به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ساعت ۰۱:۳۲
کد مطلب : ۶۰۹۰۳
پديده هنر ايران زود رفت اما صداست كه مي‌ماند

بوي گل «پسنديده» ما، نوستالژيك‌ترين بود

به جرات مي توان گفت چشم فروبستن مرتضي عزيز ما از دنياي فاني، حكايت عبدالحليم و ام كلثوم مصر را براي ايراني‌ها رقم زد
بوي گل «پسنديده» ما، نوستالژيك‌ترين بود
گروه مقالات: يك هنرمند، يك پديده دنياي هنر ايران از ميان ما رفت. رفتن او به ديار باقي اما معمولي و عادي نبود. حركتي خود‌جوش و به اذعان بسياري از كارشناسان جامعه شناسي ايران، شگفت آور و پيام‌دهنده در غم هجرانش ايجاد كرد، كه البته قصد اين مقال، پرداختن به چرايي و علل آن نيست. صرفا قصد اين داريم كه از زاويه هنري، درباره «پديده بودن» اين رعناي سفر كرده، كه رفتنش در تاريخ هنر و فرهنگ ايران پر عظمت شد اشاره‌اي كوتاه كنيم.

واقعا چرا مرتضي پاشايي 30 ساله به «پديده ماندني» فرهنگ و هنر ما، بدل شد؟ عظمت قدرشناسي از هجران اين عزيز، در دنياي فرهنگ و هنر را هرگز به اين وسعت نمي توان در تاريخ گذشته دور و معاصر ايران، به ياد آورد. او فقط سي بهار را گذرانده بود و چند سالي بيش نبود كه وارد عرصه حرفه‌اي هنر و موسيقي شده بود. فقط سه آلبوم و بالغ بر 50 آهنگ و ترانه را اجرا كرده بود اما عجيب بود كه همه ترانه هايش به دل مي نشست. صداي سوزناك او مثال نداشت. بسياري از خوانندگان شهير دنيا، از هر آلبومشان شايد 2-3 ترانه شان به دل مي‌نشيند ولي مرتضي سفر كرده ما، همه ترانه‌هايش با مردم حرف مي‌زد. از اين حيث او يك پديده بود.

تاريخ هنر ايران تاكنون چنين پيشينه‌اي از بزرگداشت اين چنيني و به تعبير درست «سنگ تمام گذاشتن» براي يك هنرمند، را در حافظه خود به ياد نمي‌آورد. مرتضي در آغاز راه بود و صرفا او را مي توان يك «پديده در دنياي هنر و موسيقي ايران» ناميد تازه بسياري از حتي علاقمندان موسيقي، هنوز او را نمي‌شناختند و يك آهنگش هم به گوششان نخورده بود، به همين روي با قاطعيت مي‌توان گفت اگر دست تقدير نبود و او چند سالي ديگر در اين دنيا مي‌ماند به يك اسطوره بسيار بزرگتر تبديل مي شد اما دريغا كه ...

درگذشت او را به نوعي مي توان با درگذشت بزرگان عرصه هنر و فرهنگ در جهان مقايسه كرد. براي مثال مي توان اين رخداد را با مصر، كه همچون ايران ما، از فرهنگي غني و مردمي ريشه دار برخوردارند، مقايسه نمود. آن زمان كه براي دو اسطوره موسيقي اصيل مصر، ملتي اندوهناك و غمين شده و ميليون‌ها مصري براي درگذشت «عبدالحليم حافظ» و «ام كلثوم» حركتي بزرگ و خودجوش ايجاد كردند و اشك ريختند. از اين منظر به جرات مي توان گفت چشم فروبستن مرتضي عزيز ما از دنياي فاني، حكايت عبدالحليم و ام كلثوم مصر را براي ايراني‌ها رقم زد.

همين بود كه ناباورانه، صدها هزار نفر براي جسم او، خالصانه در غم رفتنش به خيابان آمدند و اشك ريختند. جنس هنر را البته با هيچ معياري هم قابل ارزيابي نيست. لذا نبايد و نمي توان رفتن پاشايي دوست داشتني را مثلا با معيارهاي سياسي تحليل كرد. البته مي توان اين حركت ايجاد شده را تحليلي اجتماعي كرد و نتايجي اجتماعي از رخدادها و روندي كه پيرامون ما مي‌گذرد، از آن گرفت اما لزوما همه عامل اين اشك‌هاي خالصانه، ريشه اجتماعي نداشت. با برخي ادا و ادعاهاي شبه روشنفكرانه هم نمي توان كنار آمد. سريع نبايد اين تحرك اجتماعي را به خاطر مثلا مقايسه با اثرگذاري كمتر درگذشت بزرگان عرصه هنر مقايسه كرد و از اين طريق، يك جامعه و يك ملت و باورهايشان را به زير سئوال برد. بدانيم كه هر گلي بويي دارد. اما بوي گل «پسنديده» ما، نوستالژيك‌ترين بود. شبيه حال و هواي هميشگي ما ايرانيان!

پاشايي يك هنرمند بود. در خانواده‌اي مذهبي رشد كرده بود اما چون خداوند، صدايي ماندگار و حنجره‌اي بي بديل به او عطا كرده بود پدر و خانواده‌اش او را از خواندن و خوانندگي نهي نكردند. مرتضي بچه جنوب شهر تهران بود. با يكي از پرسنل بهارنيوز هم محله بود. سالها با او دوست و هم محله بود و فوتبال بازي مي‌كرد. او بود كه مرتضي را حدود سه سال پيش و هنگامي كه كمتر كسي او را مي شناخت به نگارنده معرفي نمود و اولين CD ترانه‌هايش را به دفتر كارمان آورد و عجيب كه همه ما از من سردبير تا همه همكارانم عاشق صدايش شديم، از نگارنده دهه چهلي گرفته تا دهه شصت و هفتادي‌هاي دفتر! به جرات مي گويم نگارنده، كه حدود 20 سال از مرتضي سن بيشتري دارد در اين 3 سال كمتر پيش آمد كه آهنگ ديگري به جز ترانه‌هاي او را در اتومبيلم گوش كنم، به گونه‌اي كه همواره ديگر صداها را با صوت او مقايسه مي‌كردم!  ظاهرا بر اساس اين باور «‫آنچه از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند» او را مصداق سخن دل يافتم.

اين ها را همه نوشتم تا شايد اندكي بيشتر و افزون‌تر، عمق هنر و صداي اين جوان رعناي سفر كرده را بيشتر ترسيم كرده باشم. بر اين موضوع هم مفتخريم كه رسانه ما يكي از نادرترين رسانه هاي خبري داخلي بود كه از سه سال پيش تاكنون همواره از او مي‌نوشت و خبرهاي بيماري و برنامه‌هاي او حتي آهنگ هاي جديدش را به اطلاع مخاطبان مي رساند. بماند اينكه برخي دوستان هم صنف رسانه اي ما، به طعنه بهارنيوز را به خاطر پوشش خبرهاي مرتضي، به يك رسانه زرد و بي (Level)! نام برده و تمسخر‌مان كردند!

اما روز يكشنبه كه به همراه برخي ديگر از همكارانم در ميان سيل مردم در خيابان انقلاب از چهارراه وليعصر تا چهارراه كالج) براي بدرقه «پسنديده» هنر ايران رفتيم بر خود باليديم كه حداقل با وجوديكه مورد سئوال، استهزا و اتهام قرار گرفته بوديم، در اين سه سال از كسي نوشتيم كه رفتنش، حداقل به يك برگ ماندگار در تاريخ هنر و فرهنگ مبدل شد. به اين هم مفتخر شديم كه نحوه كارمان درباره او مصداق «مرده‌پرستي» نشد! روحش شاد. خداوند به همه بازماندگان داغدارش، خصوصا به پدر و مادرش، صبر عطا فرمايد و به نسل جوان و همه آناني كه در اين سالها صدايش را شنيدند و با آن زندگي كردند ... و همه اهالي فرهنگ و هنر و مردم قدرشناس ايران، هجرانش تسليت باد.
تلخ است كه پديده هنر ايران زود رفت اما به ياد داشته باشيم كه اين صداست كه مي‌ماند.
.............................................................
برخي از مطالب كار شده در سايت بهارنيوز را در چندساله اخير، در لينك هاي زير مي توانيد مشاهده كنيد كه تعدادي از آنها به عنوان خبر اول سايت كار شده بود.

