به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۷:۴۶
 
۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۴۹۵۸۳

کدام مسئول از این رزمنده خجالت می‌کشد؟

گروه جامعه: آدرس داده‌اند آخر بازار جمشیدآباد، یک دستشویی عمومی. آتش از آسمان مرداد آبادان می‌بارد، بازار جمشیدآباد را در هوای داغی که براق شده و تو چشم می‌زند می‌رویم بالا،می‌آییم پایین. دنبال مردی که عضو مسجد قدس (صدر) آبادان بود. زمان حصر آبادان رزمنده بومی بود، برادرش علیرضا در همان روزها در مقاومت آبادان شهید شد و خودش حالا نگهبان یک سرویس بهداشتی در ته بازار یک محله حاشیه شهر است.
خط کمرنگی روی دیوار چرک‌مرده نوشته است: سرویس بهداشتی‎. بوی کلافه‌کننده‌ای از توالت‌های بی‌در و پیکر می‌زند بیرون. جلوتر در کوچه‌ای که به سمت بازار می‌پیچد آلونکی حلبی دیوار به دیوار دستشویی انگار دارد جلوی چشمت زیر آفتاب ذوب می‌شود. در پلیتی آلونک بسته است.با تق کوچکی، در باز می‌شود؛ پیرمرد جواب سلام می‌دهد و می‌پرسد: «باهام چکار دارید عامو؟»



اسمش علی پیروزمند است؛ یک گاری دارد با چند سیلندر گاز که می‌گوید از مردم قرض گرفته و با پر کردن گازپیک‌نیکی، روزانه یکی دو هزار تومانی دستش را بگیرد یا نگیرد. کنار دستشویی عمومی بازار روزگار می‌گذراند و همین‌ها. راضی نمی‌شود؛ می‌گوید: «می‌ترسم بیایند و از همین جا هم بیرونم کنند و توالت‌شوری را هم از من بگیرند. قبلا خیلی اذیتم کردند.» با وساطت همسایه‌اش که مکانیکی سر خیابان است،بالاخره رضایت می‌دهد. بهش می‌گویند: «با اینها حرف بزن، از خودمانند، بچه‌های جهادند.» با نشان جهاددانشگاهی بالای برگه ماموریت خبرگزاری نرم می‌شود، می‌گوید: « توی جنگ مو هم تو جهاد کار می‌کردُم.» جهاد سازندگی را می‌گوید. به همه بی‌اعتماد است، تا نیمه کوچه می‌رود و برمی‌گردد و باز می‌گوید: « نه صبر کنید به حاجی هم اطلاع بدهم نگوید بهم نگفتی.» می‌رود و با حاجی برمی‌گردد که عطار بازار جمشیدآباد و بازنشسته سپاه است.حاجی که لرزان و به سختی به عصای پیری تکیه داده هم می‌گوید: «باهاشان حرف بزن، چه اشکالی دارد.» بعد آرام و درگوشی می‌گوید: «خواستیم بگذاریمش خادم مسجدی جایی شود، ولی موفق نشدیم. فقر بهش فشار می‌آورد.»



پیروزمند می‌رود دست می‌کشد سمت دستشویی‌ها می‌گوید:«از مسئولان کی حاضر می‌شود این وضعیت را تحمل کند؟ مردم می‌آیند رد می‌شوند دو تا حرف هم به من می‌زنند ولی مجبورم این‌جا بمانم، وقتی این آلونک نبود، توی همین توالت می‌خوابیدم. الان توی کوچه روی زمین نماز می‌خوانم، کی اهمیت می‌دهد؟» شکایتی ندارد که زنش طلاق گرفته و رفته، می‌گوید که بالاخره او هم آبرو داشت و با فقر چه جور سر می‌کرد؟ غصه می‌خورد که دو نوه دو ساله دارد و حتی نمی‌داند اسمشان چیست. می‌گوید: «دخترهای دوقلویم روز 22 بهمن سال 62 به دنیا آمدند. نمی‌خواهم اسباب سرافکندگی دخترهایم جلوی شوهرهایشان باشم.»

