به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۶۲۳۴۳

گزارشي از افزايش قیمت نان، نانوایان همچنان ناراضي؛ کام مردم تلخ‌تر از گذشته

گروه جامعه: افزایش حداقل 30 درصدی قیمت نان سنتی در هفته جاری در پایتخت نه تنها به ذائقه نانوایان شیرین نیامده بلکه کام مردم را نیز تلخ‌تر از گذشته کرده است.
گزارشي از افزايش قیمت نان، نانوایان همچنان ناراضي؛ کام مردم تلخ‌تر از گذشته
به گزارش ایرنا، با تصویب هیات وزیران در 14 آبان 93 به منظور جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی ها نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال 1392 در سراسر کشور، بالاخره قیمت انواع نان سنتی از روز دوشنبه 10 آذر ماه افزایش یافت.

براساس این گزارش، بهای هر قرص نان سنگک با چانه 650 گرمی 8000 ریال، نان بربری با چانه 600 گرمی 7000 ریال، نان لواش با چانه 170 گرمی 2250 ریال و نان تافتون سنتی با وزن 280 گرم 4250 ریال برای عرضه به مردم قیمت گذاری شد. پیش از آن قیمت هر قرص نان لواش 160 تومان، بربری 500 تومان، سنگک 600 تومان و نان تافتون نیز 300 تومان از سوی نانوایان به مردم عرضه می شد که با یک حساب سرانگشتی قیمت نان حداقل 30 درصد افزایش یافته است.

اما گویی این افزایش قیمت نان به دلیل افزایش 10 هزار تومانی قیمت هر کیسه آرد عرضه شده به نانوایان از سوی دولت چندان به مزاق نانوایان خوش نیامده و کام مردم نیز از یک سو به دلیل افزایش قیمت نان و از سویی دیگر عدم ارتقاء کیفیت نان تلخ تر از گذشته شده است و گویی داستان مرحله نخست افزایش قیمت نان شامل عرضه نان بی کیفیت تنها با قیمت بالاتر در حال تکرار شدن است.

یکی از شهروندان پایتخت که برای خرید نان بربری در مقابل یکی از نانوایی های خلوت در مرکز شهر ایستاده است، با بیان اینکه، نان عرضه شده از سوی نانوایی محل بدون هیچگونه تغییری در کیفیت، اندازه و حتی بهبود پخت به مردم فروخته می شود، از افزایش 30 درصدی قیمت نان انتقاد کرد و گفت: با این کار تنها سود صاحبان نانوایی ها بیشتر شده است.

محمدرضا صادقی که تقریبا 55 سال سن دارد، با بیان اینکه کارگر است و هفت فرزند قد و نیم قد دارد و روزی حداقل 10 نان لواش و 3 تا بربری مصرف می کند، افزود: با این وضع درآمدی افزایش قیمت نان تنها روزی یک تا دو هزار تومان به ضرر امثال کارگرانی مثل من شد چرا که کیفت و اندازه نان همان ویژگی های نان قبلی است. وی، دلیل خلوتی این نانوایی را با وجود آنکه در مکان پرترددی از شهر قرار دارد، عرضه نان بی کیفیت به مردم عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به عملکرد ضعیف دستگاه های نظارتی، به نظر نمی رسد کیفیت نان عرضه شده به مردم با وجود گران شدن تغییر اساسی یابد.

یک خانم میانسال نیز وارد گفت و گو با ما می شود و با اشاره به اینکه، سه چهار سالی می شود که نانوایی ها نان بی کیفیت و از لحاظ وزنی سبک به مردم عرضه می کنند، گفت: بعنوان مثال نان بربری عرضه شده از سوی این نانوایی را تنها باید داغ داغ مصرف کرد و اگر نیم ساعت بماند، سیاه شده و دیگر قابل استفاده نیست و انگار نان چند روز مانده است و باید نعمت خدا را دور ریخت.