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۱:۴۵
متني زيبا، واقعي كه به دل غمگين اين روزهاي ما نشست. (263134)
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۸:۵۸
مرگ ایشون خیلی غم انگیز بود چون جوون بود و مستعد ولی به نظرم این متن بسیار اغراقیه و صدای ایشون بسیار فراتر از چیزی که بود توصیف کرده. صدای خوبی داشت. اما روحیه و مبارزه ش با بیماری و کنسرت هایی که توی این دوره ی سخت گذاشت تبدیلش کرد به یه آدم ویژه و باعث شنیدن بیشتر صداش شد.ملت ما باز هم دچار غلیان احساس شده و منطق رو فراموش کرده. (263208)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۲:۰۷
مرتضی پاشایی را هیچ گروهی نمی تواند به نام خود ثبت کند.مرتضی از دل نسل جوان می خواند و به این دلیل مورد توجه قرار گرفت.اما از حیث دیگر نسل جوان (دختر و پسر در کنار هم)این پیام را داد که از این به بعد باید بدانید ما وجود داریم .بدون تبلیغ رسمی آمدیم.اتوبوسی در نظر گرفته نشد تا ما را بیاورد.ما در مواقع لازم خواهیم آمد................. (263135)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۲:۱۹
من از چهار سال پیش که اهنگ "یکی هست" رو ازش شنیدم از صداش خوشم اومد
تا همین دو ماه پیش هم که آهنگ "روزهای سخت" رو منتشر کرد کارهاشو دنبال کردم
کاراشم خوب و بد ندارن همه عالین چون صداش عالی بود
واقعاً حیف (263136)
مهدی
United States
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۲:۲۱
مرتضی فرزند ایران بود و برای جوانان ایران می خواند.عده ای توهم نداشته باشند که مرتضی را به نفع خود مصادره کرده اند.زهی خیال باطل.حتی اگر تلویزیون به مرتضی پرداخت به خاطر فشار مردم بود.آنها فکر نمی کردند صدها هزار نفر برای بزرگداشت مرتضی به خیابان بیایند.اساس فکر عده ای با موسیقی مشکل دارد .همانطور که نمایش آلات موسیقی در تلویزیون حرام است.
مرتضی مال ما (جوانان ایران)بود. (263137)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۲:۲۱
میگی زهی خیال باطل ولی خودت هم تو خیالات باطل اسیری. (263168)
احمدی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۵:۰۸
شما در خیال باطلی.اینکه گفته مرتضی برای دل جوانا امروز ایران می خواند خیال باطل است؟
آیا نمایش آلات موسیقی در تلویزیون حرام نیست ؟
آیا مرتضی پاشایی خواننده ای مثل حامد زمانی بود ؟
پس شما در خیال باطلید.مردم خود درک دارند. (263179)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۲۲:۱۶
زهی خیال باطل بت سازی های بی خردانه است . من که نگفتم برای دل پدر بزرگها خوانده! اینکه فکر میکنی من از مردم نیستم و فقط تویی خیال باطل هستش. اینکه فکر میکنی لزوماً من به حامد زمانی علاقمندم و پیشداوری کردی خیال باطله. (263262)
احمدی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۲۲:۵۶
بت سازی نیست.مردم برای مرتضی پاشایی گریه نکردند.مردم برای دل خودشون گریه کردند.چه اشکالی داره عزاداری کنیم برای مرگ هنر و اینکه این هنر در قفس است.
تازه حامد زمانی و مرتضی پاشایی دو نقطه ی مقال هم هستند.حامد زمانی هیچ وقت نمی تونه ترانه هایی با مضمون ترانه های پاشایی بخونه.پاشایی هم همینطور.پس اگه تو طرفدار هر دوشونی در حقیقت طرفدار حقیقی پاشایی هستی و توهم طرفداری زمانی را داری. (263273)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۲۰:۳۷
