به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۱۱/۲۷ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۸۹۰۰
من چنین چیزی نگفته‌ام

توضييح خسرو معتضد در باره قوم بختياري

گروه جامعه: خسرو معتضد گفت: متاسفانه برخی با ارسال پیامک ادعا مي‌کنند که بنده در سخنانی گفته‌ام که بختیاری‌ها ایرانی نیستند در حالی که به گواهی تاریخ گفته‌ام که ایل بختیاری از هزاران سال پیش در ایران زندگی مي‌کردند.
توضييح خسرو معتضد در باره قوم بختياري
معتضد گفت: ایل بختیاری از هزاران سال پیش در ایران زندگی مي‌کرده و دولتی قبل از مادها تشکیل داده و حتی حکومتی الیمایی تشکیل دادند و ایل بختیاری از آریایی‌هاي ایران هستند که در جنگ‌هاي خشایار شاه، دوره ساسانیان و زمان صفویه و کریمخان نیز حضور داشتند.

وی با بیان این که از سال ۱۳۶۰ به دعوت شهید مجید حداد عادل وارد رادیو شده؛ افزود: از سال ۷۴ نیز با برنامه قرن پرماجرا پا به تلویزیون گذاشتم که این برنامه نیز جوایزی را به خود اختصاص داد و از پنج سال پیش نیز برنامه پلی به گذشته را آغاز کردم که به ماجرای تاریخ ایران از سال ۱۲۹۸ مي‌پردازد و تاکنون بیش از هزار برنامه اجرا کرده‌ام.

این پژوهشگر تاریخ معاصر اضافه کرد: چهار سال پیش در یکی از این برنامه‌ها به ایل بختیاری اشاره کردم و گفتم که ناصرالدین شاه به حسینقلی خان ایلخانی یعنی جد ملکه ثریا مظنون شد و او را به اصفهان دعوت کرد و ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه او را مسموم کرد.

وی با استناد به کتاب ظل السلطان نوشته حسین سعادت نوری گفت: در آن برنامه همچنین گفتم که حسینقلی خان عموزاده‌هاي خود را کشت و اخیرا نیز به کارهای سپهبد بختیاری پرداختم ولی متاسفانه برخی افراد مغرض با ارسال پیامک به نقل از من چنین عنوان مي‌کنند که بختیاری‌ها ایرانی نیستند و آنان ۵۰۰ سال است که وارد ایران شده اند. مسوولین تلویزیون در حدود ۵۰ برنامه تلویزیونی را بررسی کردند ولی چنین جملاتی را نیافتند و بنده فقط در رادیو گفتم ۵۰۰ سال است که ایل بختیاری وارد عرصه سیاست شده است و افراد سرشناسی در سیاست کشور ظهور کرده‌اند.

وی همچنین به توطئه‌هاي دشمنان خارجی اشاره کرد و گفت: در آمریکا کانالی راه اندازی کرده و عده ای با لباس بختیاری بر علیه ایران صحبت مي‌کنند و از تهران تا آمریکا شایعه کردند که معتضد به ایل بختیاری توهین کرده است. وی همچنین از تاثیرپذیری بعضی شخصیت‌ها و سایت‌هاي خبری در این خصوص اظهار ناراحتی کرد و گفت: نامه ای برای رییس مجلس نوشتم تا اطلاع رسانی کنند که بنده پسر سرهنگ معتضد نیستم که به گفته برخی در خدمت دربار رضا شاه بود، چون بنده یک سال بعد از سقوط رضاشاه متولد شدم و پدرم نیز رییس بهداری دانشگاه جنگ بود.

ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۱۱/۲۷ ۱۵:۱۸
"پدرم نیز رییس بهداری دانشگاه جنگ بود." !!!! (28493)
رضا از اصفهان
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۹:۳۰
این توهین را محکوم میکنیم (37262)
008
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۸ ۲۱:۴۸
با وجود حضرت استاد خسرو معتضد
كشو ما ايرج افشار مي خواهد چكار؟ (297508)
علی
۱۳۹۱/۱۱/۲۷ ۱۶:۰۵
بار آخرت باشه ! (28500)
۱۳۹۱/۱۱/۲۷ ۱۹:۵۱
باید عذر خواهی کنه رسما (28560)
محمدی از شهرستان اصفهان
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۹:۱۴
بابد عذرخواهی کنه تا کسی دیگه از این توهین ها نکنه (37255)
محمد لایقی از دیار لردگان بختیاری
۱۳۹۲/۰۱/۲۷ ۱۷:۰۰
از دیار لردگان بختیاری این توهین را محکوم می کنیم (38971)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۱۷:۲۰
باید همین جا هم محکوم کنی چون جایی دیگه صدات نمی رسه . عادت کردیم که یکی پیدا بشه و از ما تعریف کنه ولی تو این کشور هیچکسی حرف مارو نمی خونه چون قدرتی نداریم تو این کشور نه قدرت سیاسی و نه اقتصادی (178500)
عبدالوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۱۱/۲۷ ۲۳:۱۹
ایشون چند سال پیش هم همچین حرف هایی زد و سریع هم پس گرفت، شگرد کارش شده این... این بار بخشیده نمیشه این آقا باید جواب کارهاش رو بده (28610)
از دیار کوهرنگ بختیاری
۱۳۹۲/۰۱/۱۰ ۰۱:۰۴
ببخشیدا ولی تا جایی که من میدونم لردگانی ها بویراحمدی هستن نه بختیاری!!!!درسته؟؟؟ (36689)
موسوی لردگان
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۷:۲۳
80درصد مردم شهرستان لردگان از قوم بختیاری هستن و20 درصد هم بویر احمدی وقشقایی هستن (37218)
محمودی از شهرستان لردگان
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۹:۲۷
در جواب از دیار کوهرنگ بگم که:شهرستان لردگان دارای فرهنگ و گویش بختیاری است و اکثرا بختیاری هفت لنگ هستند از باب های بهداروند وبابادی ...وتعدای از لرهای بویر احمدی هم در این شهرستان زندگی می کنند که از استان همجوار به این شهرستان مهاجرت کردند. (37259)
ازدياركوروش بزرگ خوزستان و4يختياري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۱۶ ۱۲:۰۳
ببخشيد شما هم مثل متعضدندونسته حرف نزنيد اول لردگان يكي از اصيل ترين قوم هاي بختياريست وتنها شهرستانيست كه همه جمعيتش بختياري هستن ومنطقه خانميرزا كه همه بختياري اصيل هستندباتاريخ و سند ومعتبردرستع لردگان عده اي از بويراحمد اومدن و ساكن شدند دليلي نداره شما بگيد لردگونيا بختياري نيستند. . . (44441)
حشمت اله اسماعیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۱۳:۱۵
با سلام خدمت دوست عزیزم متذکربشم که لردگانیهاازقوم اصیل بختیاری هستندکه باگذشت سالها هنوزلهجه وفرهنگ اصیل بختیاری خودرازنده نگاه داشته اند.درهیچ جای ایران نمیتوان مردمی راپیداکردکه مثل مردم لردگان درزنده نگاهداشتن شاهنامه خوانی بختیاری وروحیه حماسی قوم اصیل بختیاری گام برداشته باشند.درضمن یاداوری این نکته خالی ازلطف نیست که درهرشهری قومیت های مهاجروجود دارد. (179527)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۰ ۰۸:۱۶
اخه بختیاری با لر چه فرقی میکنه اینهمه بحث میکنید (297895)
بابک از درود
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۹:۱۲
بله حق با شماست باید جواب این حرف ها را بده (37254)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۱۲:۱۵
به همه بختیاری های عزیز عرض میکنم اگر به فرهنگ خودتان می بالید که صد البته هم بالیدن دارد از تعصب خود کمی بکاهید و بر فرض هم ایشان نظری داده باشند بصورت علمی جواب دهید ،ضمنا ایشان صراحتا الان نظر خود شان را اعلام نمودند از نشانه های بارز فرهنگ ،تحمل نظر دیگران است،درود..... (300434)
نظری از شهرستان لردگان
۱۳۹۲/۰۱/۱۸ ۱۶:۲۸
از طرف تمامی طوایف بختیاری خصوصا" طوایف بختیاری شهرستان لردگان عکاشه بابادی جانکی سردسیر بهداروند اعتراض خود را ایفاد میکنیم (37484)
حسين موسوي از بخش منج شهرستان لردگان
۱۳۹۱/۱۱/۲۸ ۱۲:۱۳
از طرف جامعه بزرگ بختیاری خصوصا
طایفه ی بزرگ جانکی سردسیر، توهین خسرومعتضد در برنامه ی پلی به گذشته(شبکه۲)به قوم بزرگ بختیاری را محکوم می نماییم (28724)
مرادی از بخش خانمیرزا لردگان
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۹:۱۸
من هم به نمایندگی از طایفه ی بزرگ عکاشه بابادی در شهرستان لردگان(بخش خانمیرزا) این توهین را محکوم می کنم. (37256)
ایران زمین
۱۳۹۱/۱۱/۲۹ ۰۹:۳۷
من خودم فوق لیسانس تاریخ دارم و لر هم نیستم ولی باید بگویم شاید بتوان تاریخ را به راحتی تحریف کرد ولی نمی توان اصالت سرزمین، لباس، فرهنگ و اصل نژاد را تحریف کرد بختیاری ها بدون هیچ گونه شکی جزء اصیل ترین اقوام ایران(یادگار عیلام باستان) و در ثروتمند ترین و باستانی ترین سرزمین ایران هم زندگی می کنن. جملات آقای معتضد برای مورخان به جوک شبیه اند و به احتمال زیاد هدف دار و با برنامه اند....... (28935)
سجاد از شهرستان دزفول
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۹:۲۱
کسانی مثل شما از قوم بختیاری اطلاعات کافی را دارن نه کسی مثل معتضد (37258)
جواد
۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ۲۲:۵۲
چرا حرفتو مزه مزه نمیکنی بختیاری ها از قوم پارس سرچشمه گرفتند (125415)
سینا
۱۳۹۱/۱۱/۲۹ ۱۰:۳۱
..........تا حالا در ایران چیزی به نام نژاد پرستی وجود نداشته و تازه این همه نژاد هم دیده میشه.

این آقا داره با این حرفها بدعتی جدید در ایران راه میاندازه. (28952)
سینا
۱۳۹۱/۱۱/۲۹ ۱۰:۵۵
از طرف تمامی طایفه بختیاری خصوصا" احمدی : کلاه کج - بهمنی - سراج - مکوندی - دشمن زیاری - نظری - مهدی پور - رئیسی - علاالدین - نری موسی - رسولی - موسوی - قنواتی, و اقوام و فامیلهای زیاد دیگر...

همچنین اهالی و ساکنین شریف شهرستان رامهرمز و بخشهای:
پا گچی - جوبجی - طریفه - سر آسیاب - مربچه - سلطان آباد - باصدی - دو کوهک - بایمان - خلف آباد - ذهیری و سایر بخشها و روستا نشینان شریف قوم بختیاری هفت لنگ و چهار لنگ

همچنین شهرستان ایذه و باغملک _ قلعه تل - رودزرد - جره - میداوود - چمپا - اهالی دشت سوسن...

همچنین ایلاقیان و قشلاقیان شریفی که از سوسن و روستای پارده تا سر حد اردل در سفر هستند و دسترسی به اینترنت ندارند...

... و تمامی این اقوام ایرانی در جای جای زیستگاه خود دارای آثار باستانی با قدمت بیش از 3500 سال دارند و صرف نظر از آثار باستانی دارای خصلتهای ایرانی اصیل و پاک و میمان نوازی هستند که دیدن ذره ای از این خلق و خو جای شکی برای ایرانی بودن خود باقی نمیگذارند...

و همیشه مورد هجوم و خنجر خیانت به پشت خود بوده اند...

.... اعتراض خود را ایفاد میکنیم.

از همه شما از طرف یک شخص....که مشخص نیست متعلق به کدام طایفه شاخصی هست و .... , معذرت خواهی مینماید.

ارادتمند سینا (28956)
Nlloofar
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۲۳:۰۹
یه سوال دارم !!
همه قنواتی ها بختیاری هستند ؟ (99970)
۱۳۹۱/۱۲/۰۲ ۱۳:۴۴
به جای نامه به مجلس بهتر است ایشان از کسانی که به آنها اهانت کرده و دلشان را شکسته در یکی تاز برنامه های خودشان معذرت خواهی و دلجویی کند. آقای ریاست مجلس که بختیاری نیستند
.شما وامدار مردم هستید که از آنها حقوق میگیرید.و ریاست مجلس یا هر شخص دیگر واحدی از کل مردم ایران میباشند . (29641)
بختیاری
۱۳۹۱/۱۲/۰۳ ۰۱:۳۲
به نظر من هیچ کس در هیچ جای این دنیا حق ندارد به هیچ قومیتی توهین کند. بختیاری ها همیشه در تاریخ کشورمان حضوری پر رنگ داشته و دارند و آنهای که به قول خود مورخ هستند بهتر باید این را بدانن تا ناخوداگاه از روی به سوادی باعث ناراحتی ما نشوند (29794)
عیسی پره
۱۳۹۱/۱۲/۰۵ ۰۰:۰۶
آقای خسرومعتضدباسلام .ازیک شخص فرهیخته مثل جنابعالی انتظارنبودکه به قوم بزرگ واصیل ونجیب وایرانی الاصل بختیاری توهین کند.بارآخرت باشد. (30107)
بختیاری
۱۳۹۲/۰۱/۰۴ ۲۰:۱۵
فرهیخته؟ (36188)
در آستین مرقع
۱۳۹۱/۱۲/۰۶ ۱۵:۲۲
همین بختیاریها بودند که درجریان سرکوب مشروطه شما رااز دست جانیان محمدعلی میرزا و سالدات روس نجات دادند (30517)
۱۳۹۱/۱۲/۰۸ ۰۷:۴۹
حرمت استادی را نگه دارید یه حرفی زده یا نزده چرا ضعیف کشی می کنید (30924)
۱۳۹۱/۱۲/۰۸ ۱۸:۴۹
برادر عزیزما سه تا پیام فرستادیم کارشناسانه براتون فرستادم لطفا اونها رو لحاظ کنید. با تشکر (31136)
اميد
United Kingdom
۱۳۹۱/۱۲/۰۸ ۲۱:۴۷
تو اول استاديش رو ثابت كن بعد سنگش به سينه بزن (31178)
۱۳۹۱/۱۲/۰۸ ۲۱:۴۷
تو اول استاديش رو ثابت كن بعد سنگش به سينه بزن (31179)
۱۳۹۱/۱۲/۱۰ ۰۲:۳۵
تاریخ رو باید شنید و عبرت گرفت نه اینکه توش گیر کرد
ما خودمان گذشته آیندگان می شویم به چی ما افتخار کنند؟ (31432)
امین خدابخشی از ایل غیور بختیاری
۱۳۹۱/۱۲/۱۰ ۱۳:۳۷
حرف مفت زدن که دیگه مدرک نمی خواد . اینو بدون که بختیاری اصیل ترین وبا قدمت ترین قوم ایران زمین است همتن طور که کوروش بزرگ هم بختیاری بوده است (31506)
۱۳۹۱/۱۲/۱۰ ۲۲:۳۳
کوروش بختیاری بوده؟ وای بر ما که همیشه همه خوبیها رو به خودمون نسبت میدیم. از مسیر انصاف خارج نشو عزیز! (31600)
۱۳۹۱/۱۲/۱۱ ۱۳:۵۵
کوروش زاده آنزان یا همان انشان بوده که از اسامی قدیمی شهر ایذه اند که مردم این منطقه همه بختیاری هستند پس توهین به بختیاری توهین به کوروش است (31730)
۱۳۹۲/۰۱/۱۰ ۱۱:۳۹
چه استدلال حنده داری !
بختیاریها از مرکز ایران به ایذه مهاجرت کرده اند
ایذه سرزمینی عیلامی نشین بوده مثل بقیه خوزستان
عیلامی ها همنژاد مردم بابل بوده اند که بمرور در نژاد ایرانی قاطی شده اند
تمدن مال عیلام بوده که از شوش و دزفول و شوشتر تا پارسوماش و انزان کشیده شده
این سرزمینها بعدا بختیاری نشین شده اند (36721)
نسترن
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۰۹:۳۸
بروعمو چی میگی؟مطالعه ی تاریخ کنی متوجه میشی بختیاری از کورش ریشه داره. (82892)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۰:۵۱
زنده باد نسترن خانم .غیرت بختیاری .ساسا رحیمی لردگان (148365)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۱۲:۴۷
مرد حسابی خب درسته بختیاری ها از قوم پارس هستند که به آنزان یا ایذه اومدن و کوروش هم آنزانی بوده حالا تو اگه منطق داشته باشی متوجه میشی که کوروش و بختیاری ها همه یک ریشه یعنی پاسی دارن و یک نژادند (203275)
بهروز چکانی
۱۳۹۲/۰۲/۰۳ ۰۲:۴۸
چیه تو سواد نداری تعجب میکنی چرا به جای رد این حرف یه کم تحقیق نمیکنی؟همچین میگه وا بر ما انگار بنده خدا چی گفته همه ایران میدونن که کوروش بختیاری بوده و اگه کسی مثل تو نمیدونه جای تاسف داره (40691)
سعید
۱۳۹۱/۱۲/۲۲ ۲۳:۳۱
کوروش پدرش از قوم پارس و مادرش ماد بوده اس ..بختیاری مورد احترام اما تاریخ رو تحریف نکنید (34529)
قاسم
United Kingdom
۱۳۹۱/۱۲/۱۰ ۱۵:۱۹
توهین به قوم بختیاری بوی از سیاست تفرقه انگیز می دهد .توهین به قوم شیر مردان وشیر زنان بختیاری تاسف بار است (31520)
ارشیا
۱۳۹۱/۱۲/۱۵ ۰۱:۴۰
خوب شاید بنده خدا راست میگه (32537)
حمید
United Kingdom
۱۳۹۱/۱۲/۱۵ ۱۴:۳۴
]چی را راست میگه شما تاریخ را مطالعه کرده اید؟ (32646)
بلدی
۱۳۹۱/۱۲/۱۵ ۱۶:۵۷
دوسال پیش شبکه سراسری اخباری مبنی برکشف آثاری درشهرستان کوهرنگ که هفت هزارسال قدمت دارند پخش کرد که نشان از قدمت این قوم رادارد (32692)
یک بختیاری
۱۳۹۱/۱۲/۱۵ ۲۰:۵۳
سلام آقای معتضد هیچ گناهی ندارند گناهکار کساتی هستند که که بک آدم کم سوادی که تاریخ ابران را بلد نیست به عنوان کارشناس تاریخ دعوت می کند.آقای معتضد عقبه و گذشته خودش را مطالعه کند بهتر است تا توهین به قوم بزرگ بختیاری . (32743)
