به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۷۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۶۳۹۶۵
مردم در یافته‌اند که اعتراض‌شان بی‌نتیجه است

ریشه «بی‌تفاوتی»‌های مزمن در جامعه ایران

... در جامعه ایران نوع واکنش‌ها به وقایع روی داده از شیوه ابراز خشم و عصبانیت و یا رضایت و انتقاد و قدردانی به شیوه خطرناکی رسیده است و آن «بی تفاوتی» است.
ریشه «بی‌تفاوتی»‌های مزمن در جامعه ایران
لیلا واحدی

گروه جامعه: حوادث رویدادها، و اتفاقات تلخ و شیرینی که اطراف هریک از ما رخ مي‌دهد، به گونه ای متفاوت عکس العمل مارا بر مي‌انگیزد. واکنش هایی مانند خشم و عصبانیت، رضایت و خوشحالی، قدردانی یا انتقاد از عوامل و دلایل رویدادها واکنش‌هاي طبیعی است که بسیاری از ما در زندگی خصوصی و اجتماعی خود با آن روبرو مي‌شویم. برخی از اتفاقات در پیرامون ما جنبه خصوصی و فردی دارند و هر یک از ما مختار است هرگونه که خود تشخیص مي‌دهد با آن برخورد کند، اما بسیاری از رویدادهای اطراف جنبه اجتماعی دارند و تقریبا کل افراد یک جامعه را درگیر خود مي‌کنند.

نوع واکنش بعد از وقوع این دست از رویدادها دیگر جنبه فردی ندارد و جامعه باید درباره آن واکنش نشان دهد. مدتی است که در جامعه ایران نوع واکنش‌ها به وقایع روی داده از شیوه ابراز خشم و عصبانیت و یا رضایت و انتقاد و قدردانی به شیوه خطرناکی رسیده است و آن «بی تفاوتی» است. درطول زمان و به ویژه در یک دهه اخیر مردم از کنار بسیاری از معضلات و اتفاقات کشور با بی تفاوتی گذشته اند و این مي‌تواند زنگ خطری برای جامعه ایران باشد.

کافی است نگاهی به اخبار چند سال اخیر بیاندازیم. در حوزه سیاست ملت درگیر بحث‌هاي جناحی نمي‌شوند (منظور از ملت توده و بدنه جامعه و به اصطلاح عوام الناس هستند) تعصبات و حساسیت‌هاي خود را نسبت به هر دو جناح از دست داده اند، و شاید اگر بدبینانه بنگریم دیگر برایشان تفاوتی نمي‌کند که چه کسی بر سر کار باشد.

در حوزه اقتصادی باز هم همین بی تفاوتی هویداست، هدفمندی یارانه‌ها با وجود آنکه هزینه‌هاي سر سام آوری را به سبد خانوار ایران وارد کرد، اما عکس العملی جز بی تفاوتی مردم را در پی نداشت، بالارفتن قیمت بنزین، مرغ و گوشت، روغن و برنج و اخیرا هم نان، با وجود آنکه از لحاظ معیشتی مردم را دچار تنگنا مي‌کنند اما بازهم با بی تفاوتی روبرو مي‌شوند.

در هشت سال گذشته بیکاری بلای جان جوانان این مرزو بوم شده است، اما باز هم مردم بی تفاوت این قصه رنج را تحمل مي‌کنند. در حوزه فرهنگی و اجتماعی که شرایط به مراتب وخیم تر است، مردم نسبت به جان و مال و آبروی همنوع خود بی تفاوت شده‌اند، تقریبا برایشان فرقی نمي‌کند که جوان غرق در خون میدان کاج یا جوان بالای دار میدان اعدام، چه کرده بودند. مردم بی تفاوتی شان به این تلخی‌ها را با گرفتن عکس و فیلم نشان مي‌دهند! از منظر آسیب شناختی، بی تفاوتی در جامعه نوعی بیماری اجتماعی شناخته مي‌شود، همان گونه که در نقطه مقابل آن، هرگونه اعتنای اجتماعی و نوع دوستی در حیات فردی و اجتماعی، نشانه پویایی و سلامت اجتماعی است.

دکتر فاطمه امیر آبادی، روانشناس مسائل اجتماعی درباره رواج بی تفاوتی در جامعه ایران به خبرنگار بهارنیوز مي‌گوید: ابتدا بیایید موضوع را کمی واضح تر ببینیم. یک سوال این است که چرا ما انسانها گاهی نسبت به رویدادهای محیطی ما بی تفاوتیم. سوال دیگر این است که چرا گاهی افراد نسبت به حقوق اولیه خود بی تفاوت مي‌شوند. این دو سوال دو پاسخ کاملا متفاوت دارد. وي افزود: من سعی مي‌کنم پاسخ این سوال را بدهم "چرا ما گاهی نسبت به یک نارضایتی، یا حقی که دریافت نکرده ایم اعلام نارضایتی نمي‌کنیم" انسانها برای مواجهه با مسائل و مشکلاتی که با آنها روبرو مي‌شوند مجهز به ابزاری هستند به نام حل مساله. اما تفاوت عمده ای بین انسانها در نحوه حل مساله شان وجود دارد. بعضی انسانها مساله مدار و بعضی هیجان مدار هستند. نکته مهم این است که به هر حال هر فردی در برخورد با مسائل سعی مي‌کند از خود واکنشی نشان دهد اما رویداد بد زمانی است که فرد احساس کند تاثیری بر حل مساله ندارد. بدین معنا که میزان تلاش فرد در راستای حل مساله ربطی با میزان حل مساله ندارد. در این شرایط فرد کم کم از میزان تلاش خود مي‌کاهد و یا به عبارتی در اصطلاح روانشناسی دچار درماندگی آموخته شده مي‌گردد.

