به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۴ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۷۲۹۵۶

حکم اعدام برای یک ایرانی در مالزی

گروه جامعه: همزمان با افزایش هشدار به ایرانیان برای گرفتار نشدن در دام قاچاقچیان مواد مخدر هنگام سفر به مالزی، دادگاه عالی آلواستار مرکز ایالت کداح این کشور یک مرد ایرانی را به اتهام قاچاق سه کیلو و 900 گرم مواد روان گردان شیشه به اعدام محکوم کرد.
روزنامه استار مالزی روز سه شنبه اعلام کرد ج.ص 49 ساله ماه دسامبر سال 2012 میلادی به وسیله پلیس راهنمایی و رانندگی هنگام بازرسی به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت شد.محمد زکی عبدالوهاب، کمیسیونر قضایی این پرونده اعلام کرد که دو جعبه حاوی مواد مخدر به طور کامل به این متهم تعلق داشته وقرار بوده این مواد را به یک فرد مالزیایی تحویل دهد.

این اعدامی مدعی شده است این دو جعبه به وسیله فردی به نام علی در دبی به وی داده شده است.بی.مورتی وکیل این متهم ایرانی، گفت که موکلش پیش از این راننده تاکسی و دارای همسر و دو فرزند بوده است.به گفته وی، این مرد، تاکسی خود را با هدف حمایت مالی خانواده اش فروخته است. سپس یکی از دوستانش به کاری در مالزی به وی پیشنهاد کرده و پیش از عزیمت به مالزی دو جعبه مواد مخدر به متهم داده بود.

بنابراظهارات وکیل متهم این پرونده، این مرد ایرانی محکوم به اعدام هرگز تصور نمی کرده که دوستش او را به تجارت مواد مخدر وارد کند.براساس آمار رئیس اینترپل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون 229 ایرانی در زندان های مالزی بسر می برند.بیشتر ایرانیان زندانی در مالزی در دام قاچاقچیان مواد مخدر گرفتار شده و این افراد به ترفندهای مختلف وادار به جابجایی این مواد از کشورهای مختلف به مالزی شده اند.

مرتضی جاودان کنسول ایران در مالزی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ایرانیان زندانی در مالزی و پیشنهادات اغفال کننده قاچاقچیان، نسبت به این پیشنهادات هنگام سفر به خارج از کشور هشدار داد و گفت: قاچاقچیان با پیشنهاد سفر رایگان و حمل بار تجاری از مردم به عنوان طعمه استفاده می کنند و مردم باید در قبال این پیشنهادات هوشیار باشند.

در حال حاضر سه هزار و 276 زندانی در مالزی در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند که گفته می شود حدود 80 نفر از آن ها ایرانی هستند. حدود دو هزار زندانی خارجی نیز پشت میله های زندان های مالزی بسر می برند.

گروهی از ایرانیانی که بدون اطلاع و از سر ناآگاهی در باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده و در فرودگاه های مالزی دستگیر شده اند، به وسیله سردسته باندها به حال خود رها شده و اکنون انجمن مردمی حمایت از زندانیان ایرانی در مالزی و کنسولگری ایران کارهای این افراد را پیگیری می کنند.

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر امضای توافقنامه با مالزی برای انتقال محکومین بین دو کشور را پیگیری می کند و احتمال داده شده است تا پیش از پایان نیمه نخست سال جاری میلادی این توافقنامه میان مالزی و برخی کشورها از جمله ایران امضا شود.براساس آمار دولت مالزی، 42 درصد از 49 هزار و 200 زندانی در زندان های مالزی مجرمین مواد مخدر هستند .

براساس قانون مالزی، افرادی که پنج گرم مواد مخدر با خود حمل کنند به اعدام محکوم می شوند.احمد زاهد حمیدی وزیر کشور مالزی چندی پیش با اشاره به این که حکم اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تاکنون مانع قاچاق مواد مخدر به مالزی نشده است، دلیل این امر را سردسته باندهای مواد مخدر دانست که با گرفتن وکیل درپی آزاد کردن متهم و فرار از قانون هستند.