به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۰
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۳۰۹۳۳
طرحي‌ كه سرمقاله‌‌‌هاي نیویورک‌تایمز و فایننشال‌تایمز شد

طرح توزیع "سبد کالا" به ضرر دولت روحانی است

گروه اقتصادي: ارائه سبد کالا توسط دولت به شهروندان موضوع سرمقاله های اصلی روزنامه های امریکایی از جمله "نیویورک تایمز" و "فایننشال تایمز" در مورد ایران بوده است. هر دو روزنامه بر این باورند که طرح ارائه سبد کالایی به ضرر دولت "روحانی" خواهد بود.
طرح توزیع "سبد کالا" به ضرر دولت روحانی است
به گزارش سايت "تدبیر"، "نجمه بزرگمهر" خبرنگار روزنامه "فایننشال تایمز" با اشاره به واکنش منفی ایجاد شده در مورد طرح توزیع سبد کالایی میان مردم از سوی دولت می نویسد:"زمانی که دولت روحانی بحث تجدیدنظر در برنامه هدفمندی یارانه و توزیع غذای رایگان میان اقشار کم درآمد را مطرح کرد جای تعجب نداشت که این موضوع بحث هایی را به همراه خواهد داشت. با این وجود پس از اجرای این طرح مخالفت های زیادی با آن ابراز شده است. تحلیلگرانی هستند که معتقدند اجرای طرح ارائه سبد کالا فرصت های موجود برای دولت "روحانی" را از بین خواهد برد. "عباس" کارگر بازنشسته که ساکن جنوب شرق تهران است با انتقاد از این طرح گفت:"حدود 600 نفر را دیدم که نامشان در فهرست انتظار برای دریافت کالا بود آنان از ساعت 7 صبح تا 1 بعدازظهر در صف دریافت سبد کالا ایستاده بودند."

تحلیلگر "فایننشال تایمز" در ادامه با اشاره به عدم اقبال عمومی نسبت به طرح توزیع سبد کالایی در میان مردم می نویسد:"بسیاری از اقتصاددانان دولت قبلی را به دلیل در پیش گرفتن سیاست های "پوپولیستی" مورد انتقاد قرار می دادند چرا که معتقد بودند مبلغ 455 هزار ریال یارانه ماهانه به 75 میلیون جمعیت ایران نمی تواند افزایش قیمت ایجاد شده بر اثر حذف سوبسیدها را جبران کند و موجب افزایش تورم شده بود. اکنون اما برخی از شهروندان ایرانی از عدم پرداخت یارانه های نقدی ناراضی هستند. خدیجه 36 ساله همسر یک راننده تاکسی از قطع یارانه نقدی ناراضی است و می گوید ترجیح می دهد که یارانه دریافت کند تا آن که برنج هندی با کیفیت پایین و مرغ بودار به او بدهند.

"فایننشال تایمز" با اشاره به انتقادات مطرح شده از سوی جناح مخالف روحانی می نویسد:"محافظه کاران ایران انتقادات شان را متوجه دولت کرده اند. برخی از نمایندگان جناح محافظه کار مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه دولت را به آغاز تحقیق و تفحص در مورد برنامه توزیع کالا تهدید کردند. قوه قضائیه نیز از دولت روحانی خواسته تا رویکرد خود در مورد اجرای این طرح را تغییر دهد."

روزنامه "نیویورک تایمز" نیز در سرمقاله جدیدش به قلم "توماس اردبرینک" با اشاره به طرح دولت "روحانی" در توزیع سبد کالایی می نویسد:"در پایتخت ایران بسیاری از مغازه ها منتظرند تا ببینند تاثیر توزیع سبد کالایی از سوی دولت چه تاثیری بر قیمت ها خواهد گذاشت. در خیابان های تهران بسیاری از ایرانیان معتقدند که سیاست قبلی توزیع یارانه نقدی به آنان بهتر از توزیع کالا بوده است. یکی از شهروندان تهرانی معتقد است که سیاست جدید تنها به نفع کارکنان دولت و کارمندان است و سودی برای او و خانواده اش ندارد."

