به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۳۰
 
۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۸۳۱۴۳
دوران پساتحریم با اهمیت‌تر از شرایط تحریم است

به فردای توافق هسته‌ای بیندیشیم

اگر قدرت‌های خارجی تحریم اقتصادی را بر مردم تحمیل کرده‌اند اقتدارگرایان داخلی نیز تحریم سیاسی را تحمیل کرده و می‌کنند و در این فضا هیچ زمینه رشدی برای نخبگان و استعدادهای بالقوه جوانان نیست و در بر همان پاشنه خواهد چرخید
به فردای توافق هسته‌ای بیندیشیم
علیرضا کفایی

گروه سیاسی: برجسته‌ترین رویکرد دولت يازدهم، ورود به پرونده هسته‌ای و مذاکرات پر حاشیه آن بوده است. پرونده هسته‌ای و رفع تحریمها طوری سیطره خود را بر سیاست خارجی و داخلی تحمیل کرد که در هر زمینه‌ای اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و..... بحث و نظری ارائه شود به نوعی به ماجرای هسته‌ای ارتباط می‌یابد و این توجه خاص دولت و چراغ سبز حاکمیت قبل از هر چیز نشان دهنده این است که توان ادامه کار با وضع موجود مشکل است و حتماً باید پیش از ارائه هر راه حلی برای بهبود اوضاع در هر زمینه‌ای مشکل هسته‌ای و تفاهم و تعامل با جهان حل و فصل گردد.

اما روی دیگر سکه را هم باید دید، آنچه که باید به آن توجه داشت این است که:
1- نفس تحریم یک ملت نمی‌تواند بر پایه‌های اصول انسانی و اخلاقی صورت پذیرد و بدون شک تحریم گران مقاصدی را برای خود تعریف کرده‌اند که برای رسیدن به آنها حاضرند ملتی را به گروگان گرفته و از مسیر اصلی بیرون برانند تا به تدریج از آرمانها و اهداف خود دست بردارد.
2- تحریم از سوی کسانی تحمیل می‌شود که قدرت اقتصادی و نظامی و سیاسی برتر را دارند.
3- در وضعیت تحریم شرایط دیگر عادی نیست و اضطراری خواهد بود.
4- وضعیت اضطراری بواسطه مشکلات پیش بینی شده بسوی بحران خواهد رفت.
5- هم وضعیت اضطرار و هم وضع بحرانی مدیریت خاص خود را طلب می‌کند.
6- حاکمان در برخورد با بحران‌ها و به دلیل اشتباه در مدیریت بحران اشتباه بزرگتری را مرتکب می‌شوند و آن هم روی آوردن به دیکتاتوری و سرکوب است.
7- مطلق اندیشی و عدم انعطاف در مواجهه با مسائل و مشکلات مستحدثه و تفکر اقتدارگرایانه به دلیل آنکه موجب می‌شود تا تحریم گران حلقه تحریم را تنگتر نمایند و از طرفی وحدت و انسجام داخلی دچار از هم پاشیدگی می‌شود و نیز اعتماد عمومی به تدریج سلب می‌گردد شرایط را بحرانی تر خواهد کرد.
8- شدت و حدت بحران تا آنجا پیش خواهد رفت که حاکمان بناچار از تصمیمات قبلی خود عدول خواهند کرد و تن به خواسته‌های طرف مقابل دهند.
9- در پذیرفتن شروط تحریم کنندگان ممکن است شروطی هم برای خود تعریف کنند ولی واقعیت آن است که تسلیم شرایط شده‌اند و مجبور به نرمش هستند.
10- هر نوع تحریمی هر چند که صبغه اقتصادی آن بیشتر به چشم آید اما باید توجه داشت که اصل و اساس آن سیاسی است. هیچ تحریمی بدون از مقاصد سیاسی نخواهد بود.
11- در شرایط تحریم و وضعیت بحران باید بیشتر به مردم تکیه کرد و اندیشه غالب و پذیرفته شده جامعه را در بین آحاد مردم در نظر گرفت و برای اطمینان از حمایت و پشتیبانی آنها به رای و نظرشان بها داد.
12- بها دادن به رای و نظر مردم جز از راه توسعه سیاسی و نقش احزاب امکان ندارد. نمی‌توان در شرایط تحریم یک ملت ظلم مضاعفی هم به آنها کرد و رای فردی و یا گروهی اقلیت را بر آنان هم تحمیل کرد.
13- مهم شکستن حلقه محاصره است و در این مورد باید از تمام ظرفیتهای جامعه بهره برد هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی و نیز اقلیت جنجال آفرین و غوغاسالار را که منتفع از شرایط تحریم هستند و به دروغ خود را دلواپس نشان می‌دهند و برای نفع بیشتر سعی می‌کنند
در زمان تحریم گروهی معلوم الحال با غارت و چپاول به آلاف و الوفی رسیدند و منتفع شدند و با این حساب در زمان پسا تحریم هم همانها کیسه دوخته‌اند و آماده تاراج هستند
تا تحریم ادامه یابد با قاطعیت بر سر جای خود نشاند.
14- علاوه بر اینکه عده‌ای در داخل نمی‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود در خارج هم دشمنانی هستند که در مدت زمان تحریم منافعی برای خود جسته‌اند و لذا حاضر نیستند به این سادگی از مخالفتهای خود دست بردارند.
15- باید توجه داشت که هر نوع طرح و برنامه و پیشنهادی که در شرایط تحریم ارائه می‌شود فقط مختص همان شرایط تحریم است و اگر درست و منطقی و کارشناسانه هم باشد به دلیل آنکه تحریم گران ممکن است شیوه هایی برای خنثی کردن و یا بلااثر کردن آن ترتیب دهند، امکان دارد شرایط داخلی و اقتصادی جامعه بحرانی تر شود.
16- طرحها و برنامه هایی مانند اقتصاد مقاومتی ناشی از شرایط اضطرار و بحران است؛ ضمن اینکه قانون مدونی ندارد و بیشتر به شایدها و اگرها می‌پردازد و با نیت خیر که البته خیلی هم مهم است نمی‌توان حصول نتیجه موفق را انتظار داشت و نمی‌توان سرنوشت یک کشور را با اگر اینگونه عمل کنیم شاید این نتیجه حاصل شود گره زد.