توهم طرفداری هنر را شماهایی دارید که اصرار دارید مردم باید به بت های مورد نظر شما تکریم کنند. بنده خدا هانیه توسلی( که البته تا دیروز بت بازیگر شماها بود) صادقانه گفته مرحوم پاشایی را نمیشناخته و بعد به ترانه هاش گوش که کرد متوجه شد به نوع موسیقی و جنس صداش علاقمند نبوده اما دلش از مرگ آن مرحوم به درد آمده و خیلی گریسته و متاثر شده. این بیان صادقانه چه فحش های رکیک را که نثارش نکرد. طوری که اظهار تاسف کرد از اینکه اینگونه افرادی طرفداری از آن مرحوم را مدعی هستند. (263682)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۷:۲۹
شما بیشتراسیری (263187)
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۲:۴۱
واقعا صداش متفاوت بود . غمی که تو صداش بود همه رو نا خود اگاه دنبال خودش می کشید . (263138)
شادی
United States
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۲:۵۹
منطقه ی خاورمیانه به علت بی تفاوتی مردمنشان در گذشته نسبت به سیستم حکومتی خود و سر در لاک خود کردن آنها به این روز افتاده است.جنگهای مذهبی ای که علت تبعیضات مختلف به وجود آمده این منظقه را به کام مرگ کشانده است.به نظر من حمایت نسل جوان از پاشایی حمایت عشق و اشتی ملی بود.نسل جوان خواست بگوید بی تفاوت نیست.نمی خواهد به روز عراق و سوریه بیفتد.علارغم منع شدن از حضور در تجمعات،در این تجمعات حضور یافت..... (263139)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۳:۱۲
شاید دیگه کسی مثل مرحوم پاشایی متولد نشه ولی این کشور مملو از جوانهای با استعدادی است که باید مورد توجه قرار بگیرن و حمایت بشن. ممنون از سایت خوب بهارنیوز که این کوه استعداد و احساس رو به مردم معرفی کرد و امیدوارم که نه تنها خبرگذاری شما که دیگر رسانه ها ، بخش ها و اعضای جامعه نیز در شکوفا کردن هرچه بیشتر و بهتر امثال پاشایی در تمامی ضمینه ها بهتر عمل کنند. (263140)
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۰:۰۹
اگر کسی را بیش از حد بزگ کنی خدمت نیست بلکه خیانت هست. در مورد مرحوم پاشایی اینچنین غلو کردن خوب نیست. (263156)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۷:۳۰
چه بزرگنمایی کرد؟؟اینکه میگه قدرجوونها روبدونید،ومحیط روبرای شکوفایی استعداهای اونا مهیا کنید یعنی بزرگنمایی،؟؟خدابه شما بصیرت بده (263188)
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۲۲:۱۹
افسانه خانوم با بصیرت!!؟؟ اینکه گفته دیگه کسی مانند او متولد نخواهد شد بزرگنمایی هست. (263263)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۲۳:۵۹
ازدیدهرکس،ونگاهش،میتونه اسطوره فرق داشته باشه،ممکنه برای کسی هیچ وقت کسی مثل پاشایی دیگه وجودنداشته باشه،این بزرگنمایی نیست،این تفاوت سلیقه است،ووقتی هرهنرمندی بتونه طیف وسیعتری روباخودش همراه کنه،تبدیل به اسطوره میشه،واقعا بعضی انسانها یک دونه اند،ومشابهه ومثلی ندارند (263283)
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۳:۲۶
جدی؟ پس با این تعریف غیر علمی هر کس میتونه اسطوره باشه. اسطوره و اسطوره سازس تعریفی داره که از یونان باستان تا به امروز روالی منطقی و علمی را طی کرده. اینکه میگی "از دید هر کس و نگاهش میتونه اسطوره فرق داشته باشه" را بر مبنای کدام تئوری علمی گفتی؟ بر اساس تعریف تو از اسطوره، پس خفاش شب که بیش از ده زن را به قتل رساند میتونه از دید هر کسی یه اسطوره باشه و جای اعتراضی هم نیست!!! (263471)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۸:۲۸
