به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۷۶۸۵۳
از خرید پرسپولیس تا مانور تبلیغاتی در لالیگا؛

هدایتی بدهی‏‌‌اش‌را پشت‌چه‌چیزی پنهان‌کرد؟

هدایتی بدهی‏‌‌اش‌را پشت‌چه‌چیزی پنهان‌کرد؟
گروه ورزشی: از آخرین باری که حرف بدهی‏‌های بانکی حسین هدایتی در رسانه‏‌ها مطرح شده بود چیزی بیش از 16 ماه می‏‌گذرد. 16 ماهی که خیلی‏‌ها فکر می‏‌کردند پرونده این بدهکار بانکی بسته شده است. بلندپروازی‏‌های هدایتی برای خرید پرسپولیس کار دست او داد تا یک بار دیگر نام او با عنوان «بدهکار بانکی» در رسانه‏‌ها مطرح شود. اما او چگونه توانسته این مدت طولانی را در فرار از بازپرداخت بدهی‏‌هایش بگذراند.

به گزارش سایت خرداد؛ تنها 48 ساعت بعد از آنکه همگان به این باور رسیده بودند که حسین هدایتی ذیل عنوان شرکت استیل آذین ایرانیان توانسته به آرزوی دیرینه‏‌اش یعنی مالکیت باشگاه پرسپولیس برسد، سابقه بانکی او همه چیز را خراب کرد. سازمان خصوصی‌سازی صلاحیت شرکت استیل آذین را به خاطر بدهی‏‌های بانکی حسین هدایتی رد کرد. بدهی‏‌هایی که حرف آن مربوط به امروز و دیروز نیست و شروع شایعات درباره آن به 5-6 سالی قبل‏‌تر از این برمی‏‌گردد.

جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در جمع خبرنگاران گفته: «شرکت استیل آذین به دلیل داشتن بدهی بانکی توسط یکی از سهامدارانش از رقابت خارج شد. این شرکت به شرط اینکه بتواند در فرصت باقی مانده ایراد خود را در سیستم بانکی رفع کند می‌تواند در مزایده چهارم حاضر شود. امیدواریم مزایده چهارم با موفقیت انجام شود. یکی از سه شرط تعیین اهلیت، بدهی بانکی بود که این موضوع مانع آن شد که استیل آذین در این مزایده برنده شود. مشکل اصلی مربوط به حسین هدایتی است نه شرکت استیل آذین.» این اظهارنظر به روشنی مشخص می‏‌کند که هدایتی همچنان در مقام یک بدهکار بانکی است.

پیشتر در بهمن‏‌ماه سال 92 برخی اسناد منتشر شده نشان می‏‌داد که بدهی وی در آن زمان فقط به بانک پارسیان، 500 میلیارد تومان (5 هزار میلیارد ریال) است. همین طور اخبار دیگری حکایت از بدهی‏‌های کلان او به دیگر بانک‏‌ها،‌ از جمله بانک ملی و بانک اقتصاد نوین دارد. اما او چگونه تمام این سال‌‏ها را با خیال راحت از بدهی‏‌های کلان بانکی خود سپری کرده است؟

شاید برای پاسخ به این سوال بهتر باشد اول سراغ اظهارنظر امیرعابدینی بعد از رد‌صلاحیت شرکت استیل آذین برای مالکیت باشگاه پرسپولیس برویم؛ «صبح امروز که ما آخرین مدارک را چک کردیم متوجه شدیم که حدود 7 ماه پیش کارخانه نورد و لوله اهواز را که گران‌تر از باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال بود را خریدیم آن هم از همین سازمان خصوصی‌سازی اما کسی به ما نگفت که بدهکار هستید.»

همین اظهارنظر نشان می‏‌دهد که نهادهای نظارتی کشور تا چه اندازه فضایی باز را برای مانور بدهکاران سیستم بانکی فراهم آورده‌‏اند. شاید اگر حساسیت رسانه‏‌ای ایجاد‌شده برای فروش باشگاه پرسپولیس هم نبود، سند این باشگاه به راحتی به نام حسین هدایتی و شرکت استیل آذین می‏‌خورد.

اما در کنار اظهارنظر روز دوشنبه امیر عابدینی شاید بد نباشد به اولین روز اردیبهشت سال گذشته برگردیم. جایی که سید هادی حسینی، نماینده قایم شهر و سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس در میزگردی در کنار حسین هدایتی نشسته بود و قرص و محکم از حضور وی در ورزش و سرمایه‏‌گذاری‏‌اش حمایت می‏‌کرد؛ «خصوصی‌سازی یعنی چه؟ یعنی آقای هدایتی تو که پول داری خرج کن، ولی هیچ چیز بر ندار؟» این تنها یکی از اظهارنظرهای این نماینده و دیگر اعضای فراکسیون ورزش مجلس در تائید حسین هدایتی بود. از جمله زمانی سید هادی حسینی گفته بود که بدهی‏‌های بانکی حسین هدایتی تنها یک ادعاست و واقعیت ندارد.