اين روانشناس مسائل اجتماعی سپس با طرح اين سئوال كه «درماندگی آموخته شده» چیست؟ مي‌گويد: تصور کنید شما سوار اتومبیلی هستید که راننده آن با سرعت زیاد و دقت کم رانندگی مي‌کند و هر لحظه امکان دارد شما تصادف کنید. شما در این شرایط چه کاری خواهید کرد؟ مطمئنا به راننده تذکر خواهید داد. این تذکر را چند بار تکرار خواهید کرد؟ شاید 10-20 بار. حتی ممکن است دست به خشونت فیزیکی بزنید، به هر حال ممکن است جان خود را از دست بدهید، پس هر تلاشی مي‌کنید. حالا فکر کنید خشونت هم نتیجه نداشته باشد. حال چه مي‌کنید؟ اغلب افراد در این شرایط کم کم وارد مرحله ای مي‌شوند که دیگر کاری نمي‌کنند و تلاشی نمي‌کنند.

دکتر امیرآبادی، ادامه داد: در این حالت فرد هنوز استرس و فشار روانی زیادی را تجربه مي‌کند اما شاید بروز بیرونی نداشته باشد. به این حالت «درماندگی آموخته شده» گفته مي‌شود، بدین معنا که فرد مي‌آموزد تلاشی نکند، زیرا تغییری ایجاد نمي‌شود. این شرایط می‌تواند شرایط ابتدایی افسردگی را ایجاد کند و فرد دچار افسردگی گردد. به نظر مي‌رسد گاهی افراد در مورد مسائلشان دچار این عارضه میشوند، بدین معنا که احساس مي‌کنند نمي‌توانند تغییری در شرایطشان ایجاد کنند، راحت ترین راه حل در این زمان درماندگی اموخته شده است، بدین معنا که افراد تصمیم مي‌گیرند از شرایط کناره گیری کنند و کاری انجام ندهند. بی تفاوتی به تغییرات محیطی و عدم تلاش در جهت تغییر شرایط بطور کامل واضح خواهد بود.
**********
در حقیقت مردم ایران چند وقتی است که اطمینان پیدا کرده اند که اعلام اعتراض یا نشان دادن خشم و نارضایتی آنها تاثیری در بهبود اوضاع نخواهد داشت. فرض کنید مردم در بهترین و متمدنانه‌ترین حالت خود در اعتراض به موضوعي به خیابان‌ها بیایند، و با بدترین نوع واکنش‌ها مواجه نشده و از ابتدایی ترین حقوق خود ساقط نمي‌شوند؟ در این حالت، ملت متوجه مي‌شوند که اعتراض شان نه تنها هیچ تاثیری در تغییر نداشته است بلکه اگر این اعتراض را ادامه دهند هزینه‌هاي سنگینی در پی خواهد داشت که کمترین آنها ستاره دار شدن در دانشگاه، مدرسه، محل کار و حتی محل زندگی است! بنابراین ترجیح مي‌دهند، بی تفاوتی برگزینند.

یا بر فرض اگر رسانه‌ها به عنوان تریبون‌هاي مردم بخواهند در اعتراض به فسادی که در تمام عرصه‌هاي مملکت ریشه دوانده است اعتراض کنند و مطلبی درج کنند، با هزينه‌هايي سنگين روبرو می شوند (در حاليكه در بسياري كشورها، اين نقش نظارتي رسانه‌ها تقويت و حمايت هم مي‌شوند)، طبیعی است که ترجیح دهند بی تفاوت از کنار سه هزار و هفت هزار و دوازده هزار میلیارد تومان بگذرند! یا فرض کنید کارگردانی بخواهد واقعیات اجتماعی کشور خود را به تصویر بکشد آیا متهم به سیاه نمایی نشده و حاصل زحمتش در بایگانی توقیف از نظرها دور نخواهد ماند؟

این مسئله زمانی به نقطه بحرانی خواهد رسید که به گفته دکتر امیرآبادی درماندگی آموخته شده، در تک تک افراد جامعه نهادینه شود، در این صورت راه مردم و مسئولان جدا خواهد شد و مردم خود نقش خود را منفعل خواهند دید و در حالتی بدبینانه جامعه به سمت فروپاشی مدرن حرکت خواهد کرد. برای جلوگیری از تشدید این معضل هم مردم و هم مسئولان باید هشدارها را جدی بگیرند. مردم به خود بیایند و بر نقش خود در سرنوشت ایران مسلط شوند و مسئولان هم در عمل به این گفته خود که خادمان ملت هستند عمل کنند.

ن آشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۰۹:۰۱
اولا مردم مي بينند گوشي براي شنيدن حرفشان نيست
دوما حرف زدن هزينه دارد
پس عقده ها را در دل نهفته نگه ميدارند
درآخر يك روز روز عقده هاي نهفته را بصورت غلط و آتشفشاني بيرون ميدهند...... (271701)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۲۹
و آن روز فاجعه رخ خواهدداد و مثل همیشه تروخشک، خوب وبد، زشت و زیبا، درست و غلط با هم میسوزند.
ایکاش داوری ای درکار، درکار، درکار... (271735)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۳۱
ایران امروز ، در آرامش قبل از طوفان به سر می برد .
طوفان که شروع شود هیچ چیز جلودارش نیست .

آه اگر از پی امروز بود فردایی (271736)
سيد مرتضي
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۵۹
. نقل قول از شهیدسید مرتضی آوینی:

فحش اگر بدهند آزادی بیان است جواب اگر بدهی ، بی فرهنگی

سوال اگر بکنندآزاد اندیشند
سوال اگر بکنی، تفتیش عقاید

تهمت اگر بزنند در جستجوی حقیقتند
جواب اگر بدهی، دروغگویی

مسخره ات بکنند انتقاد است
جواب اگر بدهی، بی جنبه ای

اگر تهدیدت کنند دفاع کرده اند
اگر از عقایدت دفاع کنی،خشونت طلبی

حزب اللهی بودن را با همه ی تراژدی هایش دوست دارم.

