به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۸۵۸۶۱
از آل‌سعود تا داعش

بزرگترین جنایات "تاریخی" در خاورمیانه

گروه فرهنگی: " فرهنگ‌زدایی"، هدفی که گروه تروریستی داعش امروز با تخریب آثار باستانی در خاورمیانه در سر دارد، پدیده جدیدی نیست و پیش از این نیز گروه‌های تکفیری از قرن هجدهم دست به اقداماتی شنیع و مشابهی در کشورهایی چون عربستان، افغانستان، سومالی و .. زده‌اند.
بزرگترین جنایات "تاریخی" در خاورمیانه
وب‌سایت خبری آمریکایی "VOX" در گزارشی با پرداختن به سابقه تخریب آثار باستانی در منطقه خاورمیانه، آورده است: داعش اولین گروهی نیست که به چنین اقداماتی دست می‌زند و آخرین آن هم نخواهد بود. مقامات سعودی این حرم‌ها که بخشی از قبرستان بقیع در شهر مدینه است را در سال 1926 و در فاصله اندکی پس از به قدرت رسیدن با خاک یکسان کردند‌. قدمت این محوطه به قرن هفتم بازمی‌گشت که مدفن بسیاری از صحابه نزدیک پیامبر اسلام نیز است. این اقدام جامعه بین‌المللی مسلمان را شوکه کرد. دکتر «جیمز نویس»، نویسنده کتاب «سیاست بُت‌شکنی" در این‌باره معتقد است: سعودی‌ها از گذشته تاکنون با یک فرقه مذهبی به نام وهابیت همسو بوده‌اند که هرگونه پرستش و تقدیس حرم‌های مطهر و مذهبی را نفی می‌کنند و حمله و تخریب مقبره‌ها و اماکن مذهبی را به نوعی نفی شرک می‌دانند.

با به قدرت رسیدن وهابیون و سعودی‌ها در منطقه‌ای که امروز آن را با نام عربستان سعودی می‌شناسیم، همه چیزهایی که به عقیده آنها نمود بت‌پرستی بود نابود شد و در این میان از بسیاری از زیارتگاه‌های مربوط به مسلمان شیعه‌، یهودی‌ها و صوفی‌ها‌، مصری‌ها و تُرک‌ها چیزی باقی نگذاشتند. در سال 2001 گروه ترویستی طالبان مجسمه 1700 ساله بودا که در دل یک صخره در دره بامیان در مرکز افغانستان حکاکی شده بود را تخریب کرد که اقدام آنها با انتقادهای شدید بین‌المللی روبه رو شد. آنها بلندترین مجسمه‌های بودا در جهان بودند که ارتقاع یکی از آنها به 53 متر می‌رسید. یونسکو تلاش کرده تا این آثار تاریخی را بازسازی کند، اما این موضوع با مخالفت‌هایی روبه رو شده است. در سال 2012 گروه تروریستی القاعده و انصارالدین شهر «تیمبوکتو» در کشور مالی که یکی از میراث جهانی یونسکو است را تاراج کردند در این تصویر درهای تزئینی مسجد «سید یحیی» در تیمبوکتو را مشاهده می‌کنید که براساس باور مردم این منطقه تا آخرالزمان بسته خواهد ماند، اما القاعده آنها را در هم کوبید. تقریبا نیمی از حرم‌ها و امکان‌ مذهبی 600 ساله شهر پیش از خروج تروریست‌ها نابود شد.

در سال 2008 گروه تروریستی الشباب مقبره و حرم‌های صوفی را در «کیسمایو» سومین شهر بزرگ سومالی را تخریب کردند. آنها همچنین پیش از آن یک کلیسای قدیمی را نیز با خاک یکسان کردند، در حالی که حتی یک مسیحی هم در شهر زندگی نمی‌کرد. این مسجد به همراه مدرسه‌ها و آرامگاه‌های مهمی از جمله مسجد "سنغور" یا سنکور و ده‌ها مسجد و مدرسه دیگر یادگار دوران طلایی و شکوفایی شهر تیمبوکتو هستند. در سال 2006 و در بحبوحه جنگ‌های داخلی عراق، گروه تروریستی القاعده در اقدامی شنیع حرمین عسکرین "حرم مطهر حضرت امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع)" را که یکی از مقدس‌ترین اماکن مذهبی شیعیان است با بمب‌گذاری تخریب کرد. این مسجد در سال 944 در شهر سامرا ساخته شده بود.
مرجع : ایسنا