به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۶ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۵۱۵۲۶
در فرگوسن ساعت منع آمد و رفت وضع شد

اعتراض گسترده به خاطر قتل يك جوان در آمريكا

گروه حوادث: با افزایش ناآرامی‌ها در شهر فرگوسن آمریکا، فرماندار ایالت میسوری دستور برقراری ساعت منع آمد و شد صادر کرده است.
اعتراض گسترده به خاطر قتل يك جوان در آمريكا
تظاهرات‌کنندگان در فرگوسن به قتل یک نوجوان به دست پلیس معترض‌اند و همچنین به خشونت بیش از حد پلیس و تلاش ماموران پلیس برای "نمایش قدرت" اعتراض دارند.  جی نیکسون، فرماندار میسوری اعلام کرده ساعات منع آمد و شد به وقت محلی از نیمه شب تا پنج صبح در حاشیه شهر سنت لوئیس که محل کشته شدن مایکل براون، ۱۸ ساله، بوده و اکنون کانون ناآرامی‌هاست برقرار خواهد شد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که در یک هفته گذشته درگیری میان معترضان و پلیس ضدشورش در ناحیه سیاهپوست‌نشین فرگوسن ادامه یافت. درگیری از آنجا شروع شد که روز شنبه گذشته، یک پلیس سفیدپوست با شلیک چند گلوله مایکل براون، نوجوان تنومند سیاهپوست را که به تازگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده بود کشت.

نحوه کشته شدن مایکل براون محل اصلی مناقشه میان معترضان و مقامهای محلی است.
در حالی که شاهدان عینی می‌گویند مامور پلیس "بی‌توجه" به دست‌های مایکل براون که به نشانه تسلیم بالای سرش رفته بوده، به او شلیک کرده است؛ پلیس می‌گوید میان این نوجوان ۱۹۳ سانتیمتری و مامورش درگیری فیزیکی روی داده و افسر پلیس از ناحیه صورت مجروح شده است.

اکنون اعلام وضعیت فوق العاده و برقراری ساعات منع آمد و شد پس از آن صادر می‌شود که در دو شب گذشته پلیس ایالتی مسئولیت کنترل سنت لوئیس را بر عهده گرفته بود و همزمان باراک اوباما، از پلیس و مردم خواسته بود آرامش خود را حفظ کنند. به نظر می‌رسد عزاداری و یک دقیقه سکوت برای مایکل براون در سرتاسر آمریکا هم از خشم معترضان نکاسته است

روز گذشته، پلیس ویدئویی را برای نخستین بار منتشر کرد که در آن مایکل براون ساعاتی پیش از مرگ، به یک فروشگاه دستبرد می زند؛ هر چند پلیس همزمان تاکید کرد که مامور پلیس به هنگام متوقف کردن مایکل براون از جریان سرقت خبر نداشته است اما پخش این ویدئو با خشم اعضای خانواده مایکل براون و معترضان در سنت لوییس روبرو شده که مدعی‌اند پلیس قصد "توجیه" عمل خود و "مخدوش کردن" چهره مقتول را دارد!

خانواده مایکل براون، خواستار اعدام مامور پلیس شده‌اند. میسوری یکی از ۳۲ ایالت آمریکاست که مجازات اعدام همچنان در آن اجرا می‌شود. به گفته رئیس پلیس، ماموری که به براون تیراندازی کرده از شش سال پیش در اداره پلیس فرگوسن کار می‌کرده و مشکلی در پرونده‌اش وجود نداشته است. این افسر اکنون به مرخصی اجباری فرستاده شده است. فرگوسن از شهرهای کوچک در حومه سنت لوئیس، از شهرهای بزرگ ایالت میسوری است و ۶۷ درصد از ساکنان آن سیاهپوستند.
مرجع : بي بي سي