از روی بر هم این موارد می‌توان به این نتیجه رسید که در هر امری ابتدا باید وجود آن را پذیرفت و ماهیت آنرا بخوبی شناخت و از توهم و احساسی عمل کردن اجتناب کرد و سپس اذعان داشت که مدیریت در هر شرایطی و بویژه در شرایط بحرانی نقش محوری و کلیدی دارد و بعد به این نکته ظریف توجه و عمل نمود که در بحران‌ها می‌بایست بسوی همگرایی بیشتر حرکت کرد و توسعه سیاسی و اعتماد به جریان‌ها و جناح‌های سیاسی بسیار حائز اهمیت است که حمایت و پشتیبانی عظیم مردمی را در پی خواهد داشت.

در زمان جنگ که شاید شرایط دشوارتر بود و بیم غلبه دشمن وجود داشت با مدیریت اصولی و استفاده از ظرفیتهای سیاسی و اجتماعی توانستیم از آن مرحله عبور کنیم و متاسفانه از مقطعی بحران مدیریتی داشته ایم که کار بدینجا رسیده است خصوصاً در 8 سال دولت به اصطلاح پاکدست واقعاً هیچ مدیریتی بر اساس منطق و منطبق با واقع اعمال نشده است و نه تنها نتوانستند دستاورد مهمی داشته باشند بلکه آنچه که بود را هم نابود کردند و سرمایه‌های عظیم کشور به یغما رفت و بدتر آنکه به سبب عدم مدیریت و اتکای به وهم و خیالات و با دروغگویی و نیرنگ بزرگترین سرمایه کشور و انقلاب یعنی جوانان را در آستانه انحراف و بدبینی و یاس و نومیدی قرار دادند.

