به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۲ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۵۰۱۰۳

مقاله وارده/ فوايد اختلاف نظر و عقيده

گروه مقالات: امام علي (ع) مي فرمايند: اگر شخصي را ديديد كه همه مردم از او راضي هستند بدانيد كه يك جاي كارش مي لنگد. و اگر شخصي را ديديد كه همه از او ناراضي هستند باز يك جاي كارش مي لنگد. ولي اگر شخصي وجود داشته باشد كه برخي از او راضي و برخي ناراضي باشند آنزمان بايد در رفتار آن فرد تامل كرد شايد فرد درستكاري باشد.
با توجه به گفته امام علي مي توان گفت: فكر سالم همواره مخالف خواهد داشت و برعكس.
اما نكته اينجاست كه آيا اختلاف نظر خوب است يا بد؟ بايد گفت: اختلاف نظر در فكر و انديشه يك فرصت است تا يك فرد بتواند با مطالعه افكار مختلف، صحيح ترين و منطقي ترين فكر و انديشه را از طريق تحقيق انتخاب كند.
زيرا اگر يك فكر بر جامعه حاكم باشد و هيچ فرصتي براي بروز افكار ديگر كه ممكن است در مقابل آن فكر قرار بگيرد وجود نداشته باشد، آنگاه كم كم اين تك روي در فكر و انديشه، افراد ديكتاتور را بوجود خواهد آورد. افرادي كه همواره خود را معيار درستي و نادرستي افكار مي دانند و آن فكري كه با فكرشان مغايرت داشته باشد قطعاً در نظر آنان اشتباه است.
تجربه ثابت كرده است كه اگر يك فرد هر حرفي را كه بزند بدون تحقيق در مورد آن، مهر تاييد را بروي آن بزنيم آنگاه اين فرد به مرور زمان به يك ديكتاتور تبديل خواهد شد و ديگر هيچگاه نخواهد پذيرفت كه حداقل در يك مورد بخصوص، مرتكب اشتباه شده است كه اين يك خطر بسيار بزرگ است لذا يكي از فوايد اختلاف نظر جلوگيري از ايجاد ديكتاتورها و آدمهاي تك راي مي باشد. همه افراد صاحب قلم موظفند كه در مقابل افكار نادرست، با ارائه ي راه حل هاي منطقي و جايگزين كردن افكار درست، مهر بطلان را بر نظريه هاي نادرست و ديكتاتوري بزنند.