بیرانوند
۱۳۹۱/۱۲/۱۶ ۱۰:۰۵
برادران عزیز قوم لر و بختیاری از اصیلترین و با تاریخترین اقوام ایران بزرگ هستند که در طول تاریخ خونخواران بزرگی مثل چنگیز و اسکندر و... نتوانستسد انها را شکست داده و سرزمین انها را تسخیر کنند.......... زنده باد ایران و ایرانی از هر نژاد و ایل قبیله.............. (32825)
سینا لردگانی
۱۳۹۱/۱۲/۱۸ ۲۱:۴۴
باسلام اقای معتضد اگرقصدی نداشتی بس ثابت کن توهین نکردی اسونه توبرنامه ی بعدیتون حرفاتون رو اصلاح کنیدواینا بدون دیگه حق توهین به لر رو ندارید وبدون لر ازهرطایفه ای چه لر بختیاری بویر احمدی خرم ابادی وهزاران طایفه دیگرباهم متحد هسن وهیچکاه ازهم جدا نخواهن شد (33376)
مهدی
۱۳۹۱/۱۲/۲۰ ۱۸:۲۲
نباید به ایل بزرگ بختیاری که جز ثروتهای این مملکت هستن توهین کرد ما محکوم میکنیم (33826)
رضا
۱۳۹۱/۱۲/۲۴ ۰۲:۵۳
باسلام، آقای معتضد شما کار اشباهی کردی همچین حرف مفتی زدی، زیستگاه ایل بزرگ بختیاری قبل از وجود کوروش در ایران ودر همین مناطق کنونی بوده یعنی در مقابل تمام حملات وتجاوزهای برون مرزی که موجب فروپاشی یک قوم مشه مقاومت کرده است........ (34776)
رودابه شجاعی
United Kingdom
۱۳۹۱/۱۲/۳۰ ۰۱:۲۰
باسلام آقای معتضد با سخنان خود عیار تاریخ دانی و وقت شناسی خود را نشان داد.از پاسخ های آقایان فرشید خدادادیان و ماشاالله براتی به ایشان سپاسگزارم (35643)
اسدالله اسدی
United Kingdom
۱۳۹۱/۱۲/۳۰ ۰۱:۲۴
برای روشن شدن اصالت قوم بختیاری و سخنان بی اساس آقای معتضد از واکنش همتباران ارجمندم قدردانی میکنم.جوابیه های ماشاالله براتی را بخواند و ایشان هم پاسخ دهد (35645)
۱۳۹۲/۰۱/۱۵ ۱۹:۲۲
اقای معتضدمن نمیدانم چراتنهاتاریخ نگاری که درموردبختیاریهااسمش برسرزبانها افتاده شماهستیدبهرحال وقتی کسی اشتباهی بکنه درخواست بخشش داره که گویااین مسعله درموردشماباب شده (37015)
علاقه مند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۰:۳۷
اقای معتضد که چنین حرفی را نزده پس چرا همه دارین متهمش می کنید؟فکر کنم چون تو صدا و سیما صحبت می کنه(حس منفی به این رسانه) و اصلا از 57 این طرف تر نمی اد ازش دلگیرین که اون هم تقصیر خودش نیست .لطفا در نظر دادن جانب انصاف را رعایت کنیم.چیز هایی هم که می گه همه مستند و مستدله.نژاد لر و قوم بختیاری بی نیاز از هر تعریف و توصیفه. (37150)
حسینی از دیار لردگان بختیاری
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۹:۰۳
با سلام...قوم بزرگ بختیاری تنها قومی در ایران که حتی یک وجب از خاکش تصرف نشده است.لایق این تهمت ها نیست آقای معتضد...رسمارخواهی کنید (37249)
حسینی از دیار لردگان بختیاری
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۹:۰۵
با سلام...قوم بزرگ بختیاری تنها قومی که یک وجب از خاکش تصرف نشده است،لایق این توهین ها نیست اقای معتضد..رسما تو تلوزیون عذرخواهی کنید. (37250)
محمد شریفی از ایل هفت لنگ بختیاری از لردگان
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۹:۰۹
گر ایران زمین بختیاری نداشت /گمانم از بخت یاری نداشت/ (37251)
ریاحی از کوهرنگ
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۹:۱۰
محکوم میکنیم (37253)
کریمی از الیکوه
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۹:۲۸
نباید به این ایل که جز ثروتهای این مملکت هستن توهین کرد ما محکوم میکنیم (37260)
مهرداد صادقی از شهرستان لردگان
۱۳۹۲/۰۱/۱۷ ۱۹:۴۰
با سلام...مو به سی چهارلنگ وهفت لنگ اگریوم/مو با دلی تنگ اگریوم/ز لردگان تا فارسان اگریوم/ز جانکی تا موگویی اگریوم/مو به سی او شیرسنگی اگریوم/که شیری خفته زیرس اگریوم......از طرف تمام بختیاریها مخصوصا بختیاریهای شهرستان لردگان این توهین بزرگ را محکوم می کنیم. (37264)
از اصفهان
۱۳۹۲/۰۱/۲۱ ۱۴:۲۸
یک میلیون لایک..++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ (38048)
سجاد محمودزاده از ایذه
۱۳۹۲/۰۱/۱۸ ۱۳:۲۸
محکوم میکنم این توهین بزرگ را (37421)
موسوی از دیار مُنج بختیاری
۱۳۹۲/۰۱/۱۹ ۲۱:۲۴
بختیوری بیدن سیم افتخاره،افتخاره (37748)
حسین وند(بختیاری)
۱۳۹۲/۰۱/۲۱ ۱۸:۱۹
زنده باد بازماندگان کورش کبیر (38083)
۱۳۹۲/۰۲/۱۰ ۱۵:۵۹
درهیج جای کره زمین سرزمینی را نمی توان مقدس قلمداد کرد مگر قومهای دیگر اصیل نیستند که می فرمایید قوم بختیاری اصیل هستند ومگر این قوم چه گلی به سر ملت زده اند؟مردم کره زمین همیشه درمهاجرت بوده اند این که از کجا آمده اند مهم نیست فعلا همه اقوام ایرانی اصیل هستندترکها نصف کره زمین را دراختیار دارند از اویغور چین گرفته تا یونان وبلغارستان اینقدر ادعا نمی کنند شما اسم روستاهایتان را یک به یک ردیف می کنید که چه چیزی را اثبات کنید (42425)
۱۳۹۲/۰۲/۱۲ ۲۰:۳۴
کوهرنگ بختیاری ما ثابت شد ایم جونم (43084)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۷ ۱۳:۰۰
خوشتیپ شاید فرقی برای شما نکند که چطور به وجود امده اید و اصالتت برایت مهم نباشد و نصف کره زمین از تو باشد و برایت مهم نباشد از کجا رگ گرفته ای و دائما در حال مهاجرت باشید اما برای من بختیاری مهم است که قوم اصیل دارم
قومی که مورد تعرض و تجاوز هیچ بیگانه ای قرار نگرفت و همیشه سربلند و از ناموس خود و ایران در کلیه شورش ها دفاع کردند در مقابل مغولان ،افغان ها،شوروی ها و .... خون ها داده اند قوم بختیاری بوده (288507)
گودرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۰۵ ۱۶:۰۰
دوست عزیز اینکه می گویند ایل اصیل بختیاری توهین نیست .تمام اقوام ایرانی عزیز واصیل ومحترم هستند .مساله واکنش به اظهارات نسنجیده اقای معتضدهست وبس (297830)
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۴:۳۵
گفتی نصف زمینه!!!!!!!!!جغرافی هم خو بلد نیستی !اسن کی اسم ترک رو اوورد که تو ناراحت شدی، فرهیخته. تو اول باید بدونی که قبل از حمله مغول شماها همه تات بودید، که از فرهنگهای اصیل ایران بود! حالا دیگه خود دانید مث اون وطنفروشای آذربایجان شمالی (بالای ارس) باشید که اشعار نظامی رو هم توی مقبرش ترکی کردن یا یه کم فکر کنید و بگید ما آذری هستیم و دست کم خودتون رو به آذرآبادگان ایران نسبت بدید... (316405)
مصطفى ايسوند
Sweden
۱۳۹۲/۰۲/۱۷ ۱۸:۳۴
اولا تقصيرخودمونه كه اين همه به قوميتمون توهين ميشه،اتحاد درست حسابى باهم نداريم+چرا ما نبايد حزب سياسى تشكيل بديم از قوميت خودمون چرا لرا توايران غريبن چرا فرزندان كوروش كبيرتو سرزمين خودشون غريبن ؟ . . . (44948)
۱۳۹۲/۰۲/۲۲ ۲۳:۴۹
كليوند از طايفه عبدالوند 4لنگ/مو تاسف ايخورم كه خومون باهم نيسازيم /اگه بختياري دست به دست هم بده موفق ايبو .//بيايد با همديگه نه با زور بلكه با علم به كساني چون معتضد كه از هر نژادي ميخواد باشه ثابت كنيم كي بوديم و دوباره به اوج عظمتمون برسيم /. (48748)
سيامك _باغملك
۱۳۹۲/۰۴/۰۴ ۰۱:۱۰
شير مردان و شير زنان غيور ايلمان (عليمردان خان و بي بي مريم)نشان دادند كه چه كساني براي سرزمينشان از جان خود گذشتند. (82368)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۰۵ ۱۶:۰۲
سردار بزرگ مشروطه سردار اسدبختیاری فراموش نشود (297831)
محمود طیّب
۱۳۹۲/۰۴/۱۱ ۰۹:۴۴
آقای معتضد آدم معتضد و منتقد غیر سالمی است متأسفانه.
ایشان چندی پیش هم اظهار فرموده اند که ما اصلاً چیزی به نام اشکانیان و تاریخ اشکانی نداریم. حالا می گوید که ما لرها از پیش از اشکانیان حکومت داشته ایم.
در ضمن نیز باید یادآور بشم که تاریخچه ی لرها تا 16000 سال پیش در ایران ثابت شده موجود است.
و ضمناً دوم نیز با قوم و قومیت گرایی مخالفم و نیز با توهین به اقوام.
چون قاجارها همینجوری با به جون هم انداختن اقوام و دور زدن مردم 153 سال بر مردم حکومت کردند و لیرلن رو به تجزیه و نابودی کشوندن.
با ارادت فراوان
م.طیّب. گروه ادبیات دانشگاه پیام نور خوزستان (85263)
زن پارسه
۱۳۹۲/۰۵/۰۵ ۱۸:۴۵
برای تاریخ شناسان ایران ، قوم شناسان دنیا ، سکه شناسان کره ی زمین ، این یک دهان کجی به خرد و آگاهی آنهاست. پیام یک زن بختیاری به تمام دانشمندان تاریخ این است ، که یک بیسواد تاریخ ناشناس را با اثبات داده های باستانی ای که در سرزمین عیلامی - خاصه قوم بختیاری ، در جهت جوابیه به آقای معتضد سکوت نکنند. و به این فرد آموزش های لازم در جهت قوم شناسی را داده ، تا مبادا به اقوام دیگر ایران و جهان توهین کند. (97200)
سهراب بختیاری
۱۳۹۲/۰۵/۲۴ ۱۷:۵۹
هر شخص و قومیتی باید انتقادپذیر باشه تا بتونه پیشرفت کنه
اکثر همین خان هایی که ما بهشون از روی تعصب بیجا افتخار میکنیم به رعیت ها که از هم قومیتی های خودشون بودن ظلم میکردن. کشور رو همین ها به انگلیسی ها دادن و....
واقعیت تلخه فکر پیشرفت باشیم (110304)
مرد بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۴ ۱۰:۴۹
آقای سهراب بختیاری ما به کدوم خان بختیاری نباید افتخار میکردیم اما افتخار کردیم.این چه حرفیه. (182669)
امیر بختیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۷ ۱۳:۰۶
به نظر من آدم نباید بیشتر از سوادش حرف بزنه اونوقت همه چیز درست خواهد شد (288509)
گوروی
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۸:۱۲
. . .

