به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۳۸۳۹۶
مطهری: اسناد جاسوسی ریچارد فرای را ارئه دهید

مخالفت با دفن فراي ناشی از جهل و احساسات است

گروه فرهنگي:​ خبر درگذشت ریچارد نلسون فرای؛ ایران شناس و شرق شناس معروف در حالی دررسانه های جهان منتشر شد که برخی را در ایران به مخالفت و تکاپو انداخت.
مخالفت با دفن فراي ناشی از جهل و احساسات است
ریچارد فرای که بیش از 70 سال از عمر خود را صرف مطالعه وپژوهش درباره تاریخ و فرهنگ ایرانی کرده در دولت های مختلف مورد تقدیرو تمجید روسای جمهور کشور، سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد قرار گرفته بود. این قدردانی تا جایی بود که علاوه بر دادن قول اهدای خانه ای در اصفهان به وی توسط احمدی نژاد در مرداد 1389 در همایش ایرانیان خارج از کشور، هر دو رئیس جمهور متعهد به عمل به وصیتنامه وی مبنی بر دفن جسدش در کنار زاینده رود شدند.حال پس از انتشار خبر مرگ فرای در 8 فروردین سال جاری، برخی به مخالفت با این اقدام پرداختند.

احمد سالک ، نماینده اصفهان با حضور در تجمع اعتراضی در کنار زاینده بود گفت:" فرای و استاد
وی از سارقان میراث فرهنگی در کشور هستند و خودشان بارها اذعان داشتند که با کارهایی که می کردند مردم کشورهایی که در آن فعالیت داشتند را ناراحت می کردند."

در همين خصوص علی مطهری در گفت وگو با جمهوریت با بیان اینکه درخواست ریچارد فرای برای دفن در کنار زاینده رود یک امتیاز برای ایران است، گفت: این امر بدین معنا است که یک دانشمند آمریکایی تحت تاثیر فرهنگ ایران قرار گرفته و سر تعظیم در مقابل این کشور فرود آورده است. وی با بیان اینکه ریچارد فرای به ایران علاقمند بوده و آثار زیادی هم درباره تاریخ و میراث فرهنگی ایران داشته و نام ایرانی ایراندوست را برای خود انتخاب کرده است، افزود: تا آنجایی که تحقیق کردم سند و سابقه ای مبنی بر جاسوسی ریچارد فرای نیافتم اگر کسی سندی دارد آن را ارائه دهد.

مطهری با بیان اینکه درخواست دفن ریچارد فرای در ایران ناشی از علاقه وی به این کشور است، تصریح کرد: دفن فرای یعنی فردی از کشوردشمن ما، در کنار زاینده رود می تواند نقطه مثبت و امتیازی برای ایران باشد و باید از آن استقبال کرد. وی با بیان اینکه مخالفت های صورت گرفته در این امر ناشی از جهل و احساسات است، تصریح کرد: موضوع برای مخالفان کاملا روشن نیست و برخی سیاسیون نیز عواطف آنها را تحریک می کنند.نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه مخالفت مخالفان با دفن ریچارد فرای در کنار زاینده رود از روی حسن نیت است، افزود: این مخالفت به ضرر کشوراست؛ از طرفی دولت ایران تعهد کرده به وصیت وی عمل کند و تخلف از آن نیز از نظر اخلاقی و شرعی درست نیست.

مطهری با بیان اینکه مقامات دولتی باید موضوع دفن ریچارد فرای را برای مردم شفاف کرده و آن را مبهم رها نکنند، افزود: نباید مسائل سیاسی و مخالفت با دولت را در این موضوع دخالت داد، خصوصا که این تعهد مربوط به دولت احمدی نژاد است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اگر دولت بخواهد در انجام هر اقدام درستی تحت فشار تندروها عقب نشینی کند یک نقطه منفی برای دولت و به ضرر کشور خواهد بود.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۷:۵۸
درود برعلی مطهری
روحانی تازه اول کارشه اگر بخواهد مقابل افراطیون کم بیاره به شدت ضرر میکنه
اصولگرایان 4سال فتنه فتنه کردند چی شد؟ میگفتند موسوی و کروبی جاسوس هستند آیا اسنادی پیدا کردند؟ (218870)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۴۴
از باب مثال میگم که اگه این داستان زمان احمدی نژاد اتفاق می افتاد نظر ایشون باز همین بود...!؟
من که فکر نمیکنم. (218944)
pd
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۰۳:۵۰
جهت اطلاع دوستان عرض کنم وزارت اطلاعات در ابتداي دهه 1370( دولت کارگزاران ) پس از شناسايي يکي از پروژه‌هاي جمع‌آوري اطلاعات او در تهران رسماً تاييد کرد فراي جاسوس CIA است .
خودتون تایید کردید بابا ، دیگه چرا جهالت و سادگی رو به دیگران نسبت می دید . (219125)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۸:۰۳
مخالفت با دفن فرای ناشی از کینه عده ای نسبت به فرهنگ اصیل ایران است.تمدن ایران کهن خرد گرا بود.کورش کبیر اولین منشور حقوق بشر را ایجاد نمود.افرادی که با دفن فرای مخالفند از فرهنگ و هویت ایرانی واهمه دارند.
در ضمن در چند روز اخیر شاهد بودیم که مردم-مردم را بخشیدند و در چند مورد از مرگ چند جوان جلوگیری به عمل آمد بنابراین از خانواده سربندی به ویژه برادر عزیزم جلال آقا خواهش می کنم این جشن بخشش را پرشور تر کنند و ریحانه جباری را ببخشند.به امید بازگشت ارزش های انسانی به جامعه ما (218872)
بختيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۸:۰۵
هشت سال پيش فراي
پرفسور فراي بود
و آقايون به عكسي كه باهاش مي گرفت افتخار مي كردند.
حالا كه فوت شده
شده جاسوس
و براي نظام ما خطرناك شده.
چه بصيرتي دارند تند رو هاي ما (218873)
همو طن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۸:۰۷
دمت گرم واقعا اندیشه ی شهید بزرگوار دارد بعداز 35سال پیدا می شود اقای مطهری هم اصولکرا کاشکی همه ی اصولکراها مانند اقای مطهری بابینشی باز بودند (218874)
حسيني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۸:۳۴
سلام. ببخشيد حرفم به اين خبرتون مربوط نيست. حاج محسن فيضي مداح ٣٨ ساله و از نظر فكرى نزديك به اصلاح طلبها دوشنبه صبح بر اثر ايست قلبي درگذشت. امروز تشييع جنازه ش بود. مگه چندتا مداح اصلاح طلب داريم..؟ يكبار سه سال پيش دزديده بودنش و شكنجه شده بوده
خواهش ميكنم حداقل سايتتون اطلاع رساني كنه.. ممنون (218884)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۸:۳۹
اقای مطهری کو گوش شنوا ؟؟؟؟؟؟؟؟
اینا اگه سند داشتند که دیگه تظاهرات نمیکردند! (218886)
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۸:۴۲
مردم عزیزایران من به عنوان یک اصفهانی ازطرف کل مردم اصفهان ازاین ضایعه تاسف بارکه تاابدلکه ننگی بر÷یشانی شهرعزیزاصفهان می باشداعلام انزجارکرده واعلام می دارم این افرادراجزعی ازمردم اصفهان که نه ازمردم ایران نیزحساب نکنیدمرام ما مرام اقا علی ابن ابیطالب است که دشمن خودرابامهربانی برای نمازصبح صدامیزندوالی اخر////// (218890)
ما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۹:۲۸
درود به مرد جسور مجلس (218907)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۹:۴۶
اگر واقعا این مطالب شما با غرض و مرض نیست ، و برای فرهنگ و تمدن احترام قائلید ، از امثال ابن سیناها و فارابی ها تجلیل کنید . (218913)
فرای
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۲۰
شما رو بخدا کاری کنین تا این اقلیت و دادوغال کن بیش از این ابروی اکثریت ارام این مملکت با ان سابقه فرهنگی رو توی دنیا نبرن. (218928)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۲۴
چرا نظر صد نفر افراطی باید تعیین کننده باشه؟ (218932)
اریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۲۷
پیشنهاد میکنم کمپین دفن فرای توسط افراد دلسوز بحال وجه ی مملکت تشکیل گردد. یا اینکه یک اصفهانی با مرام زمین یا باغ شخصیش را اختصاص به این کار فرهنگی بدهد. (218936)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۴۵
باسلام.
جناب دکترروحانی بایدازریاست آقای خاتمی کاملادرس عبرت گرفته باشند،چون اون موقع آقای خاتمی هرکاری میخواستن بکنند این طیف ازتندروهابودن که سدراه میشدن ودست آخر کارهایی میکردن به نام دولت خاتمی تمام میشد. جناب دکترروحانی شما ریس جمهورمنتخب ملت بزرگ ایران هستید،ماازشمامیخواهیم که دربرابراین تعداداقلیت کوتاه نیایید،واگرازاین موارددست پایین رابگیریدبه ماخیانت کردیدوماراناامیدمی کنید (218946)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۴۹
جناب مطهری شماکه پیام 24خردادراکاملادریافت کردیدازشمامیخواهیم صدای ملت باشیدوتذکربدهیدبه این اقلیت درمجلس که سنگ اندازی میکنند (218948)
ساميار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۱:۱۶
آخربه ماميشود گفت مسلمان؟؟؟؟؟؟ کجای اسلام دستوربه تهمت وافترا داده؟آبروی مادرگروی اين جنازه است.حالاشايدبعضی ازدوستان بخندند. (218967)
ايران
Singapore
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۱:۴۰
از مردم مهربان اصقهان در خواست بشه با زنجيره انساني از دفن فراي در كنار زاينده رود حمايت كنند . اين بهترين پاسخ به چند تند رو كه اصلا هيچ شناختي ازاين دانشمند ايران شناس ندارند؟ (218992)
ایرانی جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۱:۴۹
از ایران وز ترک و ز تازیان نژادی پدید آیداندر میان نه دهقان ونه ترک ونه تازی بود سخنها بکردار بازی بود (218998)
محمد
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۳:۱۰
تازگی ها این آقای مطهری حرف های بسیار منطقی میزنه.....
ما احتیاج به منطق داریم نه شور و هیجان..... (219032)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۳:۳۴
به قول رییس جمهور روحانی اینها یک مشت کم سواداند،اینهاآفت جامعه اند (219036)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۰۰:۱۶
اصفهانی های عزیز جلوی یه مشت . . . بایستید.فرای باید در اصفهان دفن شود نه جای دیگر! (219049)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۰۰:۱۹
بنده خذا شهیذ والا مقام استاد مطهری (219053)
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۰۷:۳۷
بهترین موضع را درباره دفن پروفسور فرای مردم اصفهان میتوانند بگیرند
وتسلیم عده ای که بوسیله تندروهای مغرض تحریک شده اند نشوند
ضمنا درانتخابات بعدی در انتخاب برخی نمایندگان تند رو تجدید نظر کنند (219130)