به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۳ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : ۵۴۶۹۵

داعش نفت سوریه را 12 دلار می‌فروشد

گروه اقتصادي: یک کار‌شناس مسائل اقتصادی گفت: اوضاع کنونی بازار نفت فقط مربوط به عرضه و تقاضا نیست بلکه گستره مسائل سیاسی بر این بازار بیش از هر چیز نزول قیمت‌ها را در پی داشته است.
داعش نفت سوریه را 12 دلار می‌فروشد
حسین راغفر در خصوص اینکه با توجه به مذاکرات پیش رو و ناآرامی‌های منطقه از جمله عراق، سوریه و لیبی، ایران چه استفاده‌هایی در تولید و فروش نفت می‌تواند داشته باشد، گفت: در حال حاضر لیبی و عراق دچار اغتشاش شده و بخش قابل توجهی از عرضه نفت عراق دست داعش است لذا عرضه کم نشده و فقط باعث کاهش قیمت نفت و بوجود آمدن مشکلاتی در قیمت‌ها شده است. وی افزود: در حال حاضر داعش نفت سوریه را با نرخ بشکه ای ۱۲ دلار می‌فروشد لذا طبیعی است که قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یابد بنابراین فعلا دلیلی برای افزایش قیمت نفت وجود ندارد.

راغفر خاطرنشان کرد: اکنون داعش برای کسب درآمد نفت عراق و سوریه را با قیمتی ارزان‌تر از نرخ متعارف به فروش می‌رساند و همچنین از عمق کمتری بدست می‌آید اما این رویه نمی‌تواند تداوم داشته باشد. وی همچنین گفت: لیبی محصول تجاوز امریکا و غرب است و آشفتگی این کشور متوجه مردمش و انتفاع آن به شرکتهای غربی باز می‌گردد لذا ترجیح غرب بر این است که این کشور دچار سردرگمی و درگیری بوده تا بتوانند نفت را به قیمت نازل خریداری کنند ضمن اینکه نفت عراق و لیبی خوب و سبک است بنابراین به نفع غرب است که درگیری‌ها ادامه یابد.

وی افزود: البته نباید از نظر دور داشت که نفت لیبی توسط قبایل این کشور اداره می‌شود لذا با نرخ ارزانتری فروخته می‌شود که بر روند کنونی نفت جهانی بی‌تاثیر نیست. این کار‌شناس مسائل اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه ایران نمی‌تواند از اوضاع کنونی منطقه و جهان به نفع خود استفاده کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران طی مدت ۱۰۰ سال از تاریخ نفت استراتژی و چشم انداز روشن و مشخصی از انرژی ندارد و سهم نفت و گاز و تبدیل ْآن‌ها به ارزش افزوده هنوز مشخص نیست لذا در این اوضاع تنها می‌تواند با افزایش تولید نفت و گاز خام سهم بیشتری در بازار جهانی اختیار کند ضمن اینکه تحریم‌ها نیز کماکان به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه تولید و فروش نفت و گاز بصورت خام در دراز مدت نمی‌تواند منافع کشور را تامین کند، افزود: فقط آنچه می‌توان انتظار داشت اینکه تحولات سیاسی عراق، لیبی و اوکراین صحنه را به نفع ایران تا حدی تغییر دهد و قیمت نفت را افزایش دهد.
مرجع : ایلنا