به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ساعت ۲۳:۴۹
کد مطلب : ۲۲۴۲۹
عراقچي: در دقيقه 90 مذاكرات هستيم، بيم و اميد در ژنو

همه در انتظار نتيجه نهايي ژنو 3

گروه سياسي: نشست داخلی1+5 با اشتون و سپس جلسه چندباره تيم ايراني با اشتون و كري، پایان یافت و همه منتظر اعلام نتیجه جلسات است.
همه در انتظار نتيجه نهايي ژنو 3
به گزارش ایسنا، قرار است جمع‌بندی این نشست به ایران اعلام شود. در این نشست 1+5 چهار ساعت و نیم با یکدیگر و پایتخت‌های‌شان رایزنی و مشورت کرده‌اند و قرار است نتایج این گفت‌وگوها را به اطلاع هیات ایرانی برسانند. آخرين خبر نيز حاكي است كه دیدار وزیر خارجه ایران و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. هفتمین دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان كري آغاز شد. این دیدار پس از نشست جمع‌بندی وزیران خارجه شش کشور انجام شد. هیات‌های 1+،5 چهار ساعت و نیم با یکدیگر و پایتخت‌های‌شان رایزنی و مشورت کرده‌اند و قرار است نتایج این گفت‌وگوها را به اطلاع هیات ایرانی برسانند.

تكميلي

پایان مذاکرات سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون
1+5 باز هم تشکیل جلسه داد

مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پایان یافت. نشست سه‌جانبه دکتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، جان کری، وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با هدف نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف برگزار شد. مذاکرات ایران و 1+5 امشب تا دیر وقت ادامه دارد. پس از مذاکرات سه جانبه ایران، آمریکا و اشتون و ارایه نظرات 1+5 به ایران، قرار شد تا بار دیگر وزیران خارجه شش کشور با یکدیگر گفت‌وگو کنند. اکنون وزیران خارجه 1+5 در نشست داخلی به سر می‌برند و پس از جمع‌بندی، نتایج به ایران ارایه می‌شود.
پیش‌بینی می‌شود مذاکرات تا بامداد یک‌شنبه ادامه یابد. عصر شنبه وزیران خارجه 1+5 چهار ساعت و نیم با یکدیگر و پایتخت‌های‌شان رایزنی و مشورت کرده‌اند و قرار بود نتایج این گفت‌وگوها را به اطلاع هیات ایرانی برسانند.

خبرنگار اعزامي ايسنا در تازه ترين گزارش خود از ژنو نوشت: خستگی شدید در میان هیات‌های مذاکره کننده دو طرف مشهود است. با این حال دو طرف به ادامه‌ی مذاکرات تا تلاش برای رفع اختلاف نظرها ادامه می‌دهند. فضای حاکم بر محل اقامت مذاکرات ایران و 1+5 توام با «بیم و امید» است و رسانه‌های گروهی ایرانی و بین‌المللی این روند را با وجود خستگی و ساعت‌ها انتظار و تهیه و ارسال گزارش با جدیت همراه با مذاکراه کنندگان ادامه می‌دهند. گفتنی است این برای اولین‌بار است که مذاکرات هسته‌یی ایران در 10 سال گذشته با این جدیت و فشردگی و در چهار روز متوالی دنبال می‌شود. این در حالی است که برخی دیپلمات‌های ایرانی و غربی احتمال ادامه‌ی مذاکرات برای یک روز دیگر را نیز می‌دهند.

در همين حال برخي خبرنگاران غربي حاضر در ژنو منجمله خبرنگار ساينس‌مانيتور آمريكا، از  احتمال موكول شدن مذاكرات به آينده و ژنو 4 سخن مي‌گويند  و اين در حاليست كه تريتا پارسي، از فعالان ايراني مقيم آمريكا (براي بهبود روابط ايران با آمريكا) كه در ژنو به سر مي‌برد به بي بي سي گفت: اگر امشب تا فردا مذاكرات به شكست بيانجامد و توافقنامه امضا نشوذ، موقعيت اوباما در آمريكا و در مقابل نمايندگان و سناتورهاي جمهوري‌خواه به شدت تضعيف خواهد شد. وي اضافه كرد: اوباما به سختي توانست سناتورها را براي تاخير دو هفتة‌اي تشديد تحريم عليه ايران، قانع كند اما با عدم توافق احتمالي، او ديگر حرفي براي گفتن نخواهد داشت و يقننا در مقابل عزم سناتورها، (براي تشديد تحريم‌ها) عقب‌نشيني نموده و اين امر به شدت به آينده مذاكرات لطمه خواهد زد. وي اين موضوع را شكست بزرگي در سياست خارجي اوباما و دولت كنوني ايالات متحده ارزيابي نموده كه به همان اندازه جناح تندروي جمهوري‌خواه را تقويت خواهد كرد. امري كه در ايران نيز مصداق دارد  زيرا باعث تضعيف دولت روحاني و ميانه‌روها، مي‌شود.

