به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۳۶
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۴ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۴۹۴۸۴

سخنان مشاور روحانی نگران‌کننده است

گروه سياسي_رسانه​ها: هوشمند رضوی معتقد است که سخنان مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری درباره انجمن صنفی،‌ تعجب‌برانگیز و غافلگیرانه است.
سخنان مشاور روحانی نگران‌کننده است
اين عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در یادداشت خود در شرق نوشت: سخنان اخیر آقای حسام‌الدین آشنا، مشاور محترم فرهنگی رییس‌جمهوری، درباره «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران»، آن هم درحالی که بیشتر از یک‌سال از وعده رییس‌جمهوری برای بازگشایی انجمن می‌گذرد و آخرین نامه هیات‌مدیره انجمن به آقای حسن روحانی هنوز پاسخی دریافت نکرده است، بیش از آنکه «تعجب‌برانگیز» و «غافلگیرانه» باشد، «نگران‌کننده» است. زیرا این سخنان از زبان یک مقام رسمی دولتی و به‌عنوان یک «برنامه» و «خبر» مطرح شده است؛ نه صرفا اظهارنظر یا پیش‌بینی شخصی. اما صرفنظر از اینکه برنامه‌های موردنظر ایشان به مرحله اجرایی خواهد رسید یا اینکه اساسا پشتوانه و حمایت لازم در بدنه دولت برای تحقق آن وجود دارد یا خیر، لازم است به‌منظور تبیین هرچه بیشتر موضوع، نکات زیر را به ایشان و حامیان احتمالی«برنامه» آقای حسام‌الدین آشنا یادآوری کنم.

1- نام تشکلی که در سال 1388 ساختمانش پلمب شده و فعالیتش به حالت تعلیق درآمده «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» است، بنابراین انجمنی هم که قرار است بازگشایی شود نیز همان است. آقای روحانی هم وعده بازگشایی این انجمن صنفی را داده‌اند. بنابراین سخنان ایشان مبنی بر اینکه «ممکن است این اتفاق (بازگشایی) با این اسم (انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران) رخ ندهد»، معنایی جز ایجاد یک انجمن جدید نخواهد داشت.

2- آقای آشنا گفته‌اند «اینکه جامعه‌ روزنامه‌نگاران حق دارد که یک تشکل صنفی قدرتمند داشته باشد‌، توسط این دولت به رسمیت شناخته شده است.» باید به ایشان یادآور شد که قبلا دولت چنین تشکل صنفی قدرتمندی را به رسمیت شناخته است. نام این تشکل «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» با شماره ثبت «یک» است. مضافا اینکه حق آزادی تشکل در اصل26 قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و نیازی به تنفیذ دوباره دولت ندارد.

3- برابر مقاوله‌نامه 87 «سازمان بین‌المللی کار»، هرگونه دخالت دولت‌ها در ایجاد و فعالیت سندیکاها ممنوع است. به موجب بند (2) از ماده (3) این مقاوله‌نامه«مقامات دولتی باید از هرگونه مداخله‌ای که منجر به محدودیت این حق (حق ایجاد و فعالیت آزادانه سندیکا) یا اشکال در اجرای قانونی آن شود، خودداری کنند». همچنین طبق ماده (7) مقاوله‌نامه فوق‌الذکر «شخصیت حقوقی سازمان‌های کارگری و کارفرمایی... نباید مشروط به شرایطی شود که ناقض... این مقاوله‌نامه باشد». بنابراین، دولت ایران به‌عنوان عضو «سازمان بین‌المللی‌کار»، باید متعهد به اجرای مقاوله‌نامه‌های آن بوده یا حداقل موانع اجرای آن را رفع کند.

4- در هیچ‌کجای دنیا، نظام صنفی بدون وجود تشکل‌ها و سندیکاهای مستقل معنایی ندارد. در ایران هم لازمه تشکیل «نظام صنفی مطبوعاتی»، تقویت آزادی‌های سندیکایی و در راس آن بازگشایی و تقویت «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» است.

5- تصمیم‌گیری درباره ماهیت انجمن، نام انجمن و حتی درباره بود یا نبود انجمن، فقط برعهده مجمع عمومی متشکل از اعضای «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» است. بنابراین اگر آقای آشنا و همفکرانشان، روی این موضوع حساس هستند، اجازه دهند تا انجمن، مجمع عمومی خود را برگزار کند و اعضای انجمن، رأسا، درباره بود و نبود، تغییر نام یا ماهیت انجمن، اتخاذ تصمیم کنند.