به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۵۴۱۷۱
روحانی: یک خردمند هرگز با جزمیت و تعصب سخن نمی گوید

غرب را از قرون وسطا رهانیدیم اما خود به قرون وسطا رفتیم

گروه سياسي: رییس‌جمهور گفت: ما پل جهانیم، ما فرزندان فارابی، خوارزمی ، رودکی و فردوسی هستیم و می توانیم با احیای علم و عقل، ریشه های خشونت و افراطی گری را بخشکانیم.
غرب را از قرون وسطا رهانیدیم اما خود به قرون وسطا رفتیم
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در جمع دانشگاهیان کشور قزاقستان با تاکید بر اینکه اکنون زمان احیای تمدن اسلامی با رشد تفکر علمی و عقلی فرا رسیده، تصریح کرد: اسلام همواره مروج همزیستی علم و دین و ادیان بوده است. وی با اشاره به اینکه همزیستی ادیان مختلف در سرزمین های اسلامی بی نظیر است، گفت: تمدن اسلامی یک تمدن تکفیری و فرقه ای نیست بلکه یک تمدن علمی و فرهنگی است.

رییس جمهوری اظهارداشت: باید سفر علمی را جایگزین سفرهای ماجراجویان به نقطه خشونت خیز منطقه کرد و باید نه تنها با جهان آشتی کرد بلکه جهان را آشتی داد. روحانی با بیان اینکه پیمان شانگهای دوباره ما را در نقطه اتصال شرق و غرب عالم نشانده است، گفت: علم ، شرق و غرب ندارد. ما می توانیم نه فقط انرژی های مادی مانند نفت و گاز و برق و آب را منتقل کنیم بلکه می توانیم علم و فلسفه و فرهنگ و هنر را از شرق به غرب و غرب به شرق منتقل کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه منطقه ما روزگاری دراز سرزمین دانش و فرهنگ و خرد بود، گفت: جهانی که امروزه به نام آسیای میانه شناخته می شود و در گذشته خراسان بزرگ نام داشت و در جوار ترکستان کهن بود، مرکز پرورش دانشمندان بزرگی شد که اکنون میراث مشترک همه ملت های منطقه بلکه جهان هستند. روحانی ادامه داد: دانشمندانی که امروزه بر سر ملیت آنان میان ملت های منطقه رقابت است، فارغ از ایرانی، ترک، قزاق، ترکمن، تاجیک و ازبک بودنشان، همگی در هوای فرهنگ اسلامی و تحت نفوذ زبان فارسی زیسته اند و اندیشیده اند.

رییس جمهوری با طرح این سوال که چه کسی می تواند ملت ها را از افتخار به فارابی ها، خوارزمی ها، رودکی ها و ابن سیناها محروم کند، گفت: در همین کشور قزاقستان، عکس و نام فارابی بر اسکناس رسمی نقش بسته است و مهمترین و قدیمی ترین دانشگاه قزاقستان «الفارابی» نام دارد.

روحانی اظهارداشت: مهم این است که ما ملت های منطقه روزی متحد بوده ایم؛ نه فقط از نظر سیاسی که از نظر فرهنگی ذیل یک قاره فرهنگی زیسته و بالیده ایم و تمدن ساخته ایم. تمدنی که در فلسفه و الهیات فارابی، در علم و طب ابن سینا، در ریاضیات خوارزمی، در هنر و ادب، رودکی و فردوسی از آن برآمده اند، تمدنی که آسیای میانه مرز شرقی آن و خاورمیانه مرز غربی آن است؛ تمدنی که فارس و ترک و هند و عرب را متحد ساخته و از دل آن، آثار مادی و معنوی بزرگی خلق شده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه این منطقه از جهان نه شرق عالم بوده و نه شرق دور و غرب عالم، گفت: این منطقه از جهان همواره پلی میان شرق و غرب بوده است؛ پلی که حکمت مشرقی را به فلسفه مغربی پیوند داده است و عرفان غربی را با اشراق شرقی آشنا کرده است. چه راه ها با زبان فارسی و فرهنگ اسلامی و اندیشه علمی که در این صحراها و دشت ها کوتاه شده است؛ راه شرق به غرب، راه شمال به جنوب، راه علم به دین و راه عقل به شرع .