راه می‌دهد و در آلونک حلبی را تا آخر باز می‌کند، خرت و پرت سال‌ها از سقف و در و دیوار پلیتی آویزان است. جا به جا رد پای موش‌ها دیده می‌شود و بوی نا و گرما و دستشویی کناری نفس را بند می‌آورد. دستگاه پخش کوچکی روشن است و بازیگران سریال یوسف پیامبر با گریم‌ها و لباس‌های مجلل بازی می‌کنند،تصویرهای رنگی و باشکوه سریال وصله جوری برای سر و وضع آن گوشه چرک‌مرده و به هم ریخته نیستند. با شوخی آبادانی می‌گوید:«یخچال هم دارم،تازه از سوئد برام آوردنش!» یخچال عهد عتیق به زور نفس می‌کشد و بیشتر کمد اوراقی است که پشت در آهنی به زور چپانده شده است. سر ظهر است؛ لابه‌لای صحبت‌ها، کسبه بازار می‌آیند با نگاهی زیر چشمی رد می‌شوند و می‌روند دستشویی، آدم معذب می‌شود ولی عامو عادت دارد. جا و مکان و نانش را از سرایداری همین دستشویی دارد. از اول جنگ تعریف می‌کند که در مسجد فعالیت می‌کردند و آرام آرام صداهایی از عراق آمد و بعد خبرشان کردند که خبرهایی دارد می‌شود. آبادان محاصره شد و بچه‌های مسجد قدس در شهر ماندند و جنگیدند.



می‌گوید:«من در جهاد کار کرده‌ام،از سال 61 تا 63 هم در صدا و سیمای آبادان کار می‌کردم، رئیس آن موقع مرا بیرون کرد چون دزد نبودم. خدا برایش خوش نخواهد. خیاط هم هستم، مردانه‌دوز زنانه‌دوز کتک‌دوز. ولی از بیماری دیگر نمی‌توانم کار کنم.» با پز هم می‌گوید: «40 سال سیگار می‌کشیدم، یک روز گذاشتم کنار و از آن روز تا الان چهار سال است که دیگر سیگار نمی‌کشم.» شاکی است که به خانواده شهدای آبادان سال‌های 60 زمین شهری دادند و چون او پول نداشت که زمین را بسازد، آن را از خانواده‌اش پس گرفتند و گفتند چرا پی نزدید و او هر چه گفت پول ندارم بسازمش،فایده‌ای نداشت و همان زمین صدقه سر برادر شهیدش هم از دست او و خانواده‌اش رفت. می‌گوید: «نمی‌دانم در تهران و اصفهان و شیراز و مشهد هم خانواده‌های شهدا را می‌گذارند سرایدار دستشویی عمومی بشوند؟» و آخر سر می‌گوید: « فقط می‌خواهم به مردم بگویم اگر همه چیزشان را از دست دادند، ایمانشان را از دست ندهند.»

