به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۳۰
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۶۱۲۸۲
دلیل طولانی شدن مذاکرات بحث بر سرنحوه برداشتن تحریم‌هاست

زیباکلام: ایران برای‌نتیجه‌گیری مذاکره می‌کند

زیباکلام: ایران برای‌نتیجه‌گیری مذاکره می‌کند
گروه سیاسی-رسانه ها: دکتر صادق زیباکلام در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: احتمال رسیدن به یک توافق کلی در این دور از مذاکرات کم نیست. اما چون هنوز اختلافاتی میان طرفین در نحوه برداشتن تحریم‌ها وجود دارد، ممکن است مذاکرات در این مرحله نیز به توافق نهایی نرسد. در مورد سایر اختلافات به نظر می‌رسد که توافق صورت گرفته و مسائلی مثل تعداد سانتریفیوژها و حجم و درصد اورانیوم غنی‌شده‌ و سایرموارد اختلاف، تقریبا حل شده است اما آنچه باقی مانده نحوه برداشتن تحریم‌‌های علیه ایران است. ایران می‌خواهد تحریم‌ها به سرعت برداشته شوند ولی طرف مقابل ادعا می‌کند برداشتن تحریم‌ها امر ساده‌ای نیست. چون بخشی از تحریم‌ها، تحریم‌‌های سازمان ملل است و رئیس جمهور آمریکا عملا کاری در این مورد نمی‌تواند انجام دهد. بخشی از تحریم‌ها نیز در حوزه اختیارات اتحادیه اروپاست و بخشی دیگری نیز مصوبه کنگره آمریکاست.

دلیل طولانی شدن مذاکرات نیز پیچیدگی‌‌های موجود در مورد نحوه برداشتن تحریم‌هاست. احتمال دیگری که وجود دارد اینکه تا سوم آذر ماه طرفین به توافق نرسند. با این حال حتی در صورت عدم توافق، نه آسمان به زمین می‌رود و نه زمین به آسمان. بلکه مذاکرات در سطح کارشناسی ادامه پیدا می‌کند و چند هفته بعد تیم مذاکره‌کننده ایران با طرف آمریکایی و 1+5 مجدد مذاکرات را شروع می‌کنند. نکته مهم این است که آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند دولت کنونی برای حل دیپلماتیک این مسئله بسیار جدی است و می‌خواهد مسئله هسته‌ای به سرانجام برسد. به همین دلیل است که آمریکایی‌ها خیلی جدی با ایران بر سر پرونده هسته‌ای به مذاکره نشسته‌اند.

آنها متوجه شده‌اند که ایرانی‌ها مذاکره برای مذاکره نمی‌کنند. بلکه این بار ایرانی‌ها مذاکره می‌کنند برای اینکه به نتیجه برسند. از سویی دیگر برخی محافل اعلام می‌کنند که ایران باید امتیازات زیادی از اوباما بگیرد چون دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا شکست خورده‌اند و حزب آقای اوباما نیاز به این پیروزی نیاز دارد تا بتواند آن را به عنوان یک امتیاز مثبت به جامعه آمریکا در آینده ارائه دهد. درست است که آمریکایی‌ها خواهان این هستند که توافق با ایران به دست بیاید اما نکته مهم این است که از هول حلیم در دیگ نیفتیم و به صرف اینکه دموکرات‌ها خواهان توافقند انتظارت را بالا نبریم.

حتی به‌فرض اگر اوباما به خواست‌‌های بالاتر از توانش تن دهد، فایده‌ای ندارد چون از دو ماه دیگر دور جدید کنگره آمریکا شروع به کار می‌کند واگر توافق صورت گرفته به ضرر آمریکا باشد، کنگره به صورت خیلی جدی با این توافق برخورد خواهد کرد و خواهان اعمال تحریم‌‌های بیشتری علیه ایران می‌شود. جمهوریخواهان در کنگره و سنای آینده اکثریت را دارند به همین دلیل بهترین توافق، توافقی است که هم بخشی از خواست ایرانی‌ها را تامین کند و هم بخشی از خواست آمریکایی‌ها را در نظر بگیرد.