رییس قوه مجریه با بیان اینکه انسان خردمند هرگز با جزمیت و تعصب سخن نمی گوید و در قضاوت عجله نمی کند، گفت: از تفکر علمی و استدلالی و تجربی، جمود و خشونت به دست نمی یاید و طالبانی گری و سلفی گری و داعش مسلکی برنمی یاید. روحانی با اشاره به اینکه فارابی علم غرب را در شرق زنده کرد، در حالی که غرب در استبداد و انحطاط بود، اظهارداشت: ما در شاهراه جهانیم؛ ما در میانه شرق و غربیم و ما نه شرق ستیز و نه غرب گریزیم.

وی با طرح این سوال که ما از جمع حکمت مشرق و مغرب، حکمت متعالیه ساخته ایم و علم کهن و نوین را به هم رسانده ایم پس چرا اکنون به خشم و خشونت و عصبیت شهره شویم؟ افزود: پاسخ روشن است، ما خرد را فراموش کردیم، علم را از یاد برده ایم، جهان را و علم را غربی و شرقی کردیم. وی ادامه داد: همچنین نقش واسط خود در اشاعه علم را از یاد بردیم و تقلید را بر جای تحقیق نهادیم و تعصب را جانشین تفکر کردیم و دیگر فارابی ها و خوارزمی ها نیافریدیم؛ غرب را از قرون وسطای آن، رهانیدیم اما خود به قرون وسطی رفتیم. اکنون نوبت احیای تمدن اسلامی با رشد تفکر علمی و عقلی است.

خیام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۰۸:۲۳
ریس جمهور خردمند و فرزانه افرین به اندیشه های والا و فرهیخته تان به حق پیرو واقعی مولایمان امام صادق هستید (250803)
علی صارمی
Germany
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۰۸:۲۵
درود برتو برادر (250804)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۰۸:۵۱
نظر بسیار سنجیده و اعتدالی و اصلاحگرانه بود.به امید تحقق تمدن اسلامی مجددوالگو شدن امت اسلامی (250805)
ن پ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۰۹:۲۱
رئیس جمهور محترم!
غرب خودش خود را از جهالت رهانید نه ما!!!! (250807)
جواد نوروزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۵:۱۹
اندیشه ی حکیمان و فیلسوفان مسلمان مانند ابن رشد و آشنایی اروپایی ها با این اندیشه ها زمینه ساز رنسانس در اروپا بود. برای اطلاعات بیشتر این لینک را مطالعه بفرمایید:
http://www.iptra.ir/vdcdyt5f00k.html (250896)
مهدی مقربی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۰۹:۳۰
جناب روحانی ایران حقیقتا مظهر خشونت در جهان نیست بلکه کشور های سلطه گر با ابزار های تبلیغاتی وسیعشان ایران را مظهر خشونت به دنیا معرفی کرده اند.
نکته بسیار جالبی گفتید مبنی بر تعامل علمی با دنیا و اینکه علم شرق و غرب ندارد اما باید دید این رابطه قهری که میان ما و دنیا در زمینه علمی وجود دارد چقدر از طرف کشور های اسلامی خصوصا ایران بوده است ؟!برای مثال مگر ایران عضوNPT نیست؟پس چرا طبق این پیمان ما را در رسیدن به فناوری صلح آمیز هسته ای یاری نمی کنند!؟و فعالیت هسته ای ایران را محکوم میکنند. (250812)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۱:۵۳
شما بوی کریمی قدوسی می دهی ...فقط نگفتی mpt (250842)
مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۴:۵۴
چون برخی آدمهای کوچک در سالهای اخی پستهای بزگ گرفتند و حفهای گنده زدند. از قدوسی و کوچکزاده و صدیقی و احمدی نژاد بپرس (250883)
خاتم احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۶:۲۲
لا اقل از رییس جمهور قبلی باسواد تره ,اما هنوز قضاوت در موردش سخته,امیدوارم هدف واقعیش خدمت به مردم باشه,هرکس هدفش خدمت به مردم و با پروردگار یکتا در تماس باشه مطمئن باشید به بزرگی و محبوبیت میرسه,روحانی استاد مذاکره کردنه,وتا توی مذاکدات ژنو به نتیجه نرسه من اصلا تاییدش نمیکنم (250911)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۰۹:۳۲
واقعا به این چنین رئیس جمهوری با چنین تفکراتی باید افتخار کرد (250813)
hadi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۰:۰۳
سلام بر مهدي صاحب زمان...عج...

