به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۳۹۲۰۵
دو میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه نقدي انصراف دادند؛

سخنگوی دولت خبر از تشکیل تیمی برای بررسی وقایع اوین داد

گروه سياسي: سخنگوی دولت درباره اتفاقات اخیر مربوط به بند 350 زندان اوین، از تشکیل تیمی برای بررسی این مسأله خبر داد و گفت: تیمی از سوی دولت برای بررسی وقایع اخیر زندان اوین تشکیل شده است که پس از انجام بررسی‌های لازم، گزارش مربوطه را منتشر خواهیم کرد.
سخنگوی دولت خبر از تشکیل تیمی برای بررسی وقایع اوین داد
محمدباقر نوبخت ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری که پس از جلسه هیأت دولت برگزار شد از انصراف بیش از دو میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی و درآمد هزار و 200 میلیارد تومانی دولت از این محل خبر داد و گفت: در دور جدید ثبت‌نام برای آغاز دور دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بیش از دو میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی اعلام انصراف کرده‌اند. بر این اساس، حدود 73 میلیون نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با اشاره به عایدی دولت از محل این انصراف‌ها، اظهار کرد: با انصراف این تعداد از دریافت یارانه نقدی، هزار و 200 میلیارد تومان منابع در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا در خدماتی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی پیش‌بینی کرده‌ایم، هزینه شود. نوبخت همچنین خاطرنشان کرد: در این مرحله مبالغی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد، 9 هزار و 300 میلیارد تومان است که کمتر از رقمی است که در قانون بودجه 93 دولت می‌توانست از این منبع استفاده کند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد سازوکارهای حذف دهک‌های بالا از دیافت یارانه نقدی در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی، گفت: قانون تکلیف این موضوع را مشخص کرده است و ما می‌توانیم از اختیارات قانونی که در این ارتباط وجود دارد استفاده کنیم اما فعلا مشکل دولت این نیست و مشکل ما با این ثبت‌نام حل شده، راه روشن است و اینکه عده‌ای همچنان می‌خواهند از یارانه نقدی استفاده کنند.

وی از خانواده‌هایی که از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند، تشکر کرد و گفت: این مبلغ صرفه‌جویی شده صرف بهبود شرایط بهداشت، درمان، توسعه، حمل و نقل عمومی، تولید و اشتغال خواهد شد. سخنگوی دولت همچنین با اشاره به برنامه دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تاکید کرد: رشد قیمت حامل‌های انرژی، بسیار کند و محدود خواهد بود. وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی این قیمت را اعلام خواهند کرد.

وی همچنین افزود: امسال پنج هزار و 400 میلیارد تومان برای بخش تولید، اشتغال و حمل‌ونقل، چهار هزار و 800 میلیارد تومان برای حوزه سلامت و بیمه و دو هزار و 400 میلیارد تومان نیز برای امنیت غذایی اقشار کم‌درآمد پیش‌بینی شده است. سخنگوی دولت با اشاره به عزم دولت برای کنترل و کاهش تورم نیز اظهار کرد: روند کاهشی نرخ تورم تا پایان سال دنبال خواهد شد. با سیاست‌ها و تلاش‌های دولت، ثبات به اقتصاد ایران بازمی‌گردد.

سخنگوی دولت با اشاره به کاهش رشد تورم در سال 1392، گفت: در سال 92 نرخ تورم با اقداماتی که انجام شد از حدود 42 درصد به 32 درصد تقلیل پیدا کرد و دولت مصمم است که در سال 1393 نرخ تورم بیش از این کاهش پیدا کند و به زیر 25 درصد برسد. نوبخت گفت: در این راستا همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم افزایش قیمت حامل‌های انرژی رشد محدود و کندی خواهد داشت.

وی با بیان این که با توجه به منابع موجود حدود پنج هزار و 400 میلیارد تومان برای تولید، اشتغال و حمل و نقل و چهار هزار و 800 میلیارد تومان برای امر بیمه، بهداشت، درمان و ارزان کردن هزینه‌های درمانی استفاده می‌شود، گفت: دو هزار و 400 میلیارد تومان نیز برای امنیت غذایی تخصیص داده می‌شود که به صورت کالا و مواد غذایی در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار می‌گیرد و همان‌طور که اشاره کردم کسانی که برای دریافت یارانه‌ها ثبت‌نام کردند 45 هزار و 500 تومان به مانند ماه‌های قبل دریافت می‌کنند.

نوبخت گفت: برای خانواده‌هایی که ثبت‌نام نکرده‌اند و از دریافت یارانه انصراف داده‌اند تسهیلاتی خاصی اعلام می‌شود. ضمن اینکه می‌توانند از امکانات موجود مثل همه مردم استفاده کنند. سخنگوی دولت با بیان این که امیدواریم با اقدامی که انجام شد کاستی‌های مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها برطرف شود و پرونده مرحله دوم بسته شود و کار اجرایی را آغاز کنیم، در پاسخ به این سوال که آیا این 1200 میلیارد تومان پاسخگوی اقداماتی که دولت می‌خواهد در زمینه بهداشت، درمان و مسائل این‌چنین انجام دهد خواهد بود؟ گفت: این میزان صرفه‌جویی حاصل شده جوابگو خواهد بود.

وی با بیان این که مردم همچنان می‌توانند از دریافت یارانه انصراف بدهند و راه این بسته نشده است، اظهارداشت: تشخیص مردم برای ما محترم است. ما خودمان را خدمتگزار مردم و مجری نظرات آنها می‌دانیم و نمی‌توانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم. نوبخت با بیان این‌که هر منابعی که از طریق یارانه‌ها و انصراف به دست می‌آید به کل جامعه بازگردانده می‌شود، گفت: همان‌طور که اشاره کردم ما برای نظر مردم احترام قائل هستیم و بر اساس واقعیت‌های موجود نسبت به اجرای نظرات مردم عمل می‌کنیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: دولت همچنین مبلغ یازده هزار و 300 میلیارد تومان از بودجه عمومی را طبق قانون برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از خزانه عمومی برداشت خواهد کرد. وی اضافه کرد: قانون به دولت اجازه داده که برای تامین منابع یارانه‌ها در سال 1393 تا سقف 48 هزار میلیارد تومان در جهت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، قیمت این حامل‌ها را افزایش دهد ولی من همان‌طور که گفتم این میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی با رشد کند و ملایم خواهد بود.

نوبخت گفت: اگرچه از محل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی، افزایش قیمتی ایجاد می‌شود، اما تلاش داریم که این میزان افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی با رشد ملایم باشد. همچنین سیاست‌های پولی، مالی و تعادل بودجه‌ای را به گونه‌ای پیش می‌بریم که همانند شش ماه دوم سال گذشته که شاهد کاهش کنترل تورم بودیم امسال هم تورم چنین کاهشی پیدا کند و در مجموع حاصل این سیاست‌ها منجر به این شود که ما شاهد کاهش نرخ تورم به زیر 25 درصد باشیم.

وی همچنین گفت: ‌با سیاست‌هایی که معاونت ارزی بانک مرکزی دارد در چند روز آینده ثبات به بازار ارز باز خواهد گشت. سخنگوی دولت همچنین با انتقاد از انتشار برخی از اخبار غلط در ارتباط با فعالیت‌های دولت، گفت: برخی می‌گویند که 4/2 میلیارد دلاری که طبق توافق ژنو قرار بود آزاد شود آزاد نشده و امکان استفاده از آن را دولت ندارد اما همان‌طور که ما به دفعات اعلام کرده‌ایم همه وعده‌ها که در این زمینه بوده سر وقت محقق شده ولی اینکه ما چگونه استفاده کنیم یعنی اینکه به صورت نقدی استفاده کنیم یا در قالب خرید کالا استفاده کنیم به قدرت انتخاب ما بر می‌گردد و دست خودمان است.