مرجع : ايسنا

سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۵:۰۴
هیچ کس حجالت نمی کشد دوستان عزیز.رزمنده خوب از دید غارتگران یا باید شهید شده باشد یا باید منقل آقایان را باد بزند.این عامو که رزمنده نبوده! کفن پوشان دلواپس کجا هستند.بد نیست جمع شوند کمی از عایدی های سیاسی شان را روی هم بگذارند به این دلاور برسانند.راه دوری نمی رود.اما نه اهل این کارها نیستند.تهران وجلو مجلس ونشستن در تالارهای خنک وپذیرایی آنچنانی را که نباید برای حفظ نظام رها کرد.نه؟! (242807)
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۵:۱۱
واقعا اینجا ایران است؟؟؟ ما که مسولیتی نداریم خجالت میکشیم . چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. مسولین محترم کمی هم به فکر این مردم صبور وبدبخت باشید. (242808)
۱۳۹۳/۰۵/۰۶ ۰۱:۳۸
رزمنده ها و آزادگان و خانواده شهدا مظلوم ترین اقشار توی جامعه هستن، وقتی بهشون رسیدگی نمیکنن اینجور میشه وقتی هم که بهشون رسیدگی کنن بعضی ها دادشون بلند میشه که ای بابا حالا درست رفتن جنگ ولی دیگه نباید مملکت رو بخورن و از این جور حرفها...
(شاهد حرفم هم سهمیه دانشگاه خانواده شهدا) (242917)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۵:۱۸
رسانه های دیگر هم این مطلب رو بگذارند تا مسولان ببینند و فکری به حالش کنند. (242809)
یک آبادانی
United States
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۵:۵۱
باسلام. خیلی داستان واقعی وتلخ وغم انگیزدر این سی سال بودوخوشحالم که چنین کسانی بودند وفداکاری برای این سرزمین چندین هزار ساله ی صلح طلب ومقدس کردندولی ایمانشان را هرگز ازدست ندادندواین کسانی که هستند وکسانی که نیستندهمیشه در خاطره ها می مانندفقط میتوانم به عنوان یک همشهری متاسفم وازهمه مسولان وآقای روحانی تقاضا داریم به آنان کمک مالی شود (242816)
A..
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۵:۵۶
واقعا خجالت میکشم به عکسای این مرد نگاه کنم
اینا رفتن واسه همین آب و خاک جنگیدن. اونوخ حتی مسئولینی ک این آب و خاک دستشونه واسه ی این مرد حتی یه قدمم بر نمیدارن.
درسته فقط این مسئله مربوط به این شهر نیست ولی من فکر میکنم مسئولین آبادان خیلی کم کاری میکنن در حق مردمشون. بیشتر از شهرای دیگه.
چون من بازم از این نوع خبر ها مربوط به شهر آبادان رو تو بهار نیوز دیده بودم .
منکه واقعا از روی این مرد خجالت میکشم. (242818)
رزمنده دوران جنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۶:۰۷
عامو کی مارزمنده های جنگ را الان آدم حساب میکنه .مواظب باش این شغل را ازدستت میگیرن. (242821)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۶:۱۵
بهار، تو خوبي!؟ اين بابا + همه ملت، نه تنها کسي ازشون خجالت نميکشه، بلکه چشممون کور دندمون هم نرم، بايد اربابي (شما بخونيد نوکري) کنيم براي مسئوليني که نوکرهاي (شما بخونيد ارباب) مردمند! (242823)
الیاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۶:۲۴
چی میشه گفت که ناگفتنش بهتر است .... (242824)
جانباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۶:۳۵
مسئولان بنیاد شهید سرشان را بالاتر بگیرند و با سیستم پلیسی خود را بیشتر از دید خلق الله پنهان کنند تا صدا ها را کمتر بشنوند و . . . . (242826)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۶:۴۳
اگر بنا بود کسی خجالت بکشد این حال وروزمان نبود ! (242829)
محمد از اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۶:۴۸
سلام ؛به خدا قسم با سطر سطرش گریه کردم نه برای عمو علی پیروزمند ونه برای عموهای رنج کشیده آبادان خرمشهر که برای نوه ها وبچه های عمو علی که هیچ خیری از این روزگار لعنتی ندیدند.ونه میتوانند این استان نفرین شده را تر ک کنند و نه قرار است یک ذره امنیت ؛شغل ؛آب آشامیدنی و......به این مردم رنج کشیده برسد.به یاد جان فشانی های این مردم رنج کشیده در دهه 60 بیفتید شاید.... (242830)
تا کی ؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۷:۳۲
خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد..
مسئولان که به فکر خوزستان نیستند و فقط در 3 خرداد به یاد خوزستان می افتند و با کاروانهای راهیان نور کاسبی میکنند .
بهار جان اگر اهل سانسور حقایق نیستی نظرم رو پاک نکن... (242836)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۷:۳۷