نیویورک تایمز در پایان می نویسد:"بسیاری از ایرانیان ترجیح می دهند یارانه نقدی دریافت کنند و معتقدند که لغو پرداخت یارانه نقدی نشانه ای از ضعف و ناکارآمدی دولت خواهد بود. با این حال برخی دیگر از شهروندان نیز با ارائه سبد کالایی موافق هستند. در این مورد یکی از شهروندان تهرانی می گوید:"من دیگر نمی دانم باید چه کنم. با وضعیتی که پیش می می رود بایستی حقوق من دو برابر شود. این بسته کالایی به من کمک می کند اما مشخص نیست که در ماه های آینده نیز توزیع کالا ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر"

صبور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۴:۰۸
درست گفتن.
کار اشتباه اشتباهه حالا چه از این دولت سر زده یا دولت قبلی...... (204968)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۴:۲۸
من دانشجوی متاهلم و این سبدو نگرفتمو نمیخوام هم بگیرم. واقعا که ایرانی ها تو دنیا خیلی تحقیر شدن. ما ایرانی ها خیلی بدبختیم. بهار از صفوفی که مردم برا این سبد گرفته بودند رو بزار (204992)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۴:۲۹
اين ضرر براي دولت فقط و فقط به خاطر كم سوادي مردم است. (204994)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۴:۳۶
کی خواست یارانه را قطع کند؟؟؟؟
سبد کالایی کنار یارانه است و نه به جای ان (205004)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۵:۵۲
هنوز به فکر پول گرفتنی؟ ای خدا کی سطح فکر این مردم می ره بالا، تو از دولت بخواه به جای پول وضع عمومی مملکت رو درست کنه، اشتغال ایجاد کنه، دادن پول دست مردم از همون اولش اشتباه بود سبد کالا هم دیگه شاهکار بود (205053)
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۴:۴۶
دکتر روحانی قطعا در دفعات بعدی این مشکلات را با تدبیر خودشون حل وفصل میکنند ونباید نگران باشیم (205013)
مستضعف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۵:۱۷
سی و پنج سال گذشت و ما از کوپن برنج تایلندی به سبد کالا رسیدیم. (205030)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۲۲:۵۱
حالا داره معلوم میشه کی کشور رو به عقب برگردونده...
سبد کالا با هزار بدبختی اون هم فقط به یه عده
یا یارانه نقدی به 70 میلیون نفر... (205271)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۵:۲۰
نویسنده نامبرده همچین نویسنده مشهور و توانایی نیست که حرفهاش هم قابل تامل باشه،جالبه وطن امروز گروه مشاعیون از اینکه کشورو به گرداب جنگ و خونریزی و نابودی میبردن ناراحت نبود ولی تیتر امروزشو رو گذاشت" ه قربانی گرفتن طرح سبد کالا " ، که احتمال زیاد اصل خبرش دروغه ولی از این مشاعیون انتظاری نیست چون مغرضند و دنبال اهداف مشکوک گروه انحرافی هستند ولی ایا ممکنه بتونند مردمو فریب بدن ؟ 16 سال است علیه خاتمی می کوبند ولی وی با یک کلیپ چند دقیقه ای برنامه های اونها را هیچ کرد (205034)
حسين از املش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۶:۰۰
بنده هم مرافقم كه اين طرح به ضرر دولت روحاني تمام شد اگه نتونه جبران كنه بد ميشه (205065)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۶:۲۴
امروز از ایرانی بودنم خجالت میکشم

