به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۹
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۵۵۲۴۳

حکایت قانون شکنی‌های انصار ادامه دارد

گروه سیاسی-رسانه ها: روزنامه آرمان نوشت: ۲۳شهريورماه امسال انصار حزب‌ا... بطور رسمي اعلام كرد كه با 4هزار نيرو براي مبارزه با بدحجابي به سطح شهر مي‌آيد و نيروهاي موجود براي پوشش كامل اين فريضه 3هزار زن و هزار مرد هستند. در حالي كه همان موقع وزارت كشور اعلام كرد هرگونه فعاليت دسته‌جمعي از جمله گشت‌هاي امر به معروف و نهي از منكر بايد با مجوز وزارت ارشاد صورت گيرد.
حکایت قانون شکنی‌های انصار ادامه دارد
«اين روز‌ها بانگ «انصار آمد» خواب عده‌اي را برآشفته. كساني عامدانه خود را به خواب زده و براي خواب‌كردن مومنان لالايي سكولاري مي‌خوانند، چنانچه به وفور مشاهده مي‌كنيد. از ديگر سو با اظهارات روحاني در سفر مشهد، ‌حباب خوش‌رنگ و لعاب اعتدال در ساحت فرهنگ تركيد كه بايد از قضا اين اتفاق را به فال نيك گرفت و بصيرت‌افزايي كرد و آنگاه همتي، حركتي...» سرمقاله مديرمسئول نشريه يالثارات اينگونه آغاز شده است. انصار حزب‌ا... سال‌ها سكوت كردند يعني دقيقا از همان دوراني كه مطمئن شدند دولتي با نام اصولگرايي بر سر كار آمده است. در آن زمان ديگر خبري از گشت‌های موتوري نبود بلكه نمادهاي آن روز انصار حزب‌ا... را تنها در فيلم‌ها و مستندها مي‌شد يافت. حالا بازهم انصار آمده است. آمده و از 4هزار نيرو مي‌گويد. گويي نسبت مستقيمي ميان منش دولت‌ها با ظهور انصار حزب‌ا... وجود دارد اما يك واقعيت را بايد پذيرفت كه اعضاي انصار حزب‌ا... ديگر آن اعضاي دهه70 نيستند چون آنها در اين سال‌ها تحول پيدا كرده‌اند و خود شايد امروز از منتقدان آن روزها باشند.
 
دبيركل انصار حزب‌ا... با صدور بيانيه‌اي با يادآوري اصل هشتم قانون اساسي ذكر لساني را بلامانع و كارشان را فريضه‌ دانست. ستاد اجرايي انصار حزب‌ا... نیز روز چهارشنبه هفته گذشته در بيانيه‌اي با بيان اينكه گروه‌هاي امربه‌معروف و ناهي‌ازمنكر سيار نه ضابط قضايي هستند و نه مامور بگير و ببند كه نياز به كسب اجازه از كسي داشته باشند، اعلام کرد: آنان جمعي دغدغه‌مند هستند كه در اين وانفساي لجام‌گسيختگي فساد و فحشا در معابر براي اقامه فريضه واجب الهي قيام كرده‌اند و هزينه آن را نيز به جان خريده‌اند كه تاريخ همين چندساله شاهد محكمي بر مظلوميت و صلابت آمران به معروف و ناهيان از منكر است، با اعلام شماره‌اي براي تكميل و گسترش گروه‌هاي سيار امربه‌معروف و ناهي‌ازمنكر از آقايان و بانوان درخواست كرد به عضويت اين ساماندهي درآيند.

دولتي‌ها چه می‌گویند؟
البته واکنش به این موضوع کم نبوده است. وزير كشور 24شهريورماه درباره اظهارنظر انصار حزب‌ا... گفت: هر فعاليت اجتماعي بايد مبتني بر قانون باشد. در حوزه اجتماعي متولي وزارت كشور است و با اين مباحث به صورت قانوني رفتار مي‌شود. عبدالرضا رحماني فضلي افزود: دولت براي اعمال حاكميت بايد سياست‌هاي نظارتي داشته باشد؛ اما درحال حاضر اختيار لازم را در اعمال برخي نظرات در شهرها ندارد. روح‌ا... جمعه‌اي، رئيس مركز اطلاع‌رساني و امور بين‌الملل وزارت كشور هم پس از این اظهارات وزیر تاكيد كرد: هنوز بر مواضع خودمان و حرف‌هاي وزير كشور مبني بر اينكه هر حركت دسته‌جمعي نياز به مجوز دارد، هستيم.

سخنگوي دولت هم روز چهارشنبه در اين خصوص با تاكيد بر اينكه نبايد فكر كنيم كه از روش‌هاي غيرفرهنگي و خشن در اين خصوص مي‌توان به نتيجه رسيد، تصريح شد: گاهي برخي بر اساس احساس مسئوليت يا اعتقادات خود از اين روش‌ها استفاده مي‌كنند در حالي كه آنها بايد بدانند در سال‌هاي گذشته نيز اين روش‌ها نه تنها موثر نبوده بلكه در پاره‌اي از موارد پديده بدحجابي را تشديد هم كرده است. البته ما نبايد پديده بدحجابي را نسبت گذشته تشديد يافته بدانيم و با روش‌هاي غيرقانوني با آن برخورد كنيم. محمدباقر نوبخت با بيان اينكه بايد بدانيم بانوان ما در جامعه بايد مورد احترام باشند، تاكيد كرد: اگر قرار است در اين ميان به كسي تذكري بدهيم قانون نحوه آن را تعيين كرده بنابراين هر نوع روش غيرقانوني و بي‌حرمتي به بانوان امری غيرقابل پذيرش از سوي دولت است.

وی اضافه كرد: تاكيد دولت در اين خصوص بر اين خواهد بود كه نبايد احساس كنيم پديده‌اي كه سال‌ها در كشور ما وجود داشته امروز به پديده حادي تبديل شده و بايد با آن به شكل فيزيكي برخورد كنيم و صراحتا هم اعلام كنيم كه هزينه آن را مي‌دهيم. نوبخت با تاكيد بر اينكه دولت هيچ اقدام غيرقانوني و بدون‌مجوزي را تاييد نمي‌كند، عنوان كرد: ما مخالف اينگونه اقدامات هستيم و دستگاه‌هاي ذي‌ربط نيز بايد در ارتباط با وظايف خود با اين مساله برخورد كنند.

دهه70 پایان یافته
مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور هم روز پنجشنبه نسبت به موضوع اخیر انصار واكنش نشان داد. حسام‌الدين آشنا گفت: آقاي عبدالحميد محتشم خوب است به ياد داشته باشد دهه70 به پايان رسيده است. وي ادامه داد: نه نيروي انتظامي و نه ارشاد و نه قوه قضاييه و نه وزارت كشور و نه حتي بسيج هيچ‌كدام از گشت موتوری استقبال نخواهد كرد بويژه اينكه كلاه ايمني به سر نداشته باشد. آيت‌ا... علم‌الهدي امام‌جمعه مشهد هم ديروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفت: مردم بايد توجه داشته باشند كه حركت‌هاي افراطي تحت عنوان امر به معروف و نهي از منكر آب‌ريختن به آسياب دشمن محسوب مي‌شود