به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۵۹۵۸۲
ابتکار در یک نگاه

برگ برنده روحانی برای آرام کردن تندروها

گروه سیاسی: گزینه سازی برای وزارت علوم و مردی برای مهار تندرو ها سرخط خبرهای روزنامه ابتکار در شماره روز شنبه است.
برگ برنده روحانی برای آرام کردن تندروها
این روزنامه عنوان گزینه سازی برای وزارت علوم را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: موضوعی که هم در زمان معرفی جعفرمیلی منفرد مطرح شد و هم در زمان سرپرستی جعفر توفیقی، هم در زمان رای اعتماد فرجی دانا گفته شد و هم در روز برگزاری جلسه استیضاح او. از سوی دیگر در روزهای منتهی به جلسه رای اعتماد محمود نیلی احمدآبادی، برخی از نمایندگان اصولگرا مطمئن از نتیجه جلسه اعلام کرده بودند که هرکس که مانند امثال نیلی معرفی شود، نتیجه فرقی نخواهد کرد. همین موضع گیری نمایندگان اصولگرای مجلس و برخی از رسانه‌های همسو با آنان سبب شد که برخی از تحلیل‌ها در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شود که این طیف از جناح اصولگرا خود خواهان کرسی وزارت علوم هستند و در متن برخی تحلیل‌ها حتی نام‌های برخی از چهره‌های وابسته به این جناح نیز دیده می‌شد.

روزنامه ابتکار با برجسته کردن موضوع مردی برای مهار تندرو ها، نوشت: از علی شمخانی تصاویر گوناگونی در ذهن همگان نقش بسته است. از یک سو وی را به عنوان یکی از فرماندهان دوران هشت سال جنگ تحمیلی به خاطر می‌آوریم و از سوی دیگر تصویر وی در فرماندهی نیروی دریایی ارتش و ستاد مشترک نیروی دریایی سپاه و ارتش به یاد می‌آید. روزنامه واشنگتن پست، اخیرا در مقاله‌ای وی را ستاره در حال درخشش سیاسی ایران و شخصیتی جذاب که در حال جلب توجهات به خود است، توصیف کرد. این روزنامه، شمخانی را برگ برنده روحانی برای آرام کردن تندروها در جریان مذاکرات هسته‌ای می‌داند و وی را ستاره ایران در جهان عرب خوانده است.

این روزنامه با انعکاس موضوع هر کسی با هاشمی رقابت کرد، شکست خورد، نوشت: آیت الله محمدصادق (محی الدین) حائری شیرازی، این هفته میهمان برنامه شناسنامه بود. وی در مورد انتخاب رییس جدید مجلس خبرگان رهبری، شانس آیت الله هاشمی رفسنجانی را در صورت کاندیداتوری بسیار بالا دانست و گفت: هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد، شکست خورد؛ آقای جنتی آمد نشد، دیگران آمدند، نشد. آقای مهدوی کنی نیز به دلیل این که آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندید نشد، برگزیده شد. آقای مهدوی در نطق افتتاحیه خود گفت آقای هاشمی این منصب را به من تفویظ کردند.

تا پایان آبان به توافق نهایی می رسیم، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. پرونده هسته‌ای ایران بعد از یازده سال به مرحله حساسی رسیده است که به گفته مقامات آمریکایی می توان تا ضرب الاجل تعیین شده در 24 نوامبر - سوم آذر - نتیجه خاصی را برای آن پیش بینی کرد. اما جان کری همچنان توپ مذاکرات را در زمین ایران می اندازد و می‌گوید که ایران باید در هفته‌های باقی مانده تصمیم‌های سختی اتخاذ کند تا زمینه لازم برای دستیابی به توافق نهایی حاصل شود.این در حالی است که جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که ما بر این باوریم که می توانیم تا پایان ضرب الاجل تعیین شده به نتیجه نهایی برسیم.

این روزنامه با انتخاب موضوع مخالفت بهارستان با حق پخش، نوشت: مدیران فدراسیون فوتبال و رسانه ملی تصور می‌کردند پیشنهاد ارایه طرح دولت به مجلس بابت افزایش بودجه صدا و سیما می‌تواند پایانی باشد برای کشمکش‌ها بر سر پرداخت رقم خرید امتیاز حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال اما قبل از آنکه طرح مذکور به بهارستان ارسال شود موج مخالفت جدی نمایندگان با این مساله باعث شد سرنوشت این ماجرا دوباره در ابهام قرار گیرد.