به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۳۸۲۱۵
مشاور اسبق سازمان میراث فرهنگی:

حرف‌هاي موهن و پرونده‌سازی خریدار ندارد

گروه فرهنگی: مشاور اسبق سازمان میراث فرهنگی گفت: پیشنهاد من به مسئولین برای دفن "ریچارد فرای" قبرستان تاریخی تخت فولاد است که عرفا و نویسندگان و دانشمندان در آن دفن شده‌اند و در اصل یک مکان تاریخی است در صورت عدم توفیق تدفین در کنار زاینده‌رود در تخت فولاد این کار انجام شدنی است.
محمد حسن محبعلی درباره وصيت ريچارد فرای گفت: یک دانشمند ایران شناس و شرق شناس که زحمت زیادی کشیده و روی مسائل فرهنگ شرق کار کرده و مقالات و ترجمه‌هاي وی موجود است. وی بااشاره به اینکه عیار آدم‌هاي فرهنگی را باید در حوزه فرهنگ شناخت نه در جغرافیای سیاسی افزود: در این مقوله مرزهای جغرافیایی که من ایرانی ام و او آمریکایی مطرح نیست بلکه احترام علمی و شخصیتی ایشان مطرح است و آدمی نباید در مورد چنین شخصیت هایی به خود اجازه دهد که بحث‌هاي توهین آمیز را پیش بکشد که تمام شخصیت‌هاي فرهنگی مرزی برایشان وجود ندارد و "فرای" ازاین منظر قابل احترام است.

این استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به غیر قانونی بودن بالقوه دفن اجساد در کنار زاینده رود، بیان آن را راه حلی دانست که توسط جامعه جهانی نیز قابل پذیرش است. محب علی در مورد محل دفن پروفسور پوب درکنار زاینده رود تصریح کرد: "پوب" که در آنجا مدفون است و مقبره ای هم دارد به نظر می‌رسد که به احترام ایران شناس بودن "فرای" شرایط دفن در کنار ایشان ایجاد شود تا مشکلات قانونی نه توسط مردم عادی و یا برخی مسئولین نامرتبط با این حوزه بلکه با تصمیم دولت مرتفع شود.

وی ادامه داد: اینکه یکی درباره "فرای" بگوید خوب است و دیگری خلاف آن را بیان کند و وی را جاسوس CIAبخواند اصلا صحیح نیست. به عنوان یک شخصیت جهانی که روی ایران کار کرده است و حتی تکیه ایشان بر مسئله خلیج فارس در مقابل خلیج عربی اینها همگی شاهدیست براین ماجرا که ایشان در این حوزه مطالعات زیادی داشته‌اند و حقیقتا به تاریخ ایران علاقه مند بودند. به اعتقاد من تنها دولت حق دارد دراین باره تصمیم گیری کند.

رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی درمورد اهانت گروه‌هاي فشار و مسئولان به فرای مانع تراشی را عملی نابخردانه تلقی کرد و افزود: اسلام با این مسئه مخالف است و ما اگر روحانی مبلغ اسلامیم باید بیش از بقیه مراقب حرف‌هایی که می‌زنیم و اعمالی که انجام می‌دهیم باشیم. امام جمعه‌ای که اینگونه راجع به اشخاص حرف می‌زند یا جوانانی که ندانسته تهمت‌هاي اثبات نشده می‌زنند چگونه نزد خدا پاسخگویند؟

وی در مورد قانونی که در این حوزه ممانعت ایجاد می‌کند گفت: در کنار بناهای تاریخی نباید دفن شود و یکی از دلایلش هم آلودگی‌هاي قبرستانی است به عنوان نمونه شما در امامزاده هایی که ثبت تاریخی شده است نباید کسی را دفن کرد. وی در مورد راه حل‌هاي پیشنهادی اظهار داشت: هرچند که راه حل این اتفاق درحال وقوع است و نامه دکتر ظریف شاهدی است برای این ماجرا اما پیشنهاد من به مسئولین منطقه"تخت فولاد" است.یک قبرستانی که عرفا و نویسندگان و دانشمندان درآن دفن شده‌اند و دراصل یک مکان تاریخی است؛ بگویند تا اگر در کنار زاینده رود نمی‌توانیم دفن کنیم در تخت فولاد این کار انجام شود.

محب‌علی نیت اصلی "فرای" را دفن در حوزه جغرافیایی ایران باستان معرفی کرد چرا که او عاشق ایران بوده و آن را کشور فرهنگی-علمی خود و موطن خواسته هایش می‌داند. وی درپایان به ابعاد بین المللی این موضوع اشاره کرد و افزود: دولت باید هرچه سریع تر تصمیم لازم را اتخاذ کند. لازمه کار فرهنگی با دنیا مواضع فرهنگی و عقلانی است. حرف‌هاي موهن و پرونده‌سازی خریدار ندارد و در نهایت برسر خود ما فرود می آید. اگرنه بالاخره وی را دفن می‌کنند یا در اینجا یا در تاجیکستان یا در وطنش، و احترامش را نیز با خود بهمراه دارد اما بازنده این بازی در اصل ما هستیم.