به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۴۹۲۶۸
انتقال دامادم به دانشگاه گیلان قانونی بوده است

کوچکی‌نژاد سند لغو بورسیه‌اش را تکذیب كرد!

گروه سياسي: از روزی که وزیر علوم دولت روحانی و تعدادی از نمایندگان ماجرای اعطای 3000 بورسیه‌ غیرقانونی به برخی افراد خاص از طرف دولت احمدی نژاد را افشا کردند زمان زیادی نمی‌گذرد. با تلاش برای استیضاح وزیر علوم روحانی ماجرای بورسیه های غیر قانونی هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند. اگر تا پیش از این اصل موضوع بورسیه غیرقانونی داغ بود حالا برخی نمایندگان گفته اند نام 10 نماینده مجلس در بین 3000 بورسیه غیرقانونی وجود دارد. ماجرایی که بسیاری معتقدند عامل اصلی استیضاح رضا فرجی‌دانا و تلاش برای پایین کشیدن او از صندلی وزارت علوم است.
کوچکی‌نژاد سند لغو بورسیه‌اش را تکذیب كرد!
جواد هروی رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس گفته بود که «نام‌هایی در ماجرای بورسیه‌های غیر قانونی وجود دارد که دخالتشان در این ماجرا باعث تاسف شدید می‌شود و وزیر علوم تاوان لغو بورسیه برخی مسوولان و البته داماد و عروس برخی مسوولان را می‌دهد.» در روزهای اخیر، زمزمه هایی مبنی برشخصی بودن طرح استیضاح وزیر علوم و با هدف سرپوش گذاشتن بر تخلفات مربوط به بورسیه شدن برخی از نمایندگان یا بستگان آنان و تعدادی از اعضای رییس دفتر دولت محمود احمدی نژاد مطرح شده است. برخی بر این باورند که د‌لیل پافشاری تعدادی از نمایندگان براستیضاح فرجی دانا، وجودهمین نام‌‌ ها در فهرست بورسیه های غیرقانونی است.

البته نمایندگانی که استیضاح وزیر علوم را دنبال می کنند این موضوع را تکذیب می کنند. غلامعلی حداد عادل گفته است:‌ «طرح موضوعاتی همچون سیاسی و شخصی بودن دلایل استیضاح وزیر علوم، شایعه است‌ و قطعا این‌ نوع مطالب و اظهارات فضاسازی است. مطرح شدن استیضاح فرجی‌دانا با هدف پنهان کردن تخلف دانشجویان بورسیه و همچنین شائبه حضور نمایندگان و نزدیکان آنان در این تخلف نبوده است. اینها فضا‌سازی است و نباید به آن اعتنا کرد.»

حداد عادل حتی یک گام هم به جلو تر آمده است و تاکید کرده« هر ‌که ادعایی مبنی بر حضور نمایندگان و نزدیکانشان در لیست سه هزار دانشجوی بورسیه دارد، باید ثابت کند. شاید کسانی که در دولت گذشته بورسیه شده‌اند، جزو نمایندگان یا فرزندان آنان باشند که به صورت قانونی نیز روند بورسیه آن‌ها انجام شده٬ افزود: فرض کنید فرزند نماینده مجلس در لیست دانشجویان بورسیه آن هم ‌قانونی باشد، اینکه اشکالی ندارد.»

پس از این فراخوان حداد عادل بود که سندی در برخی شیکه های اجتماعی مبنی بر لغو بورسیه جبارکوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس و از نمایندگان پی گیر استیضاح وزیر علوم دست به دست شد.بر اساس این سندنام کوچکی نژاد در بین افرادی است که در دولت قبل به صورت غیرقانونی موفق به ادامه تحصیل شده اند اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم جلوی ادامه تحصیل او گرفته شده است. البته در نامه‌ای که معاون آموزشی دانشگاه گیلان خطاب به به رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه گیلان نوشه شده چند نام دیگر نیز وجود دارد و مجوز ادامه تحصیل کوچکی‌نژاد به همراه آنان کان لم یکن شده است.

بر اساس این نامه کوچکی‌نژاد به همراه چند تن از نزدیکان رئیس دفتر رئیس جمهور قبل با استفاده از ارتباطات دولتی، موفق به ادامه تحصیل در دانشگاه گیلان شده بودند. یکی از مسوولان دانشگاه گیلان که نمی خواهد نامش فاش شود به تدبیر می گوید: «پس از تغییر دولت و وزارت دکتر فرجی دانا، دانشگاهیان دانشگاه گیلان به ویژه دانشجویانی که نفرات اول فهرست بودند و از ادامه تحصیل محروم شده بودند، شکایت کردند که با تأکید وزیر علوم مسئولان وقت دانشگاه جلو‌ی ادامه تحصیل این افراد را گرفتند.»

به گفته این منبع، برادر زاده جبار کوچکی نژاد که داماد او هم هست، در دولت قبل به عضویت هیأت علمی گروه مکانیک دانشگاه گیلان درآمده است. این در حالی است که داماد کوچکی نژاد مدرک فوق لیسانس مکانیک از دانشگاه امام حسین دارد و جذب فوق لیسانس در حکم هیأت علمی بر اساس قانون ممنوع است. از طرفی گروه مکانیک دانشگاه گیلان تاکنون چندین دوره فارغ‌التحصیل دکترای مکانیک داشته و اگر نیاز به هیأت علمی داشته باشد اولویت جذب از میان دانشجویان برگزیده خود این دانشگاه است. جبار کوچکی‌نژاد در گفت و گو با "تدبیر" اعمال نفوذ برای دریافت بورسیه تحصیلی را رد می کند و می گوید دامادش بر اساس قانون به دانشگاه گیلان منتقل شده و او در این ماجرا نقشی نداشته است.

شما یکی از نمایندگان پیگیر استیضاح فرجی‌دانا وزیر علوم هستید. بسیاری معتقدند افشای سه هزار بورسیه غیرقانونی در دولت قبل، دلیل استیضاح او است.
نه به هیچ وجهه این موضوع درست نیست. در کمیسیون آموزش مجلس کمیته‌ای برای بررسی این ادعا تشکیل شده است که البته این کمیته منکر سه هزار نفر بورسیه است. چرا که اعتقاد دارند 600 یا 700 نفر پرونده‌شان شائبه دارد و باید بررسی شود. نشست‌ها به ریاست علی زارعی با مسئولان سازمان بورسیه ادامه دارد تا به نتیجه قطعی برسد. در نتیجه این موضوع ربطی به استیضاح وزیر علوم ندارد.

اما برخی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش مانند هروی که رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش است،در گفت و گو با تدبیر و چند رسانه دیگر تخلف در دادن بورسیه به سه هزار نفر را تایید کرده است و می‌گوید برای گفته‌هایش سند و مدرک دارد.
ببینید رئیس کمیته آقای زارعی است. روز یکشنبه نیز در کمیته بررسی سه هزار بورسیه تذکر داده شد تا اعضا در مصاحبه‌های خود دقت کنند و آقایانی که مصاحبه می‌کنند حق ندارند بر اساس سندهای خودشان اظهارنظر کنند.

این حرف شما یعنی اینکه سند ها و مدرک‌های هروی و نمایندگان دیگر متقن نیست؟
آقای زارعی مسئول بررسی 600 پرونده بورسیه دانشجویی است که مسئولان وزارت علوم سابق می‌گویند ما براساس مصوبه هیات امنا و دستور وزیر درباهر آنان عمل کردیم. از سوی دیگر بارها اعلام کردیم که تعداد دانشجویانی که بورسیه گرفتند سه هزار نفر نیست بلکه 600 نفر است و هر کس بر سه هزار نفر تاکید کند کذب محض گفته است.

برخی نمایندگان مجلس مانند درویش‌پور و قادرمرزی گفته‌اند که نام 10 نماینده در میان سه هزار بورسیه غیرقانونی وجود دارد و آنان نیز به همین دلیل خواهان استیضاح وزیر علوم هستند. آیا شما این موضوع را هم تکذیب می‌کنید؟
تعدادی از نمایندگان شاید جزو بورسیه شدگان باشند ما منکر این موضوع نیستیم. اما باید ببینیم قانونی است یا غیرقانونی. چون در بورس قوانین خاصی وجود دارد. کمیته مربوطه در کمیسیون آموزش مجلس نیز در حال بررسی مستندات وزارت علوم درباره مقررات داخلی سازمان بورس است چرا که آنان قوانین خاص خود را دارند. همچنین باید ببینیم مجوزهایی که وزیر علوم وقت صادر کرده است به چه دلیل بوده است. اما برخی اعتقاد دارند در موضوع بورسیه نمایندگان، نماینده مقصر نیست بلکه با وزیر یا معاونانش باید برخورد شود. آقای زارعی هم تعهد داده تا زودتر این پرونده را به نتیجه برساند.

یعنی حتی اگر این کار غیرقانونی بوده باشد بازهم نماینده ای که بورسیه گرفته مقصر نیست؟
ببنید ما تمامی جوانب را می‌سنجیم. ما باید با سند و مدرک حرف بزنیم.

نامه ای در اختیار تدبیر قرار دارد که در برخی شبکه های اجتماعی هم منتشر شده است.بر اساس این نامه اسم شما به همراه چند نفر از نزدیکان رئیس دفتر رئیس دولت سابق آمده است که با استفاده از ارتباطات دولتی، موفق به گرفتن بورس از دانشگاه گیلان شده بودید اما پس از روی کار آمدن رئیس جدید بورسیه شما لغو شد. در مورد اسم خودتان میان بورسیه شدگان چطور؟ باز هم اعتقاد دارید مقصر شما نیستید؟
نه من اصلا در این مورد اقدامی نکردم. درواقع آن زمان موضوعی درباره ثبت نام در دانشگاه‌های خارج از کشور مطرح شد و گفتند شما می‌توانید آن را به تحصیل در داخل کشور تبدیل کنید و قرار بود تبدیل کنند. اما ما دیگر پیگیر این موضوع نشدیم. یعنی من حتی ثبت نام هم نکردم.

یعنی شما این نامه را تکذیب می‌کنید؟
ببینید موضوع مورد بررسی ما در کمیسیون آموزش، آنهایی که ثبت نکردند نیست بلکه کسانی است که از این بورسیه‌ها استفاده کردند و به خارج از کشور رفتند.

سوال من این است که آیا نامه‌ای که اسم شمادر آن به عنوان یکی از نمایندگانی که بورسیه‌ غیرقانونی گرفته اید و باید این بورسیه لغو شود را تکذیب می‌کنید؟ چون برخی اعتقاد دارند اصرار شما برای استیضاح وزیر علوم به دلیل لغو بورسیه تحصیلی تان است.
اصلا چنین چیزی نبوده و من جزو آنان نبودم. آن نامه‌ای را هم که شما می‌گویید تکذیب می‌کنم.

 گویا به دلیل آنکه ممکن است دامادتان از هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه گیلان به دلیل عدم رعایت قانون در اعطای این پست به ایشان کنار گذاشته شود هم دنبال استیضاح وزیر هستید.
چنین چیزی صحت ندارد. او پیش از این در هوا فضا کار می کرده و حدود 2 سال پیش منتقل و وارد دانشگاه گیلان شده است.

مساله بر سر همین انتقال است. آیا این انتقال دامادتان که برادرزاده‌تان هم هست قانونی بوده است؟
کا
ملا قانونی بوده است. خیلی‌ها منتقل می‌شوند داماد من هم یکی از آنان. اما من حتی یک نامه برای سفارش ایشان یا درخواست از مسئولان نداده‌ام.

پس شما تمامی موارد موجود در آن نامه را تکذیب می‌کنید؟
بله! تکذیب می‌کنم.