به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۸ ساعت ۲۰:۳۲
کد مطلب : ۷۳۰۹۰

۴۶ نفر به اتهام قتل‌فرخنده بازداشت شده‌اند

گروه بين‌الملل: سخنگوی دادستانی کل افغانستان اعلام کرد که وزارت داخله/ کشور افغانستان پرونده ۴۶ نفر را که در ارتباط به کشتن فرخنده بازداشت شده‌اند، به دادستانی افغانستان ارسال کرده است.
۴۶ نفر به اتهام قتل‌فرخنده بازداشت شده‌اند
به گزارش بي بي سي؛ بصیر عزیزی، گفت: از ۴۶ نفر که بازداشت شده‌اند ۱۹ نفر از نیروهای پلیس ملی افغانستان و ۲۷ نفر دیگر نیز افراد غیرنظامی هستند که متهم به قتل فرخنده شده‌اند. در روز اسفند افراد خشمگین با سنگ و چوب به فرخنده دختر جوان افغانستان، به جرم اینکه او قران را آتش زده، حمله کردند و بعد از اینکه این دختر نوجوان را در جلو چشم سربازان پلیس کشتند، جسدش را آتش زدند.

دولت افغانستان تمامی سربازان پلیس را که در این حادثه به نحوی دخیل بودند، بازداشت کرده و عزیزی گفت که پرونده این ۱۹ نفر توسط بخش نظامی دادستانی کل افغانستان بررسی خواهد شد. او با اشاره به اینکه هیات تحقیق برای رسیدگی به این پرونده‌ها تعیین شده، گفت که پرونده ۲۷ غیرنظامی نیز توسط دادستانی امنیت داخلی و خارجی بررسی می‌شود. عزیزی تاکید کرد که با بررسی پرونده این افراد موضوع قتل فرخنده در چند روز آینده روشن خواهد شد و دادستانی افغانستان مراحل این پرونده‌ها را براساس قوانین نافذه افغانستان به پیش خواهد برد.

او گفت که دادستانی افغانستان وظیفه دارد که از حق هر شهروند دفاع کند و دادستانی بعد از تحقیق و تکمیل این پرونده‌ها آنرا به دادگاه تحویل خواهد داد. سخنگوی دادستانی افغانستان وعده داد که این نهاد در تمام روند تحقیق این پرونده‌ها به مردم افغانستان گزارش خواهد داد و چیزی را از مردم پنهان نخواهد کرد. وزارت داخله افغانستان امروز از تحویل‌دهی ۲۸ پرونده به دادستانی خبر داد.

عصر پنجشنبه، ۲۸ اسفند، مردان خشمگینی که ادعا می‌کردند فرخنده قرآن را آتش زده است، او را در مرکز شهر کابل با سنگ و چوب کشتند و بعد جسدش را سوزاندند. اما شاهدان عینی می‌گویند که فرخنده پس از مشاجره با یک روحانی درباره خرافات، از سوی او متهم به قرآن‌سوزی شد. فیض محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان امروز در پاسخ به نمایندگان مجلس افغانستان گفت: "شهادت فرخنده یک نقطه عطف شد و ما را بیدار کرد."

او گفت که برداشت ما از آنچه بر سر فرخنده آمده این است که فرخنده قربانی دعوت و مبارزه با منکرات شده است و سوزاندن قران توسط او دروغ است. به گفته عثمانی شواهدی مبنی بر سوختانده شدن قران توسط فرخنده وجود ندارد و فرخند با تعویذنویسان غیر مسئول مشاجره کرده بود و گفته بود که اعمالی را که آنان انجام می‌دهند، مشروع نیست.

قتل فرخنده با سنگ و چوپ و سپس سوزانده شدن جسدش، واکنش‌های زیادی را در نقاط مختلف افغانستان برانگیخته است و بازتاب جزئیات این حادثه از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، فرخنده را تبدیل به‌ نمادی از مبارزه با خشونتی کرده که به بهانه‌ دفاع از ارزش‌های دینی اعمال می‌شود.