سبد کالای روستاییان چه شد؟ (205085)
شعبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۶:۳۹
در دولت تدبیر و امید این بی تدبیری ها نا امیدی را به همراه خواهد داشت . (205094)
کارمندی که نه یارانه می گیرد و نه سبد کالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۷:۲۳
در این که این سبد کالایی اساسا با این شیوه در انتخاب مشمولین و توزیع ،کار قشنگی نبود، شکی نیست اما یادمون باشه که تزریق پول از طریق یارانه نقدی می تواند به افزایش تورم کمک شایانی نماید، بنابراین بهتر به نظر می رسد که یارانه نقدی کاملا قطع شود و بسته های کالا با کیفیت خوب بین مشمولین واقعی، تویع گردد. (205114)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۲۰:۵۹
شدیدا موافقم .. باید پول نقد هر چه زودتر جمع بشه و همین سبدها بصورت با کیفیت داده بشه (البته یه کار اماری خوب هم باید برای شناسایی کسایی که واقعا احتیاج دارن صورت بگیره ) این بسته هم بصورت پستی به صورت مرحله ای در درب منازل داده بشه .. درسته هزینه داره ولی برای ابروی کشور خوبه اینکار (205225)
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۱۹:۳۱
احمدی نژاد یک نوع اندیشه را در دنیای سیاست ایران وارد کرد که حالا حالاها خواهد موند.
روحانی در مکتب نواحمدی نژادیسم قرار داره و دقیقا مثل همون رفتارها رو انجام میده. خنده داره.
ما تا رو پای خودمون قرار نگیریم و به اینو اون بچسبیم اوضاع همینه
اصلاحات هم اگر بخواد خودش رو به اینو اون وصل کنه اوضاع همینه.
احمدی نژاد پول داد بریم کالا بخریم و غذا درست کنیم روحانی کالا داد که غذا درست کنیم. اصلاحات هم غذا توی بشقاب میده. بعدشم میزران توی دهن مون
واقعا که با این کارا خدا بهمون رحم کنه (205182)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۲۰:۰۳
نظردادن خوب بود بد بود راحت هستش . بنظرم سایتها می تونن با جمع آوری نظرات عملی در خصوص اینگونه پرداختها به دولت و ملت کمک کنند مثلا امکان داره که مبلغ مشخصی به کارت دریافت یارانه شارژ بشه و فقط بتوان با آن مبلغ از فروشگاههای مشخص شده خرید کرد (205200)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۲۰:۵۶
این نظر شما فرق چندانی با این طرح نداره... باز هم صف و ازدحام جمعیت جلوی اون فروشگاه های مشخص شکل میگرفت ... پول نقد هم به هیچ وجه نباید داده بشه... نقدینگی عامل اصلی این تورمه (205222)
ایرانی از هوش رفته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۲۰:۲۷
اندک آبرویی داشتیم آن هم رفت... (205212)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۲۰:۵۴
کار اشتباه بود .... اشتباه محض .. اشتباه محض .. حتی اگه به نصفه همین افراد هم از طریق پست یه بسته شسته رفته در خونه میدادن خیلی خیلی خیلی بهتر بود... هر چه زودتر باید جلوی ادامه این اشتباه گرفته بشه... کل این طرح ارزش اینو نداشت که جون یه ایرانی گرفته بشه (205221)
آره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۲۱:۵۳
احمدی نژاد همین کارمیکردروزگارشوسیاه میکردین (205250)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ ۲۳:۰۱
از فایننشال تایمز و نیویورک تایمز بگذریم آقای بهار و دوستان منتقد بالا و ای حاسدین با منظور و ای رفقای بی منطق .زمانی که میشنیدم سید والا مقام آقای خاتمی قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را دارد مو بر تنم سیخ میشد که در آینده چه بر او خواهد رفت پس از هشت سال ویرانی و غارتگری در این مملکت چگونه میتواند اوضاع بی سر و سامان را سامانی بخشد .و اینک به این مرد بزرگوار روحانی میاندیشم که با ما چه کند ؟که اگر به اوفرصتی نمی دهیم حد اقل خنجر از پشت نزنیم که فقط آمدنش ایثار بود (205280)