به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۴۸۹۲۶

خطری که والیبال را تهدید می‌کند

گروه ورزشي_رسانه​ها: دلاوری ابرقهرمانان والیبال جمهوری اسلامی ایران، جهان والیبال را به کرنش واداشته است.
خطری که والیبال را تهدید می‌کند
سعید فائقی در ادامه یادداشت خود در روزنامه شرق می‌نویسد: آنانی که تا دیروز به دنبال بهانه‌های مختلف بودند تا تیم‌های ورزشی موفق ما را در تنگنا قرار دهند امروز به این واقعیت پی برده‌اند که والیبال ایران هم به دلیل بازی‌های درخشان و هم به علت حضور پرشمار تماشاگران، در کانون توجه والیبال‌دوستان جهان قرار گرفته است و البته؛ از حق نگذریم که مدیریت فدراسیون والیبال در شکل‌گیری این افتخار ملی سهم ‌بسزایی داشته است و سرمایه‌گذاری 15 میلیون‌دلاری صداوسیما برای پخش زنده و با کیفیت بازی‌ها هم از مواردی بود که موجب تقدیر فدراسیون جهانی والیبال شد.

در این میان؛ محافلی در جهان که از درخشش ایران و ایرانی در عرصه‌های ورزشی ناخرسند می‌شوند و تقویت غرور ملی ایرانیان را برنمی‌تابند، به روش‌های مختلفی متوسل شده‌اند تا نوار موفقیت‌های بین‌المللی والیبال کشورمان را پاره کنند و هم‌اکنون، یکی از اصلی‌ترین بهانه‌ها و ابزار فشار آنان، مساله ممانعت از حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌هاست. از آنجا که چنین اقدامی با الزامات رسمی برگزاری مسابقات جهانی والیبال همخوانی ندارد، محافل ضدایرانی می‌کوشند با برجسته‌سازی چنین ممانعتی، کار را به جایی برسانند که حکم محرومیت والیبال کشورمان از حضور در میادین جهانی صادر شود. یادمان باشد پیشرفت والیبال ما از مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا آغاز شد؛ هنگامی که آن روزها بانوان ما در سالن والیبال حضور داشتند.

اما این روند استمرار نیافت و متاسفانه باوجود همه تلاش‌ها، هنوز نتوانسته‌ایم مساله حضور نیمی از جامعه یعنی بانوان در ورزشگاه‌ها را به طور قطعی و ریشه‌ای حل کنیم و فدراسیون والیبال ما به همین دلیل، بسیار تحت فشار قرار گرفته است و هرچند، تا الان مسوولان فدراسیون توانسته‌اند، با تدبیر، از یکه‌تازی بهانه‌گیرها پیشگیری کنند اما تاکید فدراسیون جهانی والیبال به حدی است که ریاست فدراسیون والیبال ایران به آنان تعهد داده تا چالش حضور تماشاگران زن در مسابقات جهانی را حل‌وفصل کند.

در واقع؛ مسوولان ورزش به دلیل مشکلات عدیده‌ای که دچار آن شده‌اند، به ناگزیر، وارد عرصه حل‌وفصل موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها شده‌اند. اما بدون همیاری نهادها و مقامات مسوول، تلاش آنان به بار نخواهد نشست و در صورت ادامه روند فعلی، خطر محرومیت جهانی والیبال کشورمان جدی‌تر خواهد شد. جمهوری اسلامی که بنیانگذار آن با طرح موضوع اصل ثانویه مترقی‌ترین راهبرد را در جهان ارایه کرده از حل این مشکل کوچک عاجز نیست. جمهوری‌اسلامی ایران امروز توان حل بسیاری از مشکلات در سطح بین‌المللی و جهانی را دارد. حیف است که نتوانیم این مشکل کوچک ورزشی را حل کنیم. با داشتن منشور مترقی در روابط بین‌الملل یعنی «عزت، حکمت و مصلحت»، آیا برای حفظ عزت به دست‌آمده والیبال، مصلحت نیست موانع حضور بانوان در بازی‌های جهانی را حل کنیم؟ امیدواریم منتقدان نیز با در پیش‌گرفتن واقع‌بینی، به حل موضوع با حداکثر همدلی و حداقل هزینه، یاری رسانند تا پیروزی‌های تاریخی والیبالیست‌های ایران، دچار سکته نشود.