به سراغ شاطر نانوایی رفته و گله مشتریان را با او در میان گذاشته و علت عدم بهبود کیفیت نان پس از افزایش نسبی قیمت نان را جویا می شویم که محمد با صورتی عرق کرده اظهار می دارد: خدا شاهد است که ما شرایط اقتصادی مردم را کاملا درک می کنیم و تمام تلاش خود را برای افزایش کیفیت نان و رضایت مردم به کار می بریم اما کیفیت آردها نامناسب است.

این نانوا در خصوص میزان رضایت خود از افزایش قیمت نان بربری از 500 به 700 تومان در چند روز گذشته و میزان سود خود نیز با خنده اظهار داشت: ای بابا! دولت قیمت هر کیسه آرد را از 24 هزار و 500 تومان نیز به 34 هزار و 500 تومان افزایش داده که این امر سبب کاهش سود ما در این مدت شده است. وی گفت: از روزی که قیمت نان افزایش داشته برخی از کارگران نیز درخواست افزایش حقوق کرده اند و به نظرم به لحاظ هزینه ای اوضاع نانوایان دوباره به همان اوضاع قبلی بازخواهد گشت.

به پایین شهر می رویم جایی که نان قوت غالب ساکنان این مناطق است، چرا که بیشتر ساکنان آن را قشر کارگر و متوسط روبه پایین تشکیل می دهد، در مقابل یک نانوایی لواشی در محله جوادیه 10 نفری مرد و زن برای خرید نان صف کشیده اند و راجع به چگونگی کیفیت نان از آنان می پرسم و به محض اینکه متوجه می شوند خبرنگار هستم، سفره دل را باز کرده و با هیاهوی مثال زدنی از افزایش قیمت نان بدون هیچگونه تغییری در کیفیت و وزن گله مندند.

خانمی تقریبا مسن با بیان اینکه نانوایی لواشی محل، مقدار کمی نان خود را بزرگتر کرده، این میزان را نسبت به افزایش قیمت این نان از 160 تومان به 225 تومان ناکافی دانسته و می گوید: متاسفانه کاسبان امروزی در هر صنفی انگار به حلال و حرام توجه نمی کنند و برای سود بیشتر حاضرند حق مردم را ضایع کنند. مرتضی دیگر مشتری نانوایی نیز با بیان اینکه، نانوایان قشر زحمتکش جامعه هستند و شغل نانوایی به خصوص در فصل تابستان بسیار سخت و طاقت فرسا است، معتقد است: این نانوایی لواشی انصافا نان خوبی به مردم تحویل می دهد و در این چند روز گذشته نیز مقداری وزن و کیفیت نان خود را افزایش داده است.

یک خانم جوان دیگر گفت: این افزایش کیفیت و وزن شاید تا یکی دو ماه ادامه یابد اما دوباره اوضاع به روال قبلی برگردد چرا که هیچگونه نظارتی بر روی کار نانوایان صورت نمی گیرد و تنها اگر خود نانوا انصاف داشته باشد، حقوق مشتری را رعایت می کند. سلیم شاطر نانوایی فوق نیز که مردم از کار او رضایت نسبی دارند، به نکته جالبی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه چند روزی است مردم توقع شان خیلی بالا رفته و انتظار دارند با این وضعیت آردها نانوایان معجزه کرده و دائما در صف نانوایی غر می زنند.

اما رییس اتحادیه نانوایان شهر تهران در خصوص انتقادات مردم نسبت به عدم افزایش کیفیت نان با وجود افزایش قیمت نان، بهبود کیفیت نان را منوط به گذشت زمان دانست و تاکید کرد: به طور حتم ما باید بعد از رشد قیمت نان شاهد افزایش کیفیت نیز باشیم. قاسم زراعتکار با تاکید بر اینکه تولید نان باید با کیفیت خوب باشد، علت اصلی عرضه نان بی کیفیت به مردم از سوی نانوایان را تنها کاهش کیفیت آرد تحویل شده به نانوایان ذکر کرد و گفت: اگر استانداردهای لازم در خصوص تهیه، تولید و توزیع آرد از سوی متولیان امر صورت گیرد کیفیت نان به طور حتم ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی ضمن انتقاد از برخی نانوایان که به افزایش 10 هزار تومانی هر کیسه آرد اعتراض داشته و سود خود را پس از افزایش قیمت نان ناکافی می دانند، با بیان آنکه یک نانوای بربری از هرکیسه آرد 110 قرص نان پخت می کند، افزود: هر نانوا تا قبل از افزایش قیمت نان پس از کسر هزینه 24 هزار و 500 تومانی هر کیسه آرد، مبلغ 30 هزار و 500 تومان سود بدست می آورد.

