به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۳۰ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۵۵۳۰۶
توسط معاون سابق وزارت اطلاعات مصر؛

مرسی به جاسوسی برای ایران متهم شد

گروه بين الملل: دادگاه هاي مصر، محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع اين كشور را به 8 فقره جاسوسی جداگانه از جمله جاسوسی برای ایران متهم کرده اند.
مرسی به جاسوسی برای ایران متهم شد
سرتيپ ثروت جوده، معاون سابق وزارت اطلاعات مصر، در مصاحبه ای با تلویزیون العربیه، با رد اتهام گروه اخوان المسلمین مبنی بر توطئه چینی این وزارتخانه علیه محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع این کشور گفت: برای سازمان اطلاعات هیچ فرقی بین مبارک و مرسی وجود نداشت و مانند زمان مبارک کلیه اطلاعات طبقه بندی شده و دستورات رئیس جمهور مو به مو اجرا می شد اما بعد از مدتی این سازمان متوجه شد که این اطلاعات به بیرون درز کرده است و بیشتر این کشورهای قطر و ایران بودند که این اطلاعات را به دست می‌آوردند. مرسی غالبا تمایل به داشتن فایل های اطلاعاتی مربوط به ایران، اسرائیل و آمریکا را داشت.

سرتیپ جودت افزود : "آنچه شک و تردید وزارت اطلاعات مصر نسبت به عملکرد مرسی را باعث شد، درخواست وی برای گرفتن اطلاعاتی در باره برخی فایل های مهم مانند فایل روابط با آمریکا، ایران و اسرائیل بود. دستگاه اطلاعاتی مصر این اطلاعات را به آسانی در اختیار کسی قرار نمی داد. از سوی دیگر آنچه باعث کنجکاوی بیشتر دستگاه اطلاعاتی شد، آن است که این نهاد امنیتی بعدها دریافت تمام اطلاعاتی که در اختیار مرسی قرار داده بود، به قطر و ایران درز کرده است. از جمله اطلاعاتی که به ایران درز کرده بود، گزارشی بود در باره فعالیت هیئت کنسولگری ایران در مصر که به مرسی ارائه شده بود. دستگاه اطلاعات گزارشی مفصل از نحوه فعالیت های هیئت ایرانی و تلاش این کشور برای نفوذ در مصر در دوران پس از انقلاب را به مرسی داده بود اما این دستگاه بعدها کشف کرد که مرسی تمام اطلاعات درج شده در این گزارش را به ایرانی ها داده و به آنها گفته بود که وزارت اطلاعات مصر فعالیت آنها را کنترل می کند. وی همچنین از آنها خواسته بود فعالیت هایشان را محدود کنند در غیر این صورت ماموران آنها توسط دستگاه اطلاعاتی بازداشت خواهند شد".

این مقام امنیتی می افزاید: "از دیگر کارهای مشکوک مرسی که ما را شگفت زده می کرد این بود که بدون آگاه کردن دستگاه اطلاعاتی یا وزارت خارجه، به طور نگهانی به برخی کشورها سفر می کرد. طبق معمول رئیس جمهور قبل از سفر به هر کشور خارجی باید دستگاه اطلاعاتی و وزارت خارجه را در جریان قرار دهد تا اقدامات لازم برای بررسی پرونده های مربوط به آن سفر انجام گیرد. اما مرسی تنها به مستشار خودش عصام الحداد، اطلاع می داد. او ماموریت هایش را به دور از آگاهی موسسات کشوری که بر آن حاکم بود، انجام می داد. به این دلیل عملکرد او موجب شک وتردید نهادهای این کشور شد".

جوده گفت: "دستگاه امنیتی مصر، نوارهای صوتی از مکالمات مرسی و چگونگی ارائه اطلاعات از سوی وی به سازمان جاسوسی آمریکا، (سی آی ای) را در دست دارد. این اطلاعات با همکاری احمد عبدالعاطی، مدیر دفتر وی به آمریکایی ها داده شده بود. او همچنین با رهبران حماس اطلاعات رد و بدل کرده بود. مرسی اکنون به 8 فقره جاسوسی جداگانه متهم است. جاسوسی و درز اطلاعات مربوط به امنیت ملی مصر و انتقال آن به آمریکا، ایران، قطر، ترکیه و برخی گروه های اسلامی تندرو از جمله اتهاماتی که در دادگاه باید پاسخگوی آنها باشد ".