خفاش شب هنرمند بوده،سیاستمدار بوده،دانشمند بوده،صاحب نظریه بوده،یک نفرمحترم اسطوره ازبین انسانهای فرهیخته،پدیداورنده،نواور،مخترع،بجودمیاد،کلا اسطوره ها کسایی هستندکه درقلب وذهن مردم به خوبی ماندگارند،اسطوره همونطورکه گفتم بایدطیف وسیعی ازجامعه روبا خودش همراه داشته باشه،مثلا خفاش شب چندنفرروبا خودش همراه داشته،که بتونه اسطوره شه،متاسفانه شما معنی جملات رونفهمیده،اقدام به جوابگویی میکنید،البته ازطرزفکرامثال شما بعیدنیست (264066)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۷:۳۴
برای شادی روحش،قران بخونید،فاتحه بفرستین،خیلی ثواب داره،خدابیامرزدش (263192)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۲۲:۲۴
خیلی خوبه این حرف. متاسفانه زمانیکه مادر مرحوم پاشایی صحبت از خواندن زیارت عاشورا برای فرزندش می کرد عده ای کاسه داغتر از آش گیتار میزدند. (263266)
من
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۲۳:۴۶
هر کس بر اساس اعتقادش عمل می کند.طرفداران پاشایی برای خواندن زیارت عاشورا نیامده بودند.زیارت عاشورا پای تلویزیون هم می شود خواند.خواننده را باید با گیتار زدن همراهی کرد .کار بس پسندیده ای بود. (263281)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۲۲:۴۲
خوبه که گیتار زن ها اندک بودند. و افکار چون تویی بیار اندک و قلیل هستند. (263729)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۶:۱۰
واقعا نه تملق نه چاپ لوسی چند سال قبل من صدای محس یگانه میشنیدم ولی به تعبیر نویسنده مقاله: ترانه ها با اغلب روایت دلها ست روحش شاد (263142)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۷:۲۷
منم تقریبا از اوایل کارش آهنگاشو گوش میکردم و مثل شما مورد تمسخر واقع میشدم اما همونا هم به مرور جذبش شدن
دوسش دارم تا ابد (263143)
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۸:۰۹
بدون اغراق تنها خواننده اي بود كه تمام آهنگاش به دل مي نشينه حتي خواننده هاي بزرگ هم تعدادي از كارشون قشنگ از آب در نمي يان و از اين حيث مرحوم تكرارنشدني است (263147)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۸:۱۷
اين عزيز از دست رفته به دليل اخلاق ؛ معنويات و مردم داري و سوز صدايش به دل مردم نشسته بود خداوند جايگاهش را رفيع تر بگرداند از شما سردبير خوب بهار نيوز به خاطر توجه ؛ خبر رساني و متن خوبي كه نوشته بوديد ممنونيم در ضمن من دهه چهلي هستم و يكي از دوستداران مرتضي پاشايي عزيزجوانها هم فكر نكنند فقط متعلق به آنان بوده (263148)
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۸:۵۷
فقط صداست که میماند .در شهر جهرم هم مردم به هم پیام دادند ودر پارک جنگلی مراسم گرفتند خیلی هم شلوغ بود (263149)
سودا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۹:۰۰
واقعیت این است که مردم ما و بویژه جوانان علیرغم تبلیغات رسمی این نوع کارکتر را بیشتر می پسندد...در عین حال که طبیعت آدمی به آنچه طبیعی ست راضی تر است....تبلیغات آهنین بجایی نمی رسد (263150)
مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۰:۰۳
واقعا صدای قشنگی داشت، روحش شاد (263154)
--
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۱:۲۱
مسولان باید در ضمینه موسیقی سانسور را کمتر کنند(کلی گفتم) (263162)
آزرمیدخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۲:۱۲
غمی درصدایش و مفهوم شعرهایش بود که با من مشترک بود و حلا غمگینم چون دیگر کسی نیست تا غم مرا فریاد بزند (263167)
دریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۲:۴۴
عشق یعنی لحظه های خیلی خاص
که خدا هم فکر ماس

قرب و رضوان حق نثار جانش (263171)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۵:۰۸
لعنت به ما ملت زنده کش مرده پرست... (263178)
kkkk
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۷:۵۷
قائم مقام علی جنتی ( «علی اصغر پورمحمدی» ) معاون سیما شد / بازگشت مدیر موفق به رسانه ملی !!!

عادل فردوسی پور و سید محمد حسینی و مهران مدیری و غفوریان زمان مدیریت ایشون در شبکه سوم به مردم شناسونده شدن و معروف!!!! (263198)
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۱۸:۴۷
25مهر در مشهد کنسرت داشت و 25ابان دفنش کردند.شبی که کنسرتش رفته بودم با تک تک اهنگاش گریه کردم.روحش شاد.صدای دلنشینی داشت (263206)
انوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۲۱:۳۴
من یکی از بچه های دهه پنجاهم ، نسلی که با موسیقی سنتی شجریان و بنان و موسیقی کلاسیک بتهوون و چایکوفسکی بزرگ شد. من از نسل جدید موسیقی ایران جز اخشابی و خواجه امیری بقیه رو خیلی گوش نمی دادم تا اینکه از طریق وایبر سه روز پیش یکی از ترانه های مرحوم پاشایی رو دریافت کردم. تاثیری که اون ترانه رو من داشت باعث شد که بلافاصله تمام آلبوماشو بگیرم و حالا می فهمم که اون پسری که دوستدارانش اینقدر در غم رفتنش گریه کردن ، خیلی ارزش پرداختن بهش رو داره ، بی اغراق بگم کارهاش درخشانه و جایگاهش در کنار بزرگان (263254)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۲۲:۴۰
مردم هرکی که باهاشون صاف و یه دست باشه و اهل ریا نباشه به اوج میرسونن (263272)
456
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۸:۴۵
صاف و یه دست را قبول دارم اما ریا را نه
چون:
ریا یه عمل قلبیه و هیچ کس نمیتونه تشخیص بده دیگری در حال ریا هست یا نه (263623)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۰۳:۳۴
دیگه حالمون به هم خورد از بس در مورد یه مساله اینقدر مطلب گذاشتین
یه تسلیت خشک و خالی هم برای درگذشت مادر شهید بابایی بذارید (263292)
s
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۹:۲۱
دوس داشتم صداشو...کاش نمیرفت (263644)
سربداران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۰۷:۳۳
توی این دوره و زمونه سخت میشه خودتو در دل دیگران جا بدی وجای پایی باز کنی مطمئنا خیل عظیم مردم در مراسم تشییع جنازه این مرحوم نشان از دوست داشتن این مرحوم بوده وبه گفته یکی از کاربران نیاز نبود تا اتوبوسهایی در نظر گرفته شوند تا مردم را برای مراسم تشییع جنازه بیاورند. و دوست داشتن یک فرد یعنی این! (263780)
OOO
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۰:۲۸
هانیه توسلی خودش کی هست که اعلام کرده پاشایی را نمیشناسه? اگه یه روز آرایش نکرده بره تو خیابون اون 4 تا طرفدارش هم نمیشناسنش
میدونید چرا این حرف را زده؟ شنیدید میگن برای شهرت خودت را یه جوری به یه آدم معروف وصل کن. ایشون خواسته با موقعیت پاشایی خودش را مطرح کنه. (263804)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۰:۵۵
شما که صدای مرتضی را شنیدید و بعد از مرگ او از خود بی خود شدید آیا صدای مردم عراق ،سوریه و غزه را نمی شنوید پس چرا اقدامی انجام نمدهید

خدا رحمت کند خادم امام حسین ذاکر را (263812)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۸:۳۳
شمااینجا چیکارمیکنی؟؟چراقدام نمیکنی؟؟؟اخه چه ربطی داره،شرکت تومراسم زنده یاد پاشایی با مردم عراق،سوریه،غزه،؟؟؟اگرامثال شما دخالت نمیکردیدالان مردم این کشورها به مراتب زندگی بهتری داشتنددرضمن همین مردمی که الان شما براشون کاسه داغترازاش تشریف داری،توجنگ ایران وعراق کجا بودن،،،،،؟؟؟بهتردلت برای مردم خودت بسوزه،تا سوریه،عراق،غزه،لبنان....... (264067)
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۳:۴۲
آی کیو سه صفر..!! هانیه توسلی بسیار بسیار مشهور تر و ه نرمند تر از مرحوم مهدی پاشایی هستش. اگر تو به ظاهر و ارایش انسانها فکر میکنی ..دیگران اینجوری نیستند. (263834)
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۲۲:۰۰
مطمئن باشید کمتر هنرمندی در ایرانه که با مرگش این جمعیت تو مراسمش شرکت کنند (263938)