در جمهوری اسلامی همه آزادند الا حزب اللهی ها (271753)
قسم
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۲۴
شهید آوینی دوست صمیمی محمد نوری ژاد بود و با هم بعضی از آثارش را ساختند.اگر کجا شما می دانی مرتضی به طریق محمد نمی شد. (271770)
از دست شما به خدا پناه می بریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۳:۰۶
افرادی مانند شهید اوینی و شهید مطهری اگر زنده بودند الان یا در حبس خانگی بودند ویا .... (271788)
فاطمه زهرا
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۵:۰۲
اگه مقام شهيد رو ميدونستي اين حرف رو نميزدي. (271832)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۴:۲۷
وقتی کسانی که سابقه انقلابی دارند به راحتی مورد توهین وافترا قرار میگیرند
من که شخصی عادی و بی دفاع هستم یا چه جراتی بخواهم اظهار نظر کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (271811)
كامران
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۹:۴۸
طلحه و زبير هم سابقه همراهي پيامبر و امام علي و جنگ در كنار پيامبر و امام علي و اولين كسي كه در دفاع از امام علي شمير كشيد.ولي امام علي با اونا چيكار كرد؟ايا زماني كه شورش و اغتشاش راه انداختند امام با انها مدارا كرد؟. . . كن (271923)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۲۳:۳۴
. . .به علی (ع) گفتند چرا لباسی از موی بز می پوشی و نان کمی می خوری که گرسنگی بکشی در حالی که ثروتمندی؟ فرمودند: اینگونه زندگی می کنم که اگر شهرونی از سرزمینم گرسنه خوابید دلش حداقل به این ارام بگیرد که امیرم هم گرسنه است.
علی (ع) سوار بر اسب بود مردم انبار پیاده همراهی اش می کردند .آنها را از این کار برداشت که خدا دوست ندارد امیرتان سوار بر مرکب و شما پیاده باشید. (271965)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۰۹:۰۸
کاش نفت و گاز و سایر منابع ما را می بردند ولی با کشتن فضایل اخلاقی ما را تبدیل به قومی بدبین،بدخداه همدیگر،ریا کار، بی تفاوت،دروغگو ،دزد و بدکاره نمی کردند (271702)
یک ایرانی دیگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۰:۴۹
درود بر شرفت (271722)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۲۳:۳۶
هر چه بر سر ما می اید خود می خواهیم.
خلایق هر چه لایق (271966)
عجب
United States
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۰۹:۱۵
باعرض معذرت ،اين نظر واسه دفن شهداي گمنام در مكان تاريخي چون نظراتش بسته ،متاسفانه چندساليه اين حركت باب شده و نه تنها كمكي به تكثير فرهنگ شهادت نميكنه بلكه يك فاصله عميق بين اين دوديدگاه نمايان ميكنه،تو بندرما(بندرگناوه) دقيقا همين كارو توقسمت ساحلي وتوريستي شهركردند كه شلوغترين نقطه شهره ولي وقتي بيننده اون همه شلوغيو قسمتهاي مختلف سايت ساحلي ميبينه و بعدش به مقبره شهداي گمنام نگاه ميكنه يك فاصله عجيب تواستقبال ميبينه يعني حدوا دوسه نفر كنارمقبره و جمعيتي مثلا دويست هزارنفر جاهاي ديگه ،خب ايا؟ (271703)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۳۲
یاد قرار داد الجزایر می افتم که در سال 1975 و در زمان شاه بسته شد و صدام به زانو درآمد بدون هیچ کشته ای (271739)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۹:۰۳
چه ربطی داشت؟؟؟؟ (271908)
موسي
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۰۴
عزيز من مقبره شهدا يه زيارت گاهه يعني ميان زيارت ميكنن ميرم نه اينكه بشينن اونجا داستان و گپ و گفتگو داشته باشن.خودم اهل بندر گناوه هستم.همه ميان زيارت ميكنن بعد ميرن دنبال تفريح و كارشون.خو مردم كار دارن.ضمنا خيلياشون هم مسافرن كه ميان كنار دريا.ه (271757)
سينا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۰۹:۳۳
آفرين. مطلب بسيار مفيد و درستي بود. (271704)
خرم سلطان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۰۹:۳۷
متاسفانه ما یا بی تفاوتی اختیار می کنیم یا می زنیم به سیم آخر...به عبارت دیگر یا از اون طرف می افتیم یا از ین طرف...به فکر این طرف قضیه هم باشیم!!! (271706)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۳۲
و این خصایل ازآن جهت سر می زند که مثلا سالهای 48تا54 فیلمهایی چون قیصر، داش آکل، گوزنها و... بارویکردی کاملا انتقادی ساخته میشوند و مجوزمیگیرند و بازازسال56 خفقان درهمه جا سایه میگسترد و باز اواخر57 فضابازمیشود و بازدهه ی 60فضای بسته و تکفیر سایه می اندازد و...
چون هیچ گاه کشورما اعتدال و نرمی راپذیرا نبوده! (271737)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۷:۰۴
البته این دولت فقط لجبازه و حتی اون کارهای که در دوره قبل درت بوده را نیز زیر سوال میبره در حالی که اگر به جای لجبازی کمی به شعارش عمل میکرد الان مشکل کمتر بود ما نفهمیدیم این دولت جز مذاکره و تمدید مذاکره کار دیگری هم میداند و میتواند انجام دهد. البته یک کار که اون هم تعطیل کردن تولیدات کشاورزی، صنعتی و پالایشگاهی کشور با دادن رانت ارزی به وارد کنندگان برای واردات کالاهای بنجل چینی است را بلده. (271880)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۰۹:۴۸
مقصرش اصلاح طلبانی هستند که اصول و ارزشهای مردم رو هدف گرفتند. شاید برای اصلاح طلبان فمنیستها یا حکومت به سبک حکومتهای لیبرال سکولار غربی جالب باشه ولی برای مردم فاقد ارزشه و از نظر انها حکومتهای به این سبک همانند حکومتهای پهلوی اول و دوم و یا وثوق الدوله برای ماندن در قدرت هرکاری میکنند و برای مردم هزینه سازی میکنند که اگر به تاریخ هم نگاهی بیاندازیم میبینیم همینطور است.ادامه در کامن بعدی (271708)
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۲۷
حکومت پهلوی برای ماندن در قدرت هر کاری کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا یکم انصاف نداری ؟؟؟؟؟؟
ایرانیان وقتی شکمشان سیر باشد طغیان می کنند پس بهتر است همیشه گرسنه نگه داشته شوند.
دیدیم چه با شاه کردند. (271734)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۵۱
مگر قاجار که مردم رو بیسواد و گرسنه نگه داشت موند، تازه به ضرررش هم شد چون دول خارجی وقتی دیدند حکومت دیگری بهتر منافعشون رو تامین میکنه قاجار رو سرنگون کردند و قاجار چون مردم رو در فلاکت و بدبختی نگه داشته بود روزی که نیاز داشت مردم به کمکش نیامدند هرچند بزرگترین عالم زمانشان(مدرس) سعی میکرد به مردم بفهماند که این یکی از اون یکی بدتره ولی مگر ادم بیسواد گرسنه این چیزها رو میفهمه. (271749)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۰۹:۵۰
پس چرا انتظار دارید مدم از شما حمایت کنند. در مورد اصولگراها هرچند ارزشهایشان و شعارهای که میدهند با ارزشهای جامعه یکسان است اما در مقام عمل که میرسند به این شعارها به خاطر منافع شخصی و جناحی پشت پا میزنند و از این منظر تفاوتی بین اصولگرا و اصلاح طلب دیده نمیشود بنابراین مردم از سال 84 به بعد در تلاش یافتن افرادی مستقل هستند که بتوانند جلوی جریانات خانوادگی که در قدرت نفوذ کرده اند بایستند. ادامه در کامنت بعدی (271709)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۵:۵۷
ارزش هاشون با ارزش های جامعه یکسانه؟؟؟؟؟؟؟؟ تو کدوم کشور زندگی می کنی تو؟؟؟ ایران خودمونو میگی؟؟؟ تو هم دلت خوشه ها. فک کنم مناظره های سال ۹۲ رو ندیدی عمو. کشته بودن مارو با این ایدئولوژی هاشون اصولگراها! (271854)
کورش
United States
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۰۹:۵۱
یکی از دلایل این بی تفاوتی اصلاح طلبان هستند.آنها می آیند به مردم وعده می دهند و مردم به پای صندوق رای می کشانند.در آخر هم می گویند ما کاره ای نیستیم.در هر انتخابات این موضوع ادامه می یابد .فساد در این چارچوبها ریشکن نمی شود .روز به روز بیشتر می شود و زمانی به خود می آییم که ایران سوریه شده است.پس بهتر است اصلاح طلبان دست از این بازیهای اصلاح طلبی بردارند و اگر نمی توانند وارد فاز جدید شوند بروند کنار.
آقایان این جامعه در حال سقوط است و مطمئن باشید ایران 7000 ساله در انتهای راه خود است . (271710)
علی
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۰:۵۴
دیواری کوتاهتر از اصلاحطلبان پیدا نکردی اتفاقا بر عکس نظر شما اگر زمان حملات 11 سپتامبر خاتمی سر کار نبود ایران امروز از عراق وضع بدتری داشت، اگر روحانی هم سال 92 با همت مردم برنده نمیشد و تفکرات احمدی نژاد تداوم داشت باز ایران عراق میشد و مردم کاملا بدبخت می شدند (271723)
خرداد 76
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۰:۵۷
شرایط ایران با عراق فرق می کنه ایران هیچگاه مانند عراق نمی شود ونخواهد شد (271725)
علی
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۱۳
فرقش اینه که ایران خیلی وضع خطرناکتری از عراق دارد چون اقوام بیشتری از عراق دارد و بر خلاف عراق که حمایت کشورهای عربی را داشته ، همون کشورهای عربی همه دشمن ایران هستن و هیچ که تو دنیا پشت کشور ایران نیست و همسایه های ایران اگه بتونن کشورو تکه تکه می کنند (271729)
خرداد 76
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۱۹
انچه که باعث جنگ در عراق شده است دخالتهای قدرتهای مذهبی منطقه در عراق است اما در ایران همه اقوام ملیت ایرانی بودنشان را دوست دارند و به ان افتخار می کنند

