به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۵ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : ۶۷۳۸۵
عباس عراقچي پس از مذاكرات دو روزه زوریخ:

مذاکرات هسته‌اي به سرعت حل‌ و فصل نمی‌شود

گروه سياسي: در حاليكه وزير خارجه ايران ديروز از توافق قريب الوقوع هسته‌اي خبر داده بود، معاون وي شنبه شب مذاکرات هسته‌ای را "پیچیده" توصیف کرده و گفته است که این پیچیدگی به حدی است که "نمی‌شود به سرعت به نتیجه رسید و موضوع را حل‌وفصل کرد."
مذاکرات هسته‌اي به سرعت حل‌ و فصل نمی‌شود
عباس عراقچي که در دو روز اخیر در شهر زوریخ در سوئیس با هیاتی از مذاکره‌کنندگان آمریکا و نیز هلگا اشمید، از مذاکره‌کنندگان ارشد اتحادیه اروپا، دیدار داشت، فضای مذاکرات را سازنده خواند، ولی گفت: "هر دو طرف نگرانی و اختلاف‌نظرهایی دارند که جدی است، اما تلاش بر این است که همه اینها را به یک تفاهم مشترک نزیک کرد."

عضو ارشد گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت که غنی‌سازی اورانیوم و تحریم‌های ایران اصلی‌ترین محور این گفت‌وگوها بوده است. همه جزئیات باید روشن شود و طرفین در موقعیتی قرار بگیرند که بتوانند درباره کلیات و اصل موضوع تصمیم‌گیری کنند. عراقچی گفته است که آخر این هفته (روز پنجشنبه) دور دیگری از مذاکرات بین ایران و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در شهر استانبول ترکیه برگزار خواهد شد.

به گفته او، ایران در حال برنامه‌ریزی برای ملاقات با کارشناسان روسیه و چین نیز هست. او همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس امنیتی مونیخ در اوایل ماه میلادی آینده در آلمان، از احتمال برگزاری نشستی با حضور وزیران امور خارجه کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای در حاشیه این نشست خبر داد، ولی گفت که هنوز این تصمیم نهایی نشده است. گفتني اينكه، مذاکرات بين هيات ايرانی به رياست عباس عراقچی و هيات آمريکايی به رياست وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا پس از دو روز مذاکره شنبه به پايان رسيد. طبق اين گزارش در اين مذاکرات هيات های مذاکره کننده موارد اختلافی بر سر برنامه هسته ای ایران را مورد بررسی قرار دادند.

عباس عراقچی با اشاره به اينکه فضای مذاکرات سازنده است و بحث های مفيدی شکل گرفته، گفته است: با اين حال هر دو طرف نگرانی و اختلاف نظر هايی دارند که جدی است، اما تلاش بر اين است که همه اين ها را به يک تفاهم مشترک نزديک کرد. معاون وزیر امور خارجه با بيان اينکه «ورود به جزييات به معنی حصول توافق قطعی نيست،» اضافه کرده است: ما در موقعيتی هستيم که جزييات و کليات بايد با هم بررسی شوند. همه جزييات بايد روشن شود و طرفين در موقعيتی قرار بگيرند که بتوانند درباره کليات و اصل موضوع تصميم گيری کنند.