به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۱ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۷۹۶۳۳

مراقب 10 هزار‌ تومانی تقلبی‌ باشید/تصاویر

گروه اقتصادی: طی ماه‌های اخیر اخبار مختلفی از ورود محدود اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی تقلبی از سوی مردم به همراه مستندات آن اعلام شده است.
زمانی که اسکناس 10 هزار تومانی برای اولین بار رونمایی شد با توجه به توضیحات مسئولان بانک مرکزی کمتر کسی فکر می کرد که روزی این اسکناس با برخی از آن ویژگی های امنیتی جعل شود. در ماه های اخیر اما برخی مردم با اسکناس های 10 هزار تومانی تقبلی مواجه شده اند؛ این نوع اسکناس با ترفندهای مختلف در بازار افزایش یافته و متاسفانه موجب هدر رفت پول برخی از مردم شده است.

افزایش اسکناس های جعلی 10 هزار تومانی تنها به شهر تهران مربوط نمی شود چراکه در سایر شهرها نیز گزارش هایی رسیده که بیانگر افزایش رد و بدل شدن این نوع اسکناس است.

آماده باش فروشگاه ها برای فرار از دریافت اسکناس جعلی
بسیاری از فروشنده ها دیگر به راحتی اسکناس 10 هزار تومانی را از مشتری دریافت نمی کنند و بعد از بررسی های دقیق حاضر به پذیرش این نوع از اسکناس می شوند. ظاهراً برخی از فروشگاه ها نمونه اسکناس 10 هزار تومانی تقلبی را مقابل صندوق فروشگاه خود نصب کرده اند که هنگام دریافت اسکناس 10 تومانی بعد از مطابقت با نمونه جعلی و اطمینان از اصلی بودن آن، پول را از مشتری دریافت کنند.

اما برخی دیگر از فروشنده ها نیز از روی بی اطلاعی هنگام بازگرداندن مابقی پول به مشتری به آنها اسکناس جعلی نیز می دهند. یکی از شهروندانی که در جریان سفر به یکی از شهرهای جنوبی کشور هنگام خرید اسکناس جعلی دریافت کرده است، می گوید: بعد از اینکه کالای مورد نظرم را از فروشگاه دریافت کردم، فروشنده به بنده 5 عدد اسکناس 10 هزار تومانی داد که هنگام ارائه همین اسکناس ها به فروشنده دیگری متوجه شدم که سه اسکناس 10 هزار تومانی موجود در آنها تقلبی بوده است.

یکی از مسئولان ارشد بانک مرکزی افزایش اسکناس 10 هزار تومانی تقلبی را تأیید و تکذیب نکرد. وی که تأکید داشت گزارش مربوط به جعل اسکناس طی شش ماه اخیر به بانک مرکزی نرسیده است، گفت: معمولاً در مورد اسکناس تقلبی، ایران چک و حتی سکه و فلزات گران بها اطلاعات جعل آن از طریق نهادهای امنیتی و انتظامی دریافت می شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: علاوه بر نهادهای انتظامی بانک مرکزی بخشنامه ای را به نظام بانکی ابلاغ کرده که براساس آن بانک ها به محض دریافت هر نوع اسکناس جعلی باید مورد را به بانک مرکزی اعلام کنند.

در ادامه مشخصات امنیتی اسکناس های 10 هزار تومانی که توسط بانک مرکزی چاپ شده است را مشاهده می کنید.



باتوجه به ذکر مشخصات امنیتی اسکناس 10 هزار تومانی، در ادامه تصاویر اسکناس جعلی را مشاهده خواهید کرد که این اسکناس جعلی، فاقد تصویر دوم و پنهان حضرت امام خمینی (ره)، نخ امنیتی پنهان بانک مرکزی و عبارت مخفی 10000 ریال است و با کمی دقت از سوی مردم قابل شناسایی است.




و در این بخش تصویر اسکناس اصلی 10 هزار تومانی برای مشاهده به نمایش گذاشته می شود.




برخی شهروندان معتقدند که روش ترویج اسکناس جعلی 10 هزار تومانی در بازار هنگام سوار شدن به تاکسی هاست! البته افزایش اسکناس جعلی 10 هزار تومانی موجب شده تا برخی از فروشگاه ها نمونه جعلی را پشت صندوق خود نصب کنند و هنگام دریافت اسکناس 10 هزار تومانی با دقت تمام جوانب امنیتی آن را چک نمایند. اما باتوجه به اینکه هنوز بانک مرکزی گزارشی از جعل اسکناس 10 هزار تومانی دریافت نکرده است ولی بازهم باید مردم هنگام دریافت این نوع از اسکناس نهایت دقت را به خرج دهند تا مبادا نمونه جعلی به دست شان نیفتاده باشد.
مرجع : تسنیم