ملیت ایرانی (به قول مولانا آب در ناودان که اختلاف انداز است ) نیست. (271732)
م.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۴۵
البته دوست عزیز اصلاح طلبان تنها یک بار و یک دوره 8 ساله سکان دار هدایت کشور بوده اند (نه در همه موارد) بین سالهای 76 الی 84 . که طلایی ترین دوران بعد از انقلاب بود که کشور از همه لحاظی در حال پیشرفت بود که اتفاقات سالهای بین 84 تا 92 اوضاع ایران رو به این شکل به هم ریخت . پس اینی که بخوای بندازی گردن اصلاح طلبان اصلا قشنگ نیست (271746)
جوادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۰۵
فراموش نکن در همین سالها بیشترین ترورها هم انجام شد.
بهتر از دولتهای دیگر بود اما ماحصل این دولتها آنچه امروز است شد.
خاتمی و روحانی با زور رای مردم آمدند پس تنها پشتوانه و ابزار فشار آنها همین رای مردم است اما می ترسند از ان استفاده کنند زیرا اگر مردم به حرکت دربایند تغییرات بنیادین صورت می دهند که مطمئنا فقط در چارچوب اصلاح طلبی نخواهد بود و وارد فاز دیگر می شود.
پس اصلاحات به بمب ست رسیده ست. (271758)
علی
United States
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۱۸
خودتو لو دادی چون درست مثل کورش بن بست رو بمبست می نویسی یعنی همون کوروش هستی ولی کورش کبیر از دروغ متنفر بود تو هم با یک اسم کامنت بده و نظر سازی نکن، حتما با همون ترفند مثبت و منفی ها رو هم میتونی کاذب کنی همانطور که با اسمهای مختلف میتونی بیای، چون بهار بر خلاف خیلی سایتها که اجازه میدن یک نفر با اسمهای مختلف در یک مطلب نظر بدن معمولا این اجازه رو نمیده ن (271766)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۴:۲۹
علی جان خودت رو حرص نده.من روزانه چندبار به سایت میام و راحت متوجه میشم که چی خبره.به قول کروبی یک چرت میزنی برمیگردی منفیها به صورت منظم و تعدادواحدی بالارفته!!!
دوستانی که اینکارو میکنن خیلی بچه تشریف دارن و همه رو عین خودشون...فرض کردن.بهاراین کامنتو چاپ کن و خواهشابه این مسئل رسیدگی کن چون رواعصاب راه میره (271813)
پرسپوليس
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۸:۱۴
دقيقا از چند هفته پيش كه دلار و گروني رفته بالا من ميبينم خيليا از سايت بهار تفكرشون برگشته.برا منم جالبه.چون منم اميدي به اين دولت ندارم.هيچ ادم عاقلي قبول نميكنه كشورش انرژي هسته ايشو متوقف كنه و در عوض هيچي گيرش نياد.بخدا از بيكاري خسته شديم همش تو خيابون ولگردي ميكنيم.كار كه هيچ خيليا كارشونو هم از دست دادن.يك ساله نميدونم چرا احساس حقارت ميكنم بخدا .يك ساله از عربستان و قطر و امارت و افغانستان و پاكستان برامون شاخ ميكشن.همه جا لبخند جواب نميده.اشدا علي الكفار چي شد (271893)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۵:۵۹
به هیچ وجه موافق نیستم (271857)
کورش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۴۱
دو نگرش در جمهوری وجود دارد یک نگرش می گوید تخت گاز بریم و کاری به جامعه ی جهانی نداشته باشیم(مثل احمدی نژاد،جلیلی و ...).نگرش دوم می گوید بیایید به دنیا لبخند بزنیم ولی حمایت از حزب الله را ادامه دهیم و کارهایی از این دست(مثل هاشمی،روحانی و خاتمی).
اگر نگاه کنید سیاست اول شکست خورد که باعث شد به سیاست لبخند روی بیاورند.در شرایط فعلی و با گذشت یکسال و نیم مذاکره می بینیم سیاست دوم هم شکست خورده .این یعنی بمبست کامل .
ادامه دارد (271741)
/
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۲۲:۰۶
2 گروه از نظرات شما استقبال می کنند: 1- سرنگونی طلبان خارج نشین که دغدغه اصلی شان نه دموکراسی و نه حتا ایران است بلکه دغدغه ی اصلی شان سرنگونی نظام سیاسی ایران است و لو با کمک نیروهای خارجی و نابودی کشور و صدها هزار کشته البته غیر از خود و فامیلشان ! .. 2-تمامیت خواهان داخل نشین که دشمن جنبش اصلاح طلبی مردم ایران هستند وبه لطایف الحیل در پی لغزش و انحراف این جنبش هستند تا جنبش اصلاح طلبی را به نقطه ی صفر باز گردانند...!امیدوارم شما نه از هواداران این 2 گروه باشید و نه در دام این 2 گروه گرفتار شوید...! (271947)
کورش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۴۴
پس در این چارچوبها ایران به بمب بست رسیده است و ادامه ی آن یعنی سوریه ای شدن ایران .
پس هر چه در این چارچوبها اصرار کنیم و بر طبل اصلاحات بکوبیم زمانی چشم باز می کنیم که دیگر دیر شده است .
پس این آرامش قبل از طوفان را در جامعه جدی بگیریم و در صدد ماست مالی برنیاییم.
قبول دارم ایران سوریه نمی شود چون نظامیان ایران وطن پرست هستند همانطور که در سال 88 نظامیان بی طرفی خود را حفظ کردند. (271744)
علی
United States
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۰۱
بن بست را با بمب ست هنوز افتراق نمیدهی ولی تحلیل جهانی هم می کنی ! اقای خرداد 76 هم برو کمی تاریخ بخوان که در ابتدای زمان شاه در آذربایجان و مهاباد دو جمهوری مستقل با حمایت خارجیها تشکیل شده بود که کابینه و ارتش هم داشتند مثل همین کردستان عراق، و اگر نبود سیاست نخست وزیر وقت و حمایت امریکا، همانموقع آن دو استان رفته بود و همین دو سال پیش رهبر یکی از تجزیه طلبان خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر کردستان ایران شده بود و انها منتظر فرصت هستند ولی تو خوابی و شعار میدهید (271755)
سلام بر خاتمي
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۱۷
اين چه نظريه ميدي؟سوريه اي شدن ايران؟مگه اونا كه مخالفان داخلي سوريه كشورشونو دوست داشتن؟عزيز من اسد بهانه بود وگرنه مگه چي كم داشتن؟خو انتخابات هم برگذار شد باز چه بهانه اي داستن؟يعني تو حاضري روزي مثل مخالفان داخلي سوريه دست به جنگ مسلحانه بزني و زن و كودك كشور خودتو به رگبار ببندي؟اين مشكلات روزي رفع خواهد شد به كوري چشم دشمنان و صبر شما جوانان (271764)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۲۶
بعد اگر کشور تکه تکه بشه میدونی چی میشه؟ مردم منتظریک رضاخان دیگه میمونند تابیاد با باتوم و لگدپرانی کشوررو دوباره آروم کنه و بعد بازمردم دنبال اصلاحات می افتند و انقلاب و بازکشورناآرامی و چندتکه میشه و بعد باز باید منتظربود تارضاخانی پیدا بشه و... واین چرخه تا هزاران سال بعد ادامه خواهدداشت. بدنیست یکم تاریخ بخونی!!! (271771)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۳۷
من برای صدمین بار میگویم: رویکرد نخبگانی و مطیع الامری دراصلاح طلبی معنایی ندارد و بایستی هرکس که چون ما می اندیشد حق پیداکردن جایگاه درمیان نواندیشان و اصلاح طلبان را داشته باشد. نه اینکه با افرادی چون ناطق نوری و مطهری و...ببندیم وبگوییم مردم ساکت! هرچه که ما می اندیشیم درست است. مردم 21میلیون رای دادند برای اینکه دوران هاشمی و ناطق ها دوباره ازراه نرسد. و بازما میبینیم دست آویزاصلاحات همین دو شخصیت هستند!!! چرااصلاحات اینقدرترسوشده؟ یادش بخیر دوران مشارکت و مجاهدین انقلاب و خط امامی ها... (271740)
خود اصلاح طلب پنداری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۳:۵۱
در غیاب شیرها هرکسی!! خودش رو سلطان دشت اصلاح طلبی می دونه!! (271798)
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۵:۴۷
اصلاح طلبی یعنی تلاش برای اجرای کامل قانون اساسی و بویژه اصول و فصول مربوط به حقوق اساسی ملت و دموکراتیزاسیون ساخت قدرت...! اگر این تعریف از اصلاح طلبی را بپذیریم, باید از آقای هاشمی, آقای مطهری و... حمایت کرد همانطور که باید از آقای دکتر یزدی, آقای بهاور , آقای دولت آبادی و... حمایت کرد, چون در مسیر اصلاح طلبی گام بر می دارند; گروهی از درون ساخت قدرت در مسیر اصلاح طلبی گام بر می دارند و گروهی از بیرون ساخت قدرت...!جنبش اصلاح طلبی قائم به شخص و حزب خاص نیست ودایره ی شمول آن هم تنگ نیست...! (271851)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۶:۰۳
لااااایک اینو خوب اومدی اییییییییییول. جدیداً خیلیا اصلاح طلب شدن که قبلنا نبودن! (271860)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۳۱
با آقا کورش موافق هستم چون امید مردم به اصلاح طلبان خیلی خیلی بیشتر از تمامیت خواهان است و بهتر است با ایستادگی بیشتری مطالبات مردم را دنبال کنند و به قول سعدی"عهد بستن از آن به ببندی و نپایی" و در ضمن آقا کورش فرمودند "یکی از دلایل" و نه دلیل اصلی (271774)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۰۹:۵۲
واقعا عین حقیقته ،حالا را درمانش را هم بفرمایید لطفا (271711)
farbod
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۰:۰۸
همین مجازاتهای و هزینه هایی که فرمودید دست کمی از گیوتین خشک ندارن(در زمان قدیم جایگزین گیوتین بود). سرمایه اجتماعی موضوع بسیار مهمی برای پیشرفت و توسعه جامعه و کشور است که متاسفانه سطح آن پایین است. (271716)
بی خیال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۰:۱۵
بی تفاوتی به این دلیله که مردم حق و حقوقی ندارند و اگر هم دارن آشنا نیستند. بعدشم محافظه کاری و ریا در ما نهادینه شده دیگه نمیشه کاریش کرد. دست آخر تا میان با تفاوت شن مهر فتنه خورده رو پیشونیشون حالا بیا درستش کن بهار؛ همش تقصیره توئه من خواستم بی تفاوت باشم نمیزاری که حالا چطوری کجا زیست کنم؟ (271717)
ابوالقاسم
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۰:۳۰
سلام ،
وقتی در دفعات متوالی،به بزرگتر محله احترام میگذاری و در هر برخورد با صدای بلند به او سلام میکنی،ولی او به تو محل نمیگذارد و جواب سلام تو را نمی دهد،یواش یواش،احترام از بین رفته و احساس میکنی که این بابا اصلا ادم قابل احترامی که نبوده هیچ،حتی به حقوق دیگران هم تجاوز میکند! وقتی این حس همگانی شود،اول میروند با او صحبت میکنند،و اگر نتیجه نگیرند،به او بی اعتنائی میکنندو در صورت ادامه روش یا در صدد تنبیه او بر میایند(اگر زورشان برسد) و اگر زورشان نرسد، صبر پیشه میکنند تا زمان منا (271719)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۰:۳۴
