به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۵۵۰۱۸
قائم‌مقام دبیر شورای اطلاع‌رسانی:

رسانه‌ملی برای‌فرهنگ‌سازی‌هم پول می‌گیرد

گروه فرهنگی: قائم‌مقام دبیر شورای اطلاع‌رسانی معتقد است؛ اگر در شبکه‌های اجتماعی «تشخیص هویت» وجود داشته باشد، قطعاً تخلفات کمتری صورت می‌گیرد.
رسانه‌ملی برای‌فرهنگ‌سازی‌هم پول می‌گیرد
حجت‌الاسلام سعید سالاریان ؛ با اشاره به اینکه تشخیص هویت امری مرسوم در همه جای دنیاست، گفت: باید هر فردی که وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شود، مسئولیت آنچه را منتشر می‌کند؛ بپذیرد. وی درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: درباره شبکه‌های اجتماعی بعید می‌دانم مخالفتی وجود داشته باشد. دیدگاه دینی هیچ فرد دینداری با ملاک‌های قرآنی، منطقاً نباید با این موضوع مخالفتی داشته باشد. مثل تمام ابزارهایی که در زندگی بشر وجود دارد، فناوری هم در شرایطی ممکن است باعث شود انسان به بیراهه کشیده شود و این موضوع عدم کامیابی در سعادت را به همراه داشته باشد. باید بدانیم چه کنیم که فناوری مسیر اصلی خودش را برود و باعث پیشرفت و سعادت شود نه گمراهی. سالاریان افزود: باید یک پالایش محتوایی صورت بگیرد. وقتی وارد دنیای مجازی می‌شویم، وارد یک زندگی دوم شده‌ایم؛ باید پالایش کنیم و بدانیم که این زندگی دوم چه محتوایی دارد.

او با بیان اینکه باید کسانی که داعیه گسترش این فناوری را دارند و از نکات مثبتش می‌گویند، که البته نکات مثبت هم دارد؛ برای قسمت‌های منفی آن نیز چاره‌ای بیندیشند؛ گفت: تصور کنیم گروهی مطالب غیراخلاقی را به‌صورت کتابچه داخل خانه‌های شما می‌اندازند! تکلیف چیست؟ آیا با آنها برخورد نمی‌کنید؟ پس چرا درمورد پالایش محتوا به این قضایا فکر نکنیم؟ قائم‌مقام دبیر شورای اطلاع‌رسانی در جواب این سوال که آیا فرهنگ‌سازی جایگزین بهتری برای فیلترینگ نیست؛ اظهار داشت: فرهنگ‌سازی در تئوری بسیار زیباست اما در عمل چیزی به نام فرهنگ‌سازی وجود ندارد. وزارت ارشاد، رسانه‌ها و حتی خود ما تاکنون کدام قدم مثبت را در راه فرهنگ‌سازی برداشته‌ایم؟

وی با اشاره به صدا و سیما گفت: اگر شما انیمیشنی را در راستای فرهنگ‌سازی به صداوسیما ببرید، از شما می‌خواهند ابتدا هزینه پخش آن را بپردازید. گرچه راه اصلی؛ فرهنگ‌سازی است اما در جامعه ما این اتفاق رقم نمی‌خورد. سالاریان با بیان اینکه پالایش محتوا در کشورهایی چون روسیه و چین هم وجود دارد، افزود: در چین که یک کشور تقریباً لایئک است تعیین کرده‌اند چه چیزهای در موتورهای جستگوگر بیاید و چه چیزهایی نه. او در جواب این سوال که حتی جستجوی اسم برخی شخصیت‌های کشورمان هم فیلتر است، گفت: این بحث به بخش سیاسی مربوط می‌شود که در آن یکسری ملاحظات وجود دارد. ما سال 88 در مقطعی قرار گرفتیم که دوران فتنه نام گرفت و این همان اتفاقی بود که در عراق و سوریه هم به گونه‌ای دیگر رخ داد. چگونگی استفاده از دنیای مجازی که یک ابزار تلقی می‌شود ازجمله نکاتی است که حاکمیت دغدغه آن را دارد. با ایجاد شبکه ملی هزینه و زمان مواظبت از اینترنت حدود 98درصد کاهش می‌یابد و بسیاری از دغدغه‌ها حل می‌شود.