سلام بر انتخاب عالمانه مردم يعني :

جناب دكتر روحاني...

سلام بر همه خدمتگذاران مخلص وصادق دين ومملكت وانسانيت.....

000/0000/75 لايك دارين آقاي روحاني گل. (250817)
فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۰:۳۶
یاد حرف مرحوم محمد بهمن بیگی افتادم که می گفت: مدرسه ای که در آن تعصب آموزش داده شود برای کودک زندان است!
درود بر روحانی (250821)
سيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۰:۳۷
احسنت به ان شيري است که ترا خوردي (250822)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۰:۵۶
برعکس رئیس جمهور قبلی که ادبیات سخیفی داشت باید به این ادبیات روحانی افتخار کرد الحق که روحانی دست کمی از فارابی و خوارزمی نداری (250824)
جناب روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۱:۰۷
مهم عمل انسانهاست وگرنه به حرف باشه همه می تونند قشنگ قشنگ حرف بزنند

اینکه آدم پشت تریبون حرفهای (روشنفکرانه) بزنه اما تو سفرهای استانی مردم رو مثل .....دنبال ماشینش بدواند نشانه ............است!

ملاک قضاوت در مورد انسانها "عمل ورفتار" آنهاست. (250829)
میکائیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۲:۴۸
حضرت علی علیه السلام دویدن مردم به دنبال مرکب مسئولین و حاکمان را نهی فرموده و آنرا کار بیهوده و نابخردانه ای عنوان نموده اند . امیدوارم آقای روحانی هر چه سریعتر به این کار مذموم پایان دهند (250859)
روحانی!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۳:۳۳
این چیزی که شما گفتی ویژگی رییس جمهور قبلیه.. نه ایشون.. در ضمن لطفا اسم منو کپی نکن. بگرد یه اسم دیگه واسه خودت پیدا کن پسرم.. اینجوری کسی دچار سوء تفاهم نمیشه. (250864)
غیر روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۵:۴۶
رسول منتجب‌نیا عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد :

"آقای روحانی می‌تواند کوتاه بیاید، خود را سرگرم سیاست خارجی کند و سیاست داخلی را رها کند و تنها حرف بزند، اما مقدمات و ابزارهای عمل را فراهم نکند که در این صورت قطعا موفق نخواهد بود." (250904)
ل
Italy
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۶:۵۴
حرف حساب،دو صد گفته چون نيم كردار نيست (250915)
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۱:۰۸
"دیگر فارابی ها و خوارزمی ها نیافریدیم؛ غرب را از قرون وسطای آن، رهانیدیم اما خود به قرون وسطی رفتیم. اکنون نوبت احیای تمدن اسلامی با رشد تفکر علمی و عقلی است."متحجرانی که مملکت را از آن خود میدانند و شهروندان را به خودی ، غیر خوددی ، درجه 1،2،3و........ تقسیم نموده اند و ثروت ملی را از آن خود می دانند و بس ، قدری به این سخنان بیندیشند. (250831)
پاسخ مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۲:۳۶
آقای روحانی کجای سخنرانیشون گفتند:

"متحجرانی که مملکت را از آن خود میدانند و شهروندان را به خودی ، غیر خوددی ، درجه 1،2،3و........ تقسیم نموده اند و ثروت ملی را از آن خود می دانند و بس ، "

چون خود آقای روحانی در 35 سال گذشته جزئ شهروندان درجه 1 بوده است و از نعمات شهروندی درجه 1 برخوردار بوده است.

چاقو هیچوقت دسته اش را نمی بره!! (250855)
منتظرفردا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۱:۲۰
جناب روحانی کاش درومورد بایزیدبسطامی وشیخ ابوالحسن خرقانی هم سخنی به میان می آوردید چرا که این دوبزرگوار طرفداران زیادی در قزاقستان وتاجیکستان دارند.برای اطلاع از احوال وافکار وسخنان بایزید لطفا به سایت بسطام نیوز سری بزنید. (250833)
hassan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۲:۱۲
سلام بر مهدي صاحب زمان...عج...

سلام بر انتخاب عالمانه مردم يعني :

جناب دكتر روحاني...

سلام بر همه خدمتگذاران مخلص وصادق دين ومملكت وانسانيت.....

000/0000/75 لايك دارين آقاي روحاني گل. (250847)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۲:۲۲
بعد از چندیدن سال،سخرانی هایی در شان رئیس جمهوری ایران میشنویم....
تمام کلمات حساب شده است
روحانی مچکرم (250850)
حسن ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۲:۲۴
حيف رئيس جمهوربااين فرهمندي كه آن انديشه تابناك نيازبه همكاران انديشمندوشجاع درداخل ازصدرتاذيل داردتادرشان ملت متمدن اين كشورمديريت گردد!آدمهايي درسطوح مختلف درراس كارندابدادرشان ملت نيستندوغالبابه مزاياي مديريت ميانديشندونه ارتقاي اين كشوروياخدمت صادقانه.ازدكترروحاني اين انتظارمي رفت شايستگان راارج تامردم بهتربه سخنانش باورنمايند. (250851)
بي بضاعت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۳:۱۶
معمولا كساني كه حرفي براي گفتن ندارند نمي توانند بصورت منطقي جواب منتقدان خود را بدهند به خشونت و تعصب پناه مي برندوحتي براي با فرار به جلو به ديگران برچسب بي غيرتي مي زنند (250861)
احمد رضا
United States
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۳:۵۲
دیشب 20:30 جوری از حرفای روحانی تیکه برداری کرد که یه آن فکر کردم روحانی داره به من میگه بیمار، یعنی حرام باشه اون پولی که صداوسیما داره میخوره بیت المال نیستش مگه ماها راضی نیستیم خداهم ازشون راضی نباشه ، اقای روحانیم حواسشون باید به سخنرانیاشون باشه (250865)
مو
United States
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۴:۰۳
اقای روحانی عزیز غرب ببا تکیه بر عقل ودانش از قرون وسطا درآمد و شما هیچ کاره بودی! واقعا تعجب می کنم هرچه خوبی در جهان است از اینهاست و هرچه بدی از غرب انوقت غرب ان
چنین وما اینچنین! (250870)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۴:۱۲
حالا باید منتظر بمونیم این سخن رییس جمهور(که ما در قرون وسطی به سر می بریم) تو صفحه اول یاهو درج بشه. (250871)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۴:۵۳
سخن، سخن بزرگی ایست، و علت این پسرفت، ورود تکنولوژی به کشور توسعه نیافته است،در کشور توسعه نیافته، وقتی فناوری و علم وارد شود، و در آن کشورمذهب و تعصب حرف اول را بزند، نه تنها نتیجه عکس داده، بلکه کشور به ناکجا آباد سقوط خواهد کرد. چون فناوری در کنار تعصب، پدیده ای به نام تعارض اجتماعی در پی خواهد داشت. (250881)
وطن دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۵:۱۸
درود بر رئیس جمهور فرزانه (250894)
مخمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۵:۴۵
صحبتهای شیرینیست اما ما نیاز به عمل داریم نه حرف با این حرفها ذره ای از کشور ما عوض نمیشود (250903)
حامی
Switzerland
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۱۸:۴۴
یک نفر اینجا گفت , غرب خودش را از جهالت رهانید
همیشه این کار خوده آدم است , ولی زمینه در چهار راه تمدن , که ایران باشه ایجاد شد. فقط یک مقدار غیرت و تدبیر اجتمائی ,در تمامی اجتماع , نه فقط در سرپرستان , لازم است , که انتخاب درست انجام بدیم. این چیزیست که غربی ها بهش رسیدند , و از وقتی که نفت کشف شد , تا آنجایی که توانستند جلوی پیشرفتشو در کشورهای نفت خیز گرفتند. نطق رییس جمهور هم به این اشاره میکنه , وقتی میگه , اکنون نوبت احیای تمدن اسلامی با رشد تفکر علمی و عقلی است (250933)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۲۱:۳۱
انشاالله درعمل هم به اندازه گفتارحرفهایتان قشنگ باشد.اینکه ما به واسطه مدیریت انسانهای کوته فکربه این حال وروز افتادیم جای شکی نیست،ولی عبورهم به این راحتیهانیست (250966)
همینجوری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۹ ۲۱:۳۴
بردار من بیا شما هم عکس فارابی رو بزن رو اسکناس. شما هم از غربی ها یاد بگیر اصلاحات بنیادی در مملکت انجام بده. چراغی به خان رواست به مسجد حرام است (250968)