رفتم سیرک دیدم یه ینفر داره با خرس کشتی میگیره .
خیلی جالب بود خصوصا هیکل خرسه که تقریبا 4 برابر اون نفر بود.
اما از یه دید دیگه که به قضیه نگا کنیم میبینیم خرس بیچاره تحت چه شکنجه هایی قرار گرفته که الان اینقدر ارومه و هیچی نمیگه .
حیوونی که تو جنگل حتی شیر هم ازش میترسه حالا با این هیبت شده الت دست ادما .
مملکت هم همینه . ملتی که 22 بهمن 57 میرفتن جلوی گلوله و شهریور 59 میرفتن زیر تانک حالا حتی کوچکترین اعتراضی نسبت به اعاده حق خودشون ندارند . چه بلایی سرشون اومده ... (271720)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۴۲
احسنت، واگر امروز به آنها بگویی چرا ازحقوقتان دفاع نمی کنید باغروری زایدالوصف میگوید مگر ندیدی درتشییع جنازه ی پاشایی چگونه زخم فروخورده ی خودرا فوران کردیم؟ واینجاست که باید سرت را پایین بگیری و راه خودرا بروی... (271743)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۶:۰۶
انصافا بی ربط بود! چه ربطی به مرحوم پاشایی داشت؟ (271861)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۳:۱۸
سلام ،
اقا سعید ! در 22 بهمن دارای تشکیلات بودیم و در شهریور 59 هم دارای فرماندهی متمرکز. در هر دو مورد،راس تشکیلات ( امام و فرماندهان)تصمیم میگرفتند و جمع پیروی میکرد.الان راس این ما مردم یا در حصر است یا ممنوع الصدا و تصویر!
5 نفر با تشکیلات و نظم،حریف 5000 نفر بدون تشکیلات و پراکنده میشوند.
بجای این اعتراضهای پراکنده که به هیچ جا بر نمیخوره،باید بفکر تشکیلاتی کار کردن باشیم،انوقت خواهی دید که دیگر کسی نمیتواند زور بگوید. (271790)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۵:۲۹
اشتباهت اینجاست که الان را با 57 و 59 یکی حساب می کنی گرچه الان ما مشکلات اقتصادی داریم ولی این جور نیست که مردم بخواهند مثل 57 بریزند توی خیابان یا برن ریز تانک (271847)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۹:۳۳
اشتباه شما اینجاست که سطحی نگری .
برو تو عمق مطلب ببین چی نوشتم . چشم بینا میخواد و درک بالا .... داری ؟ (271915)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۹:۳۴
منظور اینه که اون موقع مردم مال خودشون بودند و الان شدن .... (271917)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۲۳:۳۷
سلام ،
اقا رضای گل بلبل ! تشکیلات و حزب فقط برای توی خیابان ریختن نیست! یک حزب با تشکیلات و طرفداران 10 - 15 میلیونی و دارای وحدت و انضباط،میدانی یعنی چه؟
یعنی،مثلا یکروز 15 میلیون نفر قرار است برای احقاق حقوق اعتصاب کند. یعنی یکروز 15 میلیون تصمیم میگیرند گوشت نخرند،انوقت خواهی دید همه بخر بفروشها دارند به شما التماس میکنند و عذر خواهی.اینها قطره ای از قدرت و کاربرد تشکیلات است،که نیاز به خشونت هم ندارد.شاه با اعتصاب شرکت نفت فلج شدو رفت.این بیمه و بازنشتگی فعلی،نتیجه تشکیلات داشتن مردم و ک (271967)
سوادکوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۰:۴۰
اگه معنی جمهوریت توی مملکتمون حکومت مردم بر مردم بود بسیاری از این مشکلات سیاسی،اقتصادی،اجتماعی به وجود نمیومد (271721)
پیروزی
United States
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۰۱
محتوای قوانین مهم است که باید مبتنی بر حقوق بشر-سکولاریسم و دموکراسی باشد و گرنه پادشاهی یا جمهوری مهم نیست.
از 10 کشور دموکرات و مرفه دنیا 8 تای آن پادشاهی اند.
البته جمهوریهای خوبی هم داریم. (271754)
ع-ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۱۷
باسلام و عرض ادب اميدوارم مسولين ما چشمهاي خودشان را براي مشكلات اين مردم ظلم ديده بازكنند. (271731)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۶:۰۷
داش خیلی راهکارت کارساز بود مرسی. (271862)
سارینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۴۱
خطرناکترین خطرناکتری خطرناکترین آفت برای یک کشور و ملت اینه که مردم نسبت به اتفاقاتی که براشون و برای دیگر شهروندان بیوفته "بی تفاوت" بشن (271742)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۰۷
با این حرف موافقم اما یک سوال چه جوری وقتی در المان عده ای جوان متعرض یک زن میشوند و فردی که در دفاع از این خان اسیب دیدیده مورد تقدیر دولت و جامعه المان واقع میشه و اسمش رو شهامت مدنی میگذارن ولی وقتی برخورد مردم و اصلاح طلبان خودمون رو با شهید خلیلی رو در جریان با اراذل شرق تهران میبینند به جای دفاع در مقام اهانت برمیایند. ادامه در کامنت بعدی. (271759)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۰۹
حالا باید دید ایا اصلاح طلبان که شعار جامعه مدنی میدهند ایا حاضرند همانند دولت و جامعه المان کار شهید خلیلی رو شهامت مدنی بدانند یا نه که پاسخ خیر است پس اصولا این افراد نیز فقط شعار میدهند مثل اصولگرایان و تنها هدفی که به ان اعتقاد دارند و واقع برایش میکوشند همان سکولار کردن ایران است و واقعا به دنبال جامعه مدنی و جمهوریت نیستند. (271760)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۵:۴۶
اصلاح طلبی و اصول گرایی ساخته افرادی هستند که منافعشان در گرو دوگانگی کشور است وگرنه هاشمی و خاتمی و ناطق نوری چه فرقی دارند؟ ما باید تلاش کنیم و با عقاید مخالف تا جای ممکن کنار بیایم تا مثل عراق و سوریه نشویم. خدایا ملت ما را متحد قرار بده (271850)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۵:۵۳
در گذشته ما این قدر نسبت به دیگران بی تفاوت نبوده ایم ولی حالا شهرهای بزرگ ما شده مثل خیلی از شهرهای اروپایی که مردم به همدیگه اعتنایی ندارند متاسفانه از فرهنگ های اروپایی فقط قسمت بد فرهنگشان را دریافت کرده ایم (271853)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۹:۳۳
اونایی که به نظر سارینا منفی دادند واقعا دلیل و استدلالشون برای منفی دادن چی بوده؟؟؟؟ ضمنا دوستانی که بحث آقای مرحوم خلیلی رو بیان کردند باید بگم که متاسفانه تلاش جریان حداقلی و تمامیت خواه کشور باعث شد که بسیاری از اجر کار ایشون که جانشان رو برای آن از دست دادند تحت تاثیر این گروه قرار بگیره که مردم حس و نظر و اعتماد خوبی به اونها ندارند ، به قولی جریان پایداری سعی در مصادره همه افراد به نفع خودش داره (271916)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۱:۴۶
یک حدیث از امام علی هست که میگوید (مظمون حدیث) الناس علی دین ملوکهم یعنی مردم اخلاق حاکمان را یاد می گیرند و حالا مردم نیک باشند یا بد که همه جوابش را می دانیم خصلت هایی است که به مرور از مسیولان آموخته اند (271747)
--------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۲۰
اگر باارازل اوباش جدی برخورد شود بهترمیشود (271769)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۲:۳۲
این مطلب کاملا درسته و به وضوح این بی تفاوتی مردم قابل مشاهده است. (271775)
ابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۳:۳۹
جامعه ایران ترسیده جامعه ترسو به فکر حفاظت از جان خودشه نه دیگری! (271794)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۴:۵۲
چقدر سیاه نمایی
واقعا شما چه جور انسان هایی هستید
همتون غرب زده اید (271829)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۹:۳۵
شما ظاهرا تو ناز و نعمتی و تو جامعه نیستی و زیاد هم با مردم در برخورد نیستی که نمی دونی اوضاع چند چنده !! (271918)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۵:۱۴
این کشور دیگه واسه موندن خوب نیست تنها راه با شرایط فعلی مهاجرته نفس کشیدنم سخت شده کل مملکتو اقازاده ها تار و مار کردن (271844)
بسیجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۷:۵۰
درد ما را با زبان شیوا مطرح کردید اما کو گوش شنوا . مسئولان بهوش باشید و با این روش اینده خطرناک خواهد بود . خطرناک حسن (271883)
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۷:۵۷
مهمترين فاكتور كم شدن درجه وطن پرستي و عقلانيت درافراد تاثير گذار ايران است. (271887)
ایران فردا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۸:۱۱
آقایون قبل از انقلاب می گفتند که اگر صدا و سیما یک شب دست ما بود معضلات جامعه رو حل می کردیم و حالا باید پرسید از اول انقلاب تا حالا یک شب نگذشته است؟؟؟؟ (271890)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۸:۴۵
این قدر بی انصاف نباش برخی از مشکلاتی که اقایون میگفتن حل شده البته نه همه اش، چون جدیدا همه اشون از اصلاح طلبشون تا اصولگراشون، از سازندگی تا اعتدالشون دنبال منافع شخصیشون هستند نه منافع ملت. خدا رحمت کنه شهدا و امام را. (271901)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۲۳:۰۲
یکی موضعت رو مشخص کن. نمیفهممت! کلاً با کامنت هات هم موافق نیستم. داداش من اگه قرار باشه مردم یک جامعه افکار و نظراتی مثل نظرات تو داشته باشن که از غم و غصه و ناامیدی غمباد میگیرن! تو میگی نه اصلاحطلب خوبه و نه اصولگرا، خو پس چی خوبه؟ مگه تو مملکت غیر این دو حزب هست؟ خود این طرز فکر تو بی تفاوتیه! این ینی معضل! همین امثال شما هستند که رفتن رو بر موندن ترجیح میدن و مهاجرت میکنن. چرا سعی نمی کنیم مشکل و حل کنیم؟ (271959)
قاسم علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۱۹:۴۶
ممنون.فدای تو بشم ایران فردا!@ (271921)
وادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۲۰:۱۸
صداوسیمای ما باپخش گوشه ای ار اغتشاش در خیابانهای اروپا،می خواهد واممود کند آنجا مردم معترضند،دیگه فکرنمیکنن وقتی مردم مردم ما این صحنه هارا می بینند،به خودشون میگن کاش ما هم میتونستیم در مورد حداقل خواسته هامون به خیابان میومدیم. (271935)
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۲۰:۲۷
ریشه بی تفاوتی جامعمون :

1- بی پولی
2- نا امیدی (271936)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۲۱:۵۲
ریشه این بی تفاوتی ها عدم امر به معروف و نهی از منکره چه در مورد حجاب و جه در مورد مابقی مسایل.
هرچند میدونم این نظر تایید نمیشه! (271945)
درود بر مخالف من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۲۳:۰۸
ما انقلاب کردیم ک اتحاد داشته باشیم. دوستانی که مشکل رو اصل انقلاب میدونن باهاشون مخالفم! معتقدم بهترین شرایط برای ایران همین انقلاب اسلامیه. منظور بهار هم از انتشار این تحلیل اجتماعی مطمئناً نقد سازنده بوده نه مخرّب! مشکل ما اینه که فرق نقد و تخریب رو نمیدونیم. تا میایم از چیزی ایراد بگیریم فکر میکنند با اصل آن چیز مشکل داریم درصورتیکه این چنین نیست. یاعلی. (271961)
سولدوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۲۲:۵۹
مردم ما از نظر فرهنگی واقعا مشکل دارند و اکثرا تمایل به قلدر مابانه دارند تا عدالت گرایانه. باید با شر وشرور و دعواگر با مجازاتهای سنگین برخورد شود مثل 280 سال زندان یا 45 سال زندان بدون ملاقات (271956)
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ۲۳:۵۸
بهاز دوستان همیشه در صحنه انگار اکتیو شدن شروع کردن به مثبت دادن به کامنت های خودشون.قشنگ معلومه.کی به این کامنت ها مثبت میده.روششون اینه که از incongnito windows استفاده میکنند تو مرورگرشون تا history ثبت نشه.توند توند رو کامنت خئدشون مثبت میدن.بهار بیا از رو آی پی محدودیت ایجاد کن که باز مجبور بشن چند بار مودم خاموش روشن کنن.باز از این حالت سخت تره! (271975)