رییس اتحادیه نانوایان تهران افزود: در حال حاضر که نان از 500 به 700 تومان افزایش یافته این سود از هر کیسه آرد تحویلی به نانوایان به 42 هزار و 500 تومان رسیده است، لذا اگر هر نانوا روزی 10 کیسه آرد را نان کرده و به مردم عرضه کند نسبت به هفته قبل و قبل از افزایش قیمت نان، روزانه 120 هزار تومان سود بیشتر کسب می کند، پس ادعای برخی از معدود نانوایان شهر تهران غیرمنطقی است.

رییس اتحادیه نانوایان تهران ضمن تاکید بر برخورد شدید این اتحادیه با نانوایان متخلف در زمینه کم فروشی و عرضه نان بی کیفیت به مردم در پایتخت، از فعالیت گشت های بازرسی و تعزیرات در سطح استان تهران به منظور برخورد قانونی با نانوایان متخلف خبر داد. وی از مردم خواست هرگونه کم فروشی نان از سوی نانوایان در سراسر کشور را از طریق شماره تلفن سراسری 124 یا ستادهای تعزیرات آرد و نان به منظور رسیدگی هرچه سریعتر درمیان بگذارند. در شهر تهران علاوه بر شماره 124، تلفن 77503313 نیز آمادگی دریافت پیشنهادات و رسیدگی به شکایات شهروندان در خصوص آرد و نان است.

رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران همچنین با اشاره به تحویل کیسه های آرد به نانوایان از سوی کارخانجات آرد بدون درج هیچگونه مشخصه کیفی محصول، این امر را تضییع حقوق مصرف کنندگان دانست و گفت: این درحالی است که مردم مقصر اصلی پایین آمدن کیفیت نان را تنها نانوایان می دانند. یک کارشناس اقتصادی نیز، ضمن تاکید بر ایجاد بازار رقابتی در صنعت آرد و نان کشور، از بین بردن رانت موجود در سهمیه های آرد دولتی و حمایت از آزادپزها را از جمله موثرترین عوامل بهبود افزایش کیفیت نان در کشور عنوان کرد.

ابراهیم بیات با اشاره به افزایش قیمت نان در روزهای اخیر و عدم محسوس تغییر در کیفیت و وزن نان های عرضه شده به مردم از سوی نانوایان، گفت: تا زمانی که آرد سهمیه ای وجود داشته باشد و نانوایان از رانت دولتی برخوردار باشند، فعالان این صنف ضمن برخورداری از یک حاشیه سود تقریبا بالا، تلاشی در جهت افزایش کیفیت نان نخواهند کرد. وی همچنین با بیان اینکه، کار نانوایی یکی از کارهای تخصصی است، برگزاری کلاس های آموزشی از سوی دستگاههای متولی تولید و عرضه نان به منظور تهیه نان مرغوب را بسیار با اهمیت دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از نانوایی ها به دلیل بدست آوردن سود بیشتر از شاطران غیرماهر با دستمزد کمتر بهره گیری می کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه بازار عرضه نان رقابتی نیست و هر نانی پخته شود، فروخته می شود لذا نانوایان در جهت اصلاح کیفی نان نیز بی تفاوت عمل می کنند. بیات با بیان اینکه، نان پخت شده باید دارای ارزش غذایی باشد، رعایت یکسری مسائل در فرآوری نان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در پخت نان باید از آرد کامل به جای آرد سفید استفاده شود. بعنوان مثال زمان پخت نان لواش و تافتون نباید کمتر از یک دقیقه باشد و زمان استراحت خمیر نیز نباید کمتر از یک ساعت باشد و در ترکیب خمیر نان نیز به هیچ وجه نانوا نباید از جوش شیرین استفاده کند.