نوبخت گفت: برای واردات کالاهای ضروری مانند دارو حساب‌هایی داریم و ضرورتی نداشته که از اقساط آزاد شده در این ارتباط استفاده کنیم البته این به این معنا نیست که ما نمی‌توانیم از این اقساط آزاد شده استفاده کنیم. متاسفانه عده‌ای به نحوی مطرح می‌کنند که گویی ما نمی‌توانیم از این رقم استفاده کنیم و این سخن نادرستی است که ممکن است ناشی از اطلاعات ناکافی باشد و یا اینکه عده‌ای بخواهند توافقنامه ژنو را ناموفق عنوان کنند و کلیت آن را زیر سوال ببرند. همان‌طور که گفتم همه اقساط طبق توافقنامه ژنو آزاد شدند و ما قابلیت این را داریم که در مورد چگونگی استفاده از آن تصمیم‌گیری کنیم. وی گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند وضع به وجود آمده در بازار ارز را عدم ثبات اقتصادی تعبیر کنند در حالیکه این ثبات به زودی اقتصاد کشور باز خواهد گشت.

سخنگوی دولت در واکنش به برخی از مطالب مطرح شده در ارتباط با جلسه مولودی خوانی که به مناسبت میلاد فاطمه (س) با حضور همسران برخی مقامات برگزار شد و مباحث حاشیه‌ای که برخی از رسانه‌ها در ارتباط با این مساله مطرح کرده‌اند گفت: روابط عمومی ریاست جمهوری کذب بودن این مساله را بیان کرد و پاسخ این مسائل را داد.

وی افزود: شایداز یک منظر عده‌ای منتظر هستند که هر روز یک موضوع کوچک را بزرگ کنند و مطالب غیر واقعی را اطلاع رسانی کنند و ذهن و فکر دولت را که درگیر مذاکرات ژنو و در حال ساماندهی به وضعیت اجرای قانون هدفمندی است را معطوف به پاسخ‌گویی به این مسائل کنند. وی گفت: شاید عده‌ای کارشان این باشد که پول بگیرند و این مسائل را تولید کنند و ما اگر بخواهیم هر لحظه به این مسائل پاسخ دهیم خدمات اصلی کشور را چه کسانی باید ارائه کند.

نوبخت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در روز پنج شنبه گذشته در بند 350 زندان اوین به گفته‌ی برخی از زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان این افراد درزمان بازرسی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، ، وضع دولت در قبال این مساله چه خواهد بود، گفت: رئیس جمهور طبق قانون اساسی و همچنین هیات وزیران بر اساس وظایف و ماموریت‌هایی که دارد در هیچ یک از مواردی که حقوق شهروندان کشور نادیده گرفته شود و مخدوش شود سکوت نمی‌کند و این فعالیت گاهی با اعلام موضع و بیان نظر همراه است و یک وقتی با کار اجرایی و عملی.

وی ادامه داد: از زمانی که این خبررسیده شد دولت برای این کار تیمی را مامور کرد و جزییات موضوع در حال بررسی و گزارش‌گیری است و قطعا گزارش آماده شود متناسب با واقعیت‌ها دولت از ایفای هیچ یک از وظایف قانونی خود در رعایت حقوق شهروندان کوتاه نخواهد آمد. وی با تاکید بر این که دولت در خصوص حفظ حقوق شهروندان کوتاه نمی‌آید گفت: افرادی که زندانی می‌شوند نیز حقوقی دارند. طبق قانون باید مجازات بشوند اما ما حق نداریم هیچ اقدامی خلاف قانون نسبت به آنها انجام دهیم به صرف زندانی بودن. اینها مواضع دولت است.

وی گفت: در اجرا نیز ما در حال پیگیری و بررسی این موضوع هستیم و پس از این‌که اطلاعات کافی از طرفین استماع شد و این اطلاعات جمع آوری شد به صورت مناسب اقدام و اطلاع رسانی می‌شود. وی همچنین با انتقاد از برخی از رسانه‌های بیرونی، که تلاش داشتند دراین ارتباط بزرگ نمایی کنند و همچنین برخی از رسانه‌ها برای ایجاد حاشیه برای دولت در دیگر موارد گفت: یک زمان مباحثی را در مورد بحث 4.2 میلیارد دلار آزاد شده مطرح می‌کنند. همزمان در مورد مراسمی که در یک محفل بانوان برگزار شده بزرگنمایی می‌کنند.

وی تصریح کرد: طبیعی است دولت برای این که بتواند به وظایف خود عمل کند نمی‌تواند به این همه مسائل پاسخ دهد. اما قطعا پیگیر همه امور خواهد بود بخصوص در زمینه‌ی حفظ حقوق شهروندان کوتاه نمی‌آید.

یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۴:۲۴
واقعا مستند اوین که از ضرغام تی وی پخش شد توهین آشکاری به شعور ملت ایران بود! (220562)
یاحق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۷:۱۰
. . . فراموش کردید ترجمه سخنان مرسی را یا همیشه سخنان رییس جمهور گزینشی پخش می شودمردم اعتمادی به این اقایان ندارنددر حالیکهاگر حقیقت را بگویند مردم کمتر به ماهواره ها توجه نشان می دهند (220643)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۷:۱۴
. . . اون صحبتهای بی بی سی و امثالهم است که شعور شما رو نشان میدهد (220646)
ياسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۳:۱۶
تيري در تاريكي رها كردي! چون من ماهواره ندارم ، ضرغام تي وي رو هم ماهي يك بار اگر تماشا كنم! . . . (220745)
بنفش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۴ ۰۴:۴۳
بله درسته وقتی جلوی رودخونه با ایستید رود منحرف میشود (220766)
یار خراسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۷:۱۸
خوبه مستندش پخش شد جالب اینجاست . که صدا و سیما سند و مدرک نشون میده ولی عده ای خودشون و به خواب زدند .اون دو نفر حامی فتنه در کنار خانواده های زندانیان که فضا رو ملتهب میکزدند چه کاره بودند. شده قضیه ندا اقا سلطان (220651)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۹:۱۱
درجه صداقت ضرغامی نیوز رو میشه از مصاحبه هایی فهمید که در اون 99 درصد افراد مصاحبه کننده میگفتن انصراف میدن:-)
فقط میتونم بگم متاسفم.... (220683)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۴:۳۲
8 ماه از عمر دولت می گذرد اما متاسفانه در عرصه اقتصادی اقای روحانی در حال تکرار همان اشتباهاتی است که اقای احمدی نزاد مرتکب شدند در حالی که کاهش نسبی تورم در چند ماه اخیر کمی مردم را امیدوار کرده بود تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین و نیز اغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه ها باعث اوج گیری مجدد قیمت ها شده است به طوری که در روزهای اخیر قیمت اقلام خوراکی مانند لبنیات حدود 20 درصد افزایش یافته و قرار است به زودی قیمت کرایه تاکسی و مترو و غیره هم 25 درصد افزایش یابد. (220566)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۴۱
من قبول دارم هیچ مسئولی بدون اشتباه نیست. اما اجرای قانون هدفمندی هیچ ربطی به دولت نداره و مجلس تکلیف کرده که دولت از ابتدای اردیبهشت مرحله دوم رو شروع کنه و این درحالی بود که دولت مخالف این موضوع بود. (220624)
فروید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۲:۰۷
اگه یادت باشه یکی از شعارها وهمچنین در مناظره های دولت روحانی پرداخت یارانه بود نه قطع کردنش امانه به شکل معمول.
ضمنا اگه واقعا درست اجرا بشه(درست وکامل نه گزینشی) چه اشکالی داره.. (220719)
پیروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۸:۰۱
برادر عزیز!
مدت 8 سال آقای احمدی نژاد و دوستانش اقتصاد و فرهنگ نصف و نیمه و هر چیز خوبی که تو این مملکت وجود داشت رو نابود کردند. چطوری انتظار داری آقای روحانی با این همه موانعی که سر راهشه بتونه 1 ساله این مشکلات رو حل کنه.
یه کم انصاف هم خوب چیزیه! (220662)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۸:۱۷
کاملا درسته و قیمت دلار هم در حال افزایشه. (220666)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۵:۰۶
به همه خوانندگان سایت توصیه میکنم خبر مربوط به ریحانه جباری رو بخونن (220576)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۵:۱۸
زندانی و صلب کننده امنیت و آرامش رو باید مثل چین باهاشون رفتار کرد

نرمش ایران در برخورد با زندانیان پر روشون کرده (220582)
امیر/مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۵۲
اشتباه
مثبت دادم (220631)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۷:۵۷
رای دادن به آدمای محافظه کار نتیجش میشه این. (220661)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۰:۳۸
باسوات صلب نه سلب (220698)
بنفش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۴ ۰۴:۴۵
عقلتم عین باب اسفنجیه (220767)
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۵:۳۵
این کار رو که مجلس انجام داد ، یعنی خود مطهری که از حامیان همیشگی فتنه بوده ، دولت به جای اینکارا بهتره ، تیمی برای دیپلمات های ما در یمن و سرباز ربوده شده ما بکند . (220588)
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۵:۵۷
. چرا دولت يه فكري براي صحبت با مردم بدون سانسور نميكنه؟ چرا جواب اين كاراشونو نميده؟ بايد دولت يه رسانه خصوصي براي خودش درست كنه وگرنه جايگاه مردميشو از دست ميده. (220599)
ایرانی جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۳۲
لاوروف می گوید .اگر مسئله اکراین نبود. حالا بهانه ایران بود. گویا باز هم امتیاز می خواهند. پاسخی کاملا بی ربط وموذیانه. بهش بگیدکه ایران کشور مستقلی است. توهین و تحقیر بس است. (220617)
قانون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۶:۵۶
باز هم دروغ و باز هم بی اعتمادی به دولت ؟! مگر قرار نبود پر درآمدها حذف شوند ؟ مگر قرار نبود آنهایی که اطلاعات غلط داده اند جریمه شوند ؟ پس چی شد حالا به همه ثبت نام کنندهگان یارانه میدهید ؟ ایا اینکار باعث نمیشود که مردم نسبت به وعده ها و مجازات های در نظر گرفته شده بی تفاوت باشند و بازهم بگویند بابا همه این وعده ها و مجازات ها کشک بود ؟ چرا مردم را به بی قانونی تشویق میکنید ؟ آیا اجرای همه قانونها همینطوری خواهد بود ؟ (220634)
دقت کنید اقای نوبخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۷:۰۳
دولت باید یارانه ها را حذف می کرد و فقط قشر اسیب پذیر که درامد کمتر از 700 هزار تومان داشتند را به کمیته امداد وبهزیستی فرا می خواند و راستی ازمایی می کرد ویارانه می داد زیرا متاسفانه قشر وسیعی که نیاز چندان به یارانه نداشته اند تبت نام کردندوقشر کثیری ازکارگران روستایی بدلیل دریافت یارانه از انجام کارهای برداشت محصول سر باز می زنند و قیمت های بالا تر می خواهند و باعت افت تولید محصولات کشاورزی می شوند زیرا برای کشاورزان محصولات گران تمام می شود و مقرون به صرفه نخواهد بود (220638)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۸:۱۷
تیمی متعلق ب جریانی خاص در پی خبر پراکنی بر ضد دولت روحانی و بازگشت به قدرت هستند این در ارتباط با مردم کوچه و بازار میشود مشاهده کرد .

که دیدید روحانی کار نمی کند و بازهم هم احمدی نژاد و ... (220667)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۱:۰۹
دلیل عدم موفقیت دولت روحانی به خودش بر می گرده نه دیگران . چرا مردم به دولت خاتمی اقبال نشون دادن . بر علیه اون که بیشتر تبلیغ می شد ولی هنوز هم محبوبه . خودتون را گول نزنید تا تصمیم غلط نگیرید . بدترین اشتباه روحانی عدم توجه به خواسته ی قشری است که او را به قدرت رسانده اند . همین (220702)
امیر
United States
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۱۹:۲۷
با سلام
در نهج البلاغه آمده است حضرت علی به ابن عباس نوشتند : در زمانی که سختی ها به من روی آورد تو مبلغی معادل پانصد درهم حدود 1500 تومان از بیت امال را به ناحق متصرف شده ایی پس اگر به تو برسم و در دستم بیفتی تو را با شمشیرم می زنم شمشیری که اگر کسی را با آن بزنم مستقیما به درکات جهنم میرود، حال شما این برخورد با چپاول کنندگان بیت المال را مقایسه کنید با سرقت 3000ملیارد تومانی و یا ثروت نامعلوم 10 ملیارد دلاری بابک زنجانی . . . (220689)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۳ ۲۳:۱۹
من برام جالب چطورتوزندان امنیتی موبایل بوده خدارحم کرده دوباره فتنه نشده (220746)