تزها و تئوری‌های وهم گونه و الصاق تفسیرهای غلط از دین بر پیشانی انقلاب و مذهب و تحلیل غلط از اوضاع جهان و رفتار و منش پوپولیستی دولتهای نهم و دهم و تندروی‌های بی منطق و مدیریت روزمره گی و فضای شدید امنیتی و..... علاوه بر اینکه چهره‌ای خشن و ترساننده از اسلام عزیز در نزد جهانیان ارائه می‌داد باعث هدر رفتن منابع و ذخایر داخلی هم می‌شد و در راس آنها مردم را به خسران مادی و معنوی دچار می‌ساخت که دیدیم و هنوز هم آثار شوم آن بر جبین ملک و ملت هویداست. ملت تاوان بی مبالاتی و بی اخلاقی و فریبکاری دولت آلوده دست را پس می‌دهد. در شرایطی که هزاران مشکل بر اثر تحریمهای ظالمانه بر مردم تحمیل شد فنا رفتن ذخایر و ثروت کشور هم ظلمی دیگر بود که بر مردم تحمیل شد.

امروز که می‌خواهیم پرونده هسته‌ای مختومه اعلام شود (اگر بشود) و فرصتی برای نفس کشیدن باشد و تا اندازه‌ای از بحران فاصله بگیریم چهره جدیدی از اقتدار گرایی ارام آرام خود را نشان می‌دهد و آماده است پس از توافق احتمالی زمام امور را به دست گرفته و سوار بر موج با از آن خود کردن پیروزی ملت همان مقاصد قبلی خود را منتها در شکلی نوین دنبال
محدودیتهای سیاسی و سیطره فضای امنیتی در زمان تحریم اشتباه بود و باعث شد که دولت‌هایی سر کار آیند که منافع ملی برایشان بازیچه بود و تاراج کردند و اکنون در زندانند
کند. خطری که وجود دارد همان عدم مدیریت و محدود کردن فضای سیاسی است چنانکه در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه هیچ اشاره‌ای به توسعه سیاسی و امور سیاست داخلی نشده است.

این برنامه در 80 بند و شامل سرفصلهای امور (اقتصادی – فناوری اطلاعات و ارتباطات – اجتماعی – دفاعی و امنیتی – سیاست خارجی – حقوق و قضایی – فرهنگی و علم و نوآوری) ابلاغ شده است. در این برنامه هم بر توسعه اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی تاکید و تمرکز شده است یعنی همان تکرار اشتباهات گذشته و ظاهرا قرار نیست با نظریه‌های توسعه‌ای نوین که توسعه پایدار و همه جانبه را لحاظ می‌کند و پیش از هر امری به توسعه سیاسی می‌پردازد توجهی شود و درست مثل قبل باید منتظر بسط و گسترش فضای امنیتی و برخوردهای سیاسی باشیم.

آقای روحانی باید و وظیفه دارد به آنچه که حق و حقوق ملت است رسیدگی نماید نه صرفا بخاطر قولهایی که داده است بلکه باید بداند محدود شدن فضای سیاسی و تمرکز بر اقتصاد صرف هم اقتصاد را ویران می‌کند و هم مردم را دلسرد و نا امید. درست است که گشایش سیاسی، اقتصادی و بهبود معیشت مردم و اموری مانند رفع حصر از وعده‌های آقای روحانی بوده است اما آقای روحانی بر اساس خواست ملت و مطالبه عمومی آنان بر موارد فوق که نشان دهنده همراهی آنان با آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان است، توانست آن مطالبات را بخوبی تشخیص داده و وعده عملی شدنشان را اعلام نماید تا رای اکثریت مردم را از آن خود نماید. انتظار عملی شدن وعده‌های آقای روحانی در واقع انتظار از او برای گرفتن حق و حقوق ملت بر اساس قانون و عمل به قانون است که وظیفه رئیس جمهور هم همین است.

اگر قدرت‌های خارجی تحریم اقتصادی را بر مردم تحمیل کرده‌اند اقتدارگرایان داخلی نیز تحریم سیاسی را تحمیل کرده و می‌کنند و در این فضا هیچ زمینه رشدی برای نخبگان و استعدادهای بالقوه جوانان نیست و در بر همان پاشنه خواهد چرخید. در زمان تحریم گروهی معلوم الحال با غارت و چپاول به آلاف و الوفی رسیدند و منتفع شدند و با این حساب در زمان پسا تحریم هم همانها کیسه دوخته‌اند و آماده تاراج هستند.

