به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۹ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۷۲۷۱۲
فرصت تاریخی رسیدن به توافق را از دست ندهیم

پیام نوروزی اوباما: متشکرم و نوروزتان پیروز!

گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا، در یک پیام تلویزیونی در آستانه سال نو هجری خورشیدی، عید نوروز را به همه کسانی که این مناسبت را جشن می‌گیرند، تبریک گفت.
پیام نوروزی اوباما: متشکرم و نوروزتان پیروز!
باراک اوباما، در پیام نوروزی خود بار دیگر از ایران خواست که نقش مثبتی در صحنه های بین المللی ایفا کند و فرصت گفت وگوهای اتمی را از دست ندهد چرا که به گفته او این فرصت تکرار نمی شود. رئیس جمهور آمریکا ضمن اشاره به جشن نوروز که هفته گذشته به ابتکار همسرش میشل در کاخ سفید برپا شد، گفت :« ما حتی هفت‌سین خود را چیده‌ایم که نمایانگر امیدهای ما برای سال جدید است».

اوباما در پیام نووزی خود گقت: «برای هزاران سال، این زمانی بوده است برای جمع شدن در کنار خانواده و دوستان و به استقبال بهاری نو و سالی نو رفتن. هفته پیش همسر من میشل کمک کرد تا در اینجا نوروز را جشن بگیریم. این جشن بزرگذاشتی بود برای فرهنگ های گوناگون، غذا، موسیقی و دوستی جوامع مهاجری که هر روزه خدمات فوق العاده ای در ایالات متحده ارائه می کنند. مایلم از این فرصت استفاده کنم تا بار دیگر مستقیما با مردم و رهبران ایران سخن بگویم».

اوباما در بخش دیگری از سخنانش گفت: «امسال ما بهترین فرصت را در چندین دهه برای دنبال کردن آینده ای متفاوت میان دو کشورمان داریم. کمی بیش از یک سال پیش، ما به تفاهمی ابتدایی در مورد برنامه اتمی ایران رسیدیم. و هر دو طرف به تعهداتشان پایبند بوده اند. ایران پیشروی در برنامه اتمی اش را متوقف کرده است و حتی در برخی بخشها به عقب بازگردانده است. جامعه جهانی، از جمله ایالات متحده، برخی تسهیلات از تحریمها را برای ایران فراهم کرده است. اکنون دیپلماتها و دانشمندهایمان درحال گفتگو هستند با امید به یافتن راه حلی جامع که نگرانیهای دنیا را از برنامه اتمی ایران برطرف کند. روزها و هفته های پیش رو حیاتی خواهند بود. گفتگوهای ما پیشرفت داشته اند، اما فاصله ها باقی هستند. و افرادی هستند، در هردوکشور ما و فراتر از آنها، که مخالف راه حل دیپلماتیک هستند. پیام من به شما، مردم ایران، این است که ما باید با هم برای آینده ای که در پی آن هستیم پافشاری کنیم».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه پیام نوروزی اش اظهار داشت:«همانطور که بارها گفته ام، باور دارم که کشورهای ما باید بتوانند این موضوع را با دیپلماسی و به طور صلح آمیز حل کنند. من معتقدم کشورهای ما فرصتی تاریخی دارند تا این موضوع را به طور مسالمت آمیز حل کنند. رهبر ایران آیت الله خامنه ای فتوایی در حرام بودن سلاح اتمی صادر کرده است و آقای روحانی رئیس جمهور ایران گفته است که ایران هرگز به دنبال تولید سلاح هسته ای نیست، ایالات متحده و جامعه بین المللی معتقدند که ایران در قبال تعهدات بین المللی اش می تواند از حق داشتن انرژی اتمی مسالمت آمیز برخوردار باشد.بنابرین چنانچه ایران بخواهد گام های معنی دار در جهت راستی آزمایی بردارد تابرای دنیا تضمین کند که برنانه اش صلح آمیز است، در این صورت برای ایران راهی وجود دارد».

اوباما در رابطه با مسئله اتمی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت:«رهبران ایران دو گزینه برای انتخاب دارند اگر آنها نتوانند با توافقی منطقی موافقت کنند ایران را دراین مسیری که هست نگاه خواهند داشت، راهی که ایران و ایرانیان را از بخش بزرگی از دنیا منزوی کرده است، این راه سختی های فراوانی برای خانواده های ایرانیان دربر خواهد داشت و بسیاری از جوانان ایرانی را از فرصت های کار خوب و غیره محروم خواهد کرد. اما انتخاب دیگر اگر رهبران ایران بتوانند با توافقی موافقت کنند راه بهتری خواهند داشت و فرصت های بهتری برای مردم ایران بوجود خواهد آمد، تجارت و رابطه با دنیا، سرمایه گذاری خارجی بیشتر و فرصت های بیشتر برای جوانان ایرانی، تبادل فرهنگی و فرصت برای دانشجویان ایرانی برای رفتن به کشورهای دیگر برای تحصیل، همکاری در علوم، فن آوری و نوآوری. توافق هسته می تواند درهای روشن تری به آینده برای شما باز کند مردم ایران به عنوان مردمی میراث دار فرهنگی بزرگ می توانند چیزهای زیادی به دنیا عرضه کنند، امروز این چیز به خطر افتاده و شاید این فرصت(توافق هسته ای) تکرار نشود».

رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت:« من معتقدم که کشورهای ما این فرصت تاریخی را دارند تا به این مشکل را به طور مسالمت آمیز حل کنند، فرصتی که نباید آن را از دست بدهیم. به قول حافظ،"نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی، که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی ". برای دهه ها کشورهای ما با سوء تفاهم و ترس از هم جدا بوده اند. اکنون نوبهار است. ما فرصتی داریم، فرصتی تا پیشرفتی کنیم که به هر دو کشور و به دنیا برای سالیان متمادی در پیش سود برساند. اکنون این بر عهده همه ماست، ایرانیان و آمریکاییان، که این زمان و فرصتهایی را که می توانند شکوفا شوند در این فصل نو دریابیم. متشکرم و نوروزتان پیروز».