به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۳ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۵۷۸۷۲

وام ساخت مسکن 50 میلیون تومان شد

گروه اقتصادی: وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز هیأت دولت به منظور حمایت از احیا، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت های فرسوده از تصویب وام 50 میلیون تومانی ساخت در کلان شهرها با نرخ سود 9 درصد خبر داد.
وام ساخت مسکن 50 میلیون تومان شد
عباس آخوندی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت هدف از این مصوبه، احیا، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی، تامین مسکن گروه های کم درآمد و زوج های جوان عنوان کرد و گفت: در چارچوب این مصوبه، میزان سقف تسهیلات تامین مسکن در کلان شهرها 500 میلیون ریال، مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 400 میلیون ریال و سایر شهرها 300 میلیون ریال تعیین شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصمیم امروز دولت برای اختصاص وام ارزان قیمت جهت ساخت مسکن بیان کرد: این تصمیم اتفاق بسیار بزرگی محسوب می‌شود و می‌تواند بافت‌های حاشیه شهرها را بازسازی کند. وی افزود: دامنه این تصمیم 300 هزار واحد مسکونی را در بر می‌گیرد که شامل یک سوم 900 هزار واحد مسکونی است که در کشور ساخته می‌شود و تصمیم بسیار بزرگی است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌اکنون 11 میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و 22 هزار هکتار بافت فرسوده شناسایی شده است و علاوه بر آن نزدیک به 54 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد.

آخوندی گفت: البته این بناها از حیث ارزش فرهنگی و معماری اسلامی قابل توجه هستند اما متاسفانه به دلیل برخی سیاست‌های نادرست گذشته میلیون‌ها نفر جمعیت در مناطق حاشیه‌ای فاقد امکانات سکونت کردند. وی افزود: هم‌اکنون نرخ تراکم جمعیت در بافت‌های فرسوده به زیر 50 نفر کاهش پیدا کرده است با وجود اینکه انواع خدمات زیربنایی در این مناطق وجود دارد. در کنار این حتی در تهران که تراکم جمعیت بسیار بالاست تراکم تعداد نفرات در بافت‌های فرسوده زیر 70 نفر است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تصمیم امروز هیات دولت نزدیک به یک سوم جمعیت کشور را در بر می‌ گیرد گفت: این مصوبه شامل 20 میلیون نفر می‌شود و در راستای سیاست‌های دولت و سیاست‌های کلی برای نوسازی بافت‌های فرسوده اتخاذ شده است. وی تاکد کرد: کشور ما بر روی خط زلزله قرار دارد و این واحدها بسیار آسیب‌پذیر است در کنار این خدمات شهری نیز به صورت مطمئن در این واحدها باید ارائه شود.

آخوندی اعلام کرد: بر اساس مصوبه امروز هیأت دولت ودیعه مسکن برای شهرهای بزرگ 20 میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها و مراکز بالای 200 هزار نفر، 20 میلیون تومان و برای شهرهای کمتر از 200 هزار نفر 10 میلیون تومان است. وی با اشاره به اینکه مابه‌التفاوت نرخ سود 9 درصد توسط دولت به بانک‌ها پرداخت می‌شود، افزود: با ساخت 300 هزار واحد مسکونی از طریق این تسهیلات و 200 هزار واحد مسکن روستایی در مجموع سالانه 500 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: خانه اولی‌ها و همچنین طبقات متوسط اصلی‌ترین اهداف این طرح هستند. هیات وزیران امروز (چهارشنبه) در راستای تحقق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، تصویب کرد که به مدت 6 سال متوالی، سالانه به ۳۰۰ هزار نفر تسهیلات بانکی اعطا شود. تعداد تسهیلات مورد نیاز ودیعه مسکن در هر سال 60 هزار واحد و در مجموع تا پایان برنامه ششم 360 هزار واحد است. پروتکل اصلاحی لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در زمینه استفاده مشترک از دروازه های مرز زمینی اسندره و سرو از دیگر مصوبات جلسه روز چهارشنبه هیات وزیران بود.
مرجع : ایسنا