جناب رئیس جمهور محترم که مورد اعتماد قاطبه مردم هستند توجه داشته باشد که محدودیتهای سیاسی و سیطره فضای امنیتی در زمان تحریم اشتباه بود و باعث شد که دولت‌هایی سر کار آیند که منافع ملی برایشان بازیچه بود و تاراج کردند و اکنون در زندانند و اگر این شیوه همچنان ادامه یابد و پس از تحریم بر همین مدار باشد باز هم باید منتظر خطاها و خلاف‌های کلان اقتصادی بود.

توسعه همه جانبه و پایدار و در راس آن توسعه سیاسی و نظارت سیاسی و مطبوعات آزاد و مستقل و نهادهای مردمی می‌تواند از در افتادن در گرداب بحرانی دیگر ممانعت نماید. آزادی و مردمسالاری و رای و نظر مردم می‌تواند به جامعه هویت بخشد و دخالت دادن آنان در امور موجب خواهد شد که همراه دلسوز و ناظری ارزشمند برای مدیران و دولت در ساختن کشور باشند و اهتمام و اعتقاد به توسعه سیاسی راههای خطا کاری و ضربه زدن به منافع ملی را مسدود خواهد کرد.

دوران پساتحریم با اهمیت تر از شرایط تحریم است و می‌طلبد که منابع و منافع ملی به درستی مدیریت و به سمت شکوفایی اقتصادی و رفع نگرانی‌های مردم و امید بخشیدن به جوانان حرکت نماید و بدون شک به این مهم دست نخواهیم یافت مگر آنکه در شیوه‌های سنتی مدیریت که بیشتر بر توهم توطئه استوار است تجدیدنظر کنیم، در غير اينصورت باز هم سياست «آزمون-خطا» استمرار خواهد يافت و ...!

پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۰۸:۴۰
میشه بفرمائید توافق کی امضاء شده است که به دوران پس اژ آن بیاندیشیم ؟ (313017)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۲۲:۴۱
اقای روحانی برای مردم شفاف توضیح دهید سود توافق و رفع تحربمها برای مردم چیست زمانی که سیاست شما مثل احمدی نژادی بی ارزش نگه داشتن پول ملی است ؟؟؟؟؟ دیروز سیف گفته نتها نمی گدارد دلار ارزان شود دلار رسمی را هم میخواهد گران و به 3300 برساند تک نرخی کند !!! تا کی فشار گرانی دلار و سه برابری کالاها رو مردم باید تحمل کنند و تاوان این سیاست که ادامه سیاست احمدی نژاد را را بدهند ..چرا یک ریس بانک مرکزی بدتر از بهمنی گذاشتید ؟؟؟؟؟ (313107)
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۰۸:۵۳
سخنان ایشان در مناظرات ریاست جمهوری این بود که هم چرخ اقتصاد باید بچرخد و هم سانتریفیوژ ،طی این دو سال عملا نه سانتریفیوژها خوب چرخیدند و نه چرخ اقتصاد ،امیدوارم دوران پسا تحریم مد نظر ایشان ،مانند قول های مناظرات انتخاباتی نباشد.فعلا امیدوار می مانیم تا بعد (313018)
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۲۲:۲۹
امان از حافظه کم تاریخی بابا تا قبل از دولت نهم چرخ زندگی کلا رو به عقب می چرخید . چرخ سانتریفیوژها هم ظاهرا به جلو اگه ارابه ای رو تصور کنید که یه چرخش به عقب ویکی به جلو می چرخه نتیجه چیه .. چرخیدن دور خود وایجاد سرگیجه حالا باکم کردن عقب گرد چرخ زندگی مردم وکم کردن سرعت سانتریفیوژها ابتدا باید به وضعیت ثبات رسید بعد حرکت به جلو (313102)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۲۲:۵۴
اقای روحانی هیچ فرقی با احمدی نژاد نمی کند فقط در ادبیات فرق می کنند هر دو اصواگرا... البته روحانی از احمدی نژاد اصولگراتر است دولت ایشان به گفته استاندار لرستان یک دولت اصولگرا است و همه پستها را به اصولگریان داده و تنها وزارت یعنی علوم را هم از اصلاح طلبان گرفت و به فرهادی مورد حمایت مجلس داد تا قضیه بورسیه های غیر قانونی اصولگریان پیگیری نشود ....اصلاح طلبان و مردم باز فریب خوردن.....ای کاش همه روی عارف اجماع می کردند.... (313110)
واقع بین
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۲۳:۰۶
اینکه اینقدر امروز فرانسه و عربستان و حتی امارات بر ای ایران دم درآورده اند و به خصوص فرانسه مرتبا تهدید می کند به خاطر اینست که فرانسه برای عدم لغو تحریمها حق وتو دارد، چون در زمان دولت ضعیف احمدی نژاد 5 قطعنامه با خیانت آشکار روسیه و چین نسیب ایران شد که باعث شده الان فرانسه دست بالا را داشته باشد و با دریافت رشوه به صورت فروش اسلحه به عربها ، در کار توافق کارشکنی میکند ، کسانیکه قطعنامه را کاغذ پاره می گفتند یا نمی دانستند چه می گویند پس کفایت سیاسی نداشتند و اگر هم واقعا می دانستند که چه می گویند باید گفت واويلا (313115)
خلیل الله
United States
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۰۹:۱۸
امیدوارم مدیریت صداوسیما تغییرکنه اگرمدیریت این ارگان اصلاح بشه کشوراصلاح خواهدشد ومیانه روها زمام اموربه دست بگیرند...هیچ ارگانی مثل صداوسیما به کشورضربه نزد (313019)
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۲۰:۱۹
شما که میگید صدا وسیما بیننده نداره وهمه چسبیدن به ماهواره! (313072)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۰۹:۱۹
بهار جان !
اگه امکان داره خیلی بیشتر به اخبار ریز به ریز مذاکرات هسته ای بپردازید
ترجیحا اگه بتونید مثل سایت انتخاب یک قسمت مختص مذاکرات قرار بدید خیلی خوب میشه
مرسی (313020)
شسی
Germany
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۰۹:۳۳
انشا نوشتی بهش عوامل ایجاد تحریم رو هم اضافه می کردی نمرت ۲۰ بود (313021)
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۰:۰۸
آقای روحانی دشمن اسلام دشمن قرآن کلی هزینه کرده تا جوانان ما معتاد شوند (مسئله افغانستان) تا در پی اش هزاران مفاسد اجتمامی درست شود از بی غیرتی تا فساد اخلاقی تا خود فروشی و...
حالا تو فکر می کنی او توافقی را امضا می کند که برای ما شغل درست کند تا جوانان سمت اعتیاد نروند ،پس چرا این همه هزینه کرده است
روحانی مطمئن باش دشمن کلی امتیاز می گیرد ولی تحریمی که باعث به التماس افتادن ما به آمریکا شد را برنمیدارد تا همچنان التماس کنیم واین برگ برنده امریکا تا هنگامی که ماالتماس می کنیم برداشته نمی شود (313023)
خلیل الله
United States
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۹:۴۴
فقط شعار میدید (313063)
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۰:۱۳
جناب آقای روحانی : بر خلاف تمامی اصول کشورداری و جامعه شناسی و حقوق فردی و اجتماعی ، قدرت اقتصادی و قدرت سیاسی و قدرت فرهنگی جامعه در اختیار یک طبقه خاص است . اگر بتوانید با کمک مردم قدرت سیاسی را به صاحبان اصلی آن ، مردم برگردانید به طور اتوماتیک قدرت اقتصادی نیز از اختیار تعدادی خاص خارج شده و در اختیار افراد شایسته و تولیدگر و کارآفرین قرار خواهد گرفت و قدرت فرهنگی نیز در اثر تعاملات اجتماعی در مسیر خویش طی طریق خواهد کرد . و گرنه هر کاری بکنید آب در هاون کوبیدن خواهد بود و ... (313024)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۵:۲۷
من از احمدی نژاد حمایت نمیکنم . امّا حملات یکسره ی جناب روحانی و دولت ایشان به دولت قبل ، از حد گذشته و مسخره شده. اصلاً فرض میکنیم دولت قبل به قول آقای هاشمی مرض هاری بود (!) ،آقای روحانی شما بفرمایید با این همه ادّعایی که دارید چه کرده اید؟ آیا جز اینکه به رفع حریم دل خوش هستید کار دیگری هم کردید؟! اگر منافع ملّی در دولت قبل بازیچه بوده، در زمان شما چطور؟ چرا پاسخ نداید که به چه دلیل موضوع دروغ بورسیه ها را پیش کشیدید؟ آیا این کار شما منافع ملّی بود یا منافع سیاسی؟! (313044)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۵:۳۳
متأسّفانه چنانکه آقای روحانی ادّعا میکند ، دولت ایشان نه راستگوست نه با تدبیر ! فقط دست روی دست گذاشته اند به امید رفع تحریم ! در این دولت ، هم دروغ زیاد گفته میشود ، هم بد اخلاقی سیاسی هست و هم بی تدبیری ! این که یک نفر بیاید بشود رئیس جمهور و بعد برای توجیح عدم موفّقیّت هایش مدام به دنبال مقصّر باشد و قبلی ها را متّهم کند (که البتّه معلوم هم نیست چقدر اتّهاماتش صحیح باشد ) ، خلاف عقل و شزرع و تدبیر و انصاف است . (313045)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۹:۳۱
توجیه نه توجیح و شرع نه شزرع
کارهای فبل هم اینطوری بوده !!! (313061)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۰:۳۳
اگر تمام تحریمها برداشته شوند وحتی تمام دنیا هم جانب ایران باشند ،باز هم آب از آب تکان نمیخورد و باز هم مدیران .....ما بهانه ای جدید پیدا خواهند کرد،
تنها را اینکه مملکت به سمت پیشرفت حرکت کند ،پیشرفت و توسعه فرهنگ و شعور اجتماعی و بالا بردن سواد سیاسی مردم هست که متاسفانه هیچ تلاشی در این زمینه از هیچ یک از دولتها ندیدیم که البته نباید انتظاری هم داشته باشیم
چون آنوقت کار برایشان سخت خواهد شد (313026)
امیرسام متوسلیان رفیق فاب امین
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۰:۴۴
کسانی که دیگران را به توهممتهم میکنند خود متنی سرپا متوهمانه مینگارندو به خورد مردم میدهند...
جناب کفایی!
1. نتیجه8 سال توسعه سیاسی محمد خ چه بود؟!
آیا در آن هشت سال کسانی به آلاف الوف نرسیدند؟!
قضیه کرسنت درکدام دولت رخ داد؟ داستان استات اویل چه؟! ماجرایبهزاد نبوی و شرکت پتروپارس چه بود؟!
2. کاش حاکمیت که شما و همفکرانتان منتقد همیشگی اش هستید اجازه میداد (313027)
خلیل الله
United States
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۹:۴۸
غارت کشور واختلاس های کلان وترویج تخم کینه در دل مردم درچه دولتی بود. ایران دیگه رییس جمهوری محبوب مثل خاتمی نخواهددید (313065)
امیرسام متوسلیان رفیق فاب امین
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۰:۴۶
تا نماینده دولت نهم ودهم (مهندس مشایی) در رقابت 92 شرکت میکرد تا توهم را از ذهن اصلاح طلبان و اصولگرایان پاک میکرد! (313028)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۰:۴۷
بگو گند زدید و داری همه چیز را به کدخداتون مفت میدید و هیچ نمیگیرید و میخواید حالا با این حرفها سر مردم را شیره بمالید. (313029)
یک شهروند ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۰:۴۹
خدایا ما دهه شصتی ها چه گناهی کردیم که تمام طول زنگیمون پر از دغدغه بود از تحصیلات دوران ابتدایی و راهنمایی گرفته تا دانشگاه و ازدواج و کارو مسکن و....خدایا خودت کمک کن (313030)
مذاکرات دولت و جامعه مدنی
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۱:۰۵
مقاله عالیی بود
اصلاح طلبان اگر درد ملت دارند و نه قدرت
باید از این پس وعده های روحانی و وظایف سیاسیش را از او مطالبه کنند
و همان طور که قدرت های اقتصادی با دولت مذاکره کردند
سران اصلاحات و اصناف و سندیکاها و جامعه مدنی نیز باید وارد مذاکره با دولت شده
و او را مجاب به پیگیری قانونی امور مختلف
از حق تجمع تا تعریف جرم سیاسی و رسیدگی به حقوق زندانیان و حقوق اصناف و حقوق کارگر و منسجم کردن فعالیت احزاب نمود.
و پیش شرط رای در دور بعد را انجام این وظایف اعلام کرد. (313031)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۱:۲۳
رفع تحریم خوبه ولی مشکل اصلی جای دیگه است و اون خود رایی است که دامن این کشور رو گرفته (313032)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۹:۳۳
قدم به قدم (313062)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۱:۳۶
ممنون آقای کفایی مقاله فوق العاده ای بود...به امید خشکیده شدن ریشه اقتدارگرایی در کشور و توسعه سیاسی و اقتصادی ایران (313033)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۳:۰۸
من که میگم هیچ تغییری در سیاست داخلی روی نمیده
شاید بدترم بشه فضای امنیتی! (313037)
سوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۳:۲۷
ترکیب اینده مجلس میتواند تعیین کننده باشد .
بیایید دلواپسان را به مجلس راه ندهیم!!!
حضور پر رنگ مردم کمک به دولت اعتدال است (313038)
محمد
United States
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۷:۳۸
حضور پر رنگ مردم زمانی کمک به اعتدال است که اجازه ورود به نمایندگان واقعی مردم داده شود ولی اگر مثل گذشته اصلاح طلبان رد صلاحیت شوند مجلس اقلیت اقتدارگرایان خواهیم داشت. (313056)
داریوش بزرگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۴:۴۳
جناب نویسنده خیلی خوب تحلیل مردید صد در صدر اگر مدیریت پس از برداشته شدن تحریم ها خوب نباشد بحران جدی پیش خواهد آمد و مخالفان برداشته شدن تحریم هاسعی خواهند کرد اوضاع را به نفع خودشان پیش ببرند.
از بعد دیگر هم کسانی که مخالفان راهم مدیریت میکنند اوضاع خوب شود مسلما برنامه هایی برای آینده دارند. (313042)
ايماني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۵:۴۵
از اين به بعد همدلي و وفاق ملي بسيار با ارزش تر هست چرا كه با موفقيت اميز شدن نتيجه مذاكرات دلواپسان سعي دارند از فضاي بدست امده حسن استفاده كرده و براي رسيدن به مقاصد تمتميت خواه خود پوست اندازي كنند .لذا بايستي حاميان اعتدال و تدبير با حمايت منظقي از شخص اقاي روحاني و وزراي معتقد اميد و اعتدال فضاي چديدي را براي خدمت به نظام و ملتي كه سالها چوب بي تدبيري و سو مديريت ها را تحمل كرد بوجود اورند تا شاهد شكوفايي بيشتر نظام اسلامي بعنوان الگويي شاخص براي دولت ها و ملت هاي سغادت خواه و سربلند باشيم. (313046)
حسام
United States
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۵:۵۵
البته در سیاستهای اعلامی برنامه ششم هیچ اشاره ای هم به بحران محیط زیست و آب که هر روز داره جلوی چشمای ما رژه میره نشده!!!
وقتی مسئله ای به این ملموسی که با زندگی روزمره اغلب مردم این مملکت عجین شده رو نادیده میگرن، شما انتظار داری به فکر توسعه سیاسی و سیاست داخلی باشن!
راستی اون بابایی که ممنوع الهمه چیز شده! چقدر عاقل و روشنفکر و به روز بود که 20 سال پیش در پی توسعه سیاسی بود، اینو اونایی که با متون دانشگاهی دنیا سروکار دارند خوب میفهمن. (313048)
gholamreza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۶:۰۳
من به جمعه مي انديشم .جمعهء خوب. (313049)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۶:۲۲
برای موفقیت اعتدال و اصلاحات ( دولت جدید) دعا میکنم (313052)
سپیدار
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۶:۳۴
تا زمانی که یک عده ی خاص به جای تمام مردم حق انتخاب و تصمیم گیری دارند .....راه به جایی نخواهیم برد (313053)
خلیل الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۹:۰۵
صداوسیما روازدست متحجرین نجات بده اقای روحانی تا کینه ها ازبین بره (313058)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۲۳:۴۱
مانیازمندنگاهی نوبه دنیاهستیم.بایدمنافع ملی اساس سیاست خارجی قراربگیرد.ادبیات سیاسی مابایدتغییرکند.نمی توان قدرت های بزرگ رانادیده گرفت.این گروه به ظاهرکم تمامی مجامع ونهادهای کلیدی دنیارادراختیاردارند. (313127)