در همين حال عباس عراقچی (معاون وزير خارجه) در ساعت يك بامداد يكشنبه به وقت ايران  درباره روند مذاکرات تاکید کرد: مذاکرات به آرامی در حال پیشرفت است. وی ادامه داد: مذاکرات در دقیقه 90 خود قرار دارد و بیش‌تر موضوعات اختلافی حل شده است. در مذاکرات روز شنبه رایزنی‌های فشرده میان وزیران خارجه شش کشور و نیز میان ایران و شش کشور صورت گرفت. عراقچی گفت که 1+5 از عصر تاکنون دو جلسه با یکدیگر برگزار کردند که در میانه آن جلسه را متوقف و به رایزنی با یکدیگر و نیز با پایتخت‌های‌شان پرداختند. هیات ایران الان منتظر شنیدن پاسخ 1+5 به نکاتی است که در مذاکرات مطرح کرده است. ممکن است این روند در چند دور دیگر برای امشب نیز ادامه پیدا کند. او تاکید کرد: اگر به نقطه‌ای برسیم که نظرات به هم نزدیک شود و توافق حاصل شود درباره چگونگی اعلام توافق صحبت و آن را اعلام خواهیم کرد. اما هنوز برای پرداختن به این مساله زود است.
دیپلمات ارشد ایرانی گفت که مسایل سخت و پیچیده است و بحث‌های کلانی مطرح هستند. با وجود این که وزیران خارجه این‌جا هستند باز هم باید با پایتخت‌های‌شان مشورت کنند.معاون ظریف تاکید کرد: بر روی متن تفاهم‌نامه غیر از چند مورد کوچک اما مهم، توافق حاصل شده است. ما تا 98 درصد به تفاهم نزدیک شدیم اما شاید 2 درصد باقی مانده بسیار مهم‌تر از خیلی چیزهای دیگر باشد. وی درباره تاکید ایران بر نحوه نگارش یا محتوای تفاهم‌نامه تاکید کرد: هر دو موضوع محتوا و نگارش متن تفاهم برای ما مهم است و باید بر روی آن‌ها توافق شود. عراقچی درباره اختلاف نظر میان 1+5 گفت: نمی‌توان گفت که آن‌ها اختلاف نظر دارند بلکه از منظر هماهنگی با یکدیگر باید مشورت کنند.

مدیرکل پیشین آژانس: غنی‌سازی اورانیوم «حق» است

در همين حال، مدیرکل پیشین آژانس گفت که مطابق تفسیر او از ماده چهارم معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان. پی. تی) غنی‌سازی اورانیوم حق است. به گفته هانس بلیکس، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بی بی سی، چگونگی تعریف موضوع غنی‌سازی اورانیوم مورد اختلاف شش کشور مذاکره کننده با ایران است. ایران می‌گوید مطابق ان. پی. تی، غنی‌سازی اورانیوم جزء حقوق این کشور است اما برخی از کشورهای طرف مذاکره تفسیر دیگری دارند و می‌گویند چیزی به نام «حق غنی‌سازی اوارنیوم» وجود ندارد.

کاربر
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۰۰:۱۸
درود بر قهرمان ملی وقهرمان واقعی هسته ای .دیپلمات به معنای واقعی کلمه و رییس جمهور سال 1400 ایران دکتر محمد جواد ظریف عزیز که معنای دیپلماسی را به همگان نشان داد. (175709)
موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۰۰:۵۸
یا قمر بنی هاشم
خدایا خودت کمک کن به تیم مذاکره کننده و شخص آقای ظریف.
خدایا دشمنان قوی هستند و ما تنها.....................
دشمنان ما عربستان -ترکیه- اسرائیل- افراطیون داخل - نون خورهای داخلی و خارجی تحریم ..................
خدایا اینایی که اسم بردم خیلی قوی هستند اما ما تو رو داریم یاریمان کن یاری و نصرتی قوی و پرقدرت!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 (175721)
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۰۲:۰۱
یعنی میشه من بخوابم صبح ببینم دلار شده 1000 تومان؟؟ خدایا بقیه اش دیگه با تو (175727)
شهدای هسته ای شرمنده ایم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۰۵:۴۰
خطاب به . . . دنیا و همان به ظاهر ابرقدرتها(5+1) که فکر کردند ما با فشار و تحریم تسلیم میشیم

شده از گشنگی کیک زرد و اورانیوم بخوریم تسلیم ظلم نخواهیم شد

حسین را تحریم آب کردند ولی تسلیم ظلم نشد ، این تحریم ها که هیچ

لبیک یا حسین (175731)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۰۷:۴۱
بهار چقدر می خوابی!!!!!
توافق کردند رفت......... (175739)