدانی" به راه انداخته است. ما مشکلاتمان را نه با کمک "بالادستی‌ها" بلکه با کمک مردممان حل می‌کنیم.

عبدالله گل: داعش خطری ایدئولوژیک علیه ترکیه نیست
از سوي ديگر، رییس‌جمهور پیشین ترکیه در سخنرانی در اندیشکده "چاتم‌هاوس" مستقر در لندن گفت، سیستم پارلمانی را بیشتر از سیستم ریاست جمهوری می‌پسندم اما مهم‌ترین مساله برای تمامی کشورها یک سیستم کنترل و توازن است.
عبدالله گل گفت: همه می‌دانند که من سیستم پارلمانی را مناسب‌تر از سیستم ریاست‌جمهوری می‌دانم اما شما نمی‌توانید بگویید که سیستم ریاست‌جمهوری دموکراتیک نیست. آن‌چه اهمیت دارد سیستم کنترل و توازن است. آیا می‌توانیم بگوییم که آمریکا به‌خاطر آن‌که سیستم ریاست‌جمهوری در آن برقرار است، یک کشور دموکرات نیست؟ کنترل‌ها و توازن‌ها و مؤسسات آمریکا در جای خود قرار دارند. مادامی که دموکراسی در این کشور برقرار است دیگر انتخاب آمریکا است که سیستم ریاست‌جمهوری را مناسب‌تر بداند یا سیستم پارلمانی را.

عبدالله گل در پاسخ به سؤالاتی در این اندیشکده امور بین‌المللی مستقر در لندن گفت: معتقدم که تمرکز ناعادلانه‌ای در رسانه‌های خارجی نسبت به مشارکت ترکیه در مبارزات علیه داعش وجود دارد. وی افزود: ترکیه کشوری است که حدود دو میلیون تن را پس از آواره شدن در سوریه در خود اسکان داده است. این مساله نباید نادیده گرفته شود. ترکیه همچنین برای رسیدگی و مراقبت از تعداد بالای آوارگان سوری انتظار کمک‌های مالی بیشتر را دارد. گل همچنین اظهار داشت که داعش یک گروه سیاسی است نه دینی همچنین این گروه یک سازمان تروریستی است. رئیس جمهور سابق ترکیه همچنین بعید دانست که تهدید ایدئولوژیکی علیه ترکیه باشد.

گل همچنین مساله فلسطین را عامل بسیاری از بحران‌های منطقه دانست و بر عمق روابط میان ترکیه و مصر تاکید کرد. وی درباره احتمال استقلال کردستان عراق گفت: معتقدم که اعلام استقلال توسط منطقه کردستان در عراق باعث بی‌ثباتی بیشتر این منطقه می‌شود. کنار رفتن مساله رفراندوم از برنامه تحولی مثبت است و مشاهده اقدامات اخیر که منجر به حل اختلافات در خصوص نفت و گاز در عراق شده بسیار رضایت‌بخش است. عبدالله گل همچنین در جلسه معرفی و تبلیغ زندگینامه‌اش تحت عنوان "عبدالله گل و ساخت ترکیه‌ای جدید" به نوشته جرالد مک‌لین در لندن شرکت کرد. وی گفت: بسیار از انتشار این کتاب خوشحال است و آن را نه تنها به‌ عنوان یک زندگینامه بلکه به عنوان یک تحلیل جامع نسبت تاریخ جدید ترکیه توصیف می‌کند.