این کارشناس اقتصادی همچنین، تلقی کیفی بودن نان از ظاهرش را از سوی مصرف کنندگان اشتباه دانست و با اشاره به آنکه نان های دارای رنگ تیره را نباید بی کیفیت قلمداد کرد، گفت: متاسفانه ایرانیان رنگ نان را ملاک قضاوت کیفیت قرار می دهند و هر نان سفیدی را خوب و هر نان تیره را بی کیفیت تلقی می کنند. تمام دانشمندان تغذیه معتقدند نان های تیره به دلیل داشتن فیبر و املاح بیشتر غنی تر و نان های سفید به دلیل نداشتن فیبر و املاح فقیرترند لذا ارزشیابی نان براساس فاکتور رنگ کاری اشتباه و غلط است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه، گروه زیادی از مردم نان های نازک شده و پهن تر و بزرگتر را بر نان های حجیم و کوچک تر ترجیح می دهند، گفت: مردم متاسفانه ملاک خوب بودن نان را بزرگ و پهن بودن آن می دانند در صورتی که این موضوع اشتباه است. وی افزود: نان هرچه بزرگتر باشد و بیشتر پهن و نازک شده باشد به دلیل جلوگیری از سوختن آن باید کمتر در تنور بماند و همین باعث کاهش زمان پخت و جلوگیری از تخریب بقایای اسید فیتیک (اسیدی که مانع آزاد شدن املاح کلسیم، آهن، روی و منیزیم در نان می شود) بجامانده در خمیر می شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: پس بهترین نان تافتون (ماشینی یا تنوری) نانی نیست که سفید و نازک شده باشد بلکه نانی است که تیره و طلایی تر و حجیم تر باشد و بجای 20 ثانیه دو دقیقه یعنی 6 دور بیست ثانیه ای در تنور مانده تا مغز آن پخت و برشته شود. وی با بیان اینکه، اکثر نان های لواش تولیدی در کشورمان این نقص بزرگ را دارند و وقتی به نانوا در خصوص زمان کم نان در تنور اعتراض می شود، در پاسخ می گوید که مردم طرفدار این نوع نان هستند! مردمی که سلامتی خود را فدای سلیقه خود می کنند و با خوردن نان سفید و نپخته به استقبال انواع بیماری ها می روند.

این کارشناس اقتصادی نیز در عین حال بخش عمده ای از پایین بودن کیفیت نان را مربوط به پایین بودن کیفیت آرد تحویلی به نانوایان دانست و با بیان اینکه، نان در یک زنجیره متصل از کشاورز تا نانوا شکل می گیرد و به دست مصرف کننده می رسد، افزود: هرگونه وجود خلل در زنجیره تولید نان خود را در سفره مصرف کننده نشان خواهدداد.

