به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۴۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۳ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۷۱۱۶۴

علت‌ممنوعيت پخش‌نطق نتانیاهو در اسرائیل

گروه بين‌الملل: سخنرانی بحث برانگیز بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا عصر سه شنبه با پنج دقیقه تاخیر از شبکه‌های رادیویی - تلویزیونی اسرائیل پخش شد.
علت‌ممنوعيت پخش‌نطق نتانیاهو در اسرائیل
به گزارش بي بي سي، دستور این تاخیر اجباری را سلیم جبران، تنها قاضی عرب (فلسطینی تبار) دیوان عالی اسرائیل صادر کرده است. قاضی جبران امسال ریاست دوره‌ای کمیسیون مرکزی انتخابات اسرائیل را بر عهده دارد و به شکایات احزاب رسیدگی می‌کند. زهاوا گالئون، رهبر حزب چپگرای میرتس که نطق نتانیاهو را ترفند تبلیغاتی غیرقانونی می‌داند، به کمیسیون انتخاباتی شکایت کرده بود تا مانع از پخش آن در رسانه‌های داخلی شود؛ قاضی جبران شکایت خانم گالئون را رد کرد ولی دستور داد سخنرانی به طور زنده پخش نشود تا برای بررسی مفاد و قطع احتمالی آن فرصت کافی وجود داشته باشد.

مخالفان نتانیاهو می‌گویند او با به راه انداختن جنجالی بزرگ در واشنگتن، می‌خواهد افکار عمومی در اسرائیل را از بحث هزینه بالای مسکن و افزایش اختلاف طبقاتی به برنامه اتمی ایران سوق دهد و در عین حال ثابت کند رهبریست مقتدر که بر سر منافع ملی اسرائیل اگر لازم باشد با رئیس جمهور آمریکا هم درگیر خواهد شد. این در حالیست که نتانیاهو تاکید دارد با انگیزه‌های انتخاباتی به واشنگتن نیامده تا یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی ریاست جمهوری آمریکا را در صحن کنگره به چالش بکشد. او جلوگیری از انعقاد یک «توافق بد» با تهران را رسالت تاریخی خود می‌داند، توافقی که به گفته وی، می تواند موجودیت اسرائیل را به خاطر بیاندازد.