بود بختیاری خدای جهان....نیابی ز بد بختیاری نشان

کسانی که اظهار میکنند بختیاری چیزی را بزرگ میکند و خود صاحب آن میداند غلط است سخت در اشتباه بوده طبق روایات زیادی که آمده بختیاری اصیل ترین قوم ایران بوده و در تمام حکومت ها یا در صدر بوده یا مشارکت داشته و تمام آن حکومت ها موفق و طولانی بودند ولی متاسفانه هیچ جا آنها را بیان نمیکنند مرحوم علیمردان خان چهارلنگ بزرگترین مبارز زمان مشروطه ایران بود ولی حتی اسمی از آن در کتابهای تاریخ ایران نیامده که به جرعت میتوان گفت افتخاراتش بیش از ستار جان باقر جان و میرزا کوچگ جان جنگلی بوده.قوم بختیاری در سرزمین خوز(خوزستان امروز) که بخشی از سرزمین عیلام قدیم است زندگی میکردند و میکنند و آنزان (اشکفت سلمان)قشلاق کورش کبیر(بختیاری) بوده و بعدها در زمان صدر اسلام خسرو پرویز آنجا را تفریح گاه خود میکند و در وصیت نامه اش آمده من را در سرزمین اجدادی ام(آنزان)مخفی کنید تا مبدا دشمنان به جسد من دست پیدا کنند.حرف زیاد است مدارک زیادی دارم کسی اگه سوالی داره پیغام بذاره حتما جواب میدم. و کسانی که مخالف صحبتهای بنده هستند تاریخ را مطالعه کنند بعد اظهار نطر کنند خوشحال میشوم آنها را هم مطلع کنم.
برای معتضد هم آرزوی سلامتی میکنم و اگه تونست اجداد خود را تا 10 پشت قبل تر بگوید که هر بچه بختیاری میگوید آن موقع از تاریخ حرف بزند (130028)
حجت کله فرفری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۰:۲۶
باید بزنیمت تاوایستی.این توبمیری بابقیه توبمیری ها فرق ایکنه (137431)
مريم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۴:۵۰
آقاي معتضد مراقب حرف زدنت باش اينو به ياد اشته باش بختياري ها نخستين قومي بودند كه به كوروش پيوستند اول حرفاتو مزه مزه كن بعد آقاي به ظاهر محترم هيچي ندان (157211)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۱۳:۱۸
تا اونجایی که من مطالعه کردم بختیاریها اریایی هستند نه لر (167542)
ای کیو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۰۸ ۰۸:۴۹
لرها و کردها آریایی اصیل هستند (297867)
ميلاسي بختياري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۲ ۱۰:۲۰
درود بر ايل بختياري (206297)
مندير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۳ ۱۵:۴۹
معتضد غلط گفت. (206708)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ۲۱:۰۳
این گونه مسائل هدفدار رخ میدهند و هرقدر تعصب شدیدتر نشان داده شود، برنامه ریزها موفق تر میشوند. زیاد دچار احساسات تند راجع به هیچ قومی نشوید و معذرت خواهی صورت گرفته را بپذیرید.انشاال.. مسئولین برنامه های فرهنگی نیز در انتخاب افراد با دقت بیشتری عمل نمایند (207479)
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۰:۲۳
با سلام خدمت تمام عزیزان قوم بختیاری و دیگر اقوام که با ما همدردی می کنند. ازتمام دوستان و عزیزان تقاضا دارم که همیشه با فکر و مشورت حرفی بزنند و نگذارند که عده ای از این حرفها سوء استفاده کنند. بگذاریم نمایندهای قوم تصمیم گیری کنند و جواب دندان شکن به آنها بدهند .چون عده ای فرصت طلب منتظر این اختلافات هستند .پس بهتر است که درست عمل کنیم ...انشاله (207638)
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۲ ۰۶:۳۵
اگر راست میگویی چرا حاضر به مناظره نیستی با مورخان و پژوهشگران بختیاری (208533)
مهران از مرادان از شهرستان لردگان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ۰۱:۲۷
من خودم بختیاری گاشه(عکاشه)هستم هیچکس نمیتونه با قاطعیت درمورد پیشینه ایران سخنی بگه و خواهش میکنم الکی دعوا نکنید ما باید به اینکه انسان هستیم ببالیم نه به قوم خودمون همه از بندگان خدا هستیم (242283)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ۱۸:۴۰
بقول سردار اسعد:هر عقابی که بخواهد از اسمان ایران بگذرد باید پرهایش را به ما باج دهد.....افتاد؟؟؟؟؟؟؟؟ (255423)
ارمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۷ ۰۹:۱۴
این سخن یکی از خانهای بیرانوند بود هنگامیکه امیراحمدی(قصاب لرستان) از طرف رضاخان قصد تسخیر خاک پاک لرستان را داشت. می توانید یک سرچ در گوگل بکنید و البته آسمان لرستان صحیح است. (297479)
نازنین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۰۰:۰۹
اصالت قوم بزرگ و غیور بختیاریو از نقوش های حک شده پیدا کنید و از مفرقی ک در موزه قرار دادند! همین کافیست (276350)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۵ ۱۵:۲۶
بنده از طرف تمام مردم ایذه این حرکت را نا پسند میدانم و به شدت از ان نا راحت هستم و احساس میکنم به تمام قوم بختیاری توهین شده و اعتراض خود را اعلام میکنم من و تمام بختیاری ها به هیچ کسی اجازه نمیدهیم به قوممان توهین کند .
به سلامتی تمام بختیاری های با غیرت (279187)
میلاد.دزفول.ازطایفه لیوسی
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۶:۲۰
باعرض سلام خدمت تمام ایرانیان.برید تاریخ رومطالعه کنید تابیشتر درمورد قوم بزرگ بختیاری بدانید .قومی که هیچ وقت زیر بارظلم وستم نرفت.درمورد فتح تهران وجنگ قندهار مطالعه کنید (288303)
میلادلیوسی
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۶ ۱۶:۳۲
برید سنگ نوشته های تخت جمشید رو معنی کنید تاببینید اجداد ما باچه زبانی حرف میزدند.به راستی جزاولین ساکنین ایران بوده اند.پایدار باد بختیاری (288307)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۴ ۱۲:۵۵
میشه شما ترجمه کنید؟ کجا از قومی به اسم بختیاری در تخت جمشید نوشته؟ نیاز نیست ما خودمان را با گذشته بزرگ کنیم الان چه هستیم؟ در ورزشگاه مسجد سلیمان برای بازی نفت وپرسپولیس بچه ام را برده بود م نمی دونستم گوشاشو بگیرم یا چشاشو آنقدر حرف زشت وپرتاب سنگ آیا اینها نسل کوروشند براستی ؟ (297250)
MIS
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۴:۵۲
در ورزشگاه هاي تهران اصفهان مشهد شيراز تبريز برو ببين چه كثافتكاريهايي رخ مي دهد انوقت بگوفرهنگ مردم بختياري در ورشگاه مسجدسليمان چگونه بوده همان شهر كوچ بيش ازيك هزار شهيد را تقديم اين كشور كرده با صدها بار موشك باران هوايي
افتخار ما پرچم سه رنگ است وبس هركه هتاكي كند قصد سياسي دارد وبس
جوانها آگاه باشند اين موارد قبل ازاتنخابات رخ ميدهد ببينيد اگر يك بختياري نام آور كانديد نشده بود (299307)
شهرام علیمردانی از اهواز
۱۳۹۳/۱۲/۱۵ ۱۴:۵۱
اصالت وبزرگی قوم بختیاری آنقدر هست که معتضد ها نتوانند آن را انکار کنند زنده و پاسنده باد بختیارس (295562)
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۰۸:۱۵
این اقا نونش رو میخوره (297140)
هیوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ۱۴:۵۱
با کمال احترام به بختیاری های عزیز وضمن محکوم کردن حرف های امثال آقای معتضد باید عرض کنم که همه چیز را نباید با هم قاطی کرد. کوروش یک چهره ی بین المللی است و نسبت دادن آن به یک قوم خاص جفا در حق اوست .... (297172)
ناظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۲۱:۲۹
یک نگاه به افغانستان وعراق بیاندازید تا معنی قوم گرایی را دریابید - ما همه ایرانی هستیم - وهر کس قومیت را برجسته می کند نااگاهانه اب به اسیای دشمنان ایران می ریزد - ناخود اگاه بذر نفرت وبیگانگی پخش می کند - ماهمه ایرانی هستیم بدون هیچ تبعیضی - (297392)
ابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۶ ۰۱:۰۶
قوم گرایی خوب نیست و اتفاقا بختیاریها جزو محدود قومیت هایی هستند که عشقشان به سرزمین مادری ثابت شده است فقط وقتی اعتراض می کنند که به آنها توهین بشود (297399)
بختیاری اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۰۳ ۰۱:۰۹
اقای خسرو معتضد درست گفته که 500سال بختیاری ها سیاسی شدن هیچوقت نگفت که ایل بختیاری قدمتش 500 سال پیش میرسه برادران بختیاری اینقدر تعصبی نباشیدهمین تعصب ماست که جلوی پیشرفتمان را میگیرد ما باید دست دردست همدیگر دهیم تا شهرهاوروستاهایمان که خیلی خیلی محروم هستند راابادکنیم. (297639)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۰۲:۰۰
صددرصدمردم‌مسجدسلیمان‌بختیاری‌هستند. (298288)
رضا
Romania
۱۳۹۴/۰۱/۰۴ ۰۰:۰۳
متاسفانه این اقا مدتهاست که درحال تحریف تاریخ است. (297779)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۱ ۰۳:۱۳
زنده باد قوم بختیاری منم به نمایندگی از طایفه منجزی این توهین رو محکوم میکنم (297942)
زادگاه من زادگاه کورش است
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۱ ۱۵:۴۱
درود بر همه ایرانیان . قوم بختیاری یکی از اقوام ایرانی است که همواره خودشان را ایرانی میدانندوهیچگاه سودای جدایی ازایران را در سر نمی پروراندقومی که همواره از مرز های ایران در کنار سایر اقوام دفاع نموده است و شیر مردان وماده شیران زیادی را به کشور عزیز ایران تقدیم کرده است وهمواره دین خود را به مادر خود یعنی ایران ادا کرده است حق این قوم جلیل نیست که اینهمه به آن هجمه می آورید (غم گویل به جونوم ریشه داره پلنگ وشیر زمو اندیشه داره کوهستان بلندبختیاری هزارون شیر نر من بیشه داره ) (297961)
۱۳۹۴/۰۱/۱۱ ۱۸:۱۵
چی بگیم داغ دلمون تازه میشه پس... (297964)
محمد
Romania
۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ۱۸:۲۷
تعصب افراطی برازنده یک قوم فرهیخته نیست آقای معتضد نظر خودش را گفته شما هم میتوانیدبا استدلال نظر ش را رد کنی، (298894)
معصومه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۱ ۰۲:۳۳
آقا محمد
تحریف تاریخ رو یک نظر ساده میدونی !!!!!!!!!!!!!!!!از رو متنت معلومه خیال می کنی روشن فکر هستی جای بسی تاسف. (299834)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۵ ۱۱:۴۷
متاسفانه تاریخ توسط همین افراد که خود را استاد می نامند به انحراف رفته است مانند روایات جعلی (300329)
بانو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۱۹:۲۴
نظر کاربران بختیاری رو خوندم خیلی از قومیت های ایرانی حتی اونهایی که زبانشون متفاوته با همخونن،من که حتی با ارامنه و آسوریها احساس قرابت میکنم وقتی اینها قلبشون برای ایران می تپه این آقای معتضد به هیچ وجه تعهد و....نداره متاسفانه به خیلی از افراد این مرز و بوم توهین میکنه و هیچکس هم جلودارش نیست دوستان خوبه که برای قومتون احساس، عاطفه نشون میدین ودفاع میکنین اما این همت رو درباره بزرکانی که مردم ومیهنمون وامدارشونن هم به خرج بدین تا دیگه نه معتضد و نه هیچکس دیگه جرات توهین پیدا نکنه. پیروز باشی (300495)
علیقلی خان بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۷ ۲۲:۱۸
این آقا فقط یک تحریف گر تاریخ است وبس (300632)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۱ ۰۵:۳۸
قوم بختياري از ايلاميان نشات گرفته است.که قبلا از ورود اريايي در ايران سكونت داشتن. (301135)
هادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ۰۸:۱۳
من هم از طرف بختياري اليگودرز اظهارات اقاي معتضد رو محكوم مي كنم (301483)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ۱۴:۵۱
بابا اینکه میگه من نگفتم. چرا همش حرف اش محکوم میکنید. معلوم بختیاری ها ایرانی هستند‌ زبانشون ریشه در زبان کهن ایران داره. (302273)
ایوب جمالی لردگان ایل بزرگ ارمندی
Europe
۱۳۹۴/۰۲/۱۹ ۱۲:۲۴
باعرض سلام خدمت تمامی گویل من فکر می کنم که بختیاری درحال حاضر کم رنگترین بختیاری تاریخ بشمار میره اینکه بعضیا حرف های بی خردانه میزنن یا فیلم بی اساس پخش می کنند درسته روح مارو ازار میده ولی دلیل برای وحدت برادری ما هم میشه باید بگم که ما بودیم هستیم ومی مونیم زنده باد بختیاری (303100)
مرداس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۸ ۱۳:۱۹
چرا میخواین بختیاری و از لر جدا کنید ؟ یا لر بویراحمری رو از بقیه لر ها ؟ خوب لر لره همبستگی کجا رفته؟؟؟؟ از کردها یاد بگیرید حتی کردهای سنندج زبانشون صد درصد با بقیه کردا فرق داره اما خودشون و جدا نمیکنن
لطفا سرچ کنید انسان ماقبل تاریخ در لرستان تا نقاشی های غار نشین های دوشه و کوگان دربیاد ، لرها قبل از بقیه آریایی ها به جین فلات اومدن نه فقط شاخه بختیاری (309283)
راکی برجویی خانمیرزا
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۰۹:۰۰
سلام بختیاری با لر ا ازهم جدان برو تحقیق کن لر ها یاسوج و لرستان (312117)
صدرا فتا بویراحمدی
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۴ ۰۶:۱۸
درود به همه ی کسانی که هنوز لهجه ی مادری خویش را از یاد نبرده اند.

گفتار اقای معتضد ایرادات تاریخی دارد و شوندهای زیادیست که سخنان ایشان را رد می کند.
نخست ان که بودن اقوام لر به ویژه بختیاری ها در عرصهی سیاسی ایران به
هزاره ها می رسدو ریشه های تاریخی ان را تا دوره ی اقوام ایلمی(عیلامی) و ِهم ریشه بودن با فرمانروایان و سیاستگذاران به ویژه کوروش هخامنشی و توانمندانه بودن این ایل بزرگ فلات مرکزی تا دوره های وابسین تر اشکانی و ساسانی و ایستادگی های شایسته ستایش به گواه اسناد تاریخی در برابر یورش (312865)
صدرا فتا
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۴ ۰۶:۴۰
یورش انیرانیان از اعراب گرفته تا مغولان و افغانها
از دوره ی صفویه حضور قابل فهم تری داشته و اقای معتضد به عمد یا سهو با غرض یا مرض عقبه ی تاریخی این ایل و درون شدن بختیاری را از عهد صفوی یا کمی بیش از ان می داند و به دوره ی قاجاریه و حضور ایلخان حسین قلی خان زنگنه جهار لنگ و در دوره بهلوی و قدرت همسو وبرابر سردار اسعد و ستار خان گره می زند و باید این همه ازخودبیگانگی اقای معتضد را در نوع نگاه و اندیشه او دید. (312866)
صدرا فتا
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۴ ۰۶:۵۹
و به دوستان و هم تباران
لر یک قوم بزرگ است و مشخصه های یک قوم در زبان -لباس- موسیقی- محدوده ی جغرافیایی- جشن ها(عروسی) و سوگواری -اداب -رسوم و خرده فرهنگ ها خود را نشان می دهد و از دیدگاه اکادمیک و علمی همه ی اقوام ساکن در گستره ی فلات مرکزی و جنوبی از سررشته های قوم لر میباشند که با داشتن بیوستگی های قومی براکندگی جغرافیایی دارند و بیشتر در استان های لرستان و بختیاری و کهگلویه و بویراحمد و با براکندگی بیشتر در استان بوشهر- فارس- کرمان- اصفهان-همدان -ایلام و برخی شهرهای دیگر استانها حضور دارند (312872)
صدرا فتا
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۴ ۰۷:۱۸
امید ان که بتوان به همه ی اقوام روی زمین به ویژه اقوام ایرانی نژاد [ کرد- لر - بلوج - فارس - اذری - گیلکی - مازنی ] و هم میهنان ( ترک و ترکمن و عرب و... )با نگاهی روشن و انسانی بنگریم.
در همه ی اقوام ان قدر زیبایی هست که جایی برای بدگویی نمی ماند هرچند فراموشی گذشته تاریخ برای هر انسانی کار ساده ای نیست باید تلاش کرد
تاریخ 5000 سال اینده را دید و ارامش را به جای دشمنی هدیه داد. بدرود (312873)
.hadi a
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۱:۱۵
درود بر بختیاری های بزرگ منش
از همه دوستانی که نظراتشون رو گفتند بسیار متشکرم
به دلیل سفرهای فراوانی که می روم با بیشتر اقوام ایرانی آشنا هستم و از هر قومی چندین دوست ورفیق خودمانی دارم
مردمان بختیاری و لرهای عزیز از هفت لنگ و چهار لنگ وقشقایی وخرم آبادی و ایزه ای وبویر احمدی و ... همه انسانهای باشرف و سخت کوش وناموس پرست هستند
اما شخم زدن تاریخ وبازگشت به هزاران سال گذشته اگر یادآور فرهنگ وتمدن وباشد نیروی مثبت بازدارنده از کژ روی هاست
ولی اگر اختلاف افکنی و تفرقه حاصل شود بدا به حال ما (314406)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۷ ۰۹:۰۰
ایشان از دوستان نزدیک اقای احمدی نژاد است. (316154)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۳۰ ۱۶:۳۰
بختیاری همیشه سر دیاری به افتخار همهی ایرانی ها (316423)
مجید عیسوندزیبا ازروستای شیرین آب دزفول
Europe
۱۳۹۴/۰۵/۰۱ ۱۲:۰۴
کار ما بختیاریها به جایی رسیده که این آقا... تاریخ ما رو ببره زیرسوال (316696)
M.I.S
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۳ ۱۷:۴۵
آقای معتضد . فیلم دستبوسی شما از محمدرضا پهلوی موجوده هااااااا (317063)
آذری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۵ ۱۰:۰۷
خیلی زشته که بخواهیم به هموطنانی که با غیرت و شهامت در طول تاریخ از وطن پاسداری کرده اند به هر صورت توهین نمائیم.
ما همه(کلیه اقوام) انگشتان یکدستیم. (317450)
arash
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۰۵ ۱۳:۴۴
به تمام اقوام اصیل ایرانی باید احترام گذاشت،در اصلاح نظرات باید بگم که با توجه به اسناد تاریخی و مورخان تنها قومی که سالها در برابر اعراب و اسکندر مقدونی و ترکهای مغول مقاومت کردند دیلمیان بودند،اما به دلایلی نامعلوم اصلا از آن دلاوریها یاد نمی شود. (317484)
رعائی - مدرس تاریخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۷:۰۷
شول ها و بختیاری ها از قدیمی ترین اقوام ایرانی هستند. به اذعان تاریخ نوشته ها . این تصور که بختیاری ها ایرانی نباشند یک توطئه است. (317829)
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۱۶ ۱۳:۱۱
گراز آغاز در ایران بختیاری (پارس)نبود گمانم بخت یار ایران نبود (319162)