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۳:۵۱
دولت باید یارانه ثروتمندان رو قطع میکرد و یارانه بیشتری برای سوبسید آرد میداد این مشکل رو حل میکرد نه اینکه به امید رای پولدارها از این کار سرباز زده (267377)
نجات کارون...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۵:۰۶
ایکاش همراه با افزایش قیمت کیفیت هم بهتر میشد؛متاسفانه فقط قیمتها بالا میره و جیب ملت خالی تر میشه و دیگر هیچ... (267392)
زاهداني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۹:۲۵
خيلي نان هايي خوبي ميپزن كه ناراضي هم هستن
والله در زاهدان هر نانوايي كه نان گرفتيم بعد از خوردن شكممون باد كرده بود مث چي !!! دل درد و ... بماند ! (267432)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۳:۵۶
صده مبگویند به دولت انتقادنکنید بازهم میکنم و معتقدم انتقاد باتخریب تفاوت دارد؛ تخریب روند توسعه ی دولت را کند اما نقد این روند رارشد می بخشد!
تفکرات بسته راهم ازخودتان دورکنید!!! قرارباشدچون دولت کمی به سمت ما گرایش دارد نقدنکنیم و سکوت کنیم پس احمدی نژادمیماندکه بهتربود، چون حداقل ناسزا میگفتیمش!
دوستان دولت همچنانکه به حمایت نیازدارد به نقدهم نیازدارد.پس بیاییم و باسکوت درنقدتنهایش نگذاریم تا فقط تندروها نقدش کنند. (267380)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۴:۲۴
بحث نقد با تخریب کاملا متفاوته دوست عزیز . منم نقد دارم که چرا حسین نمازی سکان دار وزارت اقتصاد نیست !!!! ولی بپذیر فضای نقد دارد توسط مخالفین اصلاح طلبها کانالیزه میشه . من کاری به آمار و ارقام ندارم که اینجا یک صفحه توضیح بدم چرا این قیمت بصرفه نیست . من حرفم اینه دارید برای مخالفین و کودتا چیان علیه اصلاح طلبها بازی میکنید . دارید خودکشی میکنید . وقتی حرف کارشناسان راقبول نمیکنید . این نقد دلسوزانه هست؟؟؟ چندتا از اقتصادانهای بزرگ مخالف این دولت هستند ؟؟؟ (267385)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۷:۵۹
با سلام
خوبه دوست عزیز ! نقد کن خیلی خوبه !
فقط شناسنامه ات دم دست باشد ! (267417)
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۸:۳۰
دولت باید در تصمیم گیری خود طبقه ی متوسط وفقیر جامعه را درنظر بگیرد.طبقاتی که اکثریت جامعه را با حداقل توقع تشکیل می دهند.نارضایتی این طبقات فرصتی را برای موج سواری مخالفان و در نتیجه واپسگرایی فراهم می اورد. (267422)
سوادکوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۲۲:۲۳
لطفا اینقدر احمدی نژاد و روحانیو باهم مقایسه نکنید،مشکل اینه که مسئولی که دلسوز مردم و مملکت باشه نداریم و واسه هیچ مسئولی شکوه و عظمت ایران و ایرانی مهم نیست،بلکه منافع احزاب بر منافع ملی واسشون مهمتره،ای کاش نمایندگان و مسئولین دلسوزی و شجاعتو از امثال زیباکلام و مطهری یاد میگرفتن (267454)
747
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۴:۰۶
نه ان شد نه این دیدیم (267382)
نامدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۴:۱۶
متاسفانه بدون حساب قوت لایموت مردم راگران می کنند بعد اقای سخنگو باخنده اعلام می کنند دولت نان را گران نکرده نانواها گران گردند بعد اعلام میکنند حد اکثر سی درصد باید گران شود هرنانوایی که سر زدیم دیدیم حداقل سی درصد گران شده خدا به داد مردم برسد حالا قیمت رفته بالا کیفیت هم امده پایین اقای سخن گو لطفا شعور مردم را به تمسخر نگیرید (267383)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۴:۳۲
الان باز اصلاح طلبهای دمدمی مزاج و یا شاید دلواپسان رفرمگرا شروع به نق زدن میکنند که این وضعشه روحانی، رای من کو و احمدی نژاد بهتر بود
غافل از اینکه نون لواش 20تومنی رو ان دردانه و قطب عالم وجود به 100 تومن رسوند و بنزین 35 تومن رو به700 رسوند و برق کیلووات 10تومن رو30 تومن کرد و الی آخر...