جالب اینجاست که بهمن ماه سال گذشته هم این یوناتان بت کلیا، عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش مجلس بود که خبر داد حسین هدایتی در ردیف خریداران پرسپولیس قرار دارد. او حتی در آن زمان از جزئیات خریدی که حسین هدایتی در سر می‏‌پروراند نیز خبر داده بود؛ «آقای حسین هدایتی از افرادی است که خواهان باشگاه پرسپولیس است و حتما برای خرید برند آن وارد مزایده می‌شود. البته او به تنهایی برای خرید برند ورود نمی‌کند و افرادی او را برای پرداخت 290 میلیارد تومان همراهی خواهند کرد.»

این صحبت‏‌ها زمانی توسط نمایندگان مطرح شد که هم بحث بدهی‏‌های بانکی عابربانک فوتبال ایران شهره بود و هم اسناد آن منتشر شده بود. معلوم نیست که این اظهارنظرها درباره حسین هدایتی با اشراف کامل به سوابق مالی او انجام شده یا خیر.

حسین هدایتی اما در تمام سال‏های گذشته بسیار بیش از اینها خود را به چهره‌‏های سیاسی و کانون‏‌های قدرت نزدیک کرده بود. این را می‏‌شود از ترکیب شرکا و همکاران او در شرکت‏‌های رنگارنگی که او تاسیس کرده است، دریافت. جایی که گوناگونی نام‏ها از پرویز کاظمی، وزیر رفاه محمود احمدی‌نژاد تا غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران را شامل می‏‌شود.

گردهمایی افرادی با سوابق چشمگیر کشوری و لشگری در تیم استیل آذین هم روی دیگر روابط عمیق او در حوزه‏های غیر‌ورزشی و غیر‌اقتصادی بود. آنجا که از نصرالله سجادی معاون فعلی وزیر ورزش، محمدجعفر صافی مدیر سابق صداوسیمای ایران در دفتر لندن تا فرخی معاون حقوقی باشگاه و همچنین سردار مصطفی آجورلو، همگی کارمند هدایتی شده بودند.

روایت هدایتی از بدهی بانکی‌‏اش با آن چیزی که عنوان می‏‌شود کاملا متفاوت است. او این بدهی‏‌ها را اینگونه لیست کرده است؛ «10 میلیارد تومان به بانک اقتصاد نوین، 9 میلیارد تومان به بانک ملی و 74 میلیارد تومان هم به بانک پارسیان.» نکته بعدی اینکه او این بدهی‏‌ها را کاملا طبیعی می‏‌داند؛ «اساسا من که 14 ـ 13 کارخانه دارم اگر به سیستم بانکی بدهکار باشم کاملا طبیعی است.»اما با این همه سخنگوی قوه قضائیه، سه سال و نیم پیش یعنی روز 24 مهر سال 91 در نشست خبری خود، هم مشکل بدهی بانکی حسین هدایتی را تائید کرده بود و هم از تعقیب او به همین دلیل خبر داده بود.

در کنار همه این روایت‏‌ها اما وقتی بحث خرید باشگاه ختافه توسط حسین هدایتی پیش می‌‏آید می‏‌توان آن را سندی برای میزان سنجش صحت گفته‌‏های حسین هدایتی و ادعاهایش درباره دارایی‌‏ها و بدهی‌‏های بانکی‌‏اش قرار داد. جریان جار و جنجال هدایتی برای خرید باشگاه ختافه را همه به یاد دارند. پاسخ مدیر روابط عمومی این باشگاه درباره این خرید بزرگ را شاید خیلی‏‌ها حتی نشنیده باشند؛ «اکنون می‌توانم تاکید کنم که باشگاه ختافه آقای حسین هدایتی را نمی‌شناسد و همچنین آقای تونی مونیز، نماینده ما در ایران نیست.»در حقیقت اسپانیا جایی نبود که حسین هدایتی به راحتی بتواند هر ادعایی را مطرح کند.

با این سوابق شاید تنها کمی روشن‏تر شده باشد که هدایتی چگونه تمام این سال‏‌ها بدهی بانکی‏‌اش را پنهان کرده بود. موضوعی که حالا با مطرح‌شدن دوباره بحث بدهی‏‌های بانکی کسی که 10 سال است سعی می‏‌کند با ورود به ورزش خود را به چهره‌‏ای محبوب تبدیل کند، نیاز به روشنگری دقیقی دارد. چرا که اگر چنین باشد تنها می‏‌توان گفت هدایتی سعی دارد تا این بدهی‏‌های کلان را پشت شهرت و محبوبیت ورزشی خویش پنهان کند.