سالاریان ادامه داد: این ابزار ارتباطی در زمینه‌های مختلفی چون اخلاقی، اجتماعی، دینی و حاکمیتی مخاطره‌آمیز است. فیلترینگ یک اسم عام است که معنای گسترده‌ای دارد. ازجمله کارکردهای آن کنترل والدین روی سایت‌هایی است که کودکانشان مرور می‌کنند. والدین باید بدانند که بچه‌ها چه استفاده‌ای از اینترنت می‌کنند و محتوای آن را بدانند. یا کنترل مدیران بر استفاده از اینترنت اداری. او با اشاره به اینکه عاقلان این حوزه می‌دانند فیلترینگ به این شکل نحوه کنترل اشتباهی است، بیان کرد: بهتر است این مقدار هزینه‌ای که صرف فیلترینگ می‌کنیم جایی دیگر روی پالایش محتوا هزینه کنیم و جواب بهتری دریافت کنیم.

قائم‌مقام دبیر شورای اطلاع‌رسانی در پاسخ به این سوال که چرا پهنای باند در کشورمان ضعیف است و برای آن راه‌حلی اندیشیده نمی‌شود، گفت: چناچنه برای گذر از مرزهایی مثل افغانستان به ایران ایست بازرسی‌ها و تفتیش به ویژه برای کامیون‌ها وجود دارد؛ این باعث کند شدن سرعت رفت و آمد می‌شود، مواظبت از اینترنت دلیل کم شدن سرعت آن است. وی درباره اینکه آیا منظور از پالایش محتوا این است که می‌توانیم از اطلاعات مفید سایتی همچون یوتیوب استفاده کنیم ولی نمی‌توان به محتوای غیراخلاقی آن دست یافت، اظهار داشت: بهترین سورس‌های پزشکی و مباحث علمی و فناوری به لحاظ آماری به صورت فیلم‌های آموزشی در این سایت موجود است. حیف است که از آن این بستر استفاده نکنیم.

سالاریان در جواب به این سوال که دولت روحانی در یک سال اخیر چقدر توانسته در رفع فیلترینگ که قولش را داده بود موفق باشد، گفت: اولاً از زمانی که دولت جدید مشغول خدمت است نسبت به مصائب و مشکلاتی که وجود دارد نتوانسته آنچنان که باید در این حوزه قدم بردارد. اما به یقین می‌دانم که اقداماتی صورت گرفته و کارهایی درحال انجام شدن است. در کشور ملاحظاتی داریم که باید طبق آن پیش رفت. محدود کردن‌ها طبق ضوابط و ملاک‌هایی است که وضع و تثبیت شده است. او با بیان اینکه همه قبول داریم که کشور ما جمهوری اسلامی است و هرچیزی که این جمهوریت و اسلامیت را به مخاطره بیندازد باید با آن مقابله شود، گفت: تمام ادیان و مذاهب در ایران آزادند به شرطی که به جمهوری اسلامی ضربه نزنند. اینترنت، فناوری و رسانه‌های مکتوب و همه کسانی که کارشان به نوعی اطلاع‌رسانی است باید مسئولیت فعالیت‌ها و اظهارنظرهایشان را به عهده بگیرند.

سالاریان افزود: بدون قانون نمی‌شود یک کشور را اداره کرد. بدقانونی بهتر از بی‌قانونی است. می‌شود به مسایلی چون حجاب، فیلترینگ و موضوعاتی از این قبیل اعتراض کرد و این هیچ مشکلی ندارد اما تا آنجا که به اسلامیت و جمهوریت لطمه‌ای وارد نشود. بحث مجاز و غیرمجاز بودن در زوایای مختلف رواج دارد که بحث فیلترینگ هم یکی از این بحث‌هاست. او در پایان اظهار داشت: دکتر روحانی به عنوان رییس‌جمهور منتخب مردم یکی از وظایف اصلی‌اش پیشگیری از تخلف در هر حوزه‌ای است.
مرجع : ایلنا