به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۸ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۴۹۸۲۶

وقتی گرما امواج مغزمان را زیر و رو می‌کند!

گروه سلامت: در فصل تابستان مردم روزشان را در گرمای بی‌امان روزهای بلند و طاقت فرسا به شب می‌رسانند.
در ساعاتی از طول روز گرمای هوا آزار دهنده‌تر می‌شود و در این میان گرما گاهی اوقات خلقیات مردم را زیر و رو می‌کند تا جاییکه طبق آمار به دست آمده نزاع‌های خیابانی در تابستان 30 درصد افزایش پیدا می‌کند. جعفر بای آسیب شناس اجتماعی: گرما تاثیر مستقیمی بر اعصاب و روان دارد و موجب آشفتگی روانی می‌شود. گرمای تابستان موجب کاهش حجم مایعات بدن می‌شود که این امر در عملکرد مغز و ضربان قلب ما تاثیر مستقیم دارد. اثرات موجود از این امر موجب کاهش آستانه صبر و تحمل ما می‌شود تا جایی که رویارویی با کوچکترین مشکلی باعث می‌شود مازودتر به اصطلاح از کوره در برویم.

وی در ادامه گفت: در فصل تابستان مردم مدت زمان بیشتری را در بیرون از خانه به سر می‌برند و این امر باعث می‌شود تعاملات اجتماعی گسترده‌تری با یکدیگر داشته باشند که کاملا برقراری این تعاملات اجتماعی چالش برانگیز می‌شود و منجر به نزاع و درگیری در بین آنها می‌شود. وی در ادامه افزود: درفصل تابستان حوزه کارو فعالیت‌های اقتصادی وسیع‌تر است و این موضوع موجب برقراری ارتباط بیشتر بین اقشار مختلف جامعه می‌شود، اقشاری با فرهنگ و نژاد گوناگون که بعضا گروهی از این افراد از روحیه ستیزه‌جویی بیشتری برخوردار هستند و همین امر موجب بروز درگیری در میان افراد می‌شود.

وی در ادامه اظهارداشت: در تابستان‌ها روزها طولانی‌تر است و به تبع این امر بر میزان قوای جسمانی افراد و انرژی از دست رفته آنها درطول روز تاثیرگذار است افراد وقتی خسته هستند کم حوصله‌تر می‌شوند و خستگی موجب می‌شود صبوری کمتری در مقابل ناملایمات به خرج دهند. وی در ادامه بیان داشت: درهوای متعادل بزهکاری کمتراست چون نشاط درونی در هوای متعادل بیشتر است به واقع می‌توان گفت دما یک پارامتر تاثیرگذار در ابعاد اجتماعی است. وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه فاکتورهایی مثل ماه رمضان هم نتوانسته میزان این اختلافات و نزاع‌ها را کاهش دهد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران