به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۴ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۳۹۳۱۳
عوامل 3 گانه‌ای که بازار ارز را بهم ریخت

چرا دلار در بازار آزاد 3300 تومان شد؟

گروه اقتصادي: تشدید نوسان بازار ارز موجب ثبت رکورد 3300 تومان برای فروش دلار در بازار آزاد شده و کارشناسان و فعالان بازار علت این گرانی را نگرانی‌های فعالان اقتصادی برای افزایش قیمت بنزین در اجرای فاز دوم هدفمندی می‌‌دانند.
چرا دلار در بازار آزاد 3300 تومان شد؟
طی روزهای اخیر بازار ارز بار دیگر مدار صعودی به خود گرفت و افزایش ساعتی قیمت‌ها در این بازار بیانگر تشدید نوسانات ارزی است. و همین امر البته موجب شد تا سکاندار بانک مرکزی واکنش نشان دهد و اعلام کند که این نوسانات پایدار نیست و بزودی رفع می شود. اما درحالی که طی روزهای گذشته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نوسانات موجود در بازار ارز را ناپایدار خوانده بود نگاهی به تابلوی صرافی‌ها و تغییرات ساعتی آنها نشان می دهد که یک بار دیگر نوسان به خیابان فردوسی بازگشته و آرامش چندماهه این بازار را بهم زده است.

یکی از دلار فروش‌های خیابان فردوسی که به اذعان خود سال‌هاست شاهد افت و خیزهای دلار در بازار ارز است می گوید: از زمانی که دولت اعلام کرد قرار است فاز دوم هدفمندی را اجرا و قیمت بنزین را گران کند قیمت دلار در بازار بالا رفت. وی با بیان اینکه صدور قبض برق دوره اخیر نیز سهم بسزایی در گرانی دلار آزاد داشته است، اضافه می کند: البته بعداً در خبرها آمد که این قبض‌ها ابطال شده ولی افزایش قیمت برق تاثیر خود را در بازار دلار گذاشت. این صراف می گوید: افزایش قیمت بنزین و اب و برق بخاطر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها موجب گرانی دلار در بازار شده است.

نرخ دلار آزاد در ساعت 12.30 دقیقه امروز (سه شنبه دوم اردیبهشت ماه) برای فروش در تابلوی صرافی‌ها 3300 تومان درج شده و در برخی صرافی‌ها نیز دلار با قیمت بیش از 3300 تومان فروخته می شود. افزایش معنا دار قیمت ارز در بازار آزاد موجب شد تا نظر یکی از کارشناسان اقتصادی را نیز در این مورد جویا شویم؛ برهمین اساس در گفت‌وگویی کوتاه با فرید ضیاءالملکی این پاسخ را دریافت کردیم که تورم روانی حاکم در جامعه به خاطر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها موجب نوسانات اخیر بازار ارز شده است. وی با بیان اینکه نوسانات بازار ارز مقطعی است، گفت: بعد از اینکه دولت قیمت حامل های انرژی و بخصوص بنزین را اعلام کند از تب بازار هم کاسته خواهدشد و قیمت‌ها کاهش می یابد.

عوامل 3 گانه ای که بازار ارز ره بهم ریخت
در همین حال، یک کارشناس اقتصادی با تشریح سه عامل اصلی گرانی دلار طی روزهای اخیر گفت: نگرانی مردم از افزایش قیمت بنزین، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و ناکامی توافق ژنو جزء عوامل اصلی گرانی دلار است. سید بهاءالدین حسینی هاشمی با تشریح دلایل گرانی دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر اظهار داشت: در حقیقت باید توجه کرد که نوسانات اخیر در بازار دلار دارای پشت پرده‌ای نیست ولی اصل برابری قیمت ارزها در این زمینه نقش موثری دارد که مرتبط با شاخص‌های اصلی اقتصاد و شاخص‌های منتهی به تورم است.

وی با بیان اینکه اگر ارزی در شرایط تورمی باشد کاهش ارزش پیدا می‌کند گفت: عامل دیگر در فرمول برابری ارز عرضه و تقاضا است بنابرابراین زمانی که قیمت یک ارز به تعادل نمی‌رسد به این معنی است که قدرت برابری آن کم شده و یا عرضه آن در بازار کاهش یافته است. این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اگر دلار دو هزار و 500 تومانی بانک مرکزی به اندازه کافی در بازار توزیع شود و در اختیار فعالان بازرگانی و تجاری قرار گیرد، قطعا ارز در بازار آزاد به همین اندازه تثبیت خواهد شد ولی اگر قدرت برابری ارزها و همچنین عرضه و تقاضا رعایت نشود در بازار اختلال ایجاد خواهد شد.

حسینی هاشمی با تأکید بر تأثیر عوامل روانی در تشدید نوسانات بازار ارز تصریح کرد: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به ویژه سوخت، اجرای فاز دوم هدفمندی ‌یارانه‌ها و همچنین نگرانی‌ها از ناکامی توافق ژنو و ابهامات ایجاد شده درباره لغو تحریم‌ها و آزادسازی پول های ایران جزو عوامل روانی مهم در نوسانات بازار ارز طی روزهای اخیر به حساب می‌آید. این کارشناس اقتصادی ضمن تأکید براینکه عوامل روانی فوق گرچه اثر کمی در فرمول محاسبه تورم و همچنین سبد تورمی دارد ولی آثار روانی بسیاری در تشدید تورم خواهد داشت، اضافه کرد: هم اکنون یکی از عوامل مهم در بازار اصلاح قیمت‌ها است که طبعا موجب افزایش قیمت خواهد شد ولی آثار تورمی خفیفی طبق اذعان دولت به همراه خواهدداشت.

وی با اشاره به تشدید بازار تقاضا در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: همچنین عامل سوم مسائل بین الملل و مذاکرات 1+5 است چرا که توافق و تحقق تعهدات در این مذاکرات می‌تواند عرضه دلار در بازار را افزایش دهد و در مقابل عدم توافق موجب محدودیت می‌شود. حسینی هاشمی اضافه کرد: انجام مصاحبه های متضاد درباره آزادسازی پول های بلوکه ایران این نگرانی را میان مردم بوجود اورده که ظاهرا تحریم‌ها برداشته نشده و پولی وارد ایران نشده است؛ ابهامات نشان می‌دهد نقل و انتقال پولی که قرار بود در توافق ژنو انجام شود به خوبی صورت نگرفته است.

به گفته این فعال اقتصادی پایداری تحریم فروش قطعات هواپیما با وجود اعلام اسمی لغو این تحریم‌ها یکی دیگر از عوامل نگران کننده در تحقق مذاکرات بین المللی است. حسینی هاشمی تأکید کرد: تا زمانی که نرخ ارز به صورت واقعی یک سان سازی نشود همیشه شکاف در بین دو بازار آزاد و رسمی ارز وجود خواهد داشت.

جدول قیمت سکه و ارز در سه‌شنبه


نوع سکه قیمت بازار
سکه‌تمام‌طرح‌جدید 994000
سکه‌تمام‌طرح‌قدیم 994000
نیم سکه 535000
ربع سکه 317000
1 گرمی 202000
هر گرم طلای 18 عیار 102000
نوع ارز  
دلار 3300
یورو 4540
پوند 5490
درهم 900
مرجع : اقتصاد ایران آنلاین