و البته با ان درامد هنگفت و رویایی نفت که الان به یک چهارم رسیده
کمی منصف باشیم (267389)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۵:۵۲
دولت محترم لطفا یارانه پولدارها و مایه دارهارو قطع کنید نه اینکه گرونی را بیشتر و بیشتر کنی و نان ما طبقه آسیب پذیر را هم گرون کنید! خدارا خوش نمیاد... (267395)
vahid
Kuwait
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۵:۵۳
بعضی اوقات چه قدردلم واسه آقای خاتمی وسیاستاش تنگ میشه یادش بخیر... (267396)
ناشناس
United States
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۶:۳۴
لطفا اقای روحانی قیمت خرید گندم ببر بالا چون نبری مثل دوران محمود گندم انبار میکنیم برا دامها.یه کشاورز بدبخت (267403)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۶:۴۷
یک بار در دوره احمدی نژاد که تازه نان را گران کرده بودند به دلیل بی کیفیتی نانوای محل به شورای آرد و نان زنجان زنگ زدم و با رییس این شورا آقای م صحبت کردند که ایشان جواب دادند منتی نیست دولت یارانه نان را به شما داده است تشریف ببرید از نانوایی دیگری خرید کنید در صورتی که در محله ما به همان نانوایی اجازه فعالیت داده بودند. (267404)
همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۷:۰۵
آقا سنگ بنایی است که محمود گذاشته
از سال 88 تا حالا یواش - یواش همه چیز شده 200 برابر حالا 100 یا 200 تومان هم نان گرانتر بشه اینقدر قشقلق بپا کردند نداره که
بیاییم بیشتر به یاد بیاورید محمود را
1- از ساعت چند اینجایید2- خسته شدید3- کی خسته است4- دشمن (267405)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۴ ۰۰:۰۸
احمدی نژاد ادم بدی نبود
بنظر من فقط خیلی خیلی کوچیک بود برای ریاست جمهوری
بدرد بخشداری و دهداری می خورد و فوقش نمایندگی مجلس (267461)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۸:۰۶
آقای روحانی اسم این کار بازی کردن با نان مردم است (267418)
عبدااحد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۸:۴۶
علت اینکه نانوایان ناراضی هستند اینه که کلا امتیاز نانوایی های ما به اسم کارکنان نیست سالهاست تعدادی بدون کمترین کار نانوایی امتیازش را دارند بعد خود نانوایی را با سهمیه اش به گروهی دیگر اجاره میدهند بنابراین هر افزایشی فقط به نفع موجران نانوایی تمام میشود و کارگران شاغل در نانوایی باید کاری بکنند تا ضمن اینکه اجاره ی بالارونده را بپردازند هم نان اهل و عیال خود را در بیاورند (267427)
عشقی
Japan
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۹:۱۶
تجربه نشان داده که با گران کردن و بدون کنترل هیچ مشکلی از نان حل نخواهد شد فقط نان نیست که گران می شد از فردا سی درصد به قیمت ماکارانی و رشته آشی وماشی وتاکسی اتوبوس وهوا پیما و همه گران می شود. (267431)
مشتری نان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۱۹:۲۷
اگر در این مملکت قرص نانی ده هزار تومان شود کیفیتش ازاین بهتر نخواهد شد چون سیستم نظارتی درستی وجود ندارد .و زیاده خواهی افراد هم سبب می شود هرچه هم قیمت افزایش یابد به بهانه های مختلف باز هم می گن کم است . (267433)
بابا نان داد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۲۱:۰۰
بعد کیفیت همان نان است نان نامرغوب مشکل مردم هست چند 30%درصد نان قابل استفاده نیست فکری برای آن بکنید/البته میدانم که آرد مرغوب مردم مراکز استانها میل می کنن و مردم شهرستانها ارد نامرغوب می فرستند/ولی باز حتی در مراکز هم به نانوایان توجه ای نمی شود و نان با بدترین کیفیت عرضه می شود (267450)
کارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۳ ۲۳:۱۵
در رابطه با نان باید به 2نکته اشاره کرد 1.قیمت حدود 3 سالی بود که افزایشی نداشت و در عوض در این مدت هرساله هزینه های اولیه تهیه نان از قبیل دستمزد کارگران گاز برق آب ، بیمه و . . . افزایش یافته و زمانی هم که قیمت نان افزایش پیدا کرد بلافاصله قیمت آرد افزایش و در برخی استان ها وزن چانه سنگین تر شد. و در واقع اوضاع برای نانوایان تغییر چندانی نکرد. 2. مهمترین عامل در کیفیت نان وجود مواد اولیه مرغوب است که مهمترین آن آرد است اگر آرد مرغوب تحویل نانوایان شود به طور قطع کیفیت نان نیز افزایش خواهد یافت (267460)