جهت اطلاع ،توبلادكفر انگلستان در نزديكي يكي ازشهرهاي خوش اب و هوا شهركي ساخته اند كه مخصوص زندگي افرادي است كه درجنگ جهاني واسه كشورشون جنگيده اند تواون شهرهمه چيز واسه ساكنان پير و پاسدار كشور مجاني و كليه امكانات رفاهي و بهداشتي مهيا ميباشد حتي قانوني دران شهر حكم فرماست كه حتي اتومبيلها حق بوق زدن ندارند تامبادا ارامش اين قهرمانان پاسدار وطنشون بهم بخوره و اما تو ميهن اسلامي ما پيروزمند كه درجنگ ازخاك كشور حمايت كرد و شهيدداد ولي اكنون ارامشش را درهمان توالت خرابه هم بهم ميريزند ،متاسفم (242837)
بچه خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۷:۵۶
شرمنده تمام ابادانی ها که چه بود و چه شد و این نتیجه غیرت اون ادمهاست که تو دنیا نمونه ندارند!!!!!!!!!!!!!!!!!! (242843)
صادق حق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۷:۵۷
زبان قاصر است از گفتن ، شرم كنند كساني كه خون شهدا را نردبان سو استفاده قرار داده اند (242844)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۸:۰۰
در تمام این مملکت یه تیکه زمین بهش دادین اونو هم از دستش کشیدین بیرون به جرم اینکه بی پول بود؟ و حالا انداختینش گوشه توالت عمومی؟ خجالت نکشیدین؟ از عاقبت و خشم خدا نمی ترسین؟ حالا هر چی میخواین بخورین و بترکین روز پس دادن هم میرسه. از این سه هزار میلیاردها که رفت سهم این بنده خدا چیزی نبود؟ (242845)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۸:۰۵
این بچه مناطق نفت خیز جنوبه دومین صادر کننده نفت حهان هستیم؟؟؟؟ یا صاحب الزمان عجل علی ظهورک (242846)
آریانا
France
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۸:۰۷
فقط میتونم بگم شرمندتم مرد....برای خودم و مملکتم متاسفم.اگه راهشو بلد بودی الان بالاشهر تهران خونه داشتی (242847)
تورج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۸:۴۱
کجایند مردان بی ادعا
همه ما شرمندتیم مرد (242853)
اقادايي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۹:۱۳
عامو جان به عنوان يك ايراني از روي شما خجالت مي كشم. كاش مدعيان دولت پاك اين مصاحبه را بخوانند!!!! (242858)
آبادانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۱۹:۱۷
آهای مسئولین رفاه طلب یه کم درنگ کنید. (242859)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۲۱:۳۲
تو رو به آبروی برادر شهیدش کمکش کنید مسئولین محترم
وگرنه فردا جواب خون شهدا را نمیتوانید بدهید (242870)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۲۲:۰۴
در مملکتی زندگی میکنیم ک فلان اقا یا فلان معاون صرفا بدلیل سیاسی بودنش صد ها میلیارد یا بعضا هزاران میلیارد پول به جیب میزند در صورتی ک ارزشی لای جرز هم ندارد ولی این اقا ک از زندگیش که شیرینترین چیز برای هر فرد است برای مملکتش خرج کرده انوقت عاقبتش می شود این ،تف به این مسولان ک این صحنه ها رو نمیبینن (242873)
asad
United States
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۲۲:۱۷
این افراطیون کجا هستند چرا برای این پیر مرد دلواپس نیستند خدا لعنت کند انهاییکه مصوب این پیرمدر هستند (242875)
هدهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۲۲:۳۱
پدر جان شرمنده ایم.حق تو را کسانی گرفته اند که با حضور در جاهای امن منطقه جنگی و یا با جور کردن مدرک ار امتیازاتی بیشتر از رزمندگان واقعی و بناحق برخوردار شدند . (242879)
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ۲۳:۲۳
با سلام خبرنگار محترم ،اگه امکانش هست برای کمک شماره کارت بزارید کمک مردمی بشه خیلی به مسولین هم فشار نیارید از خواب بیدار میشن یه بلایی سر عو علی میارن ؟!! (242893)
خادم ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۶ ۰۰:۵۲
یا مهدی جهان تشنه ی عدالت توست مولا جان ظهور کن (242913)
آرام
United States
۱۳۹۳/۰۵/۰۶ ۰۱:۰۷
وقتی ملت میگن پول مملکت را کمتر خرج فلسطین و لبنان و عراق و سوریه و هزار و یک قبرستان دیگه کنید و به جایش خرج همین مردم سرزمین خودمون کنید واسه اینه که درد مردم را بهتر از مسئولین می فهمند (242915)
بهبهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۶ ۰۱:۵۳
باید از غصه مرد وخون گربست باید که مسئولین شرم کنندوحیا پیشه نماینده این
است رسم نگهداری از بادگار شهیدان اینست رسم جوانمردی ولوطی گری اقای نماینده ای که ازقبل نام شهیدان بر خرمراد سوار گشته ای و گذشته هارا فراموش کرده ای اقای کوثری واقای........و..........و............ کجایید کجاییدواویلا واویلا
............................................................واوی................. (242918)
اصفهان..رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۰۶ ۰۷:۰۷
فقط در حرف در صدا و سیما از رزمنده ها و خانواده شهدا حمایت می کنن ..در عمل هیچ مشکلی از این مردان بی ادعا حل نمی کنن حقشان بر گردن این دولت مردان می باشه که